САВІЦЬКА О. В.

Київський національний університет культури і мистецтв, Україна

КРЕАТИВНІ КОЛОРИСТИЧНІ ТЕХНІКИ ЯК ОСНОВА СУЧАСНОГО ПЕРУКАРСЬКОГО ДИЗАЙНУ

Мета: дослідити основні креативні техніки фарбування, їхні види за технічними та технологічними прийомами; виявити образно‐іміджеві особливості як визначники модних тенденцій в сучасній практиці перукарського дизайну у світі та в Україні.

Методологія. В статті використані візуально-аналітичний аналіз для опрацювання зразків та письмових джерел, типологічний – для виявлення критеріїв розподілу зразків та їхньої систематизації, порівняльний – для образно‐стилістичного, конструктивно‐композиційного аналізу різних зачісок як продукту дизайну.

Результати. Виявлено риси спільності та відмінності основних технік креативного фарбування волосся, що розподіляються за технологічними особливостями на градієнтний сегментарний та трафаретний способи. Розглянуто результати їхнього застосування, що демонструють риси подібності та відмінності візуального ефекту, зокрема завдяки технікампіксельній, футуажу, колор‐блокінгу. Виявлено роль технік та технологій у формуванні дизайн‐ідеї та дизайн‐проєкті зачіски, а також можливості результату, що впливає на фактуру, кольорове та конструктивне рішення, вирішальні для формування образу/іміджу. На основі аналізу зразків зачісок, створених техніками креативного фарбування узагальнено підходи до їх художньо-композиційних рішень та дизайну, складено класифікацію типів композицій як конкретних дизайн‐рішень.

Наукова новизна. Вперше сформовано характеристики основних технік та технологій креативного фарбування як об’єкту дизайну: систематизовано риси художньо-композиційних дизайнерських рішень зачіски, створених шляхом застосування технік «піксель», «футуаж», «колор‐блокінг»; виявлено провідні тенденції розвитку конкретних різновидів креативного фарбування, зокрема футуажу, у світі та в Україні.

Практична значущість. На основі мистецтвознавчого аналізу креативного фарбування волосся, виявлено тенденції його розвитку у межах сучасного перукарського мистецтва, представлено ідеї проєктних рішень, зазначено риси дизайн‐продукту у ділянці зачіски, які, завдяки знанням технік та технологій, набувають високо естетичних рис, а разом з тим і значного клієнтського попиту.

Ключові слова: футуаж; градієнтні технології; сегментарні технології; колор-блокінг; піксельна техніка; дизайн‐ідея; дизайн‐проєкт.

SAVITSKA O. V.

Kyiv National University of Culture and Arts, Ukraine

CREATIVE COLORING TECHNIQUES AS THE BASIS OF MODERN HAIRDRESSING DESIGN

The goal is to explore the main creative painting techniques, their types by technical and technological methods; to reveal visual and image features as determinants of fashion trends in the modern practice of hairdressing design in the world and in Ukraine.

Methodology. The article uses visual-analytical analysis to process samples and written sources, typological analysis to identify criteria for the distribution of samples and their systematization, comparative analysis for visual-stylistic, constructive-compositional analysis of various hairstyles as a product of design.

Results. The commonalities and differences of the main techniques of creative hair dyeing, which are divided by technological features into gradient segmental and stencil methods, are revealed. The results of their application are considered, which demonstrate the similarities and differences of the visual effect, in particular thanks to the techniques – pixel, footage, color blocking. The role of techniques and technologies in the formation of a design idea and a design project of a hairstyle, as well as the possibility of a result that affects the texture, color and constructive solution, which are decisive for the formation of an image/image, are revealed. Based on the analysis of hairstyle samples created by creative dyeing techniques, the approaches to their artistic and compositional solutions and design are summarized, and a classification of types of compositions as specific design solutions is made.

Scientific novelty. For the first time, the characteristics of the main techniques and technologies of creative coloring as an object of design were formed: the features of artistic and compositional design solutions of hairstyles, created by applying the techniques of “pixel”, “futuage”, “color-blocking” were systematized; the leading trends in the development of specific types of creative painting, in particular futuage, in the world and in Ukraine were revealed.

Practical significance. Based on the artistic analysis of creative hair dyeing, the trends of its development within the modern hairdressing art are revealed, the ideas of project solutions are presented, the features of the product design in the hairdressing area are indicated, which, thanks to the knowledge of techniques and technologies, acquire highly aesthetic features, and at the same time significant customer demand.

Key words: footage, gradient technologies, segmental technologies, color-blocking, pixel technique, design-idea, design-project.

