АНТРОПОМОРФНІ ОБРАЗИ МАСКАРОНІВ У ЛЬВІВСЬКІЙ АРХІТЕКТУРНО-ДЕКОРАТИВНІЙ ПЛАСТИЦІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ

КУКІЛЬ Л. Л.

Львівська національна академія мистецтв

Метою статті є аналіз інформаційного навантаження та пластичних вирішень антропоморфних  маскаронів на фасадах львівських споруд періоду ХІХ – початку ХХ ст.

Методологія. Використано загальнонаукові методи дослідження: історико-порівняльний метод; метод синтезу та метод мистецтвознавчого аналізу.

Результати дослідження. Львівська архітектурно-декоративна пластика ХІХ – початку ХХ ст. характеризується широкою типологією маскаронів на фасадах споруд. До числа антропоморфних маскаронів Львова зазначеного періоду належать різноманітні образи типажів облич тогочасної львівської вулиці, парні чоловічі та жіночі образи, які уособлюють єдність та гармонію двох начал (образи сімейних пар), а також узагальнені художні образи. У статті проаналізовано інформаційне навантаження та пластично-стилістичні особливості різноманітних антропоморфних маскаронів досліджуваної типологічної групи. Особливого значення автори різноманітних типажів тогочасного Львова надавали спробам передати їх характер, підсилюючи художню виразність за допомогою персональних атрибутів. В меншій мірі це стосувалось парних та узагальнених львівських маскаронів. На основі мистецтвознавчого аналізу ряду конкретних зразків антропоморфних маскаронів Львова ХІХ – початку ХХ ст. розроблено видову класифікацію даної типологічної групи.

Наукова новизна. Виявлено та проаналізовано інформаційне навантаження та пластичні характеристики антропоморфних маскаронів у львівській архітектурно-декоративній пластиці ХІХ – початку ХХ ст.

Практична значущість. Стаття є частиною комплексного дослідження широкої типології львівських маскаронів ХІХ – початку ХХ ст. Результати роботи відкривають можливості для проведення подальших досліджень груп та підгруп львівських маскаронів та детального мистецтвознавчого аналізу окремих оригінальних зразків рельєфних облич Львова досліджуваного періоду.

Ключові слова: маскарон; антропоморфні образи; символ; пластичне вирішення.

ANTHROPOMORPHIC IMAGES OF MASCARONS IN LVIV ARCHITECTURAL AND DECORATIVE PLASTIC ART OF THE XIX – EARLY XX CENTURIES

KUKIL L.

Lviv National Academy of Arts

Purpose. The purpose of the study is to analyze the information load and plastic solutions of the anthropomorphic mascarons on the facades of Lviv buildings of the XIX – early XX centuries.

Methodology. The article uses general scientific research methods: the historical and comparative method; the method of synthesis and the art history analysis.

Research results. The Lviv architectural and decorative plastics of the 19th and early 20th century is characterized by a widespread typology of the mascarons on the facades of the buildings. Various types of faces of old Lviv street, paired male and female images, which represent the unity and the harmony of two beginnings (portraits of married couples), as well as the generalized artistic images, belong to the number of the anthropomorphic maskarons of Lviv of the specified period. The article analyzes the information load and the plastic-stylistic features of various anthropomorphic maskarons of the typological group under study. The authors of the various types of old Lviv street emphasized the efforts to convey the character of the depicted faces. Their artistic expression is enhanced by some personal attributes. This applies to the paired and the generic Lviv maskarons to a lesser extent. On the basis of an art historical analysis of a number of specific samples of the anthropomorphic mascarons of Lviv of the 19th and early 20th century, a species classification of the given typological group has been developed.

Scientific novelty. Detected and analyzed the information load and plastic characteristics peculiarities of the mascarons in Lviv architectural and decorative sculpture of the XIX – early XX centuries.

Practical significance. The proposed article is part of a comprehensive study of the broad typology of the Lviv maskarons of the 19th and early 20th century. The results of the work open up some opportunities for a further research of the groups and the subgroups of the Lviv mascarons and for a detailed art historical analysis of some individual original samples of relief faces of Lviv of the studied period.

Keywords: mascaron; anthropomorphic images; symbol; plastic solution.

АНТРОПОМОРФНЫЕ ОБРАЗЫ МАСКАРОНОВ В ЛЬВОВСКОЙ АРХИТЕКТУРНО-ДЕКОРАТИВНОЙ ПЛАСТИКЕ XIX – НАЧАЛА ХХ В.

