ПРИНТИ У СТИЛІ ПОП-АРТ ЯК ТВОРЧЕ ДЖЕРЕЛО ДЛЯ ПРОЕКТУВАННЯ СУЧАСНИХ КОЛЕКЦІЙ ОДЯГУ

СТРУМІНСЬКА Т.В., МИХАЙЛЮК О.Ю., СЛІТЮК О.С., ОМЕЛЬЧЕНКО Г.В., ДЕГТЯР Т.Ю.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета роботи полягає в визначенні основних мотивів та композиційних рішень принтів поп-арту для подальшого проектування авторських принтів та розробки колекцій сучасного жіночого одягу.

Методологія. Для досягнення поставленої мети структуровано особливі риси, композиційні та образотворчі рішення принтів стилю поп-арт, проведено порівняльно-аналітичний аналіз колекцій жіночого та чоловічого одягу у стилі поп-арт сезонів весна-літо 2019-2020 рр.

Результати. Виокремлено характерні композиційні рішення та мотиви сучасних принтів в стилі поп-арт в одязі (леттерінг; малюнки муралів; комікси, колажі та предметні зображення, геометричні мотиви та кольорові поєднання), проведено порівнянний аналіз використання стилістичних ознак поп-арту в чоловічих та жіночих колекціях одягу сезонів весна-літо 2019 та 2020 рр. Рекомендаціями щодо розробки принтів для перспективних колекцій жіночого одягу на сезон весна-літо 2020-2021 запропоновано використання зображень невеликого розміру, не по всій площині виробу, повторення окремих елементів зображення, рекомендовано застосовувати зображення споживчих товарів, продуктів харчування, комікси або леттерінг.

Наукова новизна полягає у вивченні та систематизації композиційних та образотворчих рішень принтів в стилі поп-арт в колекціях сучасних дизайнерів одягу.

Практична значущість. На основі визначення тенденцій моди та основних образотворчих рішень принтів в стилі поп-арт розроблено авторські принти та колекцію жіночого одягу.

Ключові слова: дизайн; поп-арт; художнє проектування одягу; принт; композиційне рішення.

POP ART PRINTS AS A CREATIVE SOURCE FOR DESIGNING MODERN CLOTHING COLLECTIONS

STRUMІNSKA T.V., MIKHAILYUK O.Yu., OMELCHENKO G.V., SLITYUK O.O., DEGTYAR T.Yu.

Kyiv National University of Technologies and Design

The purpose. The purpose of the work is to determine the main art and compositional solutions of pop art prints of prints for further design of author’s prints and the development of creative collections of modern women’s clothing.

Methodology. To achieve this goal, special features, art and figurative features of pop art style prints were structured, a visual analytical and comparative analytical analysis of the collections of women’s and men’s clothing in the style of pop art for the spring-summer 2019 and 2020 seasons was carried out.

Results. Highlighted the characteristic compositional solutions of modern prints in the style of pop art in clothing (lettering; drawings of murals; comics, collages and subject images; lines and color combinations) are highlighted, a comparative analysis of the use of stylistic features of pop art in men’s and women’s clothing collections of spring summer 2019-2020 seasons. Recommendations for the development of prints for promising collections of women’s clothing for the spring-summer 2020 season suggest the use of small images, not on the entire plane of the product, the repetition of individual image elements, it is recommended to use subject image of consumer goods, food, comics or lettering.

Scientific novelty. The scientific novelty lies in the study and systematization of compositional and visual solutions of prints in the style of pop art in the collections of modern fashion designers.

Practical significance. Based on the definition of fashion trends and the main art and figurative features of prints in the pop art style, author’s prints and a collection of women’s clothing have been developed.

Keywords: design; pop art; art of clothing design; print; art and figurative features.

ПРИНТЫ В СТИЛЕ ПОП-АРТ КАК ТВОРЧЕСКИЙ ИСТОЧНИК ДЛЯ ПРОЕКТИРОВАНИЯ СОВРЕМЕННЫХ КОЛЛЕКЦИЙ ОДЕЖДЫ

СТРУМИНСКАЯ Т. В., МИХАЙЛЮК О. Ю., СЛІТЮК Е. С., ОМЕЛЬЧЕНКО А. В., ДЕГТЯР Т. Ю.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель работы является определение основных мотивов и композиционных решений принтов поп-арта для дальнейшего проектирования авторских принтов и разработки коллекций современной женской одежды.

