ДИЗАЙН-ПРОЄКТУВАННЯ АВТОРСЬКОЇ КОЛЕКЦІЇ ОДЯГУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНІКИ ПЕЧВОРК

АБРАМОВА О. В., ЄЖОВА О. В., ЧИСТЯКОВА Л. О., КУДРЕВИЧ І. О.

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Мета. Дослідження особливостей дизайн-проєктування творчої колекції одягу з використанням техніки печворк.

Методологія. Застосовано комплексний підхід, історичний аналіз об’єкту дослідження, систематизація різновидів печворку, метод комбінаторного формоутворення.

Результати. Виконано аналіз особливостей дизайн-проєктування колекції одягу з використанням техніки печворк. Розглянуто історичний розвиток техніки печворк. Удосконалено класифікацію різновидів печворку, яка містить види, шви та блоки даної техніки. Охарактеризовано технологію виконання блоків печворку «літаючі гуси» та «зруб». На основі проведеного дослідження розроблено колекцію жіночого та чоловічого одягу із застосуванням сучасних технік печворку, як технології повторного застосування та переробки швейних відходів й текстильних виробів.

Наукова новизна. Систематизовано види, шви та блоки печворку. Виявлено специфіку та охарактеризовано можливі варіанти сучасних полотен у техніці печворк та їх застосування в дизайн-проєктуванні колекцій моделей одягу.

Практична значущість. Продемонстровано можливості застосування сучасних різновидів печворку при створенні колекції одягу з вживаних виробів. Запропоновано технологічний спосіб виконання блоків печворку по шаблонам із розкроюванням дисковим ножем, крейзі-вул із використанням водорозчинного стабілізатора.

Ключові слова: печворк, дизайн-проєкт, колекція одягу, крейзі-вул, крейзі-піца.

 

DESIGNING OF THE AUTHOR’S fashion COLLECTION USing patchwork TECHNIQUE

Abramova O.V., Yezhova O.V., Chystiakova L.O., Kudrevych I.O.

Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University

Purpose. Research of design-design features of the creative collection of clothing using the technology of patchwork.

Methodology. An integrated approach, historical analysis of the object of research, systematization of parochial species, method of combinatorial formation have been applied.

Results. The design of the clothing collection was analyzed using the paintwork technique. The historical development of the technology of patchwork is considered. There has been an improvement in the type classification of the patchwork, which includes the types, seams and blocks of the art. The technology of execution of the units of the peach «flying geese» and «cut» is described. On the basis of the theoretical study carried out, an up-to-date collection of women ‘s and men ‘s clothing has been developed with the use of modern techniques of the peachyard, as technologies of repeated application and processing of sewing wastes and textiles.

Scientific novelty. The views, seams and blocks of the patchwork are systematized. The specifics and possible variants of modern paintings in the technology of patchwork and their application in the design-design of the collection of clothing models have been revealed.

Practical significance. The possibilities of using modern varieties of patchwork in the creation of a collection of clothing have been demonstrated. Proposed is a technological method of making pachopper blocks according to templates using cutting with a disk knife and crease using a water-soluble stabilizer.

Keywords: patchwork, design project, fashion collection, crazy- wool, crazy-pizza.

 

ДИЗАЙН-ПРОЕКТИРОВАНИЕ АВТОРСКОЙ КОЛЛЕКЦИИ ОДЕЖДЫ С  ИСПОЛЬЗОВАНИЕМ ТЕХНИКИ ПЭЧВОРК

АБРАМОВА О.В., ЕЖОВА О.В., ЧИСТЯКОВА Л.А., КУДРЕВИЧ И.А.

Центральноукраинский государственный педагогический университет имени Владимира Винниченко

Цель. Исследование особенностей дизайн-проектирования творческой коллекции одежды с использованием техники пэчворк.

Методология. Применен комплексный подход, исторический анализ объекта исследования, систематизация видов пэчворка, метод комбинаторного формообразования.

