ХУДОЖНЬО-ОБРАЗНІ ОСОБЛИВОСТІ СПЕЦОДЯГУ В ДИЗАЙНІ ХХ СТОЛІТТЯ

КОЛОСНІЧЕНКО О. В., ПАШКЕВИЧ К. Л., ЛОЗКО Ю. Я.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Аналіз та узагальнення науково-практичних розробок в естетико- гармонійному проектуванні одягу спеціального призначення: особливостей формоутворення та засобів композиційної виразності.

Методика. В роботі використано історіографічний аналіз наукових праць за обраною темою та візуально-аналітичний метод на основі ілюстративних періодичних видань для дослідження художньо-композиційної форми одягу спеціального призначення із застосуванням прийому дедукції (висновки про процес формотворення спецодягу для працівників вугільних та гірничорудних шахт) та неповної індукції (прояви композиційної виразності).

Результати. Розглянуто практичні розробки та концептуальні положення діяльності художників-конструктивістів у створенні одягу для праці. Досліджено становище у галузі проектування спецодягу на території Української РСР та СРСР загалом. Отримано характеристику змін у формі спеціального одягу призначеного для працівників вугільних та гірничорудних шахт протягом 1920-1980 років. Розглянуто спецодяг як художній об’єкт та проаналізовано прояви можливих засобів композиційної виразності, принципи сполучення форм у костюмах різного спеціального призначення.

Наукова новизна. Систематизовано засоби композиційної виразності та підходи до створення об’ємно-просторової форми одягу спеціального призначення з позиції візуального сприйняття. Досліджено видозміни форми спецодягу для працівників вугільних та гірничорудних шахт протягом 1920-1980-х років.

Практична значущість. Отримані результати дослідження дають можливість сформувати уявлення про естетичну складову в загальній концепції одягу спеціального призначення та доповнити наявні теоретичні відомості в цій галузі. Також отримані результати дослідження можуть слугувати додатковою пам’яткою на етапі художньо-конструктивного аналізу у сучасному дизайн-проектуванні не тільки виробничого, а й побутового одягу.

Ключові слова: засоби композиційної виразності, конструктивізм, форма спецодягу, спеціальний одяг.

 

ХУДОЖЕСТВЕННО-ОБРАЗНЫЕ ОСОБЕННОСТИ СПЕЦОДЕЖДЫ В ДИЗАЙНЕ ХХ ВЕКА

КОЛОСНИЧЕНКО Е.В., ПАШКЕВИЧ К.Л., ЛОЗКО Ю.Я.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Анализ и обобщение научно-практических разработок в эстетико-гармоническом проектировании одежды специального назначения: особенностей формообразования и средств композиционной выразительности.

Методика. Для анализа литературных источников информации использован литературно-аналитический метод; для анализа визуальных источников – визуально-аналитический метод. Применен прием дедукции (выводы о процессе формообразования спецодежды для работников угольных и горнорудных шахт) и неполной индукции (проявления композиционной выразительности).

Результаты. Рассмотрены практические разработки и концептуальные утверждения деятельности художников-конструктивистов в создании одежды для работы. Исследовано положение в области проектирования спецодежды на территории Украинской ССР и СССР в целом. Получено характеристику изменений в форме специальной одежды, предназначенного для работников угольных и горнорудных шахт в течение 1920-1980 годов. Рассмотрено спецодежду как художественный объект и проанализированы проявления возможных средств композиционной выразительности, принципов сочетания форм в костюмах разного специального назначения.

Научная новизна. Систематизированы средства композиционной выразительности и подходы к созданию объемно-пространственной формы одежды специального назначения с позиции визуального восприятия. Исследовано видоизменения формы спецодежды, изготовленной в течении 1920-1980 годов для работников угольных и горнорудных шахт.

Практическая значимость. Полученные результаты исследования дают возможность сформировать представление об эстетической составляющей в общей концепции одежды специального назначения и дополнить имеющиеся теоретические сведения в этой области. Также полученные результаты исследования могут служить дополнительной информативным источником на этапе художественно-конструктивного анализа в современном дизайн-проектировании не только класса производственной одежды, но и бытовой.

Ключевые слова: средства композиционной выразительности, конструктивизм, форма спецодежды, специальная одежда.

