ДЕКОР НАРОДНОГО ВБРАННЯ ОПІЛЛЯ:

ТЕХНІКИ ВИКОНАННЯ

КУЦИР Т. В.

Інститут народознавства Національної академії наук України

Мета. У статті аналізуються техніки виконання декору народного вбрання Опілля останньої третини ХІХ – першої половини ХХ ст. на основі збережених музейних пам’яток, архівних, історіографічних та польових джерел.

Методика. Використано системний підхід до обраного об’єкту дослідження, формальний та мистецтвознавчий аналізи, які дозволи найбільш повно виявити особливості декору, виконаного різними техніками.

Результати. Відповідно до принципів нанесення, техніки поділяються на: структурні – ті, які виконують оздоблення матеріалу, деталі виробу, чи самого виробу у процесі його створення та поверхневі, за допомогою яких декор наноситься на вже готовий матеріал, деталь чи виріб. До першої групи зараховуємо техніки ткацтва, плетіння та в’язання, до другої – вибійку, вишивку, аплікацію. Першій групі у народному вбранні Опілля притаманний тісний зв’язок між фактурою та декором, у ній переважають нюансні співвідношення. Для другої групи більш характерні контрастні співставлення основи та оздоби, яка виділяється об’ємом, фактурою, кольором. Орнаменти виконані вибійкою та аплікацією, розміщувались на поверхні матеріалу. Прийоми вишивки дозволяли створювати орнаментальні композиції на різних рівнях: на поверхні матеріалу, у структурі полотна та модифікуючи його.

Наукова новизна полягає у тому, що при аналізі технік виконання декору, акцент зміщено із технічних аспектів на пластичне та художнє їх значення у комплексі народного вбрання Опілля.

Практична значущість. Такий підхід дозволяє глибше переосмислити принципи створення ансамблю народного вбрання, що, у свою чергу, сприяє використанню отриманих знань у сучасному моделюванні одягу при наданні йому етнічного колориту.

Ключові слова: Опілля, народне вбрання, декор, оздоблення, техніки.

 

ДЕКОР НАРОДНОГО КОСТЮМА ОПОЛЬЯ: ТЕХНИКИ ИСПОЛНЕНИЯ

КУЦЫР Т.В.

Институт народоведения Национальной академии наук Украины

Цель. В статье анализируются техники исполнения декора народной одежды Ополья последней трети ХІХ – первой половины ХХ вв. на основе сохраненных музейных предметов, архивных, историографических и полевых источников.

Методика. Использовано системный подход к избранному объекту исследования, формальный и искусствоведческий анализы, которые позволили наиболее всесторонне выявить особенности декора, исполненного разными техниками.

Результаты. В соответствии с принципами нанесения, техники делятся на: структурные –украшают ткань, деталь или изделие в процессе их создания и поверхностные, при помощи которых декор наносится на уже готовую ткань, деталь или изделие. К первой группе засчитываем техники ткачества, плетения и вязания, ко второму – выбойку, вышивку, аппликацию. Первой группе в народной одежде Ополья свойственна тесная связь между фактурой и декором, в ней преобладают нюансные соотношения. Для второй группы характерны контрастные соотношения основы и украшения, которое ввыделяется при помощи объема, фактуры, цвета. Орнаменты, нанесенные при помощи выбойки и аппликации, были размещены на поверхности ткани, тогда как приемы вышивки позволяли создавать орнаментальные композиции на разных уровнях: на поверхности полотна, в его структуре, изменяя и модифицируя его.

Научная новизна заключается в том, что при анализе техник исполнения декора акцент исследования смещен с технических аспектов на пластическое и художественное их значение в комплексе народной одежды Ополья.

Практическая значимость. Такой подход позволяет глубже переосмыслить принципы создания ансамбля народной одежды, что, в свою очередь, способствует использованию полученных знаний в современном проектировании одежды для придания ей этнического колорита.

Ключевые слова: Ополье, народная одежда, декор, украшение, техники.

 

OPILLIA FOLK COSTUME DECOR: CREATION TECHNIQUES

KUTSYR T.V.

Ethnology Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine

Purpose. In the paper décor creation techniques of Opillia folk costume of the last third of the XIX – the first half of the XX centuries based on items from Ukrainian and foreign museums, literary, achieve and field sources are analyzed.