КУКИЛЬ Л. Л.

Львовская национальная академия искусств

Цель. Целью статьи является анализ информационной нагрузки и пластических решений антропоморфных маскаронов на фасадах львовских зданий периода XIX – начала ХХ в.

Методология. Использованы общенаучные методы исследования: историко-сравнительный метод, метод синтеза и метод искусствоведческого анализа.

Результаты исследования. Львовская архитектурно-декоративная пластика XIX – начала ХХ в. характеризуется широкой типологией маскаронов на фасадах зданий. К числу антропоморфных маскаронов Львова указанного периода относятся разнообразные типажи лиц тогдашней львовской улицы, парные мужские и женские образы, которые олицетворяют единство и гармонию двух начал (портреты семейных пар), а также обобщенные художественные образы. В статье проанализировано информационную нагрузку и пластично-стилистические особенности различных антропоморфных маскаронов исследуемой типологической группы. Особое значение авторы различных типажей тогдашнего Львова оказывали попыткам передать характер, усиливая их художественную выразительность с помощью персональных атрибутов. В меньшей степени это касалось парных и обобщенных львовских маскаронов. На основе искусствоведческого анализа ряда конкретных образцов антропоморфных маскаронов Львова XIX – начала ХХ в. разработано видовую классификацию данной типологической группы.

Научная новизна. Выявлено и проанализировано информационную нагрузку и пластические характеристики маскаронов во львовской архитектурно-декоративной пластике XIX – начала ХХ в.

Практическая значимость. Предлагаемая статья является частью комплексного исследования широкой типологии львовских маскаронов XIX – начала ХХ в. Результаты работы открывают возможности для проведения дальнейших исследований групп и подгрупп львовских маскаронов и детального искусствоведческого анализа отдельных оригинальных образцов рельефных лиц Львова исследуемого периода.

Ключевые слова: маскарон; антропоморфные образы; символ; пластическое решение.

Література

  1. Biriulow J. Rzeźba lwowska od połowy XVIII wieku do 1939 roku : Od zapowiedzi klasycyzmu do awangardy. Warszawa: Neriton. Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej w Toruniu, 2007. 388 s.
  2. Алмазов Б. А. Повести каменных горожан. Очерки о декоративной скульптуре Санкт-Петербурга. М.: Центрполиграф, 2012. 431 с.
  3. Архітектура Львова XIX століття / Architektura Lwowa XIX wieku / за ред.: Я. Пурхля, М. Сепял, Ю. Бірюльов Краків / Kraków: Міжна­родний центр культури у Кракові, 1997. 91с.
  4. Архітектура Львова: Час і стилі. XIII–XXI ст. / упоряд. і наук. ред. Ю. Бірюльов. Львів: Центр Європи, 2008. 720 с.
  5. БірюльовЮ. Львівська скульптура від раннього класицизму до авангардизму (середина ХVІІІ – середина ХХ ст.). Львів: Апріорі, 2015. 528 с.
  6. ВуйцикВ. С., Липка Р. М. Зустріч зі Львовом: Путівник. Львів: Каменяр, 1987. 175 с.
  7. КадуринаА. Информационный код архитектуры Одессы в символах. Одесса: ФЛП «Фридман А. С.», 2013. 244 с.
  8. КадуринаА. Символика в архитектурном декоре (на примере г. Одессы). Одесса: Астропринт, 2015. 272 с.
  9. Казанцева Т. Є. До питання розвитку архітектурного декору на фасадах львівських споруд. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». 2010. № 674: Архітектура. С. 140–147.
  10. Криниця С. Львів Непопсовий. «Під совами». 2012. URL: http://haidamac.org.ua/2012/09/ln-owl/ (дата зв. 17.02.2019)
  11. Лінда С. М. Пошуки національної своєрідності в архітектурі Львова на межі ХІХ–ХХ століть. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». 2001. № 429: Архітектура. С. 87–98.
  12. Любченко В. Ф. Львівська скульптура XVI–XVII століть. Київ: Наукова думка, 1981. 256 с.
  13. Мельник І. Галицьке передмістя. Львів: Апріорі, 2012. 352 с.
  14. Мельник І. Львівські вулиці і кам’яниці, мури, закамарки, передмістя та інші особливості Королівського столичного міста Галичини. Львів: Центр Європи, 2008. 384 с.
  15. Скочилов Б. Б. Маскароны Петербурга. СПб.: Сударыня, 2000. 244 с.