 

ARTIFICIAL FEATURES OF EDUCATION IN DESCRIPTION OF THE 20TH CENTURY

KOLOSNICHENKO O. V., PASHKEVICH K. L.,

LOZKO Yu. Ya.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Analysis and generalization of scientific and practical developments in the aesthetic-harmonic design of special-purpose clothing: features of forming and means of compositional expressiveness.

Methodology. For the analysis of literary sources of information, the literary-analytical method was used; for the analysis of visual sources – the visual-analytical method. The method of deduction (conclusions about the process of forming uniforms for workers of coal and mining mines) and incomplete induction (manifestations of compositional expression) were used.

Results. The practical developments and conceptual provisions of the activity of constructivist artists in the creation of clothes for labor are considered. The situation in the field of designing overalls in the territory of the Ukrainian SSR and the USSR as a whole has been investigated. The characteristic of changes in the form of overalls, intended for workers of coal mining and mining mines during 1920-1980 years was received. The overalls are considered as an art object and analyzed the manifestations of possible means of compositional expressiveness, the principles of combining forms in suits of various special purpose.

Scientific novelty. The means of compositional expressiveness and the volume-spatial form of special purpose clothes from the position of visual perception are systematized. The modification of the form of overalls made during the 1920-1980 years for workers of coal mining and mining mines during the period was investigated.

Practical significance. The obtained results of the research give an opportunity to form an idea of the aesthetic component in the general concept of special purpose clothes and to supplement the available theoretical information in this field. Also, the findings of the study may serve as an additional informative source at the stage of artistic-constructive analysis in modern design engineering not only the class of industrial clothing, but also domestic.

Keywords: means of compositional expressiveness, constructivism, form of special clothes, overall.

Література

  1. Dammacco G., Turco E., Glogar M.-I. Design of protective clothing. Zagreb: University of Zagreb. 32 p.
  2. Design history. Конструктивізм – ранний рационализм. URL: http://design-history.ru/dizayn-i-avngardnoe-iskusstvo-xx-v/konstruktivizm—ranniy-funktsionalizm.html
  3. Альбом специальной и рабочей одежды. под. ред. Г.В. Бондаровской, М.И. Гаевой, Г.А. Нечаева, К.А. Фадеева. М. : ЦБТИ, 1958. 276 с.
  4. Альбом специальной одежды. Л., 1964. 52 с.
  5. Варст (В.Ф. Степанова) Костюм сегодняшнего дня – прозодежда. ЛЕФ. № 2. С. 65-68.
  6. Гаева Л.А., Найман И.М., Кобылянский Г.Е., Цуцков М.Е., Брайнина М.Л., Хабаров П.Г. и др. Справочник-каталог: спецодежда, спецобувь, средств индивидуальной защиты. М.: Профиздат, 1965. 240 с.
  7. Давыдов В.Я., Лифенцева А.С. Технические требования к спецодежде. Пути совершенствования средств индивидуальной защиты работающих на производстве: сб. материалов Всесоюзного совещания. М., 1973, С. 43-47.
  8. Ермилова Д.Ю. Советский конструктивизм как творческая концепция в дизайне ХХ века. Человек и его потребности. 2017. № 3 (11). С. 54 – 70.
  9. Жаркинов Е. Ж., Рудаченко К.К. Мода и спецодежда. Алма-Ата: «Кайнар», 1988. 176 с.
  10. Исследования в области улучшения качества спецодежды. под. ред. З.С. Чубаровой и Т.Н. Кочегура. М-во легкой промышленности СССР, ЦНИИШП: сб. науч. трудов. М.: ЦНИИТЭИлегпром, 1988. 77 с.
  11. Каталог моделей специальной и рабочей одежды. под. ред. А.И. Сандуковского. К: Укрпромспецодежда, 1978. 112 с.
  12. Каталог моделей спецодежды. под. ред. А.И. Сандуковского. К: Укршвейпром, 1972. 65 с.
  13. Коваленко І.М. Дослідження і розробка системи кількісної оцінки інтегрального критерію гармонії при розробці нових форм робочого одягу: автореф. дис. … канд. техн. наук Київ : Державна академія легкої промисловості України, 1996. 25 с.
  14. Кокеткин П.П. Основные принципы разработки и оценки спецодежды. Пути совершенствования средств индивидуальной защиты работающих на производстве: сб. материалов Всесоюзного совещания. М., 1973, С. 35-40.
  15. Кокеткин П.П., Чубарова П.П., Афанасьева Р.Ф. Промышленное проектирование специальной одежды. М.: «Легкая и пищевая промышленность», 1982. 183 с.
  16. Конструктивизм в одежде URL: http://www.fashiontime.ru/article/5359.html (дата звернення: 22.10.2018)
  17. Костенко Д.Г. Швейная промышленность Украинской ССР в семилетии. Швейная промышленность. 1961. № 2. С. 1–3.
  18. Красная панорама. Петроград: «Красная газета», 1925. №14. С. 1
  19. Монахов В.П. Охрана здоровья и НОТ. Л.: ЛДНТП, 1969. 78 с.
  20. Мунипов В. М. Эргономика и художественное конструирование. М.: ВНИИТЭ, 1966. 30 с.
  21. Орєхов О.П. Спецодяг і спецвзуття. Відповіді на запитання. К.: «Техніка», 1972. 68 с.
  22. Рабочая одежда [Альбом]. Рига, 1968. 85 с.
  23. Романов В.Е. Системный подход к проектированию специальной одежды. М.: Легкая и пищ. пром-сть, 1981. 128 с.
  24. Русинова А.М., Доценко Г.И., Гурович К.А. Производственная одежда. М.: «Легкая индустрия», 1974. 160 с.
  25. Савельева И.Н. Художественное проектирование спецодежды для рабочих горячих цехов (основы теории и практики). М.: Легпромбытиздат, 1988. 208 с.
  26. Сомов Ю.С., Федоров М.В. Потребительские качества промышленных изделий. М.: Госстандарт, 1969. 219 с.
  27. СССР на стройке. 1930. №4.
  28. Чубарова З.С. Методы оценки качества специальной одежды. М.: Легпромбытиздат, 1988. 161 с.
  29. Экстер А. Принципы моделирования. Красная нива. 1923. № 21. С. 31.