Методология. Структурированы особые черты, композиционные и изобразительные решения принтов стиля поп-арт, проведен сравнительно-аналитический анализ коллекций женской и мужской одежды в стиле поп-арт сезонов весна-лето 2019 и 2020 годов.

Результаты. Выделены характерные композиционные решения и мотивы современных принтов в стиле поп-арт в одежде (леттеринг; рисунки муралов; комиксы, коллажи и изображения предметов, геометрические мотивы и цветовые сочетания), проведен сравнительный анализ использования стилистических признаков поп-арта в мужских и женских коллекциях одежды сезонов весна-лето 2019 и 2020 гг. Рекомендациями по разработке принтов для перспективных коллекций женской одежды на сезон весна-лето 2020-2021 гг. предложено использование изображений небольшого размера, не по всей поверхности изделия, повторение отдельных элементов изображения, рекомендуется использовать изображения потребительских товаров, продуктов питания, комиксы и леттеринг.

Научная новизна заключается в изучении и систематизации композиционных и изобразительных решений принтов в стиле поп-арт в современных коллекциях одежды.

Практическая значимость. На основе определения тенденций моды и основных композиционных решений принтов в стиле поп-арт разработаны авторские принты и коллекция женской одежды.

Ключевые слова: дизайн; поп-арт; художественное проектирование одежды; принт; композиционное решение.

Література

  1. Coles A. DesignArt : On art’s romance with design. London: Tate Publishing. 2005. 144 p.
  2. Furnham A., Walker J. Personality and judgements of abstract, pop art, and representational paintings. 2001. 15 (1), 57-72. DOI: org/10.1002/per.340
  3. Gabriel J. W. 20th Century Art. Museum Ludwig, Cologne. Koln, 1996. 747 p.
  4. UKRAINIAN FASHION WEEK. URL: http://fashionweek.ua (дата звернення: 11.12.2019).
  5. Бодрийяр Жан. Общество потребления. Его мифы и структуры. Пер. с фр., послесл. и примеч. Е. А. Самарской. М. : Республика, 2006. 269 с.
  6. Журнал VOGUE. URL: https://vogue.ua/collections/season/vesna-leto-2019 (дата звернення: 10.11.2019).
  7. Журнал VOGUE. URL: https://vogue.ua/collections/season/vesna-leto-2020 (дата звернення: 10.11.2019).
  8. Журнал VOGUEMODA. URL: https://voguemoda.ru/modnye-printy-leto (дата звернення: 10.11.2019).
  9. Журнал Рамблер / женский URL: https://woman.rambler.ru/fashion/41874992/?utm_content=woman_media&utm_medium=read_more&utm_source=copylink (дата звернення: 10.11.2019).
  10. Колосніченко М.В., Зубкова Л.І., Пашкевич К.Л., Полька Т.О., Остапенко Н.В., Васильєва І.В., Колосніченко О.В. Ергономіка і дизайн. Проектування сучасних видів одягу: Навчальний посібник. К.: ПП «НВЦ «Профі», 2014. 386с.
  11. Морозова М. А. Влияние художественного поп-арта на дизайн-проектирование второй половины XX века. Известия РГПУ им. А. И. Герцена. 2008. №67. С. 177-184.
  12. Рабошук К. В., Чупріна Н. В., Шаповал А. Г., Гайова І. Л. Мода як соціальний прояв поп-арту. Технології та дизайн. 2017. №1(22). URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/td_2017_1_17 (дата звернення: 11.12.2019).
  13. Рыков А. В. Постмодернизм как «радикальный консерватизм». Проблема художественно-теоретического консерватизма и американская теория современного искусства 1960–1990-х гг. СПб. Алетейя, 2007. 376 с.
  14. Сысоев С. В. Иконография продуктов потребления в искусстве поп-арта: от Энди Уорхола до Джереми Скотта. Международный научно-исследовательский журнал. 2017. №11 (65). С. 26–31. DOI: https://doi.org/10.23670/IRJ.2017.65.095
  15. Тренды дизайнеров. URL: https://trendsdesign.ru/interiorstyles/contemporary/pop-art/stil-dlya-smelyx (дата звернення: 11.12.2019).
  16. Фриджери Ф. Поп-арт. Основы искусства. Ад Маргинем Пресс. 2018. 176 c.