Результаты. Выполнен анализ дизайн-проектирования коллекции одежды с использованием техники пэчворка. Рассмотрено историческое развитие техники пэчворк. Усовершенствована классификация видов пэчворка, которая включает виды, швы и блоки данной техники. Охарактеризовано технологию выполнения блоков пэчворка «летающие гуси» и «сруб». На основе проведенного теоретического исследования разработана актуальная коллекция женской и мужской одежды с применением современных техник пэчворка, как технологии повторного применения и переработки швейных отходов и текстильных изделий.

Научная новизна. Систематизированы виды, швы и блоки пэчворка. Выявлена специфика и охарактеризованы возможные варианты современных полотен в технике пэчворк и их применение в дизайн-проектировании коллекции моделей одежды.

Практическая значимость. Продемонстрированы возможности применения современных разновидностей пэчворка при создании коллекции одежды. Предложено технологический способ выполнения блоков пэчворка по шаблонам с использованием раскроя дисковым ножом, крейзи-вул с использованием водорастворимого стабилизатора.

Ключевые слова: пэчворк, дизайн-проект, коллекция одежды, крейзи-вул, крейзи-пицца.


Література

  1. Жидких О. Б., Тригуб О. Л. Формотворчий аспект у створенні одягу з використанням технік декорування батік та печворк. Art and design. 2018. № 2. С. 27-34. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.2.3
  2. Історія декоративного мистецтва України. В 5 т. Т. 5 / [голов. ред. Г. Скрипник, наук. ред. Т. Кара-Васильєва] НАН України, Київ: ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 546 с.
  3. Каррол Л. Лоскутные блоки: история и названия URL: http://lerusisik.narod.ru/quiltnames.htm
  4. Пашкевич К. Л., Креденець Н. Д., Постельняк А. В., Кінчина О. М. Дизайн-проектування колекції жіночого одягу з використанням перфорації. Art and design. 2018. № 3. С. 120-131.  DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.3.11
  5. Приходько-Кононенко І. О., Колосніченко О. В., Остапенко Н. В., Сіндарова Л. Р. Дизайн-проєктування колекції жіночого одягу з використанням техніки печворк. Art and Design. 2018. № 2. С. 66-73. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.2.8
  6. Эдди С. Лоскутное шитье: Энциклопедия. Арт-Родник, 2012. 256 с.
  7. Belk You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of business research. 2014. №67(8), Р. 1595-1600. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001
  8. Brackman, B. Encyclopedia of Pieced Quilt Patterns. Paducah, KY: American Quilter’s Society, 1993. 551 p.
  9. URL: https://electricquilt.com
  10. Filho, W., Ellams, D., Han, S., Tyler, D., Boiten, V., Paco, A., Moora, H., & Balogun, A. A review of the socio-economic advantages of textile recycling. Journal of cleaner production. 2019. № 218, Р. 10-20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.01.210
  11. Julie Johnson. History of Quilting. URL: https://translate.google.com/translate?hl=ru&sl=en&u=https://sites.google.com/g.emporia.edu/center-great-plains-studies/publications-archive/tales-out-of-school/quilting&prev=search
  12. Lady Sarah Davies. Quilt History. URL: http://www.quilthistocom/quilting.htm
  13. Mykhyda S., Yezhova O. V., Abramova O. V., Pulia, O. V., Сherkasov V. F., Chystiakova L. O. Environmental Education of Young People in Carrying out Design Projects on the Basis of Literary and Musical Folklore. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2019. № 11 (4), Р. 175-192. DOI: 10.18662/rrem/165
  14. Pashkevich K., Kolosnichenko M., Yezhova O., Kolosnichenko O., & Ostapenko N. Study of properties of overcoating fabrics during design of women’s clothes in different forms. Tekstilec. 2018. № 61(4), Р. 224-234. DOI: https://doi.org/10.14502/Tekstilec2018.61.224-234
  15. Westphal-Fitch G., & Fitch, W. Spatial analysis of «crazy quilts», a class of potentially random aesthetic artefacts. PloS Оne. 2013. № 8(9), URL: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0074055. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0074055
  16. Winners The Festival of Quilts. 2018. URL: https://www.thefestivalofquilts.co.uk/winning-quilts-2017

