ДИЗАЙН ШКІЛЬНОГО ФОРМЕНОГО ОДЯГУ: ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ ТА ЕСТЕТИЧНИЙ АСПЕКТИ

ВАСИЛЬЄВА О. С.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Дослідити сучасні завдання дизайн-проектування шкільного форменого одягу, визначити функції та призначення даного асортименту виробів та виявити особливості вподобань сучасних споживачів.

Методика. Застосовано комплексний підхід, що містить аналіз наукових джерел пов’язаних з питаннями дизайну шкільної форми та дитячого одягу, системно-структурний та морфологічний аналіз об’єкту дослідження.

Результати. Теоретично опрацьовано та узагальнено основні аспекти, що пов’язані з дизайном шкільного форменого одягу. Виявлено, що шкільний формений одяг повинен розглядатися як «уніформа» та як «елемент корпоративної культури». Визначено важливість соціально-естетичних функцій шкільного форменого одягу в формуванні особистості школяра, навчанні та дисципліні. Виявлено основні складові одягу як «елементу корпоративної культури»: кольорова гама, візуальний символ (загальна геометрія костюму та пропорції), комплектність та символіка. Аналіз результатів опитувань серед школярів та їх батьків показав споживчі вподобання у виборі колірної гами: синій, чорни та сірий. Дослідження пропорцій, що використовувались у розробці асортименту сучасного шкільного форменого одягу на ринку України, визначили загальні принципи пропорціонування в одязі, що застосовуються у дизайн-проектуванні шкільного форменого одягу для дітей молодшої шкільної групи.

Наукова новизна На основі аналітичних досліджень визначено і систематизовано основні аспекти соціокультурних та технічних складових проектування шкільного форменого одягу. Визначено основні системи пропорціонування, що використовуються у проектування шкільного форменого одягу для дітей молодшої шкільної вікової групи.

Практична значущість. Отримані результати зумовлюють можливості більш глибокого осмислення складових дизайн-проектування шкільного форменого одягу, що полягає у можливості використання отриманих результатів в подальших наукових дослідженнях дизайну шкільного форменого одягу.

Ключові слова: шкільний формений одяг, дизайн форменого одягу, фірмовий стиль, колір, пропорції.

ДИЗАЙН ШКОЛЬНОЙ ФОРМЕННОЙ ОДЕЖДЫ: ФУНКЦИОНАЛЬНЫЙ И ЭСТЕТИЧЕСКИЙ  АСПЕКТЫ

Васильева Е. С.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Исследовать современные задачи дизайн-проектирования школьной форменной одежды. Определить функции и назначение данного ассортимента изделий и выявить особенности предпочтений современных потребителей.

Ретодика. Применен комплексный подход, содержащий анализ научных источников связанных с вопросами дизайна школьной формы и детской одежды, системно-структурный и морфологический анализ объекта исследования.

Результаты. Теоретически исследованы и обобщены основные аспекты, связанные с дизайном детской одежды и школьной форменной одежды. Выявлено, что школьная форменная одежда должна рассматриваться как «униформа» и как «элемент корпоративной культуры». Определены важность социально-эстетических функций школьного форменной одежды в формировании личности школьника, учебе и дисциплине. Выявлены основные составляющие данной одежды как «элемента корпоративной культуры»: цветовая гамма, визуальный символ (общая геометрия костюма и пропорции), комплектность и символика. Анализ результатов опросов среди школьников и их родителей показал потребительские предпочтения в выборе цветовой гаммы: синий, черный и серый. Исследование пропорций, которые использовались в разработке ассортимента современного школьного форменной одежды на рынке Украины, определили общие принципы пропорцонирования в одежде, применяемых в дизайн-проектировании школьной форменной одежды для детей младшей школьной группы.

Научная новизна. На основе аналитических исследований определены и систематизированы основные аспекты социокультурных и технических составляющих проектирования школьного форменной одежды. Определены основные системы пропорционування, используемых в проектирование школьного форменной одежды для детей младшего школьного возрастной группы.

Практическая значимость. Полученные результаты дают возможность более глубокого осмысления составляющих дизайн-проектирования школьного форменной одежды, и заключается в возможности использования полученных результатов в дальнейших научных исследованиях дизайна школьного форменной одежды.