Methodology. A systematic approach to the chosen object, formal and art methods of analysis are used. It is permit the most fully to reveal the décor features created by different techniques.

Results. The author selects two groups of techniques according to principles of creation décor. The first one is the structural group with techniques which decorate the fabrics, the detail or item in the creating process. The second one is the facial group with techniques which decorate the finished fabrics, the detail or item. To the first group the weaving, the sprang and the knit and the second one the fabrics print, the embroidery and the applique are included. For the first group in the Opillia folk costume the close connection between texture and décor as well as nuances ratio is characterized. For the second grope the more contrasting comparison of the base and the décor which is allocated by volume, texture and color is characterized. Printed and appliqued ornaments were placed on the top of fabrics. The embroidery techniques allow create ornamental compositions on different levels: on the fabric facial, in the structure of the fabrics and modifying the last one.

Scientific novelty. Originality is in the shifting emphasis of study from the technical aspects of the décor creation to its artistic significant in the Opillia folk costume as a unite complex.

Practical significance. This way allows deeper rethink the creation principles of the folk costume ensemble. It is helps to the knowledge use in the modern modeling of the clothes to add them the ethnic coloration.

Keywords: Opillia, folk costume, decor, decoration, techniques.

Література

  1. Булгакова-Ситник Л. Роль творчої спадщини Є. Глоговського та К. Кєлісінського у дослідженні українського народного одягу. / Забуті скарби. народний одяг України та Польщі в малюнках Є.Глоговського та К.В.Кєлісінського (довідник виставки). Львів ; Торунь [б.в.], 2002. С. 32–45.
  2. Гасюк О.О., Степан М.Г. Художнє вишивання. Альбом. Київ: «Вища школа», 1984. 103 с.
  3. Головацкий Я.Ф. О народной одежде и убранстве русинов, или русских в Галичине и северо-восточной Венгрии. С. Петербургъ: Типографія В. Киршбаума, въ д. Министер. Фин., на Дворц. площ., 1877. 85 с.
  4. Гургула І., Чехович С. Народні майстри. Львів: Книжково-журнальне вид-во, 1959. 90 с.
  5. Дутка Р.М. Українські вибійчані тканини: дис. .. канд. мистецтвознавства : 17.00.06 / Інститут народознавства. Львів, 1995. 186 с.
  6. Захарчук-Чугай Р.В. Українська народна вишивка. Західні області УРСР. Київ: Наукова думка, 1988. 192 с.
  7. Історія декоративного мистецтва України. Мистецтво ХІХ ст. / гол. ред. Г. Скрипник, наук. ред. Т. Кара-Васильєва. Київ: Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, Том 3, 2009. 344 с.
  8. Кара-Васильєва Т.В. Історія української вишивки. Київ: Мистецтво, 2008. 463 с.
  9. Кляшторна Н. Народне вбрання Західної Бойківщини. Івано-Франківськ: Фоліант, 84 с.
