УНІВЕРСАЛЬНІСТЬ ОРНАМЕНТАЛЬНО-ГРАФІЧНОЇ МОВИ СУЧАСНОЇ ВИТИНАНКИ

Стульнікова Ю. О.

Харківська державна академія дизайну і мистецтв,

Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія

Мета. Простежити і засвідчити універсальність орнаментально-графічної мови як однієї з основних ознак сучасної витинанки. Виявити ознаки і властивості орнаментально-графічної мови, сформулювати визначення поняття відповідно прорізного паперового мистецтва.

Методологія. У процесі дослідження використано загальнонаукові методи: аналізу, синтезу, систематизації. Також застосовано порівняльний метод і метод образно-стилістичного аналізу.

Результати. У статі порівнюються і аналізуються твори мистецтва – реплікації вихідних оригінальних творів, відтворені в інших матеріалах. Досліджується поняття орнаментально-графічної мови сучасної витинанки, визначаються її основні властивості і ознаки, формулюється визначення. За результатами дослідження пропонується внести низку уточнень до дефініції «витинанка» щодо основних ознак матеріалу виготовлення і технологій створення. Окреслено основних напрями паперового прорізного мистецтва. Звернено увагу на важливість розмежування сучасної витинанки та паперової графіки, можливе лише завдяки аналізу їх орнаментально-графічної мови.

Наукова новизна. Уточнення визначення «витинанка» з окресленням її конкретних ознак як підґрунтя для нової класифікації, з виокремленням в окрему групу паперової графіки (станкового паперовитинання).

Практична значущість. Орнаментально-графічна мова розглядається в публікації як одна з головних ознак витинанки, що має стати підставою для нової класифікації творів паперового прорізного мистецтва. Використання результатів дослідження для подальших мистецьких пошуків авторського стилю на перетині різних видів мистецтв. Обґрунтування експонування окремої групи творів сучасної витинанки як взірців паперової графіки.

Ключові слова: витинанка; графічна мова; орнамент; орнаментально-графічна мова; універсальність.

VERSATILITY OF ORNAMENTAL GRAPHICAL LANGUAGE OF CONTEMPORARY PAPER-CUTTING (VYTYNANKA)

STULNIKOVA Ju. О.

Kharkiv State Academy of Design and Arts,

Khortytsa National Academy of Education and Rehabilitation

Purpose. To trace and ascertain the versatility of ornamental graphical language as one of the main peculiarities of contemporary paper-cutting (vytynanka). To identify the features and characteristics of the ornamental graphical language, to form a definition for the notion of paper-cutting art.

Methodology. In the process of research, the author used such general scientific methods as: analysis, synthesis, systematization. The comparative method and the method of visual stylistic analysis were also applied.

Results. The author has compared and analyzed the replicas of original art works; the former are reproduced in varying materials. The notion of ornamental graphical language of contemporary paper-cutting (vytynanka) has been researched, its general features and characteristics have been defined, and the definition has been formed. Based on the research result, it is suggested to introduce a range of changes to the notion of “vytynanka” regarding the characteristics of materials and techniques used. The main directions of paper-cutting art have been out lined: traditional and contemporary vytynanka. Attention has been paid to the importance of making a distinction between the contemporary vytynanka and graphic art, which is possible only through the analysis of their ornamental graphical language.

Scientific novelty. The definition of “paper-cutting (vytynanka)”, identification of its main characteristics as the basis for a new classification, the reference of paper graphics (machine paper-cutting) into a separate group.

Practical significance. Ornamental graphical language is presented in the study as one of the main characteristics of vytynanka, which should become the basis for a new classification of paper-cutting art works. The research results can be used for further artistic search of signature style at the boundary of different art forms. Exhibiting a certain group of professional paper-cutting art works as examples of graphic art has been justified.

Keywords: paper-cutting (vytynanka); graphical language; ornament; ornamental graphical language; versatility.

УНИВЕРСАЛЬНОСТЬ ОРНАМЕНТАЛЬНО-ГРАФИЧЕСКОГО ЯЗЫКА СОВРЕМЕННОЙ ВЫТЫНАНКИ

СТУЛЬНИКОВА Ю. А.

Харьковская государственная академия дизайна и искусства,

Хортицкая национальная учебно-реабилитационная академия

Цель работы – проследить и зафиксировать универсальность орнаментально-графического языка как одного из признаков современной вытынанки. Выявить основные признаки и свойства орнаментально-графического языка, сформулировать определение понятия, относительно искусства художественной вырезания из бумаги.

Методология. В процессе исследования использованы общенаучные методы: анализа, синтеза, систематизации. Также применен сравнительный метод и метод образно-стилистического анализа.

Результаты. В статье сравниваются и анализируются произведения искусства – репликации оригинальных авторских работ, воспроизведенные в других, отличных от оригинала материалах. Исследуется понятие орнаментально-графического языка современной вытынанки, выявляются его основные свойства и признаки, формулируется определение. Исходя из результатов исследования, предлагается внесение ряда уточнений в дефиницию «вытынанка», касаемо основных свойств материала и технологий изготовления. Намечены основные направления бумажного прорезного искусства: традиционная и современная вытынанка. Указана важность разграничения современной вытынанки и бумажной графики, xто может обеспечить анализ их орнаментально-графического языка.