References

  1. Coles, A. (2005). DesignArt : On art’s romance with design. London: Tate Publishing. [in English].
  2. Furnham, A., Walker, J. (2001). Personality and judgements of abstract, pop art, and representational paintings. 15 (1), 57-72 DOI: org/10.1002/per.340 [in English].
  3. Gabriel, J. W. (1996). 20th Century Art. Museum Ludwig, Cologne. Koln. [in English].
  4. Ukrainian Fashion Week. URL: http://fashionweek.ua [in Russian].
  5. Baudrillard, J. (2006) Obshhestvo potrebleniya. Ego mify i struktury [Consumer Society. Its Myths and Structures] Trans. from French, Afterword and Notes bz E. A. Samarskaya. M.: Respublika, 269 p. [in Russian].
  6. Zhurnal «VOGUE» [Journal «VOGUE»]. URL: https://vogue.ua/collections/season/vesna-leto-2019 [in Russian].
  7. Zhurnal «VOGUE» [Journal «VOGUE»]. URL: https://vogue.ua/collections/season/vesna-leto-2020 [in Russian].
  8. Zhurnal «VOGUEMODA» [Journal «VOGUEMODA»]. URL: https://voguemoda.ru/modnye-printy-leto [in Russian].
  9. Zhurnal «Rambler/jenskiy». URL: https://woman.rambler.ru/fashion/41874992/?utm_content=woman_media&utm_medium=read_more&utm_source=copylink [in Russian].
  10. Kolosnichenko, M.V., Zubkova, L.I., Pashkevych, K.L., Polka, T.O., Ostapenko, N.V., Vasylieva, I.V., Kolosnichenko, O.V. (2014) Erhonomika i dyzain. Proektuvannia suchasnykh vydiv odiahu: Navchalnyi posibnyk. [Ergonomics and design. Designing of modern types of clothes: Textbook.] «NVTs «Profi» [in Ukrainian].
  11. Morozova, M. A. (2008) Vliyanie khudozhestvennogo pop-arta na dizain-proektirovanie vtoroi poloviny XX veka [Influence of Art Pop Art on Design of the Second Half of the XX Century]. News of the RSPU named after A.I. Herzen. [in Russian].
  12. Raboshuk, K. V., Chuprina, N. V., Shapoval, A. H., Haiova, I. L. (2017). Moda yak sotsialnyi proiav pop-artu. Tekhnolohii ta dyzain. [Fashion as a social manifestation of pop art]. Tekhnolohii ta dyzain [in Ukrainian].
  13. Rykov, A. V. (2007). Postmodernizm kak «radikal’nyy konservatizm». Problema khudozhestvenno-teoreticheskogo konservatizma i amerikanskaya teoriya sovremennogo iskusstva 1960–1990-kh gg. [Postmodernism as “radical conservatism”. The problem of artistic and theoretical conservatism and the American theory of contemporary art of the 1960-1990s.] SPb. Aleteyya. [in Russian].
  14. Sysoev, S.V. (2017). Ikonografiya produktov potrebleniya v iskusstve pop-arta: ot Endi Uorkhola do Dzheremi Skotta. [The iconography of consumer products in the art of pop art, from Andy Warhol to Jeremy Scott.] Mezhdunarodnyy Nauchno-Issledovatel’skiy zhurnal. 11 (65). 26–31. DOI: https://doi.org/10.23670/IRJ.2017.65.095 [in Russian].
  15. Trendi dizaynerov URL: https://trendsdesign.ru/interiorstyles/contemporary/pop-art/stil-dlya-smelyx [in Russian].
  16. Fridzheri F. (2018). Pop art. Osnovy iskusstva [Pop Art. Art basics]. Ad Marginem Press. [in Russian].