ЕВОЛЮЦІЯ ШКІЛЬНОГО ФОРМЕНОГО ОДЯГУ В АНГЛІЇ ТА ФРАНЦІЇ XVI-XХ СТ.

ВАСИЛЬЄВА О.С., ПАШКЕВИЧ К. Л., ВАСИЛЬЄВА І.В, КОЛОСНІЧЕНКО М. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою роботи є дослідження першоджерел та основних етапів становлення і розвитку шкільного форменого костюму Англії і Франції XVI-XХ ст. Визначити основні типи європейських шкільних костюмів XVI-XХ ст., принципи їх формування та композиційні особливості.

Методологія. Методологічною основою дослідження є системний підхід, методи порівняльно-історичного, візуально-аналітичного аналізу.

Результати. У роботі досліджено основні етапи розвитку шкільного форменого одягу в Європі. Проведено аналіз основних типів та елементів шкільних костюмів Англії та Франції XVI – XХ ст. Проаналізовано основні принципи формування шкільних формених костюмів для хлопчиків та дівчаток в різні часи. Описано строї форменого одягу шкіл Європи та їх особливості. Досліджено «фірмові» відмітні знаки та елементи шкільного форменого одягу країн Європи, що виокремлювали учня одного навчального закладу від іншого. Прослідковано початок зародження форменого шкільного костюму для дівчаток та визначено особливості його розвитку в освітніх закладах Європи. Досліджено та виявлено історичні першоджерела основних сучасних строїв шкільного форменого костюму для дівчаток.

Наукова новизна полягає у визначенні історичних етапів формування шкільних формених костюмів XVI-XХ ст. Англії і Франції.

Практична значущість. Отримані результати проведених досліджень можуть бути використані в розробці програм підготовки майбутніх фахівців в галузі дизайну одягу та у створенні сучасних перспективних колекцій шкільного форменого одягу.

Ключові слова: шкільний формений костюм; історія костюма; елементи костюму; дитячий одяг; мода.

EVOLUTION OF SCHOOL UNIFORMS IN THE ENGLAND AND FRANCE OF THE XVI-XХ CENTURIES

VASYLIEVА I.V., PASHKEVICH K.L., VASYLIEVA I.V., KOLOSNICHENKO M.V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. The purpose of the article is to retrace the main stages of the formation of uniforms in European educational institutions in the XVI – XХ centuries and the transformation of such uniforms into a modern school uniform.

Methodology. Methodological basis of research is approach of the systems, methods comparatively – historical and art analysis.

Results. The main stages of the formation of a school uniform for boys and girls are determined. The main types of school suits of the XVI – XX centuries of England and France investigated. The conducted researches have shown that school uniforms reflected the social roles, the student’s studies. The distinctive logos of school uniform suit of countries of Europe are investigational. The origin of school uniforms for girls was also study and the features of its development in educational institutions in England and France of the XVI – XX centuries were determined.

The scientific novelty is to consist in determining the main stages in the formation of school uniforms of the XVI – XX centuries of England and France and their types.

Practical significance. The obtained results of the research can used in the training of specialists in the field of clothing design and in the design of modern collections of school uniforms based on the historical school costume of the XVI-XX centuries.

Keywords: school uniform; history of the costume; elements of the costume; children`s clothes; fashion.

ЭВОЛЮЦИЯ ШКОЛЬНОЙ ФОРМЕННОЙ ОДЕЖДЫ АНГЛИИ И ФРАНЦИИ XVI-XХ СТ.

ВАСИЛЬЕВА Е.С., ПАШКЕВИЧ К. Л., ВАСИЛЬЕВА И.В., КОЛОСНИЧЕНКО М. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Исследовать первоисточники и основные этапы становления и развития школьного форменной костюма Англии и Франции XVI – XХ в. Определить основные типы европейских школьных костюмов XVI – XХ вв., принципы их формирования и композиционные особенности.

Методология. Методологической основой исследования является системный подход, методы сравнительно-исторического и искусствоведческого анализа.

Результаты. В работе исследованы основные этапы развития школьного форменной одежды в Европе. Проведен анализ основных типов и элементов школьных костюмов Англии и Франции XVI – XХ в. Проанализированы основные принципы формирования школьных форменных костюмов для мальчиков и девочек разных эпох. Описаны костюмы форменной одежды школ Европы и их особенности. Исследованы «фирменные» знаки и элементы школьного форменной одежды стран Европы, которые определяли ученика одного учебного заведения от другого. Исследовано начало зарождения форменного школьного костюма для девочек и определены особенности его развития в образовательных учреждениях Европы. Исследованы и выявлены исторические первоисточники основных современных школьных форменных костюмов для девочек.

Научная новизна заключается в определении исторических этапов формирования школьных форменных костюмов XVI – XХ ст. Англии и Франции.

Практическая значимость. Полученные результаты проведенных исследований могут быть использованы в разработке программ подготовки будущих специалистов в области дизайна одежды и в разработке современных перспективных коллекций школьного форменной одежды.

Ключевые слова: школьный форменный костюм; история костюма; элементы костюма; детская одежда; мода.