References

  1. Zhidkikh, O. B, Trigub, О. L. (2018). Formotvorchyy aspekt u stvorenni odyahu z vykorystannyam tekhnik dekoruvannya batik ta pechvork. [Formative aspect of clothing design using batik and patchwork decorating techniques]. Art and design, 2, 27-34 DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.2.3 [In Ukrainian].
  2. Skripnik, G. (2016). Istoriya dekoratyvnoho mystetstva Ukrayiny. [History of Decorative Art of Ukraine]. Skripnik (ch. ed.), T. Kara-Vasilyeva (sciences. ed.). (Vols. 1-5; Vol. 5). Kyiv: National Academy of Sciences of Ukraine, IMFE M. T. Rylsky, 546 [In Ukrainian].
  3. CarrollL. Loskutnyye bloki: istoriya i nazvaniya. [Patchwork blocks: history and names]. URL: http://lerusisik.narod.ru/quiltnames.htm [in Russian].
  4. Pashkevich, K. L., Kredenet, N. D., Postelnyak, A. V., Kinchina, O.M. (2018). Dyzayn-proektuvannya kolektsiyi zhinochoho odyahu z vykorystannyam perforatsiyi. [Design of a collection of women’s clothing using perforation]. Art and design, 3, 120-131 DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.3.11 [In Ukrainian].
  5. Prykhodko-Kononenko, I. O., Kolosnichenko, O. V., Ostapenko, N. V., & Sindarova, L. R. (2018). Dyzayn-proektuvannya kolektsiyi zhinochoho odyahu z vykorystannyam tekhniky pechvork. [Design of womens clothing collection by using pechwork technology]. Art and Design, 2, 66-73. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.2.8 [In Ukrainian].
  6. Eddie, S. (2012). Loskutnoye shit’ye: Entsiklopediya. [Patchwork: The Encyclopedia]. Art-Rodnik – Art Spring, 256 [in Russian].
  7. Belk, R. (2014). You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of business research, 67(8), 1595-1600. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.10.001 [in English].
  8. Brackman, B. (1993). Encyclopedia of Pieced Quilt Patterns. Paducah, KY: American Quilter’s Society, 551 [in English].
  9. URL: https://electricquilt.com [in English].
  10. Filho, W. L., Ellams, D., Han, S., Tyler, D., Boiten, V. J., Paco, A., Moora, H., & Balogun, A. L. (2019). A review of the socio-economic advantages of textile recycling. Journal of cleaner production, 218, 10-20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.01.210 [in English].
  11. Julie Johnson. History of Quilting. URL: https://translate.google.com/translate?hl=ru&sl=en&u=https://sites.google.com/g.emporia.edu/center-great-plains-studies/publications-archive/tales-out-of-school/quilting&prev=search [in English].
  12. Lady Sarah Davies. Quilt History. URL: http://www.quilthistory.com/quilting.htm [in English].
  13. Mykhyda, S. P., Yezhova, O. V., Abramova, O. V., Puliak, O. V., Сherkasov, V. F., & Chystiakova, L. O. (2019). Environmental Education of Young People in Carrying out Design Projects on the Basis of Literary and Musical Folklore. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11 (4), 175-192. DOI: 18662/rrem/165 [in English].
  14. Pashkevich, K., Kolosnichenko, M., Yezhova, O., Kolosnichenko, O., & Ostapenko, N. (2018). Study of properties of overcoating fabrics during design of women’s clothes in different forms. Tekstilec, 61(4), 224-234. DOI: https://doi.org/10.14502/Tekstilec2018.61.224-234  [in English].
  15. Westphal-Fitch, G., & Fitch, W. (2013). Spatial analysis of «crazy quilts», a class of potentially random aesthetic artefacts. PloS Оne, № 8(9). URL: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0074055. [in English].
  16. WinnersThe Festival of Quilts 2018. The festival of quilts. URL: https://www.thefestivalofquilts.co.uk/winning-quilts-2017/ [in English].