СТИЛЬОВИЙ СИНТЕЗ ЯК ПЕРСПЕКТИВНИЙ МЕТОД У ФОРМУВАННІ СУЧАСНОГО ЖІНОЧОГО ОБРАЗУ

ХАРЧЕНКО А. В.

Київський національний університет культури і мистецтв

Мета. Метою статті є аналіз прикладів стильового синтезу в дизайні сучасного костюма, виявлення актуальних поєднань в одному образі двох і більше стилів, яким надають перевагу українські дизайнери. Об’єктами аналізу стали моделі сучасного жіночого одягу, представлені на українському ринку дизайнерами, торгівельними локаціями, друкованими фешн-виданнями.

Методологія. У дослідженні застосовано системний підхід, що розглядає сучасну проектну діяльність як результат впливу культури постмодернізму і виявляє взаємозв’язок мистецьких явищ і практики дизайн-проектування. Мистецтвознавчий аналіз, застосований у розгляді форми, силуету, пластики костюма, дозволив виявити способи поєднання елементів різних стилів у єдину структурну цілісність.

Результати. У роботі наведено трактування проблеми взаємодії різних стилів в мистецтві і дизайні теоретиками мистецтва і практиками костюма. Подано аналіз моделей жіночого одягу, представленого на українському ринку дизайнерами Nadya Dzyak, Ksenia Schnaider, українськими бренедами RITO, Jul через ресурс Ukrainian Fashion Week, власні ресурси та інтернет-магазини, виданнями TRserial та ELLE. Доведено, що сучасні дизайнери костюма активно поєднують складові різних стилів в одному образі, що дозволяє отримати розмаїття, яке відображає широке коло потреб і уподобань людини.

Наукова новизна. Представлено дослідження стильового синтезу як окремого напряму в дизайні костюма. Вибірковим методом сформовано візуальний ряд, що дозволяє вивчати варіантність стильових сполучень, окреслити необхідність введення у теорію і практику дизайну способів стильового синтезу. Виявлено основні напрями синтезу різних стилів у розробках дизайнерів.

Практична значимість. Аналіз перспективних прийомів стильового синтезу в сучасному жіночому костюмі доповнює недостатньо вивчені області в теорії і практиці дизайну. Результати дослідження можуть бути використані у якості практичних рекомендацій з проектування костюма та з формування модного образу на основі стильового синтезу.

Ключові слова: синтез стилів; жіночий модний образ; дизайн костюма; методи і прийоми дизайну.

STYLISTIC SYNTHESIS AS A PROMISING METHOD OF MODERN WOMEN`S COSTUME FORMATION

KHARCHENKO A. V.

Kyiv National University of Culture and Arts

The aim of the article is to analyze the stylistic synthesis examples in the design of a modern costume, and to identify the actual combinations of two or more styles in one image which are preferred by Ukrainian designers. Models of modern women’s clothing, represented on the Ukrainian market by designers, trade locations, and printed fashion magazines has been used as the objects of the analysis.

Methodology.The systematic approach has been used for examination of the modern design activities as result of the postmodern culture influence and for detection of the relationship between artistic phenomena and the design practice. Art analysis has been used for the analysis of the shape, silhouette, costume plasticity, and allowed to reveal the main ways of different styles elements combination into a single structural integrity.

Resalts. The interpretation of the different styles interaction problem in art and design by art theorists and costume practitioners has been given in the study. The analysis of women's clothing models represented on the Ukrainian market by such designers as Nadya Dzyak, Ksenia Schnaider, and such Ukrainian brands as RITO, Jul through the Ukrainian Fashion Week web-resource, own web-sites and online stores, and published by TRserial and ELLE has been provided. The fact that modern costume designers are vibrantly trying to combine components ofdifferent styles in one image, which allows obtaining a variety that reflects a wide range of human needs and preferences, has been demonstrated.

Scientific novelty. The study of stylistic synthesis as a separate direction in the costume design has been represented. The visual series that allows studying of the stylistic combinations variability and identifying the need of stylistic synthesis introduction into the theory and practice of design techniques have been formed with the help of the selective method. The main directions of different styles synthesis in the designers developments have been determined.

The practical significance. The analysis of stylistic synthesis promising techniques in the modern women's costume can supplement the insufficiently studied areas in the theory and practice of design. The results of the study can be used as practical recommendations for costume design and fashionable image formation based on the stylistic synthesis.

Key words: stylistic synthesis; women' fashion image; costume design; methods and techniques of design.

