ХУДОЖНЬО-КОМПОЗИЦІЙНІ ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ СТИЛЮ ВІНТАЖ В ДИЗАЙНІ СУЧАСНОГО ОДЯГУ

НІКОЛАЄВА Т. В., ГАЙОВА І. Л., ДАВИДЕНКО І. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Дослідження історичного досвіду та сучасних тенденцій розвитку вінтажного стилю в дизайні одягу та аксесуарів, визначення методів творчої трансформації поверхні матеріалів та елементів декору з метою використання при дизайн-проектуванні перспективних колекцій одягу.

Методика. Використано сучасні методи історіографічного, літературно-аналітичного, системно-структурного аналізу, а також методи класифікацій засобів художньо-композиційного формоутворення елементів оздоблення та доповнень костюма.

Результати. Проведено дослідження історичних передумов виникнення стилю вінтаж та перспективних напрямів його розвитку. Виконано аналіз використання вінтажних елементів в сучасному одязі. Проаналізовано асортимент декоративних елементів і доповнень костюма різних модних стилів XX століття. Розглянуто техніки обробки матеріалів для створення вінтажних ефектів у сучасному костюмі.

Наукова новизна. Наукова новизна полягає у висвітленні генезису розвитку вінтажного стилю та перспективних напрямів подальшого розвитку стилю вінтаж в сучасному одязі, а також розробці класифікації засобів створення ефекту старовинних матеріалів та доповнень костюма.

Практична значущість. Результати наукової роботи можуть бути використані в навчальному процесі підготовки дизайнерів-стилістів та практичній діяльності сучасних художників-модельєрів та дизайнерів одягу. За результатами проведених наукових досліджень створено сучасну колекцію аксесуарів.

Ключові слова: художнє моделювання, аксесуари, оздоблення, ефект зношеності, модні тенденції.

 

ХУДОЖЕСТВЕННО КОМПОЗИЦИОННЫЕ ОСОБЕННОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ЭЛЕМЕНТОВ СТИЛЯ ВИНТАЖ В ДИЗАЙНЕ СОВРЕМЕННОЙ ОДЕЖДЫ

НИКОЛАЕВА Т.В., ГАЕВАЯ И.Л., ДАВИДЕНКО И.В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Исследование исторического опыта и современных тенденций развития винтажного стиля в дизайне одежды и аксессуаров, определение методов творческой трансформации поверхности материалов и элементов декора, с целью использования при дизайн-проектировании перспективных коллекций одежды.

Методика. Использованы современные методы историографического, литературно-аналитического, системно-структурного анализа, а также методы классификаций средств художественно-композиционного формообразования элементов отделки и дополнений костюма.

Результаты. Проведено исследование исторических предпосылок возникновения стиля винтаж и перспективных направлений его развития. Выполнен анализ использования винтажных элементов в современной одежде. Проанализирован ассортимент декоративных элементов и дополнений костюма разных модных стилей XX века. Рассмотрены техники обработки материалов для создания винтажных эффектов в современном костюме.

Научная новизна. Научная новизна заключается в освещении генезиса развития винтажного стиля и перспективных направлений дальнейшего развития стиля винтаж в современной одежде, а также разработке классификации средств создания эффекта старинных материалов и дополнений костюма.

Практическая значимость. Результаты научной работы могут быть использованы в учебном процессе подготовки дизайнеров-стилистов и практической деятельности современных художников-модельеров и дизайнеров одежды. По результатам проведенных научных исследований создана современная коллекция аксессуаров.

Ключевые слова: художественное моделирование, аксессуары, отделка, эффекты изношенности, модные тенденции.

 

ARTISTIC AND COMPOSITIONAL FEATURES OF THE USE OF VINTAGE STYLE ELEMENTS IN MODERN CLOTHES DESIGN

NIKOLAEVA T.V., HAIOVA I.L., DAVYDENKO I.V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Research of historical experience and modern trends of the vintage tendencies in design of clothing and accessories, determining methods for creative transformation of materials’ surfaces and decorative elements to be used in forward-looking fashion collections.

Methodology. Scientific research uses modern methods of historiographical, literary and analytical, system-structural analysis as well as methods of classification of the artistic and compositional transformation means applied to decorative elements and complements to costume.