Література

  1. Андреева Р.П. Энциклопедия моды. СПб: Литера, 1997. 416с.
  2. Бирюкова Т. Ношения усов и колец воспрещается. Правила поведения школьников образца 1871 года. Учительская газета. М. 2003. №52. С. 4-5.
  3. Васильєва О.С. Дизайн шкільного форменого одягу: функціональний та естетичний аспекти. Art and Design. 2019. №1(5). С.58-68.
  4. Зайцева Е. Скелетон, свивальник и детская манишка. Родина. 2013. № 4. С. 50-51.
  5. Луцева И. Влияние школьной формы на становление личностных качеств ученика. Современная педагогика. 2014. № 7(20). С. 6-9.
  6. Пономарева В.В. Быть в форме: костюм институтки как предмет одежды и идеологема. Часть II. Вестник Московского университета. Антропология. 2018. № 1. С. 124-138.
  7. Савельева И.Н., Упине Н.Д. Из истории школьной формы. женские институты в дореволюционной россии (школьная форма в Царской России). Вестник ОГУ. 2014. №5. С.42-46.
  8. Савенкова А. А. Сравнительный анализ форменной одежды студентов Восточного института и Высшего морского училища (на юге Дальнего востока) в конце XIX – начале XX в. Наука и образование. Пенза. 2019. С. 44-50.
  9. Dussel І. La cultura material de la escolarización: reflexiones en torno a un giro historiográfico. Educar em Revista. 2019. №76. С. 13-29. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.67776
  10. Dussel I. Historicising girls’ material cultures in schools: revisiting photographs of girls in uniforms. Women’s History Review. 2019. №6. 1–15. DOI: https://doi.org/10.1080/09612025.2019.1611124
  11. Maxwell H. C. A History of Eton College: 1440-1875 (Classic Reprint) . Lyte London  Macmillan URL: https://books.google.com.ua/books?id=qf4BAAAAYAAJ&printsec=frontcover&hl=ru&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
  12. Nouy Jean-Pierre. L’alphabétisation en Bretagne. Ar men. 1985.№ Р.16-25.
  13. Prévot La première institutrice de France: Madame de Maintenon. Belin, 1981. 287 p.
  14. Our timeline Сhrists-hospital URL: https://www.christs-hospital.org.uk/our-timeline/ (дата звернення 11.02.2020)
  15. Records of Christ’s Hospital and Bluecoat Schools. URL: https://www.cityoflondon.gov.uk/things-to-do/london-metropolitan-archives/visitor-information/Documents/29-records-of-christs-hospital-and-bluecoat-schools.pdf
  16. Vairasse D. Histoire des sevarambes. URL: http://booksonline.com.ua/view.php?book=64930

References

  1. Andreeva, R.P. (1997). Entsiklopediya mody [Encyclopaedia of fashion]. SPb: Litera [in Russian].
  2. Biryukova, T. (2003). Nosheniya usov i kolets vospreschaetsya. Pravila povedeniya shkolnikov obraztsa 1871 goda [Carrying of moustaches and rings prohibited. Rules behavior schoolchildren of standard 1871]. Uchitelskaya gazeta – Teacher newspaper,52, 4-5. [in Russian].
  3. Vasylieva, O.S. (2019). Dyzain shkilnoho formenoho odiahu: funktsionalnyi ta estetychnyi aspekty [School uniform design: functional and aesthetic aspects]. Art and Design, 5, 58-68. [in Ukrainian].
  4. Zaytseva, E. (2013). Skeleton, svivalnik i detskaya manishka [Skeleton, svivalnik and child’s shirt-front]. Rodina – Motherland, 4, 50-51. [in Russian].
  5. Lutseva, I. (2014). Vliyanie shkolnoy formyi na stanovlenie lichnostnyih kachestv uchenika [The influence of the school uniform on the formation of the student’s personal qualities. Sovremennaya pedagogika – Modern pedagogy,7, 6-9. [in Russian].
  6. Ponomareva, V.V. (2018). Byit v forme: kostyum institutki kak predmet odezhdyi i ideologema. Chast II. [To be in shape: the institute’s costume as a piece of clothing and an ideology. Part II]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Antropologiya. – Bulletin of Moscow University. Anthropology, 1, 124-138. [in Russian].
  7. Saveleva, I.N., Upine, N.D. (2014). Iz istorii shkolnoy formyi. zhenskie institutyi v dorevolyutsionnoy rossii (shkolnaya forma v Tsarskoy Rossii). [From the history of school uniforms. Women’s institutions in pre-revolutionary Russia (school uniform in Tsarist Russia)]. Vestnik OGU. Bulletin of the OSU, 5, 42-46. [in Russian].
  8. Savenkova, A. A. (2019). Sravnitelnyiy analiz formennoy odezhdyi studentov Vostochnogo instituta i Vyisshego morskogo uchilischa (na yuge Dalnego vostoka) v kontse XIX – nachale XX v. [Comparative analysis of uniforms of students of the Oriental Institute and the Higher Maritime College in the late XIX – early XX centuries]. Nauka i obrazovanie. – Science and Education, 44-50.[in Russian].
  9. Dussel, І. (2019). La cultura material de la escolarización: reflexiones en torno a un giro historiográfico. Educar em Revista, 76, 13-29. [in Spanish]. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.67776.
  10. Dussel, I. (2019). Historicising girls’ material cultures in schools: revisiting photographs of girls in uniforms. Women’s History Review, 6, 1–15. [in English] DOI: https://doi.org/10.1080/09612025.2019.1611124.
  11. Maxwell, H. C. (1877) A History of Eton College: 1440-1875 (Classic Reprint). Lyte London  Macmillan, 527. [in English].
  12. Nouy, J.-P. (1995). L’alphabétisation en Bretagne. Ar men, 72, 16-25. [in French].
  13. Prévot, J. (1981). La première institutrice de France: Madame de Maintenon. Belin. [in French].
  14. Our timeline Сhrists-hospital (2020). URL: https://www.christs-hospital.org.uk/our-timeline/ [in English].
  15. Records of Christ’s Hospital and Bluecoat Schools. (2020). URL: https://www.cityoflondon.gov.uk/things-to-do/london-metropolitan-archives/visitor-information/Documents/29-records-of-christs-hospital-and-bluecoat-schools.pdf [in English].
  16. Vairasse, D. (1702). Histoire des sevarambes. URL: http://booksonline.com.ua/view.php?book=64930 [in French].