СТИЛЕВОЙ СИНТЕЗ КАК ПЕРСПЕКТИВНЫЙ МЕТОД В ФОРМИРОВАНИИ СОВРЕМЕННОГО ЖЕНСКОГО ОБРАЗА

ХАРЧЕНКО А. В.

Киевский национальный университет культуры и искусств

Цель. Целью статьи является анализ примеров стилевого синтеза в дизайне современного костюма, выявление актуальных сочетаний в одном образе двух и более стилей, которым отдают предпочтение украинские дизайнеры. Объектами анализа стали модели современной женской одежды, представленные на украинском рынке дизайнерами, торговыми локациями, печатными фэшн-изданиями.

Методология. В исследовании использован системный подход, рассматривающий совре­менную проектную деятельность как резуль­тат влияния культуры постмодернизма и обнаруживает взаимосвязь художественных явлений и практики дизайн-проектирования. Искусствоведческий анализ, использованный в рассмотрении формы, силуэта, пластики костюма, позволил выявить способы сочетания элементов разных стилей в единую структурную целостность.

Результаты. В работе приводится трактовка проблемы взаимодействия разных стилей в искусстве и дизайне теоретиками искусства и практиками костюма. Дан анализ моделей женской одежды, представленной на украинском рынке дизайнерами Nadya Dzyak, Ksenia Schnaider, украинскими брендами RITO, Jul через ресурс Ukrainian Fashion Week, собственные ресурсы и интернет-магазины, изданиями TRserial та ELLE. Доказано, что современные дизайнеры костюма активно сочетают составляющие различных стилей в одном образе, что позволяет получить разнообразие, отражающее широкий круг потребностей и предпочтений человека.

Научная новизна. Представлено исследо­вание стилевого синтеза как отдельного направления в дизайне костюма. Выбо­рочным методом сформирован визуальный ряд, позволяющий изучать вариативность стилевых сочетаний, очертить необходимость введения в теорию и практику дизайна методов стилевого синтеза. Выявлены основные направления синтеза разных стилей в разработках дизайнеров.

Практическая значимость. Анализ перспективных приемов стилевого синтеза в современном женском костюме дополняет недостаточно изученные области в теории и практике дизайна. Результаты исследования могут быть использованы в качестве практических рекомендаций по проектированию костюма и по формированию модного образа на основе стилевого синтеза.

Ключевые слова: синтез стилей; женский модный образ; дизайн костюма; методы и приемы дизайна.

