АНТРОПОМЕТРИЧНІ ТИПОЛОГІЇ СПОЖИВАЧІВ В ДИЗАЙНІ СУЧАСНОГО ОДЯГУ

ГОЛОВЧАНСЬКА Є. О.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Дослідити існуючі антропометричні класифікації фігур жінок з позиції дизайну одягу промислового виробництва. Виявити методологічне значення антропометричних класифікацій фігур споживачів у розробці структурної побудови та змісту колекцій одягу промислового виробництва.

Методика. Використано аналітично-типологічний, порівняльно-типологічний, а також компаративний методи з метою структурування типологій споживачів як основи проектування одягу промислового виробництва.

Результати. Проаналізовано існуючі антропометричні типології жіночих фігур у контексті загальноприйнятих класифікацій швейної галузі, а також сучасних тенденцій створення гармонійних образів, коригування фігур за допомогою методів зорових ілюзій. Визначено основні типи форми тіла жінок, які найчастіше зустрічаються. Відповідно при використанні зорових ілюзій в дизайні жіночого одягу промислового виробництва доцільним є врахування саме цих типів фігур.

Наукова новизна полягає у систематизації сучасних типологій форми тіла жінок для дизайну одягу з їх подальшим використанням в процесі проектування промислових колекції сучасного жіночого одягу.

Практична значущість. Наведено систематизовану інформацію щодо створення класифікацій сучасних типологій жіночих фігур для проектування асортиментних колекцій перспективного жіночого одяг. Представлені дослідження показують напрями розвитку та застосування прийомів зорових ілюзій для формотворення жіночого одягу промислового виробництва.

Ключові слова: дизайн одягу, типологія споживачів, форма тіла, зорові ілюзії.

 

АНТРОПОМЕТРИЧЕСКИЕ ТИПОЛОГИИ ПОТРЕБИТЕЛЕЙ В ДИЗАЙНЕ СОВРЕМЕННОЙ ОДЕЖДЫ

ГОЛОВЧАНСКАЯ Е. А.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Исследовать существующие антропометрические классификации фигур женщин с позиции дизайна одежды промышленного производства. Выявить методологическое значение антропометрических классификаций фигур потребителей в разработке структурного построения и содержания коллекций одежды промышленного производства.

Методика. Использованы аналитически-типологический, сравнительно-типологический, а также сравнительно-исторический и кампаративний методы с целью структурирования типологии потребителей как основы проектирования одежды промышленного производства.

Результаты. Проанализированы существующие антропометрические типологии женских фигур в контексте общепринятых классификаций швейной отрасли, а также современные тенденции создания гармоничных образов, использование при этом приёмов зрительных иллюзий. Определены основные типы формы тела женщин. При использовании зрительных иллюзий в дизайне женской одежды промышленного изготовления целесообразным является учет именно типов фигур, которые наиболее часто встречаются.

Научная новизна заключается в систематизации современных типологий формы тела женщин для дизайна одежды с их последующим использованием в процессе проектирования промышленных коллекции современной женской одежды.

Практическая значимость. Приведена систематизированнуя информация о создании классификаций современных типологий женских фигур для проектирования ассортиментных коллекций перспективной женской одежды. Представленные исследования открывают пути развития и применения приемов зрительных иллюзий для формообразования женской одежды промышленного производства.

Ключевые слова: дизайн одежды, форма тела, зрительные иллюзии.

 

ANTHROPOMETRIC TYPOLOGIES OF CONSUMERS IN MODERN CLOTHING DESIGN

GOLOVCHANSKA Ye. O.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Explore the existing anthropometric classifications of women’s figures from the point of view of the clothes’ design for industrial production. To reveal the methodological significance of anthropometric classifications of consumer figures in the development of structural construction and content of clothing collections of industrial production.

Methodology. For the purpose of structuring consumer typology as the basis for designing industrial production clothing were used following methods: analytical-typological, comparative-typological, comparative-historical and comparative methods.