 

References

  1. Dammacco,, Turco, E. & Glogar, M.-I. (2012) Design of protective clothing. Zagreb: University of Zagreb [in English].
  2. Design history. Konstruktivіzm – ranniy ratsionalizm [Constructivism is early rationalism]. URL: http://design-history.ru/dizayn-i-avngardnoe-iskusstvo-xx-v/konstruktivizm—ranniy-funktsionalizm.html (Last accessed: 22.10.2018) [in Russian].
  3. Bondarovskaya, G.V., Gaeva, M.I., Nechaev, G.A. & Fadeev, K.A. (Eds.). (1958). Al’bom spetsial’noy i rabochey odezhdy [Album of special and working clothes] Moscow: TsBTI [in Russian].
  4. Al’bom spetsial’noy odezhdy [Album of special clothes] (1964). Leningrad [in Russian].
  5. Varst (Stepanova, V.F.) (1923) Kostyum segodnyashnego dnya – prozodezhda [Today’s Suit – Overalls] LEF. 2. 65 – 68 [in Russian].
  6. Gaeva, L.A., Nayman, I.M. & Kobylyanskiy, G.E., Tsutskov M.E., Braynina M.L., Khabarov P.G. et al.(1965). Spravochnik-katalog: spetsodezhda, spetsobuv’, sredstv individual’noy zashchity [ Enchiridion-catalog: overalls, safety shoes, personal protective equipment]. Mosow: Profizdat Publ. [in Russian].
  7. Davydov,Ya. & Lifentseva, A.S. (1973). Tekhnicheskie trebovaniya k spetsodezhde [Technical requirements for workwear]. Ways to improve personal protective equipment working in the workplace: collection of the All-Union meeting materials. (pp. 43-47). Moscow [in Russian].
  8. Ermilova, D.Yu. (2017) Sovetskiy konstruktivizm kak tvorcheskaya kontseptsiya v dizayne ХХ veka [Soviet constructivism as a creative concept in twentieth century design] Chelovek i ego potrebnosti – Man and his needs. 3 (11). 54 – 70 [in Russian].
  9. Zharkinov, E. Zh. & Rudachenko, K.K. (1988) Moda i spetsodezhda [Fashion and Workwear]. Alma-Ata: «Kaynar» Publ. [in Russian].
  10. Chubarova, Z.S. & Kochegura, T.N. (Eds.). (1988). Issledovaniya v oblasti uluchsheniya kachestva spetsodezhdy [Research in improving the quality of workwear]. Moscow: TsNIITEIlegprom [in Russian].
  11. Sandukovskiy,I. (Eds.). (1978). Katalog modeley spetsial’noy i rabochey odezhdy [Catalog of models of special and working clothes]. Kyiv: Ukrpromspetsodezhda [in Russian].
  12. Sandukovskiy,I. (Eds.). (1972). Katalog modeley spetsodezhdy [The catalog of models of workwear]. Kyiv: Ukrshveyprom [in Russian].
  13. Kovalenko, I.M. (1996). Doslidzhennia i rozrobka systemy kil’kisnoi otsinky intehral’noho kryteriiu harmonii pry rozrobtsi novykh form robochoho odiahu [Research and development of the system of quantitative assessment of the integral criterion of harmony in the development of new forms of work clothing]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: State Academy of Light Industry of Ukraine [in Ukrainian].