САВИЦКАЯ О. В.

Киевский национальный университет культуры и искусств, Украина

КРЕАТИВНЫЕ КОЛОРИСТИЧЕСКИЕ ТЕХНИКИ КАК ОСНОВА СОВРЕМЕННОГО ПАРИКМАХЕРСКОГО ДИЗАЙНА

Цель: исследовать основные креативные техники покраски, их виды по техническим и технологическим приемам; выявить образно-имиджевые особенности как определители модных тенденций в современной практике парикмахерского дизайна в мире и Украине.

Методология. В статье использованы визуально-аналитический анализ для обработки образцов и письменных источников, типологический для выявления критериев распределения образцов и их систематизации, сравнительный для образно-стилистического, конструктивно-композиционного анализа различных причесок как продукта дизайна.

Результаты. Выявлены черты общности и отличия основных техник креативногоокрашивания волос, распределяемых по технологическим особенностям на градиентный сегментарный и трафаретный способы. Рассмотрены результаты их применения, демонстрирующие черты сходства и отличия визуального эффекта, в частности, благодаря техникам – пиксельной, футуажа, колор‐блокинга. Выявлена роль техник и технологий в формировании дизайн-идеи и проекте прически, а также возможности результата, влияющего на фактуру, цветовое и конструктивное решение, решающие для формирования образа/имиджа.На основе анализа образцов причесок, созданных техниками креативного окрашивания, обобщены подходы к их художественно-композиционным решениям и дизайну, составлена классификация типов композиций как конкретных дизайн-решений.

Научная новизна. Cформированы характеристики основных техник и технологий креативного окрашивания как объекта дизайна: систематизированы черты художественно-композиционных дизайнерских решений прически, созданные путем применения техник «пиксель», «футуаж», «колор‐блокинг»; выявлены ведущие тенденции развития конкретных разновидностей креативного окрашивания, в частности футуажа, в мире и Украине.

Практическая значимость. На основе искусствоведческого анализа креативного окрашивания волос, выявлены тенденции его развития в рамках современного парикмахерского искусства, представлены идеи проектных решений, отмечены черты дизайн-продукта в области прически, которые, благодаря знаниям техник и технологий, приобретают высоко эстетические черты, а вместе с тем и значительное клиентского спроса

Ключевые слова: футуаж, градиентные технологии, сегментарные технологии, цвет-блокинг, пиксельная техника, дизайн-идея, дизайн-проект.

