ДИЗАЙН СУЧАСНОГО КОСТЮМА НА ОСНОВІ АСОЦІАТИВНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ ТЕКТОНІЧНОЇ СТРУКТУРИ НАРОДНОГО ОДЯГУ

НІКОЛАЄВА Т.В., ГАЙОВА І.Л., НІКОЛАЄВА Т.І., ГЛАДКА В.А.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Дослідження засобів асоціативної трансформації тектонічної структури народного костюма на основі використання різних типів структурних трансформацій з метою удосконалення процесу дизайн-проектування сучасних моделей одягу та визначення знаково-символічної функції костюма, проектованого за етнічними мотивами.

Методологія. В роботі використано системно-інформаційний, візуально-аналітичний методи дослідження. Застосовано системно-структурний аналіз трансформацій художньо-композиційних елементів у формоутворенні сучасного костюма на основі асоціативних перетворень.

Результати. На основі дослідження визначено взаємозв’язок асоціативних ознак та структурної побудови форм сучасного жіночого одягу, що проектується на основі тектонічної побудови народного костюма.

Проведено дослідження найбільш виразних елементів традиційного вбрання з метою визначення знакової функціональності сучасного костюма, проектованого на його основі. Визначено принципи проектної реалізації асоціативних структурних перетворень форм костюма, компоновки елементів в просторі та порядку їх розташування, з використанням різних типів тектонічної трансформації та розроблено класифікацію структурних трансформацій.

Наукова новизна полягає у розробці методології дизайн-проектування сучасного костюма на основі форм та структури традиційного народного одягу, що надає можливість визначити варіативність використання взаємозв’язків морфологічних та асоціативних перетворень об’єкту та вдосконалення процесів дизайн-проектування нових перспективних форм костюма.

Практична значущість. Результати наукової роботи можуть бути використані у практичній діяльності дизайнерів костюма при розробці перспективних колекцій сучасного одягу для конкурсів та виставок. Результати дають можливість оптимізації процесу дизайн-проектування сучасних моделей одягу.

Ключові слова: дизайн-проектування, асоціативні трансформації, тектонічна побудова, знаково-символічна виразність, сучасний костюм.

 

MODERN COSTUME DESIGN BASED ON THE ASSOCIATIVE TRANSFORMATIONS OF THE FOLK CLOTHES TECTONIC STRUCTURES

NIKOLAEVA T.V., HAIOVA I.L., NIKOLAEVA T.I., GLADKA V.A.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Improving the design process of modern clothes and determining the sign-symbolic functions of costume, inspired by ethnic motives, by studying methods of the associative transformation of the folk costume tectonic structure based on the use of various types of structural transformations.

Methodology. System-informational, visual-analytical research methods are used in the work. Systematic and structural analyses of the artistic and compositional elements transformations in the shaping of a modern costume based on associative conversion is applied.

Results. Results. Based on the investigation, the interconnection between associative signs and structural building of modern women’s clothes, designed upon a folk costume construction basis, has been determined. The research of the most expressive elements of traditional clothes has been carried out with the purpose to determine symbolic functionality of a contemporary costume. Principles of project implementation of associative structural transformations of costume forms, spatial elements layout and order of their placement using different types of tectonic transformation have been determined, and classification of structural transformations has been developed.

Scientific novelty lies in the development of modern costume designing methods based on the forms and structure of traditional folk clothes. This makes it possible to determine the variability of the use of relationships of morphological and associative transformations of the object and improving the design processes of new promising costume forms.

Practical significance. The results of scientific work can be used in the practical activity of costume designers in order to develop promising collections of modern clothes for contests and exhibitions. The results allow to optimize the design process of modern clothing models.

Keywords: design, associative transformations, tectonic construction, symbolic expression, modern costume.

 

ДИЗАЙН СОВРЕМЕННОГО КОСТЮМА НА ОСНОВЕ АССОЦИАТИВНЫХ ТРАНСФОРМАЦИЙ ТЕКТОНИЧЕСКИХ СТРУКТУР НАРОДНОЙ ОДЕЖДЫ

НИКОЛАЕВА Т.В., ГАЙОВА И.Л., НИКОЛАЕВА Т.И., ГЛАДКАЯ В.А.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Исследование средств ассоциативной трансформации тектонической структуры народного костюма на основе использования различных типов структурных преобразований с целью усовершенствования процесса дизайн-проектирования современных моделей одежды и определения знаково-символической функции костюма, проектируемого по этническим мотивам.

Методология. В работе использованы системно-информационный, визуально-аналитический методы исследования. Применен системно-структурный анализ трансформаций художественно-композиционных элементов в формообразовании современного костюма на основе ассоциативных преобразований.