  10. Козакевич О. Типологія українських в’язаних виробів кінця ХІХ – першої половини ХХ ст. (за матеріалами народного вбрання). Вісник Львівського університету. 2004. Вип. 4. С. 112–121.
  11. Козакевич О. Типологія українських народних в’язаних та мереживних виробів ХІХ – початку ХХІ століття: вбрання. Народознавчі зошити. № 6. С. 1405-1421.
  12. Косміна О. Традиційне вбрання українців: у 2 т. Т. І. Лісостеп–степ. Київ: Балтія-друк, 2013. 160 с.
  13. Коцан В. Народний одяг гуцулів Рахівщини: ХІХ – перша половина ХХ ст. Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 164 с.
  14. Коцан В. Традиційне жіноче поясне вбрання українців Закарпаття ХІХ – першої половини ХХ ст. Народознавчі зошити. 2016. № 1. (127). С. 74-92.
  15. Кулинич-Стахурська О. Мистецтво української вишивки. Техніка і технологія. Львів: Місіонер, 1996. 175 с.
  16. Лосик Г. Народний одяг Опілля та бойківського Підгір’я кінця ХІХ – ХХ століття. Вісник ЛНАМ. 2011. Вип. 22. С. 248-269.
  17. Манучарова Н.Д. Ткацтво та вишивка. / Нариси з історії Українського мистецтва. За заг. ред. В.Г. Заболотного. Київ: Мистецтво, 1966. С. 165–170.
  18. Матейко К. Український народний одяг. Етнографічний словник. Київ: Наукова думка, 1996. 195 с.
  19. Нагорняк Х.М. Художньо-конструктивні особливості народного вбрання на Покутті кінця ХІХ – середини ХХ століття (історія, типологія, художня система строю) : автореф. дис. .. канд. мистецтвознавства : 17.00.06 / Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. Івано-Франківськ, 2012. 16 с.
  20. Никорак О. Своєрідність декору запасок Західного Поділля: типи, осередки. Народознавчі зошити. 2012. № 6. С. 1070–1086.
  21. Никорак О.І. Сучасні художні тканини Українських Карпат. Київ: Наук. думка, 224 с.
  22. Никорак О.І. Тканини для узорнотканих жіночих сорочок західної частини українського Полісся й Волині. Народознавчі зошити. 2009. № 3-4. С. 343-365.
  23. Никорак О.І. Українська народна тканина ХІХ – ХХ ст.: типологія, локалізація, художні особливості. Ч. 1. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Інститут народознавства НАН України, 584 с.
  24. Ніколаєва Т. Український костюм. Надія на ренесанс. Київ: Дніпро, 2005. 320 с.
  25. Сидорович С. Художня тканина західних областей УРСР. Київ: Наук. думка, 1979. 156 с.
  26. Сичкаренко Л., Попель З. Вязание крючком. Симферополь: Крымиздат, 1956. 106 с.
  27. Стельмащук Г.Г. Українське народне вбрання. Львів: Апріорі, 2013. 256 с.
  28. Сусак К.Р., Стеф’юк Н.А. Українське народне вишивання: техніки, методологія, методика. Київ: Науковий світ, 2006. 281 с.
  29. Федорчук О. Українські народні прикраси з бісеру. Львів: Свічадо, 2007. 120 с.
  30. Федорчук О. Художні вироби з бісеру в народному мистецтві Бережанщини (за матеріалами мистецтвознавчої експедиції 2011 р.). Народознавчі зошити. 2012. № 6 (108). С. 1112–1122.
  31. Zawadzki W. Obrazy Rusi Czerwonéj. Poznan: Nakładem Jana Konstantego Żupańskiego, 1869. 80 s.