Ключевые слова: школьная форменная одежда, дизайн одежды, фирменный стиль, цвет, пропорции.

DESIGN OF SCHOOL FORMED CLOTHING: FUNCTIONAL AND ESTHETIC ASPECTS

Vasilyeva О. S.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Investigate the modern tasks of designing school uniforms. Determine the functions and purpose of this product range and identify the features of preferences of modern consumers

Methodology. Approach was applied, containing an analysis of scientific sources related to the design of school uniforms and children’s clothing, a system-structural and morphological analysis of the object of study.

Results. Theoretically investigated and summarized the main aspects related to the design of children’s clothing and school uniforms. It was revealed that school uniforms should be considered as a “uniform” and as an “element of corporate culture”. The importance of socio-aesthetic functions of school uniforms in the formation of the personality of the student, study and discipline. The main components of this clothing as “an element of corporate culture” are identified: the color gamut, the visual symbol (overall costume geometry and proportions), completeness and symbolism. Analysis of the survey results among schoolchildren and their parents showed consumer preferences in the choice of colors: blue, black and gray. The study of the proportions that were used in the development of the range of modern school uniforms for children of primary school groups.

Scientific novelty On the basis of analytical studies, the main aspects of the socio-cultural and technical components of the design of school uniforms are identified and systematized. The basic proportional systems used in the design of school uniforms for children of the younger school age group are identified..

Practical significance. The results  an opportunity for a deeper understanding of the components of the design design of school uniforms, and is the possibility of using the results in further research of the design of school uniforms.

Keywords: school uniform, uniform design, corporate style, color, proportions.

Література

  1. Бабула Н.В., Скляренко Н.В. Особливості розвитку дитячої моди в історичному контексті. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. 2012. №3. С 4-6.
  2. Будье П. Практический смысл. Спб.: Алетейя, 2001. 562 с.
  3. Власова Т.А. Школьная форма в пространстве власти/знания. Весник Удмуртского університета. 2009. №2. С.143-147.
  4. Денисова О.И. Анализ зарубежного опыта введения школьного дресс-кода. Образование и наука. 2016. Вип. 9 (138). С. 136-152.
  5. Освітній менеджмент : навч. посіб. [Educational management: teaching manual] / Карамушки Л.; за ред. Л. Даниленко. Київ: Шкільний світ, 2003. 400 с.
  6. Луцева И. Влияние школьной формы на становление личностных качеств ученика. Современная педагогика. 2014. Вип. 7(20). С. 6-9.
  7. Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року. Розпорядження від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/ npas/249613934 (дата звернення: 14.04.2019).
  8. Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 р. № 896 Про затвердження Державної національної програми “Освіта” (“Україна XXI століття”). URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93 (дата звернення: 14.04.2019).
  9. Проданчук І. В., Половніков І. І. Аналіз умов експлуатації форменого одяrу та його впливу на фізіологічний розвиток учнів молодшої шкільної групи. Легка промисловість. 2012. № 3. C. 52-54.
  10. Савчин М.В., Василенко Л.В. Вікова психологія. Київ: Академвидав, 2005. 360 с.
  11. Скрипченко А. Школьная форма – традиции и современный взгляд. Актуальні проблеми сучасного дизайну: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції. Київ : КНУТД, 2018. Т. 1. С. 402-405.
  12. Фіцула М. М. Педагогіка : навч. посіб 3-тє вид., перероб. і допов. Тернопіль : Навчальна книга-Богдан, 2013. 230 с.
  13. Шейн Э.X. Организационная культура и лидерство / Пер. с англ. под ред. В.А. Спивака. СПб: Питер, 2002. 336 с.
  14. Park J. Do School Uniforms Lead to Uniform Minds?: School Uniforms and Appearance Restrictions in Korean Middle Schools and High Schools. FashionTheory. 2013. №17(2), Р.159–177.
  15. Sanchez J., Yoxsimer A., Hill G. Uniforms in the Middle School: Student Opinions, Discipline Data, and School Police Data. Journal of School Violence. 2012. №11(4). Р.345–356.
  16. Wade K.K., Stafford M.E. Public school uniforms: effect on perceptions of gang presence, school climate, and student self-perceptions. Education and Urban society. № 35(4): Р. 399–420.
  17. Wilken I., Aardt A. School Uniforms: Tradition, benefit or predicament? Education as Change. №16 (1). Р. 159-184.

