МІЛІТАРНИЙ ОБРАЗ УКРАЇНЦЯ У ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ ДІАСПОРИ 1945–1989 РР.

КОСІВ В. М.

Львівська національна академія мистецтв

Мета. Виявлення особливостей візуальної репрезентації українця у графічному дизайні української діаспори 1945–1989 рр.

Методика дослідження базується на іконографічному та семіотичному аналізі, а також застосуванні підходів ґендерних студій. Графічний дизайн розглядається як візуальна комунікація, застосовано методи «нової історії мистецтва».

Результати. У середовищах української повоєнної еміґрації поширювався дух загальної мобілізації та готовності до боротьби за визволення України, тому у візуальній комунікації образ українця переважно пов’язувався зі збройною боротьбою. Зображення давньоруського воїна, козака, січового стрільця супроводжували нарратив про неперервність цієї боротьби впродовж століть. Разом з тим, поширюються алегоричні псевдорелігійні образи, де українські визвольні змагання трактуються як «свята» боротьба. Найчастіше вживаним та семантично найбільш гнучким був образ козака. Він міг позначати конкретний історичний період, уособлювати всіх борців за волю України, а також усіх українців. З часом, коли ідея збройної боротьби втратила актуальність, мілітарні образи, як і чоловічі образи загалом, зустрічаються рідше.

Наукова новизна. У статті вводяться до наукового обігу маловідомі твори і публікації української діаспори, простежуються зв’язки між ідеологічними конструкціями та візуальною комунікацією.

Практична значущість. Дослідження розкриває контексти і пояснює іконографію мілітарних образів українців у графічному дизайні діаспори 1945–1989 рр. Це дозволить зробити відповідні узагальнення щодо візуальної репрезентації української ідентичності.

Ключові слова: графічний дизайн, періодичні видання, українська діаспора, образ українця.

Милитарный образ украинца в графическом дизайне диаспоры 1945–1989 гг.

КОСИВ В. М.

Львовская национальная академия искусств

Цель. Выявление особенностей визуальной репрезентации украинца в графическом дизайне украинской диаспоры 1945-1989 гг.

Методика исследования базируется на иконографическом и семиотическом анализе, а также применении подходов гендерных исследований. Графический дизайн рассматривается как визуальная коммуникация, применяются методы «новой истории искусства».

Результаты. В среде украинской послевоенной эмиграции распространялся дух всеобщей мобилизации и готовности к борьбе за освобождение Украины, поэтому в визуальной коммуникации образ украинца преимущественно связывался с вооруженной борьбой. Изображения древнерусского воина, казака, сечевого стрельца сопровождали нарратив о непрерывности этой борьбы на протяжении веков. Вместе с тем, распространяются аллегорические псевдорелигиозные образы, где украинское освободительное движение трактуется как «священная» борьба. Чаще всего применяемым и семантически наиболее гибким был образ казака. Он мог обозначать конкретный исторический период, олицетворять всех борцов за свободу Украины, а также всех украинцев. Со временем, когда идея вооруженной борьбы потеряла актуальность, милитарные образы, как и мужские образы в целом, встречаются реже.

Научная новизна. В статье вводятся в научный оборот малоизвестные произведения и публикации украинской диаспоры, прослеживаются связи между идеологическими конструкциями и визуальной коммуникацией.

Практическое значение. Исследование раскрывает контексты и объясняет иконографию милитарных образов украинцев в графическом дизайне диаспоры 1945–1989 гг. Это позволит сделать соответствующие обобщения по визуальной репрезентации украинской идентичности.

Ключевые слова: графический дизайн, периодические издания, украинская диаспора, образ украинца.

 

Military image of a Ukrainian man in the 1945–1989 graphic design of the diaspora

KOSIV V.

Lviv National Academy of Arts

Purpose. The purpose of the study is to identify the peculiarities of a Ukrainian Man visual representation in the 1945–1989 graphic design of the Ukrainian diaspora.

The methodology of this research is based on iconographic and semiotic analysis, as well as the application of gender studies approach. Graphic design is discussed as visual communication, methods of the «new art history» were applied.

Results. In the circles of post-war Ukrainian emigration, the spirit of general mobilization and readiness for the struggle for the liberation of Ukraine was spreading; therefore, the image of a Ukrainian Man in visual communication was mainly associated with armed struggle. Images of an Ancient Rus’ Warrior, a Cossack, a Sich Rifleman accompanied a narrative about the continuity of this struggle for centuries. At the same time, allegorical pseudo-religious images spread, where Ukrainian liberation was treated as a «holy» struggle. The most common and semantically flexible was the Cossack image. It could remind a concrete historical period, denote all the fighters for the freedom of Ukraine or embody all the Ukrainians. Over time, when the idea of ​​armed struggle lost its relevance, militaristic images, as well as men’s images in general, became less common.

The scientific novelty is defined by a little-known material as well as the connections between ideological constructions and visual communication.

Practical significance. The research reveals the contexts and explains the iconography of militaristic images of Ukrainians in graphic design of the diaspora from 1945–1989. This will allow for appropriate generalizations regarding a visual representation of Ukrainian identity.

Keywords: graphic design, periodic publications, Ukrainian diaspora, Ukrainian Man image.

