АНАЛІЗ ТВОРЧОСТІ ПРОВІДНИХ МИТЦІВ ЛЕНД-АРТУ ХХ СТОЛІТТЯ

ГАЛЬЧІНСЬКА О.С.1, ГАМАЛІЯ К.О.2, ПАШКЕВИЧ К.Л.1

1Київський національний університет технологій та дизайну

2Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Метою статті є дослідження характерних особливостей у творчості провідних митців ленд-арту ХХ ст., аналіз їхнього місця та внеску в загальний розвиток культури, а, також, впливу робіт на творчість митців сьогодення.

Методологія. Методологічною основою дослідження є системний підхід, методи порівняльно-історичного та мистецтвознавчого аналізу.

Результати. Розглянуто творчість провідних митців ленд-арту ХХ ст., в рамках означеної мети. Підтверджено, що джерелом натхнення митців ленд-арту є природа, її явища, а також людина, її внутрішній світ і взаємодія із зовнішнім середовищем. Визначено особливе значення інформаційної складової в мистецтві ленд-арту, оскільки природний простір та горизонт Землі сприймається митцем як цілісне конкретне смислове поле. Проаналізовано, що поняття «ленд-арт» об’єднує величезний діапазон художніх проектів, створених авторами з використанням різноманітних підходів, технік та способів виконання, проте всі вони поєднуються спільним походженням – перетворенням митцем елементу природного ландшафту в арт-об’єкт. Досліджено способи створення та презентації робіт глядачеві з метою формування певної суспільної думки.

Наукова новизна полягає у визначенні особливостей підходів та засобів створення об’єктів мистецтва ленд-арту як маніфестів художників, що звертаються до соціуму з метою формування суспільної думки та привернення уваги до соціальних й екологічних проблем людства.

Практична значущість полягає в тому, що репрезентовані у статті матеріали, їх аналіз та узагальнення можуть бути використані в наукових дослідженнях, присвячених розвитку мистецтва ленд-арту в Україні, а також у визначенні творчого впливу провідних митців ленд-арту ХХ століття на діяльність сучасних митців для подальшого впровадження в авторських творчих проектах.

Ключові слова: дизайн, мистецтво, екологія, екодизайн, культура, творчі проекти.

 

АНАЛИЗ ТВОРЧЕСТВА ВЕДУЩИХ ХУДОЖНИКОВ ИСКУССТВА ЛЕНД-АРТ XX ВЕКА

ГАЛЬЧИНСКАЯ О. С.1, ГАМАЛИЯ К. А.2,

ПАШКЕВИЧ К. Л.1

1Киевский национальный университет технологий и дизайна

2Национальная академия изобразительного искусства и архитектуры

Целью статьи является изучение отличительных особенностей работ ведущих художников ленд-арта ХХ века, анализ их места и вклада в общее развитие культуры, а также влияние работ на творчество современных художников.

Методология. Методологическая основа исследования – системный подход, методы сравнительно-исторического и художественного анализа.

Результаты. В статье рассматривается творчество ведущих художников ленд-арта XX века в рамках обозначенной цели. Подтверждено, что источником вдохновения для художников земельного искусства является природа, ее явления, а также человек, его внутренний мир и взаимодействие с окружающей средой. Определено особое значение информационной составляющей в искусстве ленд-арт, так как природное пространство и горизонт Земли воспринимаются художником как целое конкретное семантическое поле. Концепция земельного искусства анализируется огромным спектром художественных проектов, созданных авторами с использованием различных подходов, приемов и методов исполнения, но все они объединяются общим происхождением – трансформацией художником элементов природного ландшафта в арт-объекте. Изучены методы создания и представления работ зрителю для формирования определенного общественного мнения.

Научная новизна заключается в определении особенностей подходов и средств создания произведений искусства ленд-арт в качестве манифестов художников, обращающихся к обществу с целью формирования общественного мнения и привлечения внимания к социальным и экологическим проблемам человечества.

Практическая значимость. Представленные материалы, их анализ и обобщение могут быть использованы в научных исследованиях, посвященных развитию искусства ленд-арт, а также в определении влияния ведущих художников ленд-арт XX века на деятельность современных художников для дальнейшей реализации авторских творческих проектов.

Ключевые слова: дизайн, искусство, экология, экодизайн, культура, творческие проекты.

 

ANALYSIS OF CREATIVITY OF THE LEADING ARTISTS OF LAND-ART OF THE 20TH CENTURY

GALCHINSKA O. S.1, GAMALIA K. O.2, PASHKЕVYCH К. L.1

1Kyiv National University of Technologies and Design

2National Academy of Fine Arts and Architecture

Purpose of the article is to research the distinctive features of the works of leading artists of land-art of XXth century, the analysis of their place and contribution to the overall development of culture, as well as the impact of work on the creative artists today.

Methodology. The methodological basis of the study is a systematic approach, methods of comparative-historical and art analysis.

Results. Works of the leading artists of land-art of the XXth century were considered as part of the the goal. It is confirmed that the source of inspiration from artists of land art is nature, its phenomena, as well as human, his inner world and interaction with the environment. Defined the special significance of the information component in the land-art, as natural space and Earth’s horizon is perceived by the artist as a coherent concrete semantic field. It was analysed that the concept of land-art combines a huge range of artistic projects created by the authors using different approaches, techniques and Ways of execution, but all of them are combined with common origin – to transform an element of a natural landscape into an art object. Methods of creation and presentation of viewer work in order to form a certain public opinion are researched.

