ФОРМА ЯК ЗАСІБ СТВОРЕННЯ ХУДОЖНЬОГО ОБРАЗУ В АРТ-ДИЗАЙНІ

БАЗЕЛЮК Н. Л.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Розкриття художніх і функціональних особливостей форм арт-об’єкта та аналіз їх художньо-естетичного змісту.

Методологія. В процесі дослідження використано метод натурних обстежень та загальнонаукові методи аналізу, синтезу і аналогій.

Результати. В результаті теоретичного дослідження визначено основні стадії формоутворення об’єкта арт-дизайну; виявлено характерні його риси та особливості ідейно-світоглядних уявлень і творчої мови. Розглянуто тісний взаємозв’язок між формою і змістом, який формує образно-символічний, знаково-духовний та естетичний арт-об’єкт з емоційною силою впливу і враження.

Наукова новизна. В статті проаналізовано та досліджено особливості створення форми арт-об’єкта, з метою передачі художнього образу, авторської ідеї. Висвітлено характерні риси та стадії формування форми арт-об’єкта як складного, багатогранного феномена, що надає можливість глибше усвідомити його функціональні, матеріальні та художні особливості.

Практична значущість. Результати можуть бути використані в якості перспективних напрямів досліджень у теорії та практиці дизайну. Основні визначальні риси та особливості побудови форми арт-об’єкта можуть бути застосовані безпосередньо в творчій роботі дизайнерів.

Ключові слова: дизайн, арт-об’єкт, взаємозв’язок форми і змісту, образно-знакова форма, художньо-естетичне сприйняття.

 

ФОРМА КАК СРЕДСТВО СОЗДАНИЯ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗА В АРТ-ДИЗАЙНЕ

БАЗЕЛЮК Н. Л.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Раскрытие художественных и функциональных особенностей форм арт-объекта и анализ их художественно-эстетического содержания.

Методология. В процессе исследования использован метод натурных обследований и общенаучные методы анализа, синтеза и аналогий.

Результаты. Определены основные стадии формообразования объекта арт-дизайна; выявлены характерные его черты и особенности идейно-мировоззренческих представлений и творческого языка. Рассмотрена тесная взаимосвязь между формой и содержанием, которая формирует образно-символический, знаково-духовный и эстетический арт-объект с эмоциональной силой воздействия и впечатления.

Научная новизна. В статье проанализированы и исследованы особенности создания формы арт-объекта, с целью передачи художественного образа, авторской идеи. Освещены характерные черты и стадии формирования формы арт-объекта как сложного, многогранного феномена, что позволяет глубже осознать его функциональные, материальные и художественные особенности.

Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы в качестве перспективных направлений исследования в теории и практике дизайна. Основные определяющие черты и особенности построения формы арт-объекта могут быть применены непосредственно в творческой работе дизайнеров.

Ключевые слова: дизайн, арт-объект, взаимосвязь формы и содержания, образно-знаковая форма, художественно-эстетическое восприятие.

 

FORM AS A MEANS OF CREATING AN ART PICTURE IN ART DESIGN

BAZELYUK N. L.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Disclosure of decorative and functional features of forms of art object and analysis of their creative and aesthetic content.

Methodology. In the course of the research, the purpose of field surveys and generally scientific methods of analysis, synthesis and analogies were used.

Results. As a result of a theoretical study, the primary stages of art-form object formation are determined; its characteristic features and peculiarities of ideological and ideological ideas and creative language are revealed. The close relationship between form and content, which forms an imaginative, symbolic, spiritual and aesthetic art object with the emotional power of influence and impression, is considered.

Scientific novelty. The article analyses and explores the peculiarities of creating an art object form to convey an artistic image and an author’s idea. The features and stages of forming an art object form as a complex, multifaceted phenomenon are presented, which allows becoming more aware of its functional, material and artistic features.

Practical significance. Research findings can be used as promising areas for research in design theory and practice. The main defining features and features of building an art object can be applied directly in the creative work of designers.

Keywords: design, art-object, interrelation of form and content, figurative-sign structure, artistic and aesthetic perception.

 