Научная новизна. Уточнение определения «вытынанка» с обозначением ее конкретных признаков, как основание для новой классификации, с выделением в отдельную группу бумажной графики (станковой художественной вырезки).

Практическая значимость. Орнаментально-графический язык рассматривается в публикации, как один из основных принципов построения композиции вытынанки. Анализ этого языка может послужить основанием для разработки новой классификации произведений художественного вырезания из бумаги. Возможно использование результатов исследования для дальнейших творческих поисков авторского стиля на пересечении разных видов искусства. Обоснование экспонирования отдельной группы работ современной вытынанки как образцов бумажной графики.

Ключевые слова: вытынанка; графический язык; орнамент; орнаментально-графический язык; универсальность.

Література

  1. Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках «великого стилю». Київ, 2005. 280 с.
  2. Козюпа М. Український Ван Гог повернувся з війни. Газета «Волинь-нова». URL: https://www.volyn.com.ua/news/119863-ukrainskyi-van-hoh-povernuvsia-z-viiny (дата звернення: 17.06.2020).
  3. Людмила та Микола Мазури. Дирекція виставок НСХУ. 2017. URL: http://dvnshu.com/archiv/260-lyudmila-mikola-mazuri.html (дата звернення: 13.06.2020).
  4. Неопубликованное: М. А. Руденко. Мысли о вытынанках. Українська витинанка. Сайт про витинанку в Україні та світі. URL: http://www.ukrvytynanka.com.ua/ru/istoki/retrospektiva-r/275-neopublikovannoe.html (дата звернення: 17.06.2020).
  5. Обелець А. Профіль користувача. URL: https://www.facebook.com/anatoly.obelets/media_set?set=a.111695595637420&type=3 (дата звернення: 17.06.2020).
  6. Обелець А. Профіль користувача. Фотографія твору. URL: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=702846866522287&set=a.111695595637420&type=3&theate (дата звернення: 17.06.2020).
  7. Петриченко А. А. Європейські вирізки в колекції А. М. Петріченко: різноманітність видів. Проблеми вивчення, збереження і використання мистецтва вирізки. Матеріали симпозіуму. м. Домодедово, Московська обл. 2006. URL: https://solnysh.ru/uk/zdorove/chto-takoe-vytynanka-i-kak-ih-delat-chto-takoe-vytynanka.html (дата звернення:20.06.2020).
  8. Потапова Н. Українські витинанки: науковий опис, сучасний стан вивчення і розуміння. Українознавство: науковий, суспільно-політичний, культурно-мистецький, релігійно-філософський, педагогічний журнал. Київ, 2004. Ч. 1/2.С. 358‑373.
  9. Рожко-Павленко Л. Людмила Мазур. Нотатки до творчого портрету.Музейні хроніки (1993–2015). Хмельницький: Хмельницький обласний художній музей, 2016. С.157.
  10. Селівачов М. Р. Українська народна орнаментика ХІХ – ХХ ст. (іконографія, номінація, стилістика, типологія): дис. … д-ра мистецтвознав: 17.00.06. Київ, 1996. 421 с.
  11. Станкевич М. Э. Українські витинанки. Київ: Наукова думка, 1986. 123 с.
  12. Тихонюк О. В. Східно-подільська витинанка кін. ХХ – поч. ХХІ ст. Традиції та новаторство. Мистецтвознавство: Зб. наук. пр. Львів, 2008. С. 199–210.
  13. Тихонюк О. В. Мистецтво витинанки в Україні кінця ХХ – початку ХХІ століть: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: 17.00.06. Івано-Франківськ, 2010. 17 с.
  14. Грищенко О. В. Техніка витинанки в оформленні української книги. Мистецтвознавство: Зб. наук. пр. Львів, 2007. Ч. 2. С. 75–82.
  15. Тихонюк О. В. Художні особливості витинанки українських професійних митців. Інститут народознавства НАН України. Народознавчі зошити.Львів, 2013. №2(110). С. 327‑332.
  16. Харченко Е. О содержании понятия «вытынанка»: Приглашение к дискуссииУкраїнська витинанка. Сайт про витинанку в Україні та світі. 2013. URL:http://www.ukrvytynanka.com.ua/ru/publikatsii/383-o-soderzhanii-ponyatiya-vytynanka.html. (дата звернення: 25.06.2020).