References

  1. Babula, N.V., Skliarenko, N.V. (2012) Osoblyvosti rozvytku dytiachoi mody v istorychnomu konteksti. [Features of development of children’s fashion in the historical context.]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. 3. 4-6. [in Ukrainian].
  2. Bude, P.( 2001) Prakticheskiy smysl. [Practical sense] Spb.: Aleteyya. [in Russian].
  3. Vlasova, T.A. (2009) Shkolnaya forma v prostranstve vlasti/znaniya. [School uniform in the space of power / knowledge.] Vesnik Udmurtskogo unіversiteta. 2. 143-147. [in Russian].
  4. Denisova, O.I. (2016) Analiz zarubezhnogo opyta vvedeniya shkolnogo dress-koda. [Analysis of experience in the introduction of school dress code.] Obrazovaniye i nauka. 9 (138). 136-15. [in Russian].
  5. Karamushky, Osvitnii menedzhment : navch. posib. [Educational management: teaching. manual](2003) /. za red. L. Danylenko. Kyiv. Shkilnyi svit. [in Ukrainian].
  6. Lutseva, I. (2014) Vliyaniye shkolnoy formy na stanovleniye lichnostnykh kachestv uchenika. Sovremennaya pedagogika. [The influence of school uniforms on the development of the student’s personal qualities.]7(20). 6-9. [in Russian].
  7. Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannya zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku About the conceptualization of public policy in the area of reform of secondary education “New Ukrainian School” until 2029] URL: https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249613934 (data zvernennia: 14.04.2019). [in Ukrainian].
  8. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 3 lystopada 1993 r. № 896 Pro zatverdzhennia [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of November 3, 1993, No. 896 On Approval of the State National Program “Education” (“Ukraine XXI Century”).]URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93 (data zvernennia: 14.04.2019). [in Ukrainian].
  9. Prodanchuk, I. V. & Polovnikov, I. I. (2012) Analiz umov ekspluatatsii formenoho odiaru ta yoho vplyvu na fiziolohichnyi rozvytok uchniv molodshoi shkilnoi hrupy. [Analysis of conditions of operation of uniform clothes and their influence on physiological development of school child of junior school group]. Lehka promyslovist. 52-54. [in Ukrainian].
  10. Savchyn, M.V. & Vasylenko, L.V. (2005) Vikova psykholohiia.[Age psychology] Kyiv: Akademvydav. 2005. [in Ukrainian].
  11. Skripchenko A. (2018) Shkolnaya forma – traditsii i sovremennyy vzglyad.[ School uniforms – traditions and modern look]. Aktualni problemy suchasnoho dyzainu : zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. Kyiv : KNUTD. 1. 402-405. [in Russian].
  12. Fitsula, M. M. (2013) Pedahohika : navch. posib. [Pedagogy] Ternopil : Navchalna knyha-Bohdan, 230 [in Ukrainian].
  13. Sheyn, E.X. (2002) Organizatsionnaya kultura i liderstvo [Organizational culture and leadership ] / Per. s angl. pod red. V.A. Spivaka. SPb: Piter. 336. [in Russian].
  14. Park, J. (2013) Do School Uniforms Lead to Uniform Minds?: School Uniforms and Appearance Restrictions in Korean Middle Schools and High Schools. FashionTheory. 17(2). 159–177.
  15. Sanchez, J., Yoxsimer, A. & Hill, G. (2012) Uniforms in the Middle School: Student Opinions, Discipline Data, and School Police Data. Journal of School Violence, 11(4). 345–356.
  16. Wade, K & Stafford, M. (2003) Public school uniforms: effect on perceptions of gang presence, school climate, and student self-perceptions. Education and Urban society. 35(4): 399–420
  17. Wilken, I. & Aardt, A. (2012) School Uniforms: Tradition, benefit or predicament? Education as Change. 16 (1). 159-184.