Результаты. На основе исследования определена взаимосвязь ассоциативных признаков и структурного построения форм современной женской одежды, проектируемой на основе тектонического построения народного костюма.

Проведено исследование наиболее выразительных элементов традиционной одежды с целью определения знаковой функциональности современного костюма, проектируемого на её основе. Определены принципы проектной реализации ассоциативных структурных преобразований форм костюма, компоновки элементов в пространстве и порядке их расположения, с использованием различных типов тектонической трансформации и разработана классификация структурных трансформаций.

Научная новизна заключается в разработке методологии дизайн-проектирования современного костюма на основе форм и структуры традиционной народной одежды, что позволяет определить вариативность использования взаимосвязей морфологических и ассоциативных преобразований объекта и совершенствование процессов дизайн-проектирования новых перспективных форм костюма.

Практическая значимость. Результаты научной работы могут быть использованы в практической деятельности дизайнеров костюма при разработке перспективных коллекций современной одежды для конкурсов и выставок. Результаты дают возможность оптимизации процесса дизайн-проектирования современных моделей одежды.

Ключевые слова: дизайн-проектирование, ассоциативные трансформации, тектоническая построение, знаково-символическая выразительность, современный костюм.


Література

  1. Білан М.С., Стельмащук Г.Г. Український стрій: навч. посіб. Львів: Фенікс. Ін-т народознавства НАН України, Львівська академія, 2000. 328 с.
  2. Власов В. Г. Архитектоническая форма в изобразительном искусстве, архитектуре и дизайне: единство методологии, типологии и терминологии. Архитектон, известия вузов. № 43. С. 5–18.
  3. Колосниченко М.В., Пашкевич К.Л., Малинская А.M. Основные факторы проектирования тектоничных форм одежды. Tehnologie. Marketing. 2014. № 3. С. 153-157.
  4. Колосніченко М.В., Пашкевич К.Л. Мода і одяг. Основи проектування та виробництва одягу. Київ: КНУТД, 2018. 236 с.
  5. Малинська А.М., Пашкевич К.Л., Смирнова М.Р., Колосніченко М.В. Розробка колекцій одягу: навч. посібн. Київ: ПП НВЦ «Профі», 2018. 140 с.
  6. Ніколаєва Т. В. Тектоніка формоутворення костюма: монографія. Київ: Арістей, 2018. 340 с.
  7. Ніколаєва Т.В., Ніколаєва Т.І., Баранова А.І. Комплексне дизайн-проектування: навч. посіб. Київ: КНУТД, 2018. 256 с.
  8. Ніколаєва Т.І., Баранова А.І., Ніколаєва Т.В. Аналіз тектонічної структури історичного костюма як складова самостійної дослідницької роботи студентів. Вісник КНУТД. 2013. № 2 (70). C. 229-233.
  9. Ніколаєва Тамара. Історія українського костюма. Київ: Либідь, 1996. 171 с.
  10. Пашкевич К.Л., Колосніченко М.В., Науменко К.О., Хапанцева О.С. Застосування сучасних методів для проектування колекцій одягу складних форм. Теорія та практика дизайну. Технічна естетика. Вип. 8. С. 217–225. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/459
  11. Marlena P, Stefan T, Nora F, Alexandru M P. Cultural Work Instruments in Fashion Technology – Practical Method of Generating Emotional Design. Textile Sci & Fashion Tech. 2018. 1(1). DOI: 10.33552/JTSFT.2018.01.000505.
  12. Офіційний сайт дизайнера Я. Галанта URL: https://www.yaroslavgalant.com (дата звернення: 26.02.2020).
  13. Офіційний сайт Архитектурної майстерні «Україна Олег і Ліля» URL: http://www.shaft.com.ua (дата звернення: 25.02.2020).
  14. Офіційний сайт виробника «Manna Ceramics» URL: https://mannaceramics.com (дата звернення: 02.03.2020).
  15. Офіційний сайт дизайнера Л. Пустовіт URL: https://poustovit.com (дата звернення: 03.03.2020).
  16. Офіційний сайт дизайнера Р. Богуцької URL: http://roksolanabogutska.com (дата звернення: 02.03.2020).
  17. Офіційний сайт дизайнера В. Кін URL: https://www.vitakin.com  (дата звернення: 04.03.2020).
  18. Офіційний сайт дизайнера О. Караванської URL:  https://oksanakaravanska.ua  (дата звернення: 04.03.2020).
  19. Офіційний сайт дизайнера О. Полонець URL: https://polonets.com.ua (дата звернення: 04.03.2020).

