ГАБРЕЛЬ Т. М.

Національний університет «Львівська політехніка», Україна

ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЛЯ ВІДЖЕЇНГУ ТА ВІДЕОМЕППІНГУ: ХАРАКТЕРИСТИКИ ТА ХУДОЖНІ МОЖЛИВОСТІ

Мета: розглянути основні графічні пакети для здійснення віджеїнгу та відеомеппінгу та провести порівняльний аналіз основних програм, за допомогою яких відео-художники створюють візуальні ефекти під музику в реальному часі, творячи «відеомікс» – принципово новий твір, сформований переважно із заготовлених заздалегідь відеофрагментів.

Методологія. Для дослідження використано емпіричний метод опису програм із літературних джерел та мережі Інтернет, а також метод порівняльного аналізу.

Результати. Проаналізовано та систематизовано основні дані про програми для віджеїнгу, що дозволило відстежити ключову інформацію, що характеризує спеціалізоване програмне забезпечення та зробити вибір на користь тої чи іншої програми з урахуванням конкретної задачі та умов діяльності. Для реалізації мети дослідження складена таблиця, що відображає такі характеристики програм, як: робоча операційна система, рік випуску програми, кількість активних користувачів, кількість каналів для міксування, можливість створювати в програмі генеративну графіку, підтримку визначених протоколів та модулів, а також вартість програмного забезпечення та наявність навчальної ліцензії.

Наукова новизна. Здійснено порівняльний аналіз програмного забезпечення для віджеїнгу та відео-мапінгу та систематизовано інформацію про них. Встановлено, які програмі засоби є флагманами та фаворитами на ринку програмного забезпечення, а також, які з програм мають значні перспективи у майбутньому.

Практична значущість. Порівняльний огляд програм для віджеїнгу сприяє виділенню серед них найперспективніших для освоєння, які активно підтримуються розробниками, а також тих, які стагнують. Огляд основних графічних пакетів для віджеїнгу, порівняння їх можливостей та рекомендації стосовно вибору оптимальних програмних засобів є корисними для здійснення художньої діяльності віджеям і майбутнім медіа-митцям.

Ключові слова: віджеїнг; відеомеппінг; медіа-мистецтво; медіа-арт; модульність інтерфейсу; імерсивні технології; синтез аудіо і відео.

HABREL T. M.

Lviv Polytechnic National University, Ukraine

SOFTWARE FOR VIJING AND VIDEO MAPPING: FEATURES AND ARTISTIC OPPORTUNITIES

Goal: to consider the main graphics packages for VJing and video mapping and to conduct a comparative analysis of the main programs with the help of which video artists create visual effects to music in real time, creating a “video mix” – a fundamentally new work formed mainly from pre-prepared video fragments.

Methodology. The research used the empirical method, as well as the theoretical method of comparative analysis.

The results. The main data on the programs for weeding were analyzed and systematized, which made it possible to track the key information characterizing the specialized software and to make a choice in favor of one or another program, taking into account the specific task and conditions of activity. For the purpose of the study, a table was compiled that reflects the characteristics of the programs, such as: the operating system, the year the program was released, the number of active users, the number of channels for mixing, the ability to create generative graphics in the program, support for certain protocols and modules, as well as the cost of the software and having a teaching license.

Scientific novelty. A comparative analysis of widget and video mapping software was performed and information about them was systematized. It has been established which programs are the flagships and favorites in the software market, as well as which programs have significant prospects in the future.

Practical significance. A comparative review of widget programs helps to highlight among them the most promising for development, which are actively supported by developers, as well as those that are stagnant. An overview of the main graphic packages for VJegging, a comparison of their capabilities and recommendations for choosing the optimal software are useful for performing artistic activities for VJejs and media artists.

Key words: video game; video mapping; media art; media art; interface modularity; immersive technologies; audio and video synthesis.

ГАБРЕЛЬ Т. Н.

Национальный университет «Львовская политехника», Украина

ПРОГРАММНОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ДЛЯ ВИДЖЕИНГА И ВИДЕОМАПИНГА: ХАРАКТЕРИСТИКИ И ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ВОЗМОЖНОСТИ

Цель: рассмотреть основные графические пакеты для осуществления виджеинга и видеомеппинга и провести сравнительный анализ основных программ, с помощью которых видеохудожники создают визуальные эффекты под музыку в реальном времени, создавая «видеомикс» – принципиально новое произведение, сформированное преимущественно из заготовленных заранее видеофрагментов.

Методология. Для исследования использован эмпирический метод, а также теоретический метод сравнительного анализа.

Результаты. Проанализированы и систематизированы основные данные о программах для виджеинга, что позволило отследить ключевую информацию, характеризующую специализированное программное обеспечение и сделать выбор в пользу той или иной программы с учетом конкретной задачи и условий деятельности. Для реализации цели исследования составлена таблица, отражающая такие характеристики программ, как: рабочая операционная система, год выпуска программы, количество активных пользователей, количество каналов для смешивания, возможность создавать в программе генеративную графику, поддержку определенных протоколов и модулей, а также стоимость программного обеспечения и наличие обучающей лицензии.

Научная новизна. Проведен сравнительный анализ программного обеспечения для видео и видеомеппинга и систематизирована информация о них. Установлено, какие программы являются флагманами и фаворитами на рынке программного обеспечения, а также, какие из программ имеют значительные перспективы в будущем.

Практическая значимость. Сравнительный обзор программ для виджеинга способствует выделению среди них наиболее перспективных для освоения, активно поддерживаемых разработчиками, а также стагнирующих. Обзор основных графических пакетов для виджеинга, сравнение их возможностей и рекомендации по выбору оптимальных программных средств полезны для осуществления художественной деятельности виджеям и медиа-художникам.

Ключевые слова: виджеинг; видеомеппинг; медиа-искусство; медиа-арт; модульность интерфейса; иммерсивные технологии; синтез аудио и видео.

Література

  1. Бессараб А. О. Медіавистави від українських письменників в інформаційно-комунікаційному просторі. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації. 2015. № 3. C. 4-9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drsk_2015_3_3 (дата звернення: 10.06.2022)
  2. Вільхова О., Лисенко О. Феномен відеомапінгу у громадському соціