ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ КОВАЛЬСЬКОГО МИСТЕЦТВА (ЗА ПІДСУМКАМИ МІЖНАРОДНОГО ФЕСТИВАЛЮ «СВЯТО КОВАЛІВ», М. ІВАНО-ФРАНКІВСЬК)

МАТОЛІЧ І. Я.

Університет Короля Данила

Мета. Визначено та окреслено процеси відродження художнього ковальства в Івано-Франківську на основі щорічного міжнародного фестивалю «Свято ковалів». Увагу зосереджено на аналізі художніх особливостей кованих скульптурних композицій, що доповнюють урбаністичне середовище міста, здійснено їх мистецтвознавчий аналіз.

Методологія. Методологічною основою є принцип системного підходу та комплексного дослідження. Для вивчення обраного об’єкта дослідження застосовано історичний, порівняльний та мистецтвознавчий методи.

Результати. З’ясовано, що одним із найбільших у Східній Європі є Міжнародний ковальський фестиваль «Свято ковалів» у Івано-Франківську, що розпочав свою діяльність у 2003 році. Метою цього заходу є відродження призабутих в Україні за радянської доби ковальських традицій та популяризація художнього металу як ремесла і як мистецтва. Визначено, що за кілька років захід переріс з аматорського рівня у масштабний міжнародний проект, який сьогодні включає в себе комплекс подій: привселюдну демонстрацію кування, перформанси, конкурси, наукову міжнародну конференцію, художню виставку ковальства. Одним із результатів фестивалю є виготовлення спільних ковальських робіт, які сьогодні доповнюють урбаністичне середовище Івано-Франківська, – проаналізовано їх художні особливості. З’ясовано, що художні вироби з металу можуть бути не лише функціональними, але й декоративними, часто з глибокою ідеєю.

Наукова новизна полягає у вивченні важливого аспекту відродження сучасного художнього ковальства в Україні на прикладі міжнародного фестивалю «Свято ковалів» в Івано-Франківську. Увагу зосереджено на художніх особливостях кованої металопластики.

Практична значущість. Дослідження дозволяє розширити знання про розвиток художнього ковальства в Івано-Франківську, що сприяє залученню отриманих відомостей у вивченні сучасного ковальства в Галичині.

Ключові слова: культура; сучасне мистецтво; міжнародний фестиваль; ковальство; художник по металу; металопластика; скульптурна композиція.

DEVELOPMENT TRENDS OF BLACKSMITH’S CRAFT BASED ON THE RESULTS OF THE INTERNATIONAL FESTIVAL “SVIATO KOVALIV”

MATOLICH I.Y.

University named after King Danylo

Purpose. The article defines and outlines the processes of artistic blacksmithing revival in Ivano-Frankivsk based on the results of the annual International Festival “Sviato Kovaliv” (Blacksmith Festival). The attention is riveted on the analysis of artistic features of forged sculptural compositions that complement the urban environment, and their art history analysis has been carried out.

Methodology. The methodological background is the principle of system approach and integrated research. The historical, comparative and art history methods have been used for the study of the selected object of research.

Results. It has been established that one of the biggest in Eastern Europe is the International Blacksmith Festival “Sviato Kovaliv” in Ivano-Frankivsk which began its activities in 2003. The purpose of this event is the revival of blacksmithing traditions forgotten in Ukraine in the Soviet times and popularization of the artistic metal as a craft and an art. It has been defined that in the space of a few years the event has developed from the amateur level into the large-scale international project which nowadays includes a complex of events: public demonstration of blacksmithing, performances, competitions, international scientific conference, and art exhibition of blacksmithing. It has been established that one of the results of festival is the production of joint blacksmith’s works, which nowadays complement the urban environment of Ivano-Frankivsk, and their artistic features have been analysed. It has been found out that metal artworks can be both functional and decorative, often with a deep idea.

The scientific novelty lies in the study of important aspect of the modern artistic blacksmithing revival in Ukraine using the example of the International Festival “Sviato Kovaliv” (Blacksmith Festival) in Ivano-Frankivsk. The attention is focused on the artistic features of forged chased work.

Practical significance. The research allows broadening your knowledge about the artistic blacksmithing development in Ivano-Frankivsk that contributes to the attraction of obtained information in the study of modern blacksmithing in Halychyna (Galicia).

Key words: culture; modern art; international festival; blacksmithing; metal designer; chased work; sculptural composition.

ТЕНДЕНЦИИ РАЗВИТИЯ КУЗНЕЧНОГО ИСКУССТВА (ПО ИТОГАМ МЕЖДУНАРОДНОГО ФЕСТИВАЛЯ «СВЯТО КОВАЛІВ», Г. ИВАНО-ФРАНКОВСК)

МАТОЛИЧ И.Я.

Университет Короля Даниила

Цель. В статье определены и обозначены процессы возрождения художественной ковки в Ивано-Франковске на примере ежегодного международного фестиваля «Свято ковалів». Внимание сосредоточено на анализе художественных особенностей кованых скульптурных композиций, которые дополняют урбанистическую среду города, осуществлено их искусствоведческий анализ.

Методология. Методологической основой является принцип системного подхода и комплексного исследования. Для изучения выбранного объекта исследования применены исторический, сравнительный и искусствоведческий методы.

Результаты исследования. Установлено, что одним из крупнейших в Восточной Европе является Международный кузнечный фестиваль «Свято ковалів» в Ивано-Франковске, который начал свою деятельность в 2003 году. Целью этого мероприятия является возрождение забытых в Украине в советское время кузнечных традиций и популяризация художественного металла как ремесла и как искусства. Определено, что за несколько лет мероприятие переросло из любительского уровня в масштабный международный проект, который сегодня включает в себя комплекс событий: публичную демонстрацию ковки, перформансы, конкурсы, научную международную конференцию, художественную выставку ковки. Установлено, что одним из результатов фестиваля является изготовление совместных кузнечных работ, которые сегодня дополняют урбанистическую среду Ивано-Франковска, проанализированы их художественные особенности. Установлено, что художественные изделия из металла могут быть не только функциональными, но и декоративными, часто с глубокой идеей.

Научная новизна заключается в изучении важного аспекта возрождения современной художественной ковки в Украине на примере международного фестиваля «Свято ковалів» в Ивано-Франковске. Внимание сосредоточено на художественных особенностях кованой металлопластики.

Практическое значение. Исследование позволяет расширить знания о развитии художественной ковки в Ивано-Франковске, что способствует привлечению полученных сведений в изучении современной ковки в Галичине.

Ключевые слова: культура; современное искусство; международный фестиваль; ковка; художник по металлу; металлопластика; скульптурная композиция.

Література

  1. Бондарев І. Місто кованих скульптур. Репортер. URL: https://report.if.ua/uncategorized/Misto-kovanyh-skulptur/ (дата звернення: 16.03.2020).
  2. Волошенко В. О. Фестивалі ковальства та їх роль у розвитку художнього металу України початку ХХІ століття (естетичний і соціокультурний аспекти). Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті. 2017. №2. С.47-53.
  3. Галета О. Скульптура в структурі малих архітектурних форм: особливості класифікації та художніх образів. Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. Вип. 28-29. Ч.1. С. 26-31.
  4. Добош Г. В. Івано-Франківську встановили «Дерево щастя» з металу. Радіо Свобода, 2012. URL: www. radiosvoboda.org/a/24483059.html (дата звернення: 16.03.2020).
  5. Добош Г. В. Свято вогню і металу – фестиваль ковальського мистецтва. Радіо Свобода, 2009. URL: www.radiosvoboda.org/a/1624182.html (дата звернення: 16.03.2020).
  6. Качковська Н. Н. Архітектурне ковальство кінця 19 – початку 20 століть у мистецькій спадщині Івано-Франківська: автореф. дис. канд. мист-ва: 17.00.06. Івано-Франківськ, 2019. 17 с.
  7. Качковська Н. Н. Ковальські майстерні Івано-Франківська. Вісник Львівської Національної академії мистецтв. № 30. С. 147-158.
  8. Ковешникова Н. А. Дизайн: история и теория: учеб. пособие для студентов архитектуры и дизайн. специальностей. М.: Омега-Л, 2006. 224 с.
  9. Роготченко О. Українське ковальство посттоталітарного періоду: шляхи розвитку. Мистецтвознавство України. 2013. Вип. 13. С. 279-286.
  10. Свято ковалів 2010 URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE_%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2 (дата звернення: 18.02.2020).
  11. Стартує «Свято ковалів 2010». Наше Місто Івано-Франківськ. 2010. URL: http:// nashemisto.if.ua/content/category/26/72/ (дата звернення: 18.02.2020).
  12. Шмагало Р. Енциклопедія художнього металу. Художній метал України ХХ – ХХІ ст. URL: http://artmetal.org.ua (дата звернення: 16.03.2020).
  13. Шмагало Р. Т. Науково-інформаційне поле українського художнього металу в ХХІ ст.: проблеми комунікації. Художній метал: візії майбутнього: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Івано-Франківськ, 3-4 травня 2019 р.). Івано-Франківськ, 2019. С. 102-113.
  14. Шмагало Р. Т. Сучасне художнє ковальство України: авторський і колективний пошук. Образотворче мистецтво. 2012. №3-4. С. 6-8.
  15. Шпільчак У. В. Нові тенденції художнього ковальства початку ХХІ століття (на прикладі Івано-Франківська). Вісник Прикарпатського університету. Мистецтво. Вип. 21–22. Ч. 1. С. 69-75.

References

  1. Bondarev, I. (2012). Misto kovanykh skulptur. [City of wrought iron sculptures]. Reporter. URL: https://report.if.ua/uncategorized/Misto-kovanyh-skulptur/ (last accessed: 16.03.2020). [in Ukrainian].
  2. Voloshenkо, V.O. (2017). Festyvali kovalstva ta yikh rol u rozvytku khudozhnoho metalu Ukrainy pochatku XXI stolittia (estetychnyi i sotsiokulturnyi aspekty) [Blacksmith festivals and their role in the development of the metal art of Ukraine at the beginning of the 21st century (aesthetic and socio-cultural aspects)] Tradytsii ta novatsii – Traditions and innovations, 2. 47-53. [in Ukrainian].
  3. Haleta, O. (2014). Skulptura v strukturi malykh arkhitekturnykh form: osoblyvosti klasyfikatsii ta khudozhnikh obraziv [Sculpture in the structure of small architectural forms: features of classification and artistic images] Visnyk Prykarpatskoho universytetu Mystetstvoznavstvo – Bulletin of the Carpathian University. Art Studies, 28-29, 26-31. [in Ukrainian].
  4. Dobosh, H.V. (2012). V Ivano-Frankivsku vstanovyly «Derevo shchastia» z metalu. [In Ivano-Frankivsk a «Tree of Happiness» of metal was installed]. Radio Svoboda. URL: www. radiosvoboda.org/a/24483059.html (last accessed: 16.03.2020) [in Ukrainian].
  5. Dobosh, H.V. (2009). Sviato vohniu i metalu – festyval kovalskoho mystetstva. [The festival of fire and metal is a festival of blacksmithing]. Radio Svoboda. URL: www.radiosvoboda. org/a/1624182.html (last accessed: 16.03.2020) [in Ukrainian].
  6. Kachkovska, N.N. (2019). Arkhitekturne kovalstvo kintsia 19 – pochatku 20 stolit u mystetskii spadshchyni Ivano-Frankivska [Architectural blacksmithing of the late 19th – early 20th centuries in Ivano-Frankivsk art heritage]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
  7. Kachkovska, N.N. (2016). Kovalski maisterni Ivano-Frankivska [Blacksmith’s shops in Ivano-Frankivsk] Visnyk Lvivskoi Natsionalnoi akademii mystetstvBulletin of the Lviv National Academy of Arts, 30, 147-158 [in Ukrainian].
  8. Koveshnikova, N.A. (2006). Dizajn: istorija i teorija [Design: history and theory]. Moskva [in Ukrainian].
  9. Rohotchenko, O. (2013). Ukrainske kovalstvo posttotalitarnoho periodu: shliakhy rozvytku [Ukrainian blacksmithing of the post-totalitarian period: ways of development] Mystetstvoznavstvo Ukrainy – Art Studies of Ukraine, 13, 279-286. [in Ukrainian].
  10. Sviato kovaliv 2010 [Blacksmiths Celebration 2010]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE_%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B2 (last access 18.02.2020) [in Ukrainian].
  11. Startuie «Sviato kovaliv 2010» [Blacksmiths Celebration 2010 Starts]. URL: http:// nashemisto.if.ua/content/category/26/72/ (last access 18.02.2020) [in Ukrainian].
  12. Shmahalo, R. (2015). Entsyklopediia khudozhnoho metalu. Khudozhnii metal Ukrainy ХХ – ХХI st. [Encyclopedia of artistic metal. Ukrainian metal art of the XX – XXI centuries]. Lviv: Apriori URL: http://artmetal.org.ua (last access 16.03.2020) [in Ukrainian].
  13. Shmahalo, R.T. (2019). Naukovo-informatsiine role ukrainskoho khudozhnoho metalu v XXI st.: problemy komunikatsii [The scientific and informational role of Ukrainian metal art in the 21st century: problems of communication]. Proceedings from Khudozhnii metal: vizii maibutnoho’19: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. (pp.102-113). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
  14. Shmahalo, R.T. (2012). Suchasne khudozhnie kovalstvo Ukrainy: avtorskyi i kolektyvnyi poshuk [Contemporary Art Forging of Ukraine: author’s and collective search] Obrazotvorche mystetstvo Fine art, 3-4, 6-8. [in Ukrainian].
  15. Shpilchak, Y.V. (2011). Novi tendentsii khudozhnoho kovalstva pochatku ХХI stolittia (na prykladi Ivano-Frankivska) [New trends in artistic blacksmithing in the beginning of the 21st century (on the example of Ivano-Frankivsk)]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. MystetstvoBulletin of the Carpathian University. Art, 21-22, 69-75. [in Ukrainian].