ХУДОЖНІ ПРИЙОМИ У ФОТОПОРТРЕТАХ ФІЛІПА ХАЛСМАНА

МИХАЙЛОВА Р.Д.

Київський національний університет технологій та дизайну

Ключові слова: дизайн, фотомистецтво, фотомитець, жанр портрету, творчі прийоми, художні засоби, художня мова.

Аннотація

Мета статті дослідити особливості творчості та доробок знаного американського фотохудожника Філіпа Халсмана як важливий досвід дизайну, вивчити винайдені ним композиційні елементи, засоби, прийоми.

Методологію дослідження складає комплексний мистецтвознавчо-культурологічний аналіз формотворчості Ф.Халсмана, вивчення його фотографій 40-60-х рр., які стали втыленням запропонованої майстром теорії «джампологос», історико-культурний та історико-біографічний перегляд фактів його творчої біографії, що дозволяє визначити значимість діяльності митця для розвитку дизайну.

В результаті наукового дослідження виявлено коло ідей, які вплинули на формування творчих засобів та прийомів Ф.Халсмана, обумовили появу портретних зразків, визнаних надалі взірцевими за оригінальністю, креативністю, дизайнерським підходом.

Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше науково систематизовано факти творчої біографії Халсмана, виявлено етапи його формування як творчої особистості, простежено основні напрями діяльності; розглянуто засоби та прийоми художньої мови; підсумовано важливість доробку майстра; акцентовано креативні ідеї, що стали важливими для розвитку дизайнерської думки ХХ ст.; запропоновано їх тлумачення в контексті дизайну.

Практична значимість роботи полягає у вивченні творчого досвіду, ідей, засобів та прийомів, цінних для використання у дизайні.

 

ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПРИЕМЫ В ФОТОПОРТРЕТАХ ФИЛИППА ХАЛСМАНА

МИХАЙЛОВА Р.Д.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель статьиисследовать особенности творчества и вклад известного американского фотохудожника Филиппа Халсмана как важный опыт дизайна, изучить найденные им композиционные элементы, средства, приемы.

Методологию исследования составляют комплексный искусствоведческо-культурологи-ческий анализ формоворчества Ф.Халсмана, изучение его фотографий 40-60-хгг., которые стали воплощением предложеной мастером теории «джампологос», историко-культурный и историко-биографический пересмотр фактов его творческой биографии, что позволяет определить значимость деятельности художника для розвития дизайна.

В результате научного исследования вывялен круг идей, которые повлияли на формирование творческих средств и приемов Ф.Халсмана, обусловили появление портретных образцов, признанных в дальнейшнем образцами оригинальности, креативности, дизайнерского подхода.

Научная новизна статьи состоит в том, что впервые научно систематизованы факты творческой биографии Халсмана, виявлены этапы его формирования как творческой личности, отслежены основные направления деятельности; рассмотрены средства и приемы художественного языка; подытожена важность аследия мастера; акцентированы его креативные идеи, которые стали важными для развития дизайнерской мысли ХХ ст.; предложено их разьясние в контексте дизайна.

Практическая значимость работы состоит в изучении творческого опыта, идей, средств и приемов, ценных для использования в дизайне.

Ключевые слова: дизайн, фото-искусство, фотохудодник, жанр портрета, творческие приемы, художественные средства, художественный язык.

ARTISTIC TRICKS IN THE PHOTOS OF PHILIP HALSMANMIKHAILOVA R. D.Kyiv National University of Technologies and DesignThe purpose of the article is to investigate the peculiarities of creativity and achievements of the well-known American photographer Philip Halsman as an important design experience, to study the inventive composite elements, means and techniques. The methodology of the study is a complex art criticism and cultural analysis of the formulation of F. Halsman, the study of his photographs of the 40’s and 60’s, which became the expression of the proposed «jumpologos» theory master, historical-cultural and historical-biographical review of the facts of his creative biography, which allows us to determine the significance of the artist’s work for design development. As a result of scientific research, a series of ideas that influenced the creation of creative tools and techniques F. Halsman have been reproduced, have led to the emergence of portrait patterns, recognized later in the models of originality, creativity, designer approach. The scientific novelty of the article is that for the first time the scientifically systematized facts of the creative biography of Halsman, the stages of its formation as a creative personality were discovered, the main directions of activity were traced; tools and techniques of artistic language were considered; summed up the importance of completing the master; the creative ideas are accentuated, which became important for the development of the design thinking of the twentieth century . Their interpretation is proposed in the context of design. The practical significance of the work is the study of creative experience, ideas, tools and techniques valuable for design use.Key words: design, photo art, photomusic, portrait genre, creative techniques, artistic means, artistic language.

 

Література

  1. Philippe Halsman: A Retrospective  – Photgraphs From the Halsman Family Collection by Jane Halsman Bello, Mary Panzer, Steve Bello // [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://wifo5-03.informatik.uni-mannheim.de/ flickrwrappr/photos/Philippe_Halsman.
  2. Николаев С. Психолог с фотоапаратом / Сергей Николаев // Газета «Час». – 05.05.2006.
  3. Алпатов М.В. Очерки по истории портрета. / М.В. Алпатов . – М. : Искусство, 1937. – 60 с.
  4. История развития искусства фотопортрета и лучшие портретисты 19 века // [Електронний ресурс] – Режим доступа: https://prophotos.ru/lessons/4409-portret.
  5. Editor 5 – 31.05.2009 // [Електронний ресурс] – Режим доступа: http://pribalt.info.
  6. Сюрреализм в фотографии: Филипп Халсман и Сальвадор Дали // [Електронний ресурс] – Режим доступа: http://www.dali-genius.ru/photos-Philippe-Halsman.html.
  7. Фотосюрреализм Халсмана // [Електронний ресурс] – Режим доступа: http://www.photosborka.ru
  8. Alfred Hitchcock, Philippe Halsman (1963) // [Електронний ресурс] – Режим доступа: https://www.theguardian.com/culture/2001/jun/09/art

 References

  1. Philippe Halsman: A Retrospective  – Photgraphs From the Halsman Family Collection by Jane Halsman Bello, Mary Panzer, Steve Bello. Retrieved from: http://wifo5-03.informatik.uni-mannheim.de/flickrwrappr/photos/Philippe_Halsman [In English].
  2. Nickolaev, Sergey. Psikholog s fotoaparatom [Psychologist with a photo camera], «Chas», 05.05.2006.
  3. Alpatov, М. V. (1937). Оcherky pо istoriyi portreta [Essays on the history of the portrait]. M., Iskusstvo, 60 [in Russian].
  4. Istoriya razvitiya iskusstva fotoportreta i luchshiye portretisty 19 veka [The history of the development of the art of the photo portrait and the best portraitists of the 19th century]. Retrieved from: https://prophotos.ru/lessons/4409-portret [in Russia].
  5. Editor 5 – 31.05.2009. Retrieved from: http://pribalt.info [In English].
  6. Surrealism v fotografiji: Filipp Halsman i Salvador Даli [Surrealism in photography: Philip Halsman and Salvador Dali]. Retrieved from: http://www.dali-genius.ru/photos-Philippe-Halsman.html. [in Russian].
  7. Fotosurrealism Halsmana [Halseman’s photographic surrealism]. Retrieved from: http://www.photosborka.ru [in Russian].
  8. Alfred Hitchcock, Philippe Halsman (1963). Retrieved from: https://www.theguardian.com/ culture/2001/jun/09/art [In English].

 

PDF