References

  1. Biriulow, J. (2007). Rzeźba lwowska od połowy XVIII wieku do 1939 roku: Od zapowiedzi klasycyzmu do awangardy [Lviv sculpture from the mid-eighteenth century to 1939: From the announcement of Classicism to the avant-garde]. Warszawa: Neriton. Stowarzyszenie Sztuki Nowoczesnej w Toruniu, 2007. 388 [In Polish].
  2. Almazov, B. А. (2012). Povesti kamennykh horozhan. Ocherki o dekorativnoj skul’pture Sankt-Peterburha [Tales of stone townspeople. Essays on the decorative sculpture of St. Petersburg]. Moscow: Tsentrpolihraf, 431 [In Russian].
  3. Purkhlia, Ya., Sepial, M., Biriul’ov, Yu. (1997). Arkhitektura L’vova XIX stolittia [Architecture of Lviv of the XIX century]. Krakow: Mizhnarodnyj tsentr kul’tury u Krakovi, 91 [In Ukrainian].
  4. Biriul’ov, Yu. ed. (2008). Arkhitektura L’vova: Chas i styli. XIII – XXI st. [Architecture of Lviv: Time and styles. XIII – XXI centuries]. L’viv: Tsentr Yevropy, 720 [In Ukrainian].
  5. Biriul’ov, Yu. (2015). L’vivs’ka skul’ptura vid rann’oho klasytsyzmu do avanhardyzmu (seredyna ХVIII – seredyna ХХ st.) [Lviv sculpture from early classicism to avant-garde (mid-eighteenth to mid-twentieth century)]. L’viv: Apriori, 528. [In Ukrainian].
  6. Vujtsyk V. S., Lypka R. M. (1987). Zustrich zi L’vovom: Putivnyk [Meeting with Lviv: Guide]. L’viv: Kameniar, 175. [In Ukrainian].
  7. Kadurina, A. (2013). Informatsyonnyj kod arkhitektury Odessy v simvolakh [Odessa architecture information code in symbols]. Odessa: FLP «Fridman A. S.», 244 [In Russian].
  8. Kadurina, A. (2015). Simvolika v arkhitiekturnom diekore (na primere h. Odessy) [The symbolism in architectural decoration (for example, the city of Odessa)]. Odessa: Astroprint, 272 [In Russian].
  9. Kazantseva, T. Ye. (2010). Do pytannia rozvytku arkhitekturnoho dekoru na fasadakh l’vivs’kykh sporud [On the question of architectural decoration on the facades of buildings in Lviv]. Visnyk Natsional’noho universytetutu «L’vivs’ka politekhnika», No. 674: Architecture, 140–147. [In Ukrainian].
  10. Krynytsia, S. (2012). L’viv Nepopsovyj. «Pid sovamy». [Lviv Nepopsovy. ‘Under the owls’]. URL: http://haidamac.org.ua/2012/09/ln-owl/ Last accessed: 17.02.2019) [In Ukrainian].
  11. Linda, S. M. (2001). Poshuky natsional’noi svoieridnosti v arkhitekturi L’vova na mezhi ХІХ– ХХstolit’ [The search for national identity in the architecture of Lviv at the turn of the XIX–XX centuries]. Visnyk Natsional’noho universytetutu «L’vivs’ka politekhnika», No. 429: Architecture, 87–98. [In Ukrainian].
  12. Liubchenko, V. F. (1981). L’vivs’ka skul’ptura XVI–XVII stolit’ [Lviv sculpture of the XVI–XVII centuries]. Kyiv: Naukova dumka, 57-60. [In Ukrainian].
  13. Mel’nyk I. (2012). Halyts’ke peredmistia [Galician suburb]. L’viv: Apriori, 352. [In Ukrainian].
  14. Mel’nyk I. (2008). L’vivs’ki vulytsi i kam’ianytsi, mury, zakamarky, peredmistia ta inshi osoblyvosti Korolivs’koho stolychnoho mista Halychyny [Lviv streets and townhouses, walls, closets, suburbs and other features of the Royal capital city of Galicia]. L’viv: Tsentr Yevropy, [In Ukrainian].
  15. Skochylov, B.B. (2000). Maskarony Peterburha [Mascarons of St. Petersburg]. St. Petersburg: Sudarynia, 244. [In Russian].