Література

  1. Гриценко О. Козацтво. Нариси української популярної культури. Київ : Український центр культурних досліджень, 1998. С. 288, 296.
  2. Даревич Д. Мирон Левицький / Передмова Святослава Гординського. Торонто : Українська Спілка Образотворчих Мистців, 1985. 128 с.
  3. Кейван І. Українські мистці поза батьківщиною. Едмонтон-Монреаль : [б. в.], 1996. 226 с.
  4. Нейджел Дж. Маскулінність і націоналізм: ґендер і сексуальність у творенні націй. Ґендерний підхід: історія, культура, суспільство / Під ред. Ліліани Гентош, Оксани Кісь. Львів : ВНТЛ-Класика, 2003. С. 182–204.
  5. Попович В. Українські мистці у Західній Європі після 1945 р. Мистецтво української діаспори. Київ : Тріумф, 1999. С. 93–128.
  6. Приблуда. Чар пластування. В дорогу з юнацтвом. 1959. Ч. 1. С. 4.
  7. Стельмащук Г. Українські митці у світі. Матеріали до історії українського мистецтва ХХ століття. Львів : Апріорі, 2013. 516 с.
  8. Томич Н. Б. Чому? Зозулька, Ч. 1/14. С. 19–21.
  9. Федорук О. Микола Бутович : Життя і творчість. Київ, Нью-Йорк : Видавництво М. П. Коця, 2002. 431 с.
  10. Шмагало Р. Мистецька освіта в Україні середини ХІХ – середини ХХ ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів : Українські технології, 2005. 528 с.
  11. Шум Д. Камо грядеші? Шлях Молоді. 1947 р. Ч. 2. С. 33.
  12. Яців Р. Роберт Лісовський (1893-1982) : Дух лінії / Слово про батька – Зоя Лісовська-Нижанківська; Львівська національна академія мистецтв. Львів : Апріорі, 2015. 232 с.
  13. Anderson B. R. Imagined Communities. London : Verso, 1983. 240 p.
  14. Enloe C. Ethnic Soldiers. Ethnicity / Edited by John Hutchinson and Anthony D. Smith. Oxford: Oxford University Press, 1996. P. 282–285.

References

  1. Hrytsenko O. (1998). Kozatstvo. [Cossackhood]. In: Narysy ukrayins’koyi populyarnoyi kul’tury. [Essays on Ukrainian Popular Culture]. Kyiv: Ukrayins’kyy tsentr kul’turnykh doslidzhen’. [In Ukrainian].
  2. Darevych D. (1985). Myron Levytsky [Introduction by Sviatoslav Hordynsky]). Toronto: Ukrayinska spilka obrazotvorchyh mystsiv. [In Ukrainian].
  3. Keivan I. (1996). Ukrainski mysttsi poza batkivshchynoiu [Ukrainian Artists Abroad]. Edmonton-Montreal. [In Ukrainian].
  4. Nagel J. (2003). Maskulinnist i natsionalizm: gender i seksualnist u tvorenni natsii. [Masculinity and nationalism: gender and sexuality in the making of nations]. In Gender approach: history, culture, society. Lviv: VNTL-Klasyka. 182-204. [In Ukrainian].
  5. Popovych V. (1999). Ukrainski mysttsi u Zakhidnii Yevropi pislia 1945 r. [Ukrainian Artists in Western Europe after 1945]. In Mystetstvo ukrayinskoyi diaspory. Kyiv: Triumf. 93-128. [In Ukrainian].
  6. (1959). Char plastuvannia. [Magic of Being in Plast]. V dorohu z yunatstvom. 1. 4. [In Ukrainian].
  7. Stelmashchuk H. (2013). Ukrainski myttsi u sviti. Materialy do istorii ukrainskoho mystetstva 20 stolittia. [Ukrainian Artists in the World. Materials to the History of Ukrainian Art of the 20th Century]. Lviv: Apriori. [In Ukrainian].
  8. Tomych N. B. (1969). Chomu? [Why?]. Zozulka, 1/14, 19-21. [In Ukrainian].
  9. Fedoruk O. (2002). Mykola Butovych: Zhyttia i tvorchist. [Mykola Butovych: Life and Creativity]. Kyiv, New York: Vydavnytstvo M. P. Kotsia. [In Ukrainian].
  10. Shmahalo R. (2005). Mystetska osvita v Ukraini seredyny 19 seredyny 20 st.: strukturuvannia, metodolohiia, khudozhni pozytsii. [Art Education in Ukraine in the mid 19th – mid 20th Century: Structure, Methodology, Art Positions]. Lviv: Ukrainski tekhnolohii. [In Ukrainian].
  11. Shum D. (1947). Kamo hriadeshi? [Quo Vadis?] In Shliah Molodi, 2, 33. [In Ukrainian].
  12. Yatsiv R., Lisovska-Nyzhankivska Z. (Article). (2015). Robert Lisovskyi (1893-1982): Dukh linii. [Robert Lisovsky (1893-1982): Spirit of a Line]. Lviv: Apriori. [In Ukrainian].
  13. Anderson B. (1983). Imagined Communities. London: Verso. [In English].
  14. Enloe, C. (1996). Ethnic Soldiers. In Ethnicity (Edited by John Hutchinson and Anthony D. Smith). Oxford: Oxford University Press. 282-285. [In English]