Література

  1. Башура А. Г. Половко Н. П., Гладух Е. В. и др. Технология косметических и парфюмерных средств: учебное пособие. Харьков: НФАУ: Золотые страницы, 2002. 272 с.
  2. Дудіна Р. Випробування кольором: що таке колор-блок і як використати його в інтер’єрі. 2018. URL: https://www.the-village.com.ua/village/service-shopping/design-hack/269403-viprobuvannya-kolorom-scho-take-kolor-blok-i-yak-vikoristati-yogo-v-inter-eri  (дата звернення 20.05.22).
  3. Основи перукарської справи : підручник / Н. А. Горбатюк, О. Ш. Зінченко, Г. І. Откидач та ін. Київ: Грамота, 2020. 576 с.
  4. Гутыря Л. Г. Парикмахерское мастерство. Харьков : Фолио, 2007. 367 с.
  5. Касьян Т. К. Батик: навчально-методичний посібник. Черкаси: ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2011. 68 с.
  6. Костюк О. П., Яременко В. В. Самопрезентація засобами зачіски / Actual trends of modern scientific research : the 3rd International scientific and practical conference (September 13-15, 2020). Munich: MDPC Publishing, 2020. P. 147-149.
  7. Креативні фарбування і стрижки: фарбування волосся середньої довжини, коротких і довгих локонів. 2020. URL: https://beautiful-lady.com.ua/2020/09/11/ (дата звернення 20.05.22).
  8. Креативне фарбування волосся довгих: Наймодніше фарбування в 2020-2021 році на довге волосся: 110 фото. 2021. URL: https://healthyhair.net.ua/2021/06/15 (дата звернення 20.05.22).
  9. Кричевцова О. В., Кравчук М. В., Струмінська Т. В. Дослідження художніх технік розпису тканин з метою зорової трансформації форми жіночої сукні. Наукові розробки молоді на сучасному етапі : тези доповідей XVII Всеукраїнської наукової конференції молодих вчених та студентів (26-27 квітня 2018 р., Київ). Київ : КНУТД, 2018. Т. 1. С. 203-204.
  10. Лубянська С. П. Дизайн зачіски. Київ : Кондор, 2010. 216 с.
  11. Михайлова Р. Д., Костюченко О. М. Стиль одягу та його роль у формуванні іміджу. Культура і мистецтво у сучасному світі. 2018. Вип. 19. С. 98-110.
  12. Михайлова Р., Савіцька О. Колір як композиційно-образний засіб у сучасному іміджетворенні (на прикладі перукарського мистецтва). Новітні технології викладання у сфері індустрії краси: матеріали науково-практичного семінару (9 грудня 2019 року). Полтава: Луганський Національний університет ім. Т. Шевченка. 2019. С. 32–36.
  13. Михайлова Р. Д., Федорова Є. В. Про зміст та співвідношення понять «образ» та «імідж». Вісник КНУКіМ. Серія: Мистецтвознавство. 2016. Вип. 35. С. 206–217. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.35.2016.158260
  14. Айсіна А. Новий старий тренд: трафаретне фарбування волосся. Ріанна та Дуа Ліпа повертають тренд на футуаж. 2022. URL: https://23-59.ua/novyj-staryj-trend-trafaretne-farbuvannya-volossya/ (дата звернення 20.05.22).
  15. Пешук Л. В., Бавіка Л. І., Демідов І. М. Технологія парфумерно-косметичних продуктів. Київ: Центр учбової літератури, 2007. 376 c.
  16. Піксельне фарбування волосся. Техніка: пікселі – геометрична техніка фарбування волосся. 2021. URL: https://healthyhair.net.ua/2021/05/19 (дата звернення 20.05.22).
  17. Станко А. Ю., Лущевська О. М. Дизайн-проектування авторського ансамблю одягу з використанням принту “ефект деграде”. Вісник Хмельницького національного університету. 2019. №6. С. 58-63.
  18. Техніка трафаретне фарбування волосся: що таке, види.. 2021. URL: https://healthyhair.net.ua/2021/01/17 (дата звернення 20.05.22).
  19. Шмегельська Ю. В. Біонічне формоутворення в жіночих зачісках початку ХХІ століття: дис. … канд. мист. : 17.00.07. Київ: Київський національний університет культури і мистецтв. 2018. 247 с.
  20. Юрченко П. Колористика. Формула успеха. Киев: Горобец. 2008. 88 с.
  21. Baki G., Kenneth S. A. Introduction to cosmetic formulation and technology. London: Wiley. 2015.  720 p.

