ВИНИКНЕННЯ СТИЛІВ «БАЙКЕР» і «РОКЕР» У СУЧАСНІЙ СВІТОВІЙ МОДІ

КРІЧЛОУ К. В., КОЛОСНІЧЕНКО О. В., СТРУМІНСЬКА Т. В.,

ПРОЦИК Б. О., КАСС Б. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета: дослідження передумов виникнення архетипів «байкери» і «рокери» та їх вплив на формування відповідних субкультур та самостійного напряму в світовій моді.

Методологія. В роботі використано історіографічний аналіз та візуально-аналітичний метод на основі ілюстративних періодичних видань для дослідження художньо-композиційних особливостей форми одягу водіїв моторизованих транспортних засобів.

Результати. Спираючись на наукові праці К.Г. Юнга, визначено вплив колективного несвідомого на процес виникнення субкультур «байкери» і «рокери». Розглянуто передумови виникнення цих стилів, досліджено розвиток формоутворення одягу мотоциклістів як художніх об’єктів у світовій та радянській моді; проаналізовано прояви засобів композиційної виразності.

Наукова новизна полягає у систематизації чинників виникнення класичного «байкер» стилю як самостійної течії світової моди. Виявлено та класифіковано архетипи «байкер» та «рокер» як складову частину субкультур та в якості моделі інстинктивної поведінки, що існують в «колективному несвідомому».

Практична значущість полягає у аналізі та теоретичному узагальненні матеріалів, щоможуть бути використані в подальших прикладних наукових дослідженнях молодіжних субкультур. Результати є перспективними для подальшого вивчення впливу суспільно-синтезованого мистецтва на одяг водіїв моторизованих транспортних засобів та на загальні тренди розвитку світової моди.

Ключові слова: одяг водіїв моторизованих транспортних засобів; субкультура; архетип; байкери; рокери; засоби композиційної виразності; форма одягу; одяг мотоциклістів.

BIKER AND ROCKER STYLES IN MODERN WORLD FASHION

KRICHLOW K. V., KOLOSNICHENKO O. V., STRUMINSKA T. V., PROTSYK B. O., KASS B. V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Study of the prerequisites of the emergence of Bikers and Rockers archetypes and their influence on the formation of corresponding subcultures and the direction of independent world fashion styles.

Methodology. The work uses a historical analysis and a visual-analytical method based on illustrative publications to study the artistic and compositional features of rider’s clothing.

Results. Based on the scientific works of K. Jung, the influence of the collective unconscious on the process of the emergence of “bikers” and “rockers” subcultures are determined. The prerequisites at the inception of these styles were considered, the development of rider’s clothing formation in world and Soviet’s fashion as artistic objects was studied, and the manifestations of compositional expressiveness were analysed.

Scientific novelty consists in systematization of factors of occurrence of the classical biker style as an independent world fashion stream. Archetypical «bikers» and «rockers» have been identified and classified as part of subcultures and as a model of instinctive behaviour that exist in the collective unconscious.

The practical significance consists in the analysis and theoretical generalization of materials that can be used in further applied scientific research of youth subcultures. The results are promising for further study of the influence of socially synthesized art on the clothing of drivers of motorized vehicles and on general trends in the development of world fashion.

Keywords: driver’s clothes; subculture; archetype; bikers; rockers; means of compositional expressiveness; motorcyclist’s clothing.

ВОЗНИКНОВЕНИЯ СТИЛЕЙ «БАЙКЕР» И «РОКЕР» В СОВРЕМЕННОЙ МИРОВОЙ МОДЕ

КРИЧЛОУ К. В., КОЛОСНИЧЕНКО Е. В.,

СТРУМИНСКАЯ Т. В., ПРОЦИК Б. А., КАСС Б. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель: исследование предпосылок возникновения архетипов «байкеры» и «рокеры» и их влияние на формирование соответствующих субкультур и самостоятельного направления в мировой моде.

Методология. В работе использованы историографический анализ и визуально-аналитический метод на основе иллюстративных изданий для исследования художественно-композиционных особенностей формы одежды водителей моторизованных транспортных средств.

Результаты. Опираясь на научные труды К. Юнга, определено влияние коллективного бессознательного на процесс возникновения субкультур «байкеры» и «рокеры». Рассмотрены предпосылки возникновения этих стилей, исследовано развитие формообразования одежды мотоциклистов в мировой и советской моде как художественных объектов; проанализированы проявления средств композиционного выразительности.

Научная новизна заключается в систематизации факторов возникновения классического «байкер» стиля как самостоятельного течения мировой моды. Выявлены и классифицированы архетипы «байкер» и «рокер» как составную часть субкультур и в качестве модели инстинктивного поведения, которые существуют в коллективном бессознательном.

Практическая значимость заключается в анализе и теоретическом обобщении материалов, что могут быть использованы в дальнейших прикладных научных исследованиях молодежных субкультур. Результаты являются перспективными для дальнейшего изучения влияния общественно-синтезированного искусства на одежду водителей моторизованных транспортных средств и на общие тренды развития мировой моды.

Ключевые слова: одежда водителей моторизованных транспортных средств; субкультура; архетип; байкеры; рокеры; средства композиционной выразительности; форма одежды; одежда мотоциклистов.

Література

  1. Гражданская война в США. Йокота. ред. Н. В. Огаркова: Военное изд-во М-ва обороны СССР, 1979. 678 с.
  2. ГречкоА. А. Советская военная энциклопедия. М.: Воениздат, 1976– Т. 3. URL: http://militera.lib.ru/enc/enc1976/index.html (Дата останнього звернення: 22.10.2020).
  3. КирсановаР. М. Война и мода. Российская газета. № 6. С. 46–48.
  4. КолосніченкоО. В., Пашкевич К. Л., Лозко Ю. Я. Художньо-образні особливості спецодягу в дизайні ХХ століття. Art and design. № 1 (05). С. 87–104. DOI: 10.30857/2617-0272.2019.1.8.
  5. Kolosnichenko O. V., Ostapenko N. V., Kolosnichenko M. V. The development of new forms of special clothes by design projecting methods. Vlakna a Textil. 2016. № 23 (2). P. 3–8. URL: http://vat.ft.tul.cz/Archive/VaT_2016_2.pdf.
  6. КолосніченкоО. В., Яковлєв М. І. Дизайн уніформи: історіографія, еволюція форми та стилю. Дизайн одягу в полікультурному просторі: монографія. М. В. Колосніченко, К. Л. Пашкевич, Т. Ф. Кротова та ін. Київ: КНУТД, 2020, С. 62–87. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16293.
  7. КолосніченкоО. В. Формоутворення одягу спеціального призначення як об’єкта дизайн-діяльності. моногр. Київ: КНУТД, 2018. 420 с.
  8. КосареваЕ. А. Мода. ХХ век. Развитие модных форм костюма. СПб.: Петербургский ин-т печати, 2006. 465 с.
  9. Veno The Brotherhoods. Inside the Outlaw Motorcycle Clubs. Australia, Sydney: Allen & Unwin, 2010. 278 p.
  10. Nichols One Percenter. The Legend of the Outlaw Biker. USA, Minneapolis: Motorbooks, 2007. 288 p.
  11. Ryan, Wentworth W. M. Media and Society. The Production of Culture in the Mass Media. USA, Boston: Allyn and Bacon, 1999. 291 p.
  12. Stuart Rockers! Kings of the Road. UK, London: Plexus Publishing, 1996. 127 р.
  13. Veno, Winterhalder E. Biker Chiks. The Magnetic Attraction of Women to Bad Boys and Motorbikes. Australia, Sydney: Allen & Unwin, 2009. 268 p.
  14. Norman Angels From Hell. UK London: CREATION BOOKS, 2002. 368 p.
  15. ЮнгК. Г. Архетип и символ. Центр гуманитарных технологий, 2011. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/4229/4232 (Дата останнього звернення: 22.10.2020).
  16. Everett, Walker М. Rocker to Racer. UK, Derby: Breedon Books, 2010. 240 р.
  17. Cook Cowboys Fifty Nine. Club Story. UK, London: Plexus Publishing, 1992. 240 р.
  18. Clay Cafe Racers. Rockers, Rock ‘n’ Roll and the Coffee-bar Cult. UK, London: Osprey Publishing, 1988. 192 p.
  19. Ramsey The Ace Cafe then and now. UK, Chelmsford: After the Battle, 2002. 180 p.
  20. Gober Unchained. Outlaws Brutal Biker. UK, London: Kenneth Copeland Publications, 1998. 184 p.
  21. Hall Riding on the Edge. A Motorcycle Outlaw’s Tale. USA, Minneapolis: Motorbooks, 2008. 304 p.
  22. Wolf R. The Rebels. A Brotherhood of Outlaw Bikers. Toronto, Canada: University of Toronto Press, 2000. 372 p.
  23. Barger, Shaylor A. Hell’s Angels Motorcycle Club. UK, London: Merrell Publishers. 2007. 208 p.
  24. Sher, Marsden W. Angels of Death. Inside the Bikers’ Global Crime Empire. UK, London: HODDER & STOUGHTON, 2007. 480 p.
  25. Horst 21st Century Rockers. UK, London: Prestel, 2010. 176 p.
  26. Barbieri Biker’s Handbook. Becoming Part of the Motorcycle Culture. USA, Minneapolis: Motorbooks, 2007. 192 p.
  27. Barker Biker Gangs and Organized Crime. USA, Boulder: Anderson Pub Co, 2007. 189 p.
  28. Moss, Miller S. The Biker Code. USA, New York: Simon & Schuster, 2002. 96 p.
  29. Garson Тo Be Wild. A History of the American Biker and Bike. USA, New York: Simon & Schuster, 2007. 320 p.
  30. Гофман А. Б. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. 3-е изд. СПб: Питер. 2004. 208 с.
  31. Кавамура Ю. Теория и практика создания моды. науч. ред. А. В.Лебсак-Клейманс. пер. с англ. А. Н. Поплавская. Минск: Гревцов Паблишер, 2009. 192 с.
  32. Frame Coffee Bar Cowboys: How Rock Music Changed the Face of 1950s Britain. UK, Dingwall: Knockfarrel Press, 2007. 512 p.
  33. Hall, Jefferson T. Resistance through rituals. Youth subcultures in post-war Britain. UK, London: Taylor & Francis Ltd, 2007. 288 p.

References

  1. Oharkov,V. (1979). Hrazhdanskaia voina v SSHA. Yokota [American Civil War. Yokota]. Moscow: Military publishing house of the USSR Defense Ministry [in Russian].
  2. Grechko,A. (1976–1980). Sovetskaia voennaia еntsyklopedyia [Soviet military encyclopedia]. Vol.3. Moscow: Voenezdat. URL: http://militera.lib.ru/enc/enc1976/index.html (Last accessed: 22.10.2020) [in Russian].
  3. Kersanova,M. (2005). Voyna i moda [War and fashion]. Rossiyskaya gazetaRussian newspaper. 6. 46–48 [in Russian].
  4. Kolosnіchenko, O.V., Pashkevych, K.L., Lozko, Y.Y. (2019). Khudozhno-obraznі osoblyvostі spetsodiahu v dyzainі XX stolіttia [Artistic special features of special clothes in the design of the XXcentury]. Art and design. 1(05). 87– DOI: 10.30857/2617-0272.2019.1.8 [in Ukrainian].
  5. Kolosnichenko, O.V., Ostapenko, N.V., Kolosnichenko, M.V. (2016). The development of new forms of special clothes by design projecting methods. Vlakna a Textil. 23(2). 3–8. URL: http://vat.ft.tul.cz/Archive/VaT_2016_2.pdf [in English].
  6. Kolosnіchenko, O.V., Yakovliev, M.I. (2020). Dyzain unіformy: іstorіohrafіia, evoliutsіia formy ta styliu [Uniform design: historiography, evolution of form and style]. In: Dyzain odiahu v polіkulturnomu prostorі: monohrafіia [Clothing design in a multicultural space: a monograph]. M.V. Kolosnіchenko, K.L. Pashkevych, T.F. Krotova et al. Kyiv: KNUTD. 62–87. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16293 [in Ukrainian].
  7. Kolosnichenko, O.V. (2018) Formoutvorennia odiahu spetsialnoho pryznachennia yak obiekta dyzain-diialnosti [Forming special purpose clothing as an object of design activity]. monohr. Kyiv: KNUTD. 420 [in Ukrainian].
  8. Kosareva,A. (2006) Moda. XX vek. Razvitie modnyih form kostyuma [Fashion. XXcentury. Development of fashionable forms of the costume]. SPb.: Petersburg Press Institute [in Russian].
  9. Veno, (2010). The Brotherhoods. Inside the Outlaw Motorcycle Clubs. Australia, Sydney: Allen & Unwin [in English].
  10. Nichols, (2007). One Percenter. The Legend of the Outlaw Biker. USA, Minneapolis: Motorbooks [in English].
  11. Ryan,, Wentworth, W.M. (1999). Media and Society. The Production of Culture in the Mass Media. USA. Boston: Allyn and Bacon [in English].
  12. Stuart, (1996). Rockers! Kings of the Road. UK. London: Plexus Publishing [in English].
  13. Veno,, Winterhalder, E. (2009). Biker Chiks. The Magnetic Attraction of Women to Bad Boys and Motorbikes. Australia, Sydney: Allen & Unwin [in English].
  14. Norman, (2002). Angels From Hell. UK London: CREATION BOOKS [in English].
  15. Jung,G. (2011). Arhetip i simvol. [Archetype and symbol]. Center for Humanitarian Technologies. URL: https://gtmarket.ru/laboratory/basis/4229/4232 (Last accessed: 22.10.2020) [in Russian].
  16. Everett,, Walker, М. (2010). Rocker to Racer. UK, Derby: Breedon Books [in English].
  17. Cook, (1992). Cowboys Fifty Nine. Club Story. UK, London: Plexus Publishing [in English].
  18. Clay, (1988). Cafe Racers. Rockers, Rock ‘n’ Roll and the Coffee-bar Cult. UK, London: Osprey Publishing [in English].
  19. Ramsey, (2002). The Ace Cafe then and now. UK, Chelmsford: After the Battle [in English].
  20. Gober, (1998). Unchained. Outlaws Brutal Biker. UK, London: Kenneth Copeland Publications [in English].
  21. Hall, (2008). Riding on the Edge. A Motorcycle Outlaw’s Tale. USA, Minneapolis: Motorbooks [in English].
  22. Wolf,R. (2000). The Rebels. A Brotherhood of Outlaw Bikers. Toronto, Canada: University of Toronto Press [in English].
  23. Barger,, Shaylor, A. (2007). Hell’s Angels Motorcycle Club. UK, London: Merrell Publishers [in English].
  24. Sher,, Marsden, W. (2007). Angels of Death. Inside the Bikers’ Global Crime Empire. UK. London: HODDER & STOUGHTON [in English].
  25. Horst, (2010). 21st Century Rockers. UK, London: Prestel [in English].
  26. Barbieri, (2007). Biker’s Handbook. Becoming Part of the Motorcycle Culture. USA. Minneapolis: Motorbooks [in English].
  27. Barker, (2007). Biker Gangs and Organized Crime. USA. Boulder: Anderson Pub Co. [in English].
  28. Moss,, Miller, S. (2002). The Biker Code. USA, New York: Simon & Schuster [in English].
  29. Garson, (2007). Тo Be Wild. A History of the American Biker and Bike. USA, New York: Simon & Schuster [in English].
  30. Gofman,B. (2004). Moda i lyudi. Novaya teoriya modyi i modnogo povedeniya [Fashion and people. New theory of fashion and fashion behavior]. SPb: Piter [in Russian].
  31. Кавамура, Ю. (2009). Teoriya i praktika sozdaniya modyi [Theory and practice of fashion creation]. Minsk: Grevtsov Publisher [in Russian].
  32. Frame, (2007). Coffee Bar Cowboys: How Rock Music Changed the Face of 1950s Britain. UK. Dingwall: Knockfarrel Press [in English].
  33. Hall,, Jefferson, T. (2007). Resistance through rituals. Youth subcultures in post-war Britain. UK. London: Taylor & Francis Ltd. [in English].