  14. Koketkin, P.P. (1973). Osnovnye printsipy razrabotki i otsenki spetsodezhdy [Basic principles for the development and evaluation of workwear]. Ways to improve personal protective equipment working in the workplace: collection of the All-Union meeting materials. (pp. 35-40). Moscow [in Russian].
  15. Koketkin, P.P., Chubarova, Z.S. & Afanas’yeva, R.F. (1982). Promyshlennoe proektirovanie spetsial’noy odezhdy [Industrial design special clothing] Moscow: «Legkaya i pishchevaya promyshlennost’» [in Russian].
  16. Konstruktivizm v odezhde [Constructivism in clothes]. URL: http://www.fashiontime.ru/article/5359.html (Last accessed: 22.10.2018) [in Russian].
  17. Kostenko, D.G. (1961). Shveynaya promyshlennost’ Ukrainskoy SSR v semiletii [Clothing industry of the Ukrainian SSR in the seven years]. Shveynaya promyshlennost’ – Clothing industry. 2. 1 – 3 [in Russian].
  18. El’kovich, Ya. (Eds.). (1925). Krasnaya panorama [Red panorama]. Petrograd: «Krasnaya gazeta». 14 [in Russian].
  19. Monakhov,P. (1969). Okhrana zdorov’ya i NOT [Health and SOL]. Leningrad: LDNTP [in Russian].
  20. Munipov, М. (1966). Ergonomics and artistic design [Ergonomics and Art Design]. Moscow: VNIITE [in Russian].
  21. Oriekhov, O.P. (1972). Spetsodyag i spetsvzuttya. Vidpovidi na zapitannya [Overalls and special footwear. Answers to questions]. Kyiv: «Tekhnika» Publ. [in Ukrainian].
  22. Rabochaya odezhda [Al’bom] [Workwear [Album]] (1968). Riga [in Russian].
  23. Romanov, V.Ye. (1981). Sistemnyy podkhod k proektirovaniyu spetsial’noy odezhdy [System approach to the design of special clothes]. Moscow: Legkaya i pishchevaya promyshlennost’ [in Russian].
  24. Rusinova, A.M., Dotsenko, G.I. & Gurovich, K.A. (1974). Proizvodstvennaya odezhda [Production clothing]. Moscow: «Legkaya industriya» [in Russian].
  25. Savel’yeva,N. (1988). Khudozhestvennoe proektirovanie spetsodezhdy dlya rabochikh goryachikh tsekhov (osnovy teorii i praktiki) [Artistic design workwear for workers hot shops (theory and practice)] Moscow: Legprombytizdat Publ. [in Russian]
  26. Somov, Yu.S. & Fedorov, M.V. (1969). Potrebitel’skie kachestva promyshlennykh izdeliy [Consumer quality of industrial products]. Moscow: Gosstandart [in Russian].
  27. Pyatakov, (Eds.). (1930). SSSR na stroyke [USSR in Construction]. 4. [in Russian].
  28. Chubarova,S. (1988). Metody otsenki kachestva spetsial’noy odezhdy [Methods for assessing the quality of special clothing]. Moscow: Legprombytizdat Publ. [in Russian].
  29. Ekster, (1923). Printsipy modelirovaniya [Principles of modeling] Krasnaya niva Red cornfield, 21. 31 [in Russian].