References

  1. Bashura, A. H. , Polovko, N. P. & Tladukh, E. V. (2002) Tetekhnologiya kosmeticheskikh I parfumernykh sredstv [Technology of cosmetics and perfumes]. Kharkov: NFAU. 272 p. [in Ukrainian]
  2. Dudina R. Vyprobuvannya kolorom: shcho take kolor-blok I yak vykorystsny yoho v intereri [Experimenting with color: what is a color block and how to use it in the interior]. URL: https://www.the-village.com.ua/village/service-shopping/design-hack/269403-viprobuvannya-kolorom-scho-take-kolor-blok-i-yak-vikoristati-yogo-v-inter-eri (Last accessed: 20.05.2022) [in Ukrainian]
  3. Horbatiyk, N. A., Zinchenko, O. Sh., Otkydach, Y.I. (2020). Osnovy perukarskoi spravy [Basics of hairdressing]. Kyiv: Hramota. 576. [in Ukrainian]
  4. Hutyrya, L. H. (2007) Parikmakherskoe masterstvo [Hairdressing skill]. Kharkоv: Folio. 367. [in Ukrainian]
  5. Kasyan, T. H. (2011) Batik [Batik]. Cherkasy. 68. [in Ukrainian]
  6. Kostuk, O. P. & Yaremenko, V.V. (2020)  Samoprezentaciya zasobamy zachisky [Self-presentation by hairstyles] / Actual trends of modern scientific research : The 3rd International scientific and practical conference (September 13-15, 2020). Munich : MDPC Publishing, 147-149. [in German]
  7. Kreatyvni farbuvannya i strzhky: farbuvannya volossya serednoi dovzhyny,korotkykh I dovhykh lokoniv [Creative dyeing and haircuts: dyeing hair of medium length, short and long curls]. URL: https://beautiful-lady.com.ua/2020/09/11/ (Last accessed: 20.05.2022) [in Ukrainian]
  8. Kreatyvne farbuvannya volossya dovhykh: Naymodnishe farbuvannya v 2020-2021 roci na dovhe volossya [Creative coloring of long hair: The most fashionable coloring in 2020-2021 for long hair: 110 photos]. URL: https://healthyhair.net.ua/2021/06/15 (Last accessed: 20.05.2022) [in Ukrainian]
  9. Krychevtsova, O. V., Kravchuk, M. V., Struminska, T. V. (2018) Doslidzhennia khudozhnikh tekhnik rozpysu tkanyn z metoiu zorovoi transformatsii formy zhinochoi sukni  [Research of artistic techniques of fabric painting with the aim of visual transformation of the shape of a woman’s dress[. Naukovi rozrobky molodi na suchasnomu etapi [Scientific developments of youth at the modern stage[: tezy dopovidei XVII Vseukrainskoi naukovoi konferentsii molodykh vchenykh ta studentiv (26-27 kvitnia 2018 r.). Kyiv : KNUTD. 1. 203-204. [in Ukrainian]
  10. Lubianska, S. (2010) Dyzain zachisky [Hairstyle Design]. Kyiv: Kondor. [in Ukrainian]
  11. Mykhaylova, R.D. & Kostuchenko, O. V. (2018). Styl odyahu ta yoho rol u formuvanni imidzhu. [Clothing style and its role in image formation]. Kultura i mystetstvo u suchasnomu sviti Culture and art in the modern world. 19. 98-110. [in Ukrainian]
  12. Mykhaylova, R.D. & Savitska, O.V. (2019) Kolir yak kompozyciyno-obraznyiy zasib u suchasnomu imidshchetvorenni (na prykladi perukarskoho mystetstva) [Color as a compositional and figurative tool in modern image creation (on the example of hairdressing art)]. Novitni tekhnolohii vykladannia u sferi industrii krasy [Newest teaching technologies in the field of the beauty industry]: materials of the scientific and practical seminar. Poltava. 32–36. [in Ukrainian]
  13. Mykhaylova, R.D. & Fedorova, Ie.V (2016) Pro zmist ponnyat spivvidnoshennya ponnyat «obraz» та «imidzh» [About the meaning and relationship of the concepts “image” and “image”] Visnyk KNUKiM. Seriia: Mystetstvoznavstvo Bulletin of KNUKiM. Series: Art Studies. 35. 206– 217. [in Ukrainian]
  14. Aiysina, A. (2022). Novyi staryi trend: trafaretne farbuvannya volossya. Riana ta Dua Lipa povertaiyt trend na tatuazh. [A new old trend: stencil hair dyeing. Rihanna and Dua Lipa bring back the trend for footware]. URL: https://23-59.ua/novyj-staryj-trend-trafaretne-farbuvannya-volossya/ (Last accessed: 20.05.2022) [in Ukrainian]
  15. Peshuk, L.V., Bavika, L.I. & Demidov, I.M. (2007) Tetekhnologiya parfumerno-kosmetychnykh produktiv [Technology of perfumery and cosmetic products]. Kyiv. 376 p. [in Ukrainian]
  16. Pikselne farbuvannya volossya. Tekhnika: pikseli – hemrtrychna tekhnika farbuvannya [Pixel hair dyeing. Technique: pixels are a geometric hair dyeing technique]. (2021). URL: https://healthyhair.net.ua/2021/05/19 (Last accessed: 20.05.2022) [in Ukrainian]
  17. Stanko, A.Yu. & Lushchevska, O.M (2019) Dyzayn-proektuvannya avtorskoho ansambliu odyahu z vykorystannyam pryntu «efekt dehrade» [Design-projection of the author’s ensemble of clothes using the “degrade effect” print] Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetuBulletin of the Khmelnytskyi National University. 58-63. [in Ukrainian]
  18. Tekhnika trafaretne farbuvannya volossya: shcho take, vydy. [Stencil hair dyeing technique: what it is, types.] (2021). URL: https://healthyhair.net.ua/2021/01/17 (Last accessed: 20.05.2022) [in Ukrainian]
  19. Smehelska, Yu. V. (2018) Bionichne formoutvorennya v zhinochikh zachiskakh pochatku ХХІ stolittya [Bionic shaping in women’s hairstyles of the beginning of the 21st century] : Doctor’s of phylosophy thesis: 17.00.07. Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv. 247. [in Ukrainian]
  20. Yurchenko, P. (2008) Koloristika. Formula uspekha [Coloristics. The formula for success]. Kyiv, 88. [in Ukrainian]
  21. Baki, G., Kenneth, S. A. (2015) Introduction to cosmetic formulation and technology. London: Wiley.  720. [in English]