ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ТА НАУКОВО-МЕТОДИЧНА РОЛЬ КОЛЕКЦІЇ ІСТОРИЧНОГО КОСТЮМА «КОСТЮМОТЕКА»

ГРИЩЕНКО І. М., КОКОРІНА Г. В., НІКОЛАЄВА Т. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Аналіз умов створення колекції історичного одягу, яка зберігається у музeї Київського національного університету технологій та дизайну. Виявлення методологічного значення структурної побудови та змісту колекції для процесу фахової підготовки студентів дизайнерів.

Методика. В процесі підготовки статті використано сучасні методи наукових досліджень: історіографічний аналіз, літературно-аналітичний метод, метод історико-періодичної класифікації. Історію створення колекції та її структуру досліджено системно, об’єктивно, у взаємозв’язку з актуальними проблемами теорії моди.

Результати. Доведено значимість створення колекції історичного костюма на факультеті, який готує дизайнерів одягу. Проаналізовано сучасні методи реконструкції історичного одягу, окреслено коло джерел практичного дослідження автентичних зразків. Описано історію створення колекції та проблеми, з якими зіткнулися учасники проекту. Проаналізовано структуру колекції, яка складає сьогодні більше 500 зразків одягу, доповнень та аксесуарів та відображає історію світової моді від стародавності до ХХ століття. В статті представлено огляд основних заходів щодо презентації колекції на різних виставкових майданчиках, сформульовано значення подібних заходів для просування інформації про діяльність університету.

Наукова новизна полягає у тому, що вперше систематизовано факти про історію створення, значення та структуру колекції історичного костюма «Костюмотека» і зберігається на факультеті дизайну Київського національного університету технологій та дизайну.

Практична значущість. Зібрана інформація може бути використана для подальших досліджень в галузі реконструкції історичного костюма, а також для проектування сучасного модного одягу за мотивами історичного та етнографічного костюма.

Ключові слова: костюмотека, реконструкція історичного костюма, історія моди, дизайн одягу.

 

THE HISTORY OF CREATION AND THE SCIENTIFIC AND METHODOLOGICAL ROLE OF THE COLLECTION OF THE HISTORICAL COSTUME «KOSTUMOTEСA»

GRYSHCHENKO I. M., KOKORINA G. V., NIKOLAIEVA T. V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Analysis of the conditions for creating a collection of historical costume, which is stored at the Kyiv National University of Technology and Design. Determining the impact of the collection on the process of preparing specialists in the field of fashion.

Methods. The history of the creation of the collection and its structure are investigated systematically, objectively, in conjunction with the actual problems of modern fashion theory.

Special attention is focused on the use of comparative tools and experimental studies.

Results. The necessity of creating a collection of historical costume at the faculty, which prepares fashion designers, was justified. Modern scientific methods of reproducing historical clothing were analyzed, a circle of sources for practical research of authentic samples was outlined. The history of the creation of the collection and the problems encountered by the project participants was described. The structure of the collection was analyzed, which today accounts for more than 500 samples of clothing, additions and accessories, and reflects the history of world fashion from antiquity to the twentieth century. The article also presents an overview of the main events on the presentation of the collection at various exhibition venues in recent years, emphasizing the importance of such events for promoting information about the activities of the University. The article is illustrated with unique photographs from the archive of the author, most of which are published for the first time.

Scientific novelty lies in the fact that for the first time the facts about the history of creation, meaning and structure of the historical costume collection, which is called «Kostumoteсa» and kept at the design department of the Kyiv National University of Technology and Design, are systematized.

Practical significance. The collected information can be used for further research in the field of reconstruction of the historical costume, as well as for the design of modern fashionable clothes based on the historical and ethnographic costume.

Keywords: kostumoteсa, reconstruction of historical costume, fashion history, fashion design.

 

ИСТОРИЯ СОЗДАНИЯ И НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ РОЛЬ КОЛЛЕКЦИИ ИСТОРИЧЕСКОГО КОСТЮМА «КОСТЮМОТЕКА»

ГРИЩЕНКО И. М., КОКОРИНА Г.В., НИКОЛАЕВА Т. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Анализ условий создания коллекции исторического костюма, которая хранится в музее Киевского национального университета технологий и дизайна.  Выявление методологического значения структурного построения и содержания коллекции для процесса профессиональной подготовки студентов дизайнеров.

Методика. В процессе подготовки статьи использованы современные методы научных исследований: историографический анализ, литературно-аналитический метод, метод историко-периодической классификации.  История создания коллекции и ее структура исследованы системно, объективно, во взаимосвязи с актуальными проблемами теории моды.

Результаты. Обоснована необходимость создания коллекции исторического костюма на факультете, который готовит дизайнеров одежды.  Проанализированы современные научные методы воспроизведения исторической одежды, очерчен круг источников практического исследования аутентичных образцов. Описана история создания коллекции и проблем, с которыми столкнулись участники проекта.  Проанализирована структура коллекции, которая составляет сегодня более 500 образцов одежды, дополнений и аксессуаров и отражает историю мировой моды от древности до ХХ века.  В статье представлены также обзор основных мероприятий по презентации коллекции на различных выставочных площадках, подчеркнуто значение подобных мероприятий для продвижения информации о деятельности университета. Статья проиллюстрирована уникальными фотографиями из архива автора, большинство из которых публикуется впервые.

Научная новизна заключается в том, что впервые систематизированы факты об истории создания, значении и структуре коллекции исторического костюма, которая называется «Костюмотека» и хранится на факультете дизайна Киевского национального университета технологий и дизайна.