References

  1. Bulhakova-Sytnyk, L. (2002). Rol tvorchoi spadshchyny Ye. Hlohovskoho ta K. Kielisinskoho u doslidzhenni ukrainskoho narodnoho odiahu In: Zabuti skarby. narodnyi odiah Ukrainy ta Polshchi v maliunkakh Ye.Hlohovskoho ta K.V.Kielisinskoho (dovidnyk vystavky). (pp. 32–45). Lviv; Torun. [in Ukrainian].
  2. Hasiuk, O.O., Stepan, M.H. (1984). Khudozhnie vyshyvannia. Albom. Kyiv: «Vyshcha shkola». [in Ukrainian].
  3. Golovatskiy, Ya. (1877). O narodnoy odezhde i ubranstve rusinov, ili russkikh v Galichine i severo-vostochnoy Vengrii. St. Peterburg: Tipografіya V. Kirshbauma, v d. Minister. Fin., na Dvorts. Ploshch. [in Russian].
  4. Hurhula, I., Chekhovych, S. (1959). Narodni maistry. Lviv: Knyzhkovo-zhurnalne vyd-vo. [in Ukrainian].
  5. Dutka, R.M. (1995). Ukrainian Print Fabrics. Candidate`s Thesis (Art Criticism: 17.00.06). Lviv, Ethnology Institute, NAS of Ukrain. [in Ukrainian].
  6. Zakharchuk-Chuhai, R.V. (1988). Ukrainska narodna vyshyvka. Zakhidni oblasti URSR. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].
  7. Skrypnyk, H., Kara-Vasylieva, T. (Eds). (2009). Istoriia dekoratyvnoho mystetstva Ukrainy. Mystetstvo ХІХ st. Kyiv: In-t mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M.T. Rylskoho, T. 3. [in Ukrainian].
  8. Kara-Vasylieva, T.V. (2008). Istoriia ukrainskoi vyshyvky. Kyiv: Mystetstvo. [in Ukrainian].
  9. Kliashtorna, N. (2017). Narodne vbrannia Zakhidnoi Boikivshchyny. Ivano-Frankivsk: Foliant. [in Ukrainian].
  10. Kozakevych, O. (2004). Typolohiia ukrainskykh viazanykh vyrobiv kintsia XIX – pershoi polovyny XX st. (za materialamy narodnoho vbrannia). Visnyk Lvivskoho universytetu, 4. 112–121. [in Ukrainian].
  11. Kozakevych, O. (2014). On typology of Ukrainian traditional folk knitted and laced products of XIX and early ХХІ cc: clothing. Narodoznavchi zoshyty. 1405-1421. [in Ukrainian].
  12. Kosmina, O. (2013). Tradytsiine vbrannia ukraintsiv. Kyiv: Baltiia-druk, T. I: Lisostep–step. [in Ukrainian].
  13. Kotsan, V. (2012). Narodnyi odiah hutsuliv Rakhivshchyny: XIX – persha polovyna XX st. Uzhhorod: Vydavnytstvo Oleksandry Harkushi. [in Ukrainian].
  14. Kotsan, V. (2016). Traditional Female Half-Length Clothes of Ukrainians in Transcarpathia (XIX – First Half of the XX ct.). Narodoznavchi zoshyty, № 1. (127). 74-92. [in Ukrainian].
  15. Kulynych-Stakhurska, O. (1996). Mystetstvo ukrainskoi vyshyvky. Tekhnika i tekhnolohiia. Lviv: Misioner. [in Ukrainian].
  16. Losyk, H. (2011). Narodnyi odiah Opillia ta boikivskoho Pidhiria kintsia ХІХ – ХХ stolittia. Visnyk LNAM, 22. 248-269. [in Ukrainian].
  17. Manucharova, N.D. (1966). Tkatstvo ta vyshyvka. In: Zabolotnyi, V.H. (Ed). Narysy z istorii Ukrainskoho mystetstva. (pp. 165–170). Kyiv: Mystetstvo. [in Ukrainian].
  18. Mateiko, K. (1996). Ukrainskyi narodnyi odiah. Etnohrafichnyi slovnyk. Kyiv: Naukova dumka. [in Ukrainian].
  19. Nahorniak, K.M. (2012). Artistic and design features of Pokutia national costume of the end of the XIX – the middle of the XX centuries. (History, typology, artistic system of formation). Extended abstract of Candidate`s thesis. Ivano-Frankivsk, The V. Stephanyk Precarpathian National University [in Ukrainian].
  20. Nykorak, O. (2012). On original features in décor of zapaska-aprons at the Western Podilia: types and centers. Narodoznavchi zoshyty, 6. 1070–1086. [in Ukrainian].
  21. Nykorak, O.I. (1988). Suchasni khudozhni tkanyny Ukrainskykh Karpat. Kyiv: Nauk. dumka. [in Ukrainian].
  22. Nykorak, O.I. (2009). Cloths for Ornamented Weaved Women`s Blouses of Western Part of Ukrainian Polissia and Volyn. Narodoznavchi zoshyty, 3-4. 343-365.
  23. Nykorak О.І. (2004). The Ukrainian Traditional folk cloths of XIX and XX cc. Part I. Interior cloths (after materials from the Western regions of Ukraine). Lviv: Ethnology Institute. [in Ukrainian].
  24. Nikolaieva, T. (2005). Ukrainskyi kostium. Nadiia na renesans. Kyiv: Dnipro, 2005. 320 с.
  25. Sydorovych, S. (1979). Khudozhnia tkanyna zakhidnykh oblastei URSR. Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
  26. Sichkarenko, L., Popel’, Z. (1956). Vyazanie kryuchkom. Simferopol’: Krymizdat. [in Ukrainian].
  27. Stelmashchuk, H.H. (2013). Ukrainske narodne vbrannia. Lviv: Apriori. [in Ukrainian].
  28. Susak, K.R., Stefiuk, N.A. (2006). Ukrainian folk embroidery: techniques, methodology, methods. Kyiv: Naukovyi svit. [in Ukrainian].
  29. Fedorchuk, O. (2007). Ukrainski narodni prykrasy z biseru. Lviv: Svichado. [in Ukrainian].
  30. Fedorchuk, O. (2012). Artistic beadwork in national art of Berezhany district (based on art criticism expedition materials of 2011). Narodoznavchi zoshyty, 6 (108). 1112–1122.
  31. Zawadzki W. (1869). Obrazy Rusi Czerwonéj. Poznan: Nakładem Jana Konstantego Żupańskiego. [in Poland].