Література

  1. Abyzov V. Modern Conditions and the Impacts of the Creation of Architectural Environment. Materials Science & Engineering – IOP: World Multidisciplinary Civil Engineering-Architecture-Urban Planning Symposium – WMCAUS (June 2017, Prague, Czech Republic). Vol. 245. 2.
  2. Быстрова Т.Ю. Вещь. Форма. Стиль…: Введение в философию дизайна. Екатеринбург, 2001. 286 с.
  3. Бычков В.В. Форма-содержание в искусстве как основа художественности. Вопросы философии. 2016. № 5. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=1401&Itemid=52 (дата звернення 10.02.2019).
  4. Корнієнко Т.А. Взаємозв’язок форми і функцій в композиційно-просторовій структурі дизайну міста: теоретико-методологічний контекст. Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії: Збірник наукових праць / За ред. В.Г. Воронкової. Випуск 53. Запоріжжя, РВВ ЗДІА, 2013. C. 37-52.
  5. Медведев В.Ю. Арт-дизайн в мире дизайна. Вестник СПГУТД. 2007. №13. С. 131-137. URL: http://psihdocs.ru/v-yu-medvedev-art-dizajn-v-mire-dizajna.html (дата звернення 7.05.2019).
  6. Ніколаєва Т.В. Тектоніка формоутворення костюма: навч. посібник. 2-ге вид. Київ: Арістей, 2008. 340 с.
  7. Пашкевич К.Л., Колосніченко М.В., Науменко К.О., Хапанцева О.С. Застосування сучасних методів для проектування колекцій одягу складних форм. Теорія та практика дизайну. Київ: «Дія», 2015. Вип. 8: Технічна естетика. С. 217–225.
  8. Рижова І.С. Сутність і зміст дизайну. Гуманітарний вісник ЗДІА. 2012. №51. С. 206-216.
  9. Рэнд П. Дизайн: форма и хаос / пер. с англ. И. Форонова. Москва: Изд-во Студии Артемия Лебедева, 2013. 244 с.
  10. Тюрікова О.М. Арт-дизайн в сучасній проектній практиці дизайнерів архітектурного середовища. Проблеми теорії та історії архітектури України: зб. науч. п. / Одес. держ. акад. буд. і архітектури, Архітектур.-мистецтв. ін-т, Одес. обл. орг. Укр. с-ва охорони пам’яток історії та культури. Одеса: Астропринт, 2016. №16. С. 119-123.
  11. Шимко В. Т. Архитектурно-дизайнерское проектирование. Основы теории (средовой подход). Москва. Архитектура-С, 2009. 408 с.
  12. Roberts J. The Intangibilities of Form Skill and Deskilling in Art After the Readymade. Verso. London, UK. 2011. P. 43-47. URL: http://www.variant.org.uk/ (дата звернення 22.07.2019).
  13. Vallgårda A.et al. Temporal form in interaction design. International Journal of Design. 9(3). 2015. P. 1-15.

References

  1. Abyzov, V. (2017). Modern Conditions and the Impacts of the Creation of Architectural Environment. Materials Science & Engineering – IOP: World Multidisciplinary Civil Engineering-Architecture-Urban Planning Symposium – WMCAUS (June 2017, Prague, Czech Republic) [in English].
  2. Bystrova, T. Yu. (2001). Forma. Stil…: Vvedenie v fіlosofіiu dіzaina. [Thing. Form. Style…: Introduction to design philosophy]. Ekaterіnburgh [in Russian].
  3. Bychkov, V.V. (2016). Forma-soderzhanіe v іskusstve kak osnova khudozhestvennostі. [Form-content in art as the basis of artistic]. Voprosy fіlosofіі. URL: http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=1401&Itemid=52. (Last accessed: 10.02.2019) [in Russian].
  4. Kornienko, T.A. (2013). Vzaemozviazok formy i funkcii v kompozyciino-prostorovii strukturi dyzainu mista: teoretyko-metodologhichnyi kontekst. [Interrelation of a form and functions in compositionally spatial structure of design of the city: teoretiko-methodological context]. Ghumanitarnyi visnyk Zaporizkoi derzhavnoi inzhenernoi akademii. 53. 37-52. [in Ukrainian].
  5. Medvedev, V. Yu. (2007). Art-dizain v mire dizaina. [Art-design in the world of design]. Vestnik SPHUTD. 131-137. URL: http://psihdocs.ru/v-yu-medvedev-art-dizajn-v-mire-dizajna.html. (Last accessed: 7.05.2019) [in Russian].
  6. Nikolaeva, T.V. (2008). Tektonika formoutvorennia kostiuma: navch. posibnyk [Tectonics of formation of a costume]. Kyiv [in Ukrainian].
  7. Pashkevych, K.L., Kolosnichenko, M.V., Naumenko, K.O., Khapanceva, O.S. (2015). Zastosuvannia suchasnykh metodiv dlia proektuvannia kolekcii odiaghu skladnykh form. [Application of modern methods for design of collections of clothes of irregular shapes]. Teoriia ta praktyka dyzainu. 8. 217–225 [in Ukrainian].
  8. Ryzhova, I.S. (2012). Sutnisti i zmist dyzainu. [Essence and content of design]. Ghumanitarnyi visnyk ZDIA. 51. 206-216 [in Ukrainian].
  9. Rend, P. (2013). Dіzain: forma і khaos / per. s anghl. І. Foronova. Moskva [in Russian].
  10. Tiurikova, O.M. (2016). Art-dyzain v suchasnii proektnii praktyci dyzaineriv arkhitekturnogho seredovysha. [Art design in modern design practice of designers of the architectural environment]. Problemy teorii ta istorii arkhitektury Ukrainy: zb. nauch. p. / Odes. derzh. akad. bud. i arkhitektury, Arkhitektur.-mystectv. in-t. Odessa. 16. 119-123 [in Ukrainian].
  11. Shіmko, V.T. (2009). Arkhіtekturno-dіzainerskoe proektіrovanіe. Osnovy teorіі (sredovoi podkhod). [Architectural and design. Foundations of theory]. Moskva [in Russian].
  12. Roberts, J. (2011). The Intangibilities of Form Skill and Deskilling in Art After the Readymade. London, UK. 43-47. URL: http://www.variant.org.uk/. (Last accessed: 22.07.2019) [in English].
  13. Vallgаrda, A.et al. (2015). Temporal form in interaction design. International Journal of Design, 9(3), 1-15 [in English].