Results In the article are analyzed the existing anthropometric typologies of female figures in the context of generally accepted sewing industry classifications, as well as modern trends in the creation of harmonic images with using visual illusions. Also in the article are determined the basic types of women’s body forms, which are the most frequently meet. Accordingly, it is advisable to take into account these types of figures in the design of women’s clothing of industrial manufacture.

The scientific novelty consists in systematizing modern typologies of the body shape of women for the design of clothing with their subsequent use in the process of designing an industrial collection of modern women’s clothing.

Practical significance. The systematized information is given about the classification of the modern typology of female figures for the design of assortment collections of promising women’s clothing. The presented researches reveal ways of development and active use of methods of visual illusions for the development of women’s clothing of industrial production.

Keywords. clothing design, body shape, visual illusions.

Література

 

  1. Основы прикладной антропологии и биомеханики / Дунаевская Т.Н., Коблякова Е.Б., Ивлева Г.С., Иевлева Р.В., под ред. Е.Б. Кобляковой. СПб : Информационно-издательський центр МГУДТ, 2005. 280 с.
  2. ОСТ 17326-81. Изделия швейные. Трикотажные, меховые. Типовые фигуры женщин. Размерные признаки для проектирования одежды. М.: ЦНИИТЭИлегпром, 1981.
  3. Розробка колекцій одягу : навч. посіб. / Малинська А. М., Пашкевич К. Л., Смирнова М. Р., Колосніченко О. В., Київ : ПП «НВЦ «Профі», 2018. 140 с.
  4. Сорины, сестры. Презентация внешности или фигура в одежде и без. Серия «Одежда и психология». М.: ГНОМ-ПРЕСС, 1998. 224 с.
  5. Спенсер Кэрол. Выбери свой стиль. Для женщин. М.: Эксмо-Пресс, 2000. – 132 с.
  6. Чупріна Н.В., Пінкевич О.Л. Використання та особливості сприйняття принципу зорових ілюзій в дизайні одягу. Технології та дизайн. 2012. №1(2). С. 1-8.
  7. Цимбал Т.В. Антропометрична стандартизація проектування одягу : монографія. Київ : КНУТД, 2004, 147 с.
  8. Devarajan Priya, Istook Cyntia L., Simmons Karla. Validation of ‘female figure identification technique (FFIT) for apparel’ softwar. Journal of Textile and Apparel, Technology and Management. 2004, Vol. 4, 1, P. 1-23.
  9. Dress to Impress: Pear-Shaped Body Type. STYLEWE : веб-сайт. URL: https://blog.stylewe.com/pear-shaped-body-type/ (дата звернення: 26.01.2019).
  10. Simmons Karla (2002). Body shape analysis using three-dimensional body scanning technology. Doctor’s thesis. Raleigh, North Carolina State University, US.
  11. Vector – different female body types. Woman body figure shapes. Vector illustration in flat style. 123RF : веб-сайт. URL: https://www.123rf.com/photo_60047907_stock-vector-different-female-body-types-woman-body-figure-shapes-vector-illustration-in-flat-style-design-elemen.html (дата звернення: 26.01.2019).
  12. Top Fashion Tips for different Body Shapes of Women. URL: https://iloverelationship.com/fashion-tips-body-shapes-women/ (дата звернення: 26.01.2019).
  13. Body type tips. URL: https://girlwithcurves.com/body-type-tips (дата звернення: 26.01.2019).
  14. Wedge, column, pear and hourglass: 4 body types to know. URL: https://www.universityoffashion.com/blog/wedge-column-pear-hourglass-four-body-types-know (дата звернення: 26.01.2019).
  15. Rainy season is coming. Last shot before the summer ends! URL: http://pauderamos.blogspot.com/2012/05/jeans-tells-it-all.html (дата звернення: 26.01.2019).
  16. Illustration Design for female body shapes/ types URL: https://www.freelancer.com/contest/Illustration-Design-for-femail-body-shapes-types-1461-byentry-94259 (дата звернення: 26.01.2019).