Results. The study of the historical background of vintage style and promising directions of its development was done. The analysis of the use of vintage elements in modern clothes was performed. The assortment of decorative elements and costume additions of various fashion styles of the 20th century was analyzed. Technology of material processing for creating vintage effects in a modern costume was considered.

Scientific novelty. The presented research results have some scientific novelty in coverage of the genesis of vintage style development and perspective directions of the further development of the use of elements of vintage in modern clothes, as well as the classification of means for achieving the effect of vintage materials and additions to the costume.

Practical significance. The results of scientific work can be used in the training process of designers-stylists and practical activities of contemporary artists, designers and fashion-designers. As a result of the research a modern collection of accessories was created.

Keywords: artistic modeling, accessories, decoration, effects of wear, fashion trends.


Література

  1. Герман Ю. Современный декупаж и другие декоративные техники. Самое полное и понятное пошаговое руководство для начинающих. Новейшая энциклопедия. Москва: ЭКСМО, 2018. 256 с.
  2. Гофман А.Б. Мода и люди: новая теория моды и модного поведения. Санкт-Петербург: Питер, 1994. 208 с.
  3. Гусейнов Г.М., Ермилова В.В., Ермилова Д.Ю. Композиция костюма. Москва: Академия, 2004. 430 с.
  4. Дюпре В. Да здравствует винтаж! Найдите, носите, любите его! Москва: Феникс, 2007. 240 с.
  5. Кибалова Л., Гербенова О., Ламарова М. Иллюстрированная энцеклопедия моды. Прага: Артия, 1986. 608 с.
  6. Кляйн Н. No Logo. Люди против брэндов. Москва: Добрая книга, 2005. 624 с.
  7. Козлова Е. Э. Винтаж – одна из основных тенденций современной моды. Труды СПБГИК. 2007. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vintazh-odna-iz-osnovnyh-tendentsiy-sovremennoy-mody (дата обращения: 17.03.2019).
  8. Козлова Т.В. Костюм. Теория художественного проектирования: Учебник для ВУЗов. Москва: МГТУ им. А.Н. Косыгина, 2005. 380 с.
  9. Которн Н. История моды ХХ век. Москва: Тривиум, 1998. 176 с.
  10. Курамшина Ю.В. «Вперед, в прошлое!»: мода на винтаж в современной культуре. Ученые записки Таврического национального университета имени В.И. Вернадского Серия «Философия. Культурология. Политология. Социология». Том 27 (66), 2014. № 1, С. 119-124.
  11. Мода и стиль. Современная энцеклопедия. Москва: Аванта, 2003. 156 с.
  12. Ніколаєва Т.В., Ніколаєва Т.І., Баранова А.І. Комплексне дизайн-проектування: навч. посіб. Київ: КНУТД, 2018. 256 с.
  13. Нанн Джоан. История костюма. 1200-2000. Пер. с англ. Москва: Астрель, АСТ, 2003. 343 с.
  14. Орленко Л.В. Терминологический словарь одежды. Москва: Легпромбытиздат, 1996. 344 с.
  15. Офіційний сайт журналу «VOGUE» URL: https://www.vogue.ru/fashion (дата звернення: 11.02.2019)
  16. Чупріна Н. В. Вінтаж як тенденція сучасної індустрії моди. Культурно-мистецьке середовище: творчість та технології. НАКККіМ. 79-82 с.
  17. Зелинг Шарлотта. Мода. Век модельеров. Москва: Тривиум, 440 с.
  18. Veenstra A. and Kuipers G. It Is Not Old‐Fashioned, It Is Vintage, Vintage Fashion and The Complexities of 21st Century Consumption Practices. Sociology Compass, 2013, 7:355-365.
  19. DeLong M., Heinemann B. & Reiley K. (2005) Hooked on Vintage! Fashion Theory, 9:1, 23-42.
  20. Pryce M. New Crafts: Decoupage. United Kingdom: Lorenz Books, 2014. 96 p.