Література

  1. Бонито Олива А. Искусство на исходе второго тысячелетия. М.: Художественный журнал, 2003. 215 с.
  2. Вьетнамки на каблуке – самая желанная обувь этого сезона. URL: https://www.vogue.ru/fashion/favourites-of-vogue/vetnamki_na_kabluke_samaya_zhelannaya_obuv_etogo_sezona (дата звернення 07.06.2020)
  3. ГусейновГ. М., Ермилова В. В., Ермилова Д. Ю. и др. Композиция костюма: Учеб. пособие. М.: Издательский центр «Академия», 2003. 432 с.
  4. ДихничЛ. П. Феномен моди в соціокультурних процесах ХХ століття: Автореф. дис… канд. іст. наук: 17.00.01. Київ. нац. ун-т культури і мистец. К., 2002. 20 c.
  5. Ермилова Д. Ю. История домов моды: учеб. пособие для вузов. 3-е изд., перераб. и доп. М.: Издательство Юрайт, 2018. 443с.
  6. КолосніченкоО. В., Кравчук К. І., Кудрявцева Н. І. Проектування сучасного одягу на основі використання художньо-композиційних ознак еко-архітектури. Art and Design, 2. 2018. С. 43–50. URL: http://artdesign. knutd.edu.ua/wp-content/uploads/sites/33/2018/ 06/43-50-Колосніченко.pdff.
  7. КосареваЕ. А. Мода ХХ век. Развитие модных форм костюма. СПб.: изд. Петербургский институт печати, 2006.
  8. КостельнаМ. В. «Етнічний полістилізм» в дизайні одягу другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Art and Design, 3. 2018. С. 85–95. URL: http://artdesign.knutd.edu.ua/wp-content/uploads/ sites/33/2018/12/85-95-КОСТЕЛЬНА.pdf.
  9. МолчановаЛ. А. Стилеобразование. Теория стиля в искусстве и костюме. Учебное пособие. Ижевск: Удмуртский государственный университет (УдГУ), 2019. 66 с.
  10. Подорож до Марракеша: Український бренд Jul представив другий літній дроп. URL: https://officiel-online.com/lmoda/sjemka/jul-brand-second-summer-drop/ (дата звернення 10.06.2020).
  11. СафинаЛ. А. Дизайн костюма. – Ростов н/Д: «Феникс», 2006. 390 с.
  12. СвендсенЛ. Философия моды. М.: Прогресс-Традиция, 2007. 256 с.
  13. ELLE. LEONIEHANNE. Микротренд сезона: прозрачный корсет, который есть в гардеробе всех инфлюенсеров. URL: https://elle.ua/moda/ trendy/mikrotrend-sezona-prozrachniy-korset-kotoriy-est-v-garderobe-vseh-inflyuenserov/ (дата звернення 13.06.2020)
  14. Instagram: Bella Hadid Wears Off-White Top // HADIDSCLOSET. URL: https://hadidscloset.com/ 2017/09/27/instagram-bella-hadid-wears-off-white-top/ (дата звернення06.2020).
  15. JUL. Каталог. Сукня на широких бретелях. URL: https://jul.com.ua/suknya-na-shirokikh-bretelyakh/916/n (дата звернення 10.05.2020)
  16. Ksenia Schnaider demi-denims jeans. URL: https://www.instagram.com/p/BZjWhzCnM4y/?utm_source=ig_embed (дата звернення 20.04.2020).
  17. NADYA DZYAK «ДИНАСТІЯ». FW20-21 03 червня 2020. Ukrainian Fashion Week. URL: http://fashionweek.ua/news/ukrainian/dinast%D1%96ya-nadya-dzyak-fw20-21 (дата звернення06.2020).
  18. RITO. ВІЛЬНИЙ ДУХ 80-Х. SS Ukrainian Fashion Week. URL: http://fashionweek.ua/ news/ukrainian/v%D1%96lnij-duh-80-h-rito-ss20 (дата звернення 08.06.2020).
  19. Your lifestyle nagazine. МОДНІ ТРЕНДИ ЛІТА 2020 14 ЧЕРВНЯ, 2020. URL: https://www.trserial.net.ua/modni-trendy-lita-2020/ (дата звернення 15.05.2020).
  20. Krotova T. Classic Suit and Polystylism: Modern Parallels of Fashionable Forms Development Based on the Tendencies Analyses within the Framework of Great Britain and Ukrainian Fashion Week-2013. American International Journal of Research in Humanities, Arts and Social Sciences, 2014. Issue 6, Vol. 1&2, March-May. Р. 19–24. URL: http://iasir.net/ AIJRHASSpapers/AIJRHASS14-307.pdf.
  21. Pashkevich K., Yezhova O., Kolosnichenko M., Ostapenko N., Kolosnichenko E. Designing of the complex forms of women’s clothing, considering the former properties of the materials. Man-Made Textiles in India. 2018, Vol. 46, Issue 11, P. 372–380.