References

  1. Kara-Vasyljjeva, T., Cheghusova, Z. (2005). Dekoratyvne mystectvo Ukrajiny ХХ stolittja. U poshukakh “velykogho stylju” [Decorative art of Ukraine of the XX century. In search of “great style”]. Kyiv [in Ukrainian].
  2. Kozjupa, M. (2019). Ukrajinsjkyj Van Ghogh povernuvsja z vijny [Ukrainian Van Gogh returned from war]. Ghazeta “Volynj-nova”Gazette”Volynj-nova”: URL: https://www.volyn.com.ua/news/ 119863-ukrainskyi-van-hoh-povernuvsia-z-viiny (Last accessed: 17.06.2020) [in Ukrainian].
  3. Ljudmyla ta Mykola Mazury [Lyudmyla and Mykola Mazury](2017). Dyrekcija vystavok NSKhU. URL: http://dvnshu.com/archiv/260-lyudmila-mikola-mazuri.html (Last accessed: 13.06.2020) [in Ukrainian].
  4. Neopublikovannoe: M. A. Rudenko Mysli o vytynankakh [Unpublished: M. A. Rudenko. Thoughts about vytynanka] (2013). Ukrajinsjka vytynanka. Sajt pro vytynanku v Ukrajini ta sviti. URL: http://www.ukrvytynanka.com.ua/ru/istoki/ retrospektiva-r/275-neopublikovannoe.html (Last accessed: 17.06.2020) [in Russian].
  5. Obelecj, A. Profilj korystuvacha.URL: https://www.facebook.com/anatoly.obelets/media_set?set=a.111695595637420&type=3 (Last accessed: 17.06.2020).
  6. Obelecj, A. Profilj korystuvacha. Fotoghrafija tvoru. URL: https://www.facebook.com/photo.php? fbid=702846866522287&set=a.111695595637420&type=3&theate (Last accessed: 17.06.2020) [in Russian].
  7. Petrychenko, A. (2006). Jevropejsjki vyrizky v kolekciji A. M. Petrychenko: riznomanitnistj vydiv. Problemy vyvchennja, zberezhennja i vykorystannja mystectva vyrizky [European paper-cutting artin the collection of A. M. Petrychenko: the diversity of kinds. Problems of studying, preserving and using the art of cutting]. Materialy sympoziumu. m. Domodedovo, Moskovsjka obl. URL: https://solnysh.ru/uk/zdorove/chto-takoe-vytynanka-i-kak-ih-delat-chto-takoe-vytynanka.html (Last accessed: 20.06.2020) [in Ukrainian].
  8. Potapova, N. (2004). Ukrajinsjki vytynanky: naukovyj opys, suchasnyj stan vyvchennja i rozuminnja. [Ukrainian vytynanka: scientific description, current state of study and understanding]. Ukrajinoznavstvo: naukovyj, suspiljno-politychnyj, kuljturno-mystecjkyj, relighijno-filosofsjkyj, pedaghoghichnyj zhurnal. Kyiv [in Ukrainian].
  9. Rozhko-Pavlenko, L. (2016). Ljudmyla Mazur. Notatky do tvorchogho portretu. Muzejni khroniky (1993–2015) [Ludmyla Notes to the creative portrait. Museum Chronicles (1993–2015)]. Khmeljnycjkyj: Khmeljnycjkyj oblasnyj khudozhnij muzej [in Ukrainian].
  10. Selivachov, M. R. (1996). Ukrajinsjka narodna ornamentyka ХІХ – ХХ (ikonoghrafija, nominacija, stylistyka, typologhija) [Ukrainian folk ornaments of the 19-20centuries. (iconography, nomination, stylistics, typology)]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
  11. Stankevych, M. Ye. (1986). Ukrajinsjki vytynanky. [Ukrainian vytynanka]. Kyiv: Naukova dumka[in Ukrainian].
  12. Tykhonjuk, O. V. (2008). Skhidno-podiljsjka vytynanka kin. ХХ – poch. ХХІ st. Tradyciji ta novatorstvo [East Podolskv ytynanka late 20 – early 21 century. Traditions and innovation]. Mystectvoznavstvo: Zb. nauk. pr. Lviv[in Ukrainian].
  13. Tykhonjuk, O. V. (2010). Mystectvo vytynanky v Ukrajini kincja ХХ – pochatku ХХІ stolitj [The art of vytynanka in Ukraine in the late 20–early 21 centuries]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].
  14. Ghryshhenko, O. V. (2007). Tekhnika vytynanky v oformlenni ukrajinsjkoji knyghy [The technique of vytynanka in the design of the Ukrainian book]. Mystectvoznavstvo: Zb. nauk. pr. Lviv [in Ukrainian].
  15. Tykhonjuk, O. V. (2013). Khudozhni osoblyvosti vytynanky ukrajinsjkykh profesijnykh mytciv [Artistic peculiarities of Ukrainian professional artists]. Instytut narodoznavstva NAN Ukrajiny. Narodoznavchi zoshyty. Lviv [in Ukrainian].
  16. Harchenko, Ye. (2013). O soderzhanii ponyatiya “vyityinanka”: Priglashenie k diskussii. [On the content of “vytynanka” concept: Invitation to the discussion].Ukrajinsjka vytynanka. Sajt pro vytynanku v Ukrajini ta sviti. URL: http://www.ukrvytynanka.com.ua/ru/publikatsii/383-o-soderzhanii-ponyatiya-vytynanka.html (Last accessed: 25.06.2020) [in Russian].