References

  1. Bilan, M.S & Stel’maschuk,H. (2000). Ukrains’kyj strij: navchal’nyj posibnyk [Ukrainian folk costume: Tutorial]. L’viv: Feniks. In-t narodoznavstva NAN Ukrainy, L’vivs’ka akademiia [in Ukrainian].
  2. Vlasov, (2013) Arkhitektonicheskaya forma v izobrazitel’nom iskusstve, arkhitekture i dizayne: edinstvo metodologii, tipologii i terminologii. [Architectonic form in the visual arts, architecture and design: the unity of methodology, typology and terminology]. Arkhitekton: izvestiya vuzov Architect, Higher Education, 43. 5–18. [in Russian].
  3. Kolosnichenko, M.V., Pashkevych, K.L., Malinskaya, A. (2014) Osnovnye faktory proektirovaniya tektonichnykh form odezhdy [The main factors of design tektonic forms of clothes]. Creativitate. Tehnologie. Marketing, 3, 153-157 [in Russian].
  4. Kolosnichenko, M.V., & Pashkevich, K.L. (2018). Moda i odyag. Osnovi proyektuvannya ta virobnitstva odyagu [Fashion and clothing. Principles of designing and manufacturing of clothes]. Kyiv: KNUTD [in Ukrainian].
  5. Malins’ka, M., Pashkevich, K.L., Smirnova, M.R. & Kolosnichenko, M.V. (2018). Rozrobka kolektsіi odyagu [Development of clothing collections ]. Kyiv: PP NVTs «Profі». [in Ukrainian].
  6. Nikolayeva, (2018). Tektonika formoutvorennya kostyuma [Tectonics of shaping costume]. Kyiv [in Ukrainian].
  7. Nіkolaєva,V., Nіkolaєva, T.І. & Baranova, A.І. (2018) Kompleksne dizain-proektuvannya [Comprehensive design]. Kyiv: KNUTD. [in Ukrainian].
  8. Nikolaieva, I., Baranova, A. I., Nikolaieva, T. V. (2013). Analiz tektonichnoi struktury istorychnoho kostiuma, iak skladova samostijnoi doslidnyts’koi roboty studentiv [Analysis of tectonic structure of historical costume as a component of students’ independent research work]. Visnyk KNUTD, 2 (70). 229- 233 [in Ukrainian].
  9. Nikolaieva, (1996). Istoriia ukrains’koho kostiuma [History of ukrainian costume]. Kyiv: Lybid’ [in Ukrainian].
  10. Pashkevych, K.L., Kolosnichenko, M.V., Naumenko, K.O., Khapanceva, O.S. (2015). Zastosuvannia suchasnykh metodiv dlia proektuvannia kolekcii odiaghu skladnykh form. [Application of modern methods for design of collections of clothes of irregular shapes]. Teoriia ta praktyka dyzainu, 8. 217–225 URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/459 [in Ukrainian].
  11. Marlena, P., Stefan, T., Nora, F. & Alexandru, M. P. (2018) Cultural Work Instruments in Fashion Technology – Practical Method of Generating Emotional Design. Textile Sci & Fashion Tech., 1(1). DOI: 10.33552/JTSFT.2018.01.000505. [in English].
  12. Sait dyzajnera Ya. Halanta [site of the designer Halant]. URL: https://www.yaroslavgalant.com (Last accessed: 26.02.2020) [in Ukrainian].
  13. Sait Arkhytekturnoi majsterni «Ukraina Oleh i Lilia» [site of the Architectural Workshop Ukraine Oleg and Lily]. URL: http://www.shaft.com.ua (Last accessed: 02.2020) [in Ukrainian].
  14. Sait vyrobnyka «Manna Ceramics». [Manufacturer’s official website «Manna Ceramics»]. URL: https://mannaceramics.com (Last accessed: 02.03.2020) [in Ukrainian].
  15. Sait dyzajnera L. Pustovit [site of the designer L. Pustovit]. URL: https://poustovit.com (Last accessed: 03.03.2020) [in Ukrainian].
  16. Sait dyzajnera R. Bohuts’ka [site of the designer R. Bohuts’ka]. URL: http://roksolanabogutska.com (Last accessed: 02.03.2020) [in Ukrainian].
  17. Sait dyzajnera V. Kin [site of the designer V. Kin]. URL: https://www.vitakin.com  (Last accessed: 04.03.2020) [in Ukrainian].
  18. Sait dyzajnera O. Karavans’ka [site of the designer O. Karavans’ka]. URL: https://oksanakaravanska.ua (Last accessed: 04.03.2020) [in Ukrainian].
  19. Sait dyzajnera O. Polonets’ [site of the designer O. Polonets’]. URL: https://polonets.com.ua (Last accessed: 04.03.2020) [in Ukrainian].