References

  1. Akille Bonito, O. (2003). Iskusstvo na iskhode vtorogo tysyacheletiya [The art at the end of the second millennium]. Moscow: Khudozhestvennyj zhurnal – Art magazine. 215 p. [in Russian].
  2. Vyetnamky na kabluke – samaya zhelannaya obuv etogo sezona [Flip-flops with heels – the most desired shoes of the season]. URL: https://www.vogue.ru/fashion/favourites-of-vogue/vetnamki_na_kabluke_samaya_zhelannaya_obuv_etogo_sezona [in Russian].
  3. Guseynov, G.M., Ermilova, V.V., Ermilova, D.Yu. (2003). Kompozytsiya kostyuma [Costume composition]. Moscow: Izdatelskiy Tsentr «Akademyia» [in Russian].
  4. Dykhnych, L.P. (2002). Fenomen mody v sotsiokulturnykh protsesakh XX stolittya [The phenomenon of fashion in the socio-cultural processes of the twentieth century]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Art., 20 p. [in Ukrinian].
  5. Ermilova, D.Yu. (2018). Istoriya domov mody: uchebnoe posobie dlya vuzov. [History of fashion houses: textbook for universities]. 3-rd edition. Moscow: Izdatelstvo Yurajt – «Yurait» Publishing House. 443 p. [in Russian].
  6. Kolosnichenko, O.V., Kravchuk, K.I., & Kudriavtseva, N.I. (2018). Proektuvannya suchasnoho odyahu na osnovi vykorystannya khudozhno-kompozytsiynykh oznak eko-arkhitektury [Modern clothing design based on the eco-architecture artistic and compositional features usage]. Art and Design. Issue 2. P. 43–50. URL: http://artdesign. knutd.edu.ua/wp-content/uploads/sites/33/2018/ 06/43-50-Колосніченко.pdf [in Ukrainian].
  7. Kosareva, E.A. (2006). Moda XX vek. Razvitie modnykh form kostyuma [Fashion of the twentieth century. The development of fashionable costume forms]. St. Petersburg: Izdatelstvo Peterburgskij institut pechati [in Russian].
  8. Kostelna, M.V. (2018). «Etnichnyi polistylizm» v dyzayni odiahu druhoyi polovyny XX – pochatku XXI stolittya [«Ethnic polystylism» in clothing design of the second half of the XX – early XXI century]. Art and Design. Issue 3. P. 85–95. URL: http://artdesign.knutd.edu.ua/wp-content/uploads/ sites/33/2018/12/85-95-КОСТЕЛЬНА.pdf [in Ukrainian].
  9. Molchanova, L.A. (2019). Stileobrazovanie. Teoriya stilya v iskusstve i kostyume [Style formation. Theory of style in art and costume]. Izhevsk: Udmurt State University. 66 [in Russian].
  10. Podorozh do Marrakesha: Ukrayinskyi brend Jul predstavyv drugyi litniy drop [Journey to Marrakech: Ukrainian brand Jul has presented the second summer drop]. URL: https://officiel-online.com/lmoda/sjemka/jul-brand-second-summer-drop/ [in Ukrainian].
  11. Safina, L.A. (2006). Dizajn kostyuma [Costume design]. Rostov n/D: «Feniks» [in Russian].
  12. Svendsen, L. (2007). Filosofiya mody [The philosophy of fashion]. Moscow: Progress-Tradicziya [in Russian].
  13. LEONIEHANNE // ELLE fashion magazine website. Microtrend sezona: prozrachnyi korset, kotoryi est v garderobe vsekh influentserov [Microtrend of the season: the see-through corset, which can be found in the wardrobes of all infllouencers]. URL: https://elle.ua/moda/trendy/mikrotrend-sezona-prozrachniy-korset-kotoriy-est-v-garderobe-vseh-inflyuenserov/ [in Ukrainian].
  14. Article «Instagram: Bella Hadid Wears Off-White Top» – HADIDSCLOSET website (All about Gigi & Bella Hadid‘s style). URL: https://hadidscloset.com/2017/09/27/instagram-bella-hadid-wears-off-white-top/
  15. JUL – Ukrainian mass market brand of women’s clothing website – Catalogue. Suknya na shyrokokh brytelyakh [Dress on wide straps]. URL: https://jul.com.ua/suknya-na-shirokikh-bretelyakh/ 916/ [in Ukrainian].
  16. Ksenia Schnaider profile on Instagram – Photo of Bella Hadid wearing demi-denims jeans by Ksenia Schnaider. URL: https://www.instagram. com/p/BZjWhzCnM4y/?utm_source=ig_embed.
  17. NADYA DZYAK FW20-21 DYNASTY – Ukrainian Fashion Week. URL: http://fashionweek.ua/news/ukrainian/dinast%D1%96ya-nadya-dzyak-fw20-21.
  18. VILNIY DUKH 80-KH. RITO SS20 [FREE SPIRIT OF THE 80’S. RITO SS20] – Ukrainian Fashion Week. URL: http://fashionweek.ua/ news/ukrainian/ v%D1%96lnij-duh-80-h-rito-ss20 [in Ukrainian].
  19. Your lifestyle magazine. Independent information and entertainment publication, Ukrainian media tabloid about the lives of public figures. Modni trendy lita 2020 [Fashion trends of Summer 2020]. URL: https://www.trserial. net.ua/modni-trendy-lita-2020/ [in Ukrainian].
  20. Krotova, T. (2014). Classic Suit and Polystylism: Modern Parallels of Fashionable Forms Development Based on the Tendencies Analyses within the Framework of Great Britain and Ukrainian Fashion Week-2013. American International Journal of Research in Humanities, Arts and Social Sciences. Issue 6, Vol 1&2, March-May. P. 19–24. URL: http://iasir.net/AIJRHASSpapers/ AIJRHASS14-307.pdf.
  21. Pashkevich, K., Yezhova, O., Kolosnichenko, M., Ostapenko, N., & Kolosnichenko, E. (2018). Designing of the complex forms of women’s clothing, considering the former properties of the materials. Man-Made Textiles in India, Vol. 46, Issue 11, P. 372–380.