References

  1. Dunaevskaya, T.N., Koblyakova, Y.B., Ivleva, R.B., Iyevleva, R.B. (2005) Osnovy prykladnoy antropologii i biomekhaniki [Fundamentals of applied anthropology and biomechanics]. Sankt-Peterburg, [in Russian].
  2. OST 17326-81. Izdeliya shveynyye. Trikotazhnyye. Tipovyye figury zhenshchin. Razmernyye priznaki dlya proektirovaniya odezhdy [Sewing items. Knitted, fur. Typical figures of women. Dimensional signs for clothing design] (1981). Мoskow, [in Russian].
  3. Malynska, A. M., Pashkevych, K. L., Smyrnova, M. R., Kolosnichenko, O. V. (2018). Rozrobka kolektsiy odyagu [Development of clothing collections]. Teaching. Manual (2nd ed.). Kyiv: PP «NVTs «Profi» [in Ukrainian].
  4. Soriny, siostry (1998). Prezentatsiya vneshnosti ili figura v odezhde i bez [Presentation of appearance or figure in clothes and without]. Moskwa.: GNOM-PRESS [in Russian].
  5. Spenser, Karol (2000). Vyberi svoy stil. Dlya zhenshchin [Choose your style. For women]. Moskow: Eksmo-Press [in Russian].
  6. Chuprina, N.V., Pinkevych, O.L. (2012) Vykorystannya ta osoblyvosti spryynyattya pryntsypu zorovykh ilyuziy v dyzayni odyagu [The use and features of the perception of the principle of visual illusions in the design of clothing]. Technology and design, №1(2), 1-8 [in Ukrainian].
  7. Tsymbal, T.V. (2004) Antropometrychna standartyzatsiya proektuvannya odyagu [Anthropometric standardization of clothing design]. Kyiv [in Ukrainian].
  8. Devarajan, Priya, Istook, Cyntia L., Simmons, Karla (2004). Validation of ‘female figure identification technique (FFIT) for apparel’ softwar. Journal of Textile and Apparel, Technology and Management. Vol. 4, 1, 1-23 [in English].
  9. Dress to Impress: Pear-Shaped Body Type. STYLEWE. URL: https://blog.stylewe.com/pear-shaped-body-type/ (Last accessed: 26.01.2019) [in English].
  10. Simmons, Karla (2002). Body shape analysis using three-dimensional body scanning technology. Doctor’s thesis. Raleigh, North Carolina State University, USA [in English].
  11. Vector – Different female body types. Woman body figure shapes. 123RF. URL: https://123rf.com/photo_60047907_stock-vector-different-female-body-types-woman-body-figure-shapes-vector-illustration-in-flat-style-design-element.html (Last accessed: 26.01.2019) [in English].
  12. Top Fashion Tips for different Body Shapes of Women. URL: https://iloverelationship.com/fashion-tips-body-shapes-women/(Last accessed: 26.01.2019) [in English].
  13. Body type tips. URL: https://girlwithcurves.com/body-type-tips (Last accessed: 26.01.2019) [in English].
  14. Wedge, column, pear and hourglass: 4 body types to know. URL: https://www.universityoffashion.com/blog/wedge-column-pear-hourglass-four-body-types-know. (Last accessed: 26.01.2019) [in English].
  15. Rainy season is coming. Last shot before the summer ends! URL: http://pauderamos.blogspot.com/2012/05/jeans-tells-it-all.html (Last accessed: 26.01.2019) [in English].
  16. Illustration Design for female body shapes/ types URL: https://www.freelancer.com/contest/Illustration-Design-for-femail-body-shapes-types-1461-byentry-94259 (Last accessed: 26.01.2019) [in English].