Практическая значимость. Собранная информация может быть использована для дальнейших исследований в области реконструкции исторического костюма, а также для проектирования современного модной одежды по мотивам исторического и этнографического костюма.

Ключевые слова: костюмотека, реконструкция исторического костюма, история моды, дизайн одежды.

Література

  1. Arnold J. Patterns of Fashion. Englishwomen’s dresses and their construction. 1860–1940. London, 1972. 126 с.
  2. Arnold J. Patterns of Fashion. Englishwomen’s dresses and their construction. 1560–1620. London, 1985. 128 с.
  3. Braun M., North S., Costigliolo L., Thornton C., Tiramani J. 17th–Century Men’s Dress Patterns: 1600–1630. London, 2016. 186 с.
  4. Gutkowska-Rychlewska M. Historia ubiorów. Wrocław, 1968г. 964 с.
  5. Johnston L., Kite M., Persson H. 19th–Century Fashion in Detail. London. 2016. 240 с.
  6. Kirke B. Madeleine Vionnet. San Francisco, 1998. 546 с.
  7. Taylor L. Establishing dress history. Manchester. 2004. 340 p.
  8. Waugh N. The Cut of Men’s Clothes 1600–1900. London, 1964. 160 с.
  9. Брайчевська О. А. Давньоруський чоловічий костюм X–XIII ст. (за археологічними, писемними та образотворчими джерелами): автореф. дис. … канд. іст. наук. Київ, 1992. 19 с.
  10. Бруард К. История костюма в контексте культуры. Теория моды. Москва. 2006. №1. С. 37–52.
  11. Брун В. История костюма от древности до наших дней. Москва, 1996. 464 с.
  12. Галаджева Г. Г. Практическое пособие по историческому крою западноевропейского костюма XI – XV веков. Москва, 2001. 47 с.
  13. Кидд М. Сценический костюм. Москва, 2004. 144 с.
  14. Клочко Л. С. Скифский женский костюм: автореф. дис… канд. истор. наук. Киев, 1992. 21 с.
  15. Кокоріна Г. В. Розробка процесу реконструкції українського історичного чоловічого костюма: автореф. дис. … канд. тех. наук. Київ, 2013. 26 с.
  16. Тильке М. Костюмы народов Кавказа. Тбилиси, 2007. 126 с.
  17. Шпролль А. Ранний ампир. Ателье. Москва, 2002. №3. С. 40–49.

    References

  1. Arnold, J. (1972). Patterns of Fashion. Englishwomen’s dresses and their construction. 1860–1940. London: London: Macmillan /QSM. [in English].
  2. Arnold, J. (1985). Patterns of Fashion. Englishwomen’s dresses and their construction. 1560–1620. London: London: Macmillan /QSM. [in English].
  3. Braun, M., North, S., Costigliolo, L., Thornton, C., Tiramani, J. (2016). 17th–Century Men’s Dress Patterns: 1600–1630. London: Thames and Hudson. [in English].
  4. Gutkowska-Rychlewska, M. (1968). Historia ubiorów [Costume history] Wrocław: Zaklad Narodowy im. Ossolinskich. (in Poland)
  5. Johnston, L., Kite, M., Persson, H. (2016). 19th–Century Fashion in Detail. London: Thames and Hudson. [in English].
  6. Kirke, B. (1998). Madeleine Vionnet. San Francisco: Chronicle books. [in English].
  7. Taylor, L. (2004). Establishing dress history. Manchester: University Press. [in English].
  8. Waugh, N. The Cut of Men’s Clothes 1600–1900. (1964). London: Faber avd Faber. [in English].
  9. Brajchevsjka, O. A. (1992). Davnjorusjkyj cholovichyj kostjum X–XIII st. (za arkheologhichnymy, pysemnymy ta obrazotvorchymy dzherelamy) [Ancient Russian costume X–XIII centuries (by archaeological, written and pictorial sources)]. Extended abstract of the thesis. Kyiv [in Ukrainian].
  10. Bruard, K. (2006). Istoriya kostyuma v kontekste kultury. [The history of costume in the context of culture]. Fashion theory, 1, 37–52 [in Russian].
  11. Brun, V. (1996). Istoriya kostyuma ot drevnosti do nashikh dney. [The history of costume from antiquity to the present day]. Moscow: EKSMO. [in Russian].
  12. Galadzheva, G. G. (2010). Prakticheskoe posobie po istoricheskomu kroyu zapadnoevropeyskogo kostyuma XI – XV vekov. [Practical manual on the historical cut of Western European costume XI – XV centuries]. Moscow: Fashion Academy. [in Russian].
  13. Kidd, M. (2004). Stsenicheskiy kostyum. [Stage costume]. Moscow: Art–Rodnik. [in Russia].
  14. Klochko, L. S. (1992). Skifskiy zhenskiy kostyum. [Scythian women’s costume]. Extended abstract of the thesis. Kyiv [in Ukrainian].
  15. Kokorina, G. V. (2013). Rozrobka procesu rekonstrukciji ukrajinsjkogho istorychnogho cholovichogho kostjuma. [Design of reconstruction of Ukrainian traditional cholovy costume]. Extended abstract of the thesis. Kyiv [in Ukrainian].
  16. Tilke, M. (2007). Kostyumy narodov Kavkaza. [Costumes of the peoples of the Caucasus]. Tbilisi : The Georgian National Museum. [in Georgian].
  17. Shproll, A. (2002). Ranniy ampir. [Early Empire] Atele, 3, 40–49 [in Russian].