References

  1. German, (2018) Sovremennyi dekupazh i drugie dekorativnye tekhniki. Samoe polnoe i ponyatnoe poshagovoe rukovodstvo dlya nachinayushchikh. Noveishaya entsiklopediya [Modern decoupage and other decorative techniques. The most comprehensive step-by-step tutorial for beginners. Newest encyclopedia] Moskva: EKSMO. [in Russian].
  2. Gofman, A.  (1994) Moda i lyudi: novaya teoriya mody i modnogo povedeniya [Fashion and people: a new theory of fashion and fashionable behavior] St. Petersburg: Piter. [in Russian].
  3. Guseinov, G. , Ermilova, V. V., Ermilova, D. Yu. (2004) Kompozitsiya kostyuma [Costume composition] Moskva: Akademiya. [in Russian].
  4. Dyupre, V. (2007) Da zdravstvuet vintazh! Naidite, nosite, lyubite ego! [Long live the vintage! Find, wear, love it!] Moskva: Feniks .[in Russian].
  5. Kibalova, L., Gerbenova, O., Lamarova, M. (1986) Illyustrirovannaya entseklopediya mody [Illustrated fashion enceclopedia] Praga: Artiya. [in Russian].
  6. Klyain, N. (2005) No Logo. Lyudi protiv brendov [No Logo. People against brands] Moskva: Dobraya kniga. [in Russian].
  7. Kozlova, E.  E. (2007) Vintazh – odna iz osnovnyih tendentsiy sovremennoy modyi [Vintage is one of the main trends of modern fashion.] // TRUDY SPBGIK. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vintazh-odna-iz-osnovnyh-tendentsiy-sovremennoy-mody (data obrascheniya: 17.03.2019). [in Russian].
  8. Kozlova, T. V. (2005) Kostyum. Teoriya khudozhestvennogo proektirovaniya [Theory of artistic design] Moskva: MGTU im. N. Kosygina. [in Russian].
  9. Kotorn, N. (1998) Istoriya mody XX vek [Fashion history of the twentieth century] Moskva: Trivium. [in Russian].
  10. Kuramshina, Yu.V. (2014) Vpered, v proshloe!»: moda na vintazh v sovremennoy kulture [“Forward, to the past!”: Vintage fashion in contemporary culture] Uchenyie zapiski Tavricheskogo natsionalnogo universiteta im.I. Vernadskogo Seriya «Filosofiya. Kulturologiya. Politologiya. Sotsiologiya». Tom 27 (66). [in Russian].
  11. Moda i stil’. Sovremennaya entseklopediya [Fashion and style. Modern Enceclopedia] (2003) Moskva: Avanta. [in Russian].
  12. Nіkolaєva, T.V., Nіkolaєva, T.І., Baranova, A.І. (2018) Kompleksne dizain-proektuvannya [Comprehensive design] Tutorial. Kyiv: KNUTD. [in Ukrainian].
  13. Nann, (2003) Istoriya kostyuma. 1200˗2000 [The history of costume. 1200˗2000] Per. s angl. Moskva: Astrel’, AST. [in Russian].
  14. Orlenko, L. (2013) Terminologicheskii slovar’ odezhdy [Glossary of clothes] Moskva: Legprombytizdat. [in Russian].
  15. Oficial’nyj sajt zhurnala «VOGUE» [Site of journal «VOGUE»]. URL: https://www.vogue.ru/fashion (data obrascheniya: 17.03.2019).
  16. Chuprina, N. V. (2014). Vintazh yak tendenciya suchasnoyi industriyi mody. [Vintage as trand of modern fashion industry]. Kulturno-mysteczke seredovyshhe: tvorchist` ta texnologiyi. [in Ukrainian].
  17. Zeling, (2003) Moda. Vek model’erov [Fashion. Century fashion] Moskva: Trivium. [in Russian].
  18. Veenstra, A. and Kuipers, G. (2013), It Is Not Old‐Fashioned, It Is Vintage, Vintage Fashion and The Complexities of 21st Century Consumption Practices. Sociology Compass, 7: 355-365.
  19. DeLong, M., Heinemann, B. & Reiley, K. (2005) Hooked on Vintage! Fashion Theory, 9:1, 23-42.
  20. Pryce, Maggie (2014) New Crafts: Decoupage. United Kingdom: Lorenz Books, 96.