Scientific novelty consists in defining the peculiarities of the approaches and means for the creation of art objects of land-art as manifests by artists who turn to society in order to form public opinion and to attract attention to social and environmental problems of mankind.

Practical significance is that the materials presented, their analysis and generalization can be used in scientific researches devoted to development of art of land art and also in definition of the creative influence of leading artists of land art of XX century on the activity of contemporary artists for further implementation in author’s creative projects.

Keywords: design, art, ecology, ecodesign, culture, creative projects.

 

Література

  1. Rigaud A. Disorienting Geographies: Land Art and the American Myth of Discovery. Miranda, 2012. URL: http://journals.openedition.org/miranda/ 2955; DOI: 10.4000/miranda.2955. (Last accessed: 9.09.19).
  2. Ryan L. Art + Ecology: Land Reclamation Works of Artists Robert Smithson, Robert Morris, and Helen Mayer Harrison and Newton Harrison. Environmental Philosophy. Vol. 4, No. 1 & 2, Special Issue: Environmental Aesthetics and Ecological Restoration, 2007, 95–116. URL: https://www.academia.edu/20665672/Art_Ecology_The_land_reclamation_work_of_artists_Robert_Smithson_Robert_Morris_Helen_Mayer_Harrison_and_Newton_Harrison. (Last accessed: 9.09.19).
  3. Smithson R. The writings of Robert Smithson: essays with illustration. New York University Press, 1979. 221 р.
  4. Вишеславський Г. А. Ленд-арт у творчості українських митців. Сучасне мистецтво. 2017. (випуск 13) С.59-72. URL: http://sm.mari.kiev.ua/article/view/142219.(Дата звернення: 9.09.19).
  5. Вишеславський Г. А., Сидор-Гібелинда О. В. Термінологія сучасного мистецтва. Означення, неологізми, жаргонізми сучасного візуального мистецтва України. Terra Incognita, Париж – Київ. 2010. 416 с.
  6. Кохан Н. М. Особенности американского и европейского ленд-арта. Вісник ХДАДМ. Мистецтвознавство. Архітектура. 2006. № 7. С. 53–63.
  7. Кохан Н. М. Экология и ленд-арт. Пути решения. Вісник ХДАДМ. Мистецтвознавство. Архітектура. 2009. № 7. С. 39–54.
  8. Никоненко Т. М. Естетична концепція екодизайну. Проблеми розвитку міського середовища. Вип. 7. 2012. С. 170–176.
  9. Сайт Хелен Майер Гаррісон і Ньютона Гаррісона, Helen Mayer Harrison and Newton Harrison. URL: http://theharrisonstudio.net/ (Last accessed: 09.09.19).
  10. Сайт Енді Голдсуорті, Endy GoldsWorthy. URL: https://www.goldsworthy.cc.gla.ac.uk/. (Last accessed: 09.09.19).

References

  1. Rigaud A.(2012). Disorienting Geographies: Land Art and the American Myth of Discovery , Miranda. [in English].
  2. Ryan L. (2007). Art + Ecology: Land Reclamation Works of Artists Robert Smithson, Robert Morris, and Helen Mayer Harrison and Newton Harrison. Environmental Philosophy.Vol. 4, No. 1 & 2, Special Issue: Environmental Aesthetics and Ecological Restoration. 95-116. [in English].
  3. Smithson R. (1979). The writings of Robert Smithson: essays with illustration. New York University Press. – 221Р. [in English].
  4. Vysheslavskyi H.A. (2017). Lend art u tvorchosti ukrainskykh myttsiv. [Land art in the works of Ukrainian artists]. Suchasne mystetstvo. (vypusk 13).59-72. [in Ukrainian].
  5. Vysheslavskyi H. A, Sydor-Hibelynda O.V. (2010).Terminolohiia suchasnoho mystetstva. Oznachennia, neolohizmy, zharhonizmy suchasnoho vizualnoho mystetstva Ukrainy. [The terminology of contemporary art. Definitions, neologisms, jargon of modern visual art of Ukraine]. Terra Incognita. Paryzh – Kyiv. – 416. [in Ukrainian].
  6. Kokhan N.M. (2006). Osobennosty amerykanskoho i evropeiskoho lend arta. [Features of American and European land art]Visnyk HDADM. Mystetstvoznavstvo. Arkhytektura. № 7. 53–63. [in Russian].
  7. Kokhan N.M. (2009). Эkolohyia y lend-art. Puty reshenyia. [Ecology and land art. Ways of solving].Visnyk HDADM . Mystetstvoznavstvo. Arkhytektura. № 7. 39–54. [in Russian].
  8. Nykonenko T. M. (2012). Estetychna kontseptsiia ekodyzanu. [Aesthetic concept of ecodesign]Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha. (vypusk 7). 170–176. [in Ukrainian].
  9. Helen Mayer Harrison and Newton Harrison URL: http://theharrisonstudio.net/[in English].
  10. Endy GoldsWorthy. URL: https://www.goldsworthy.cc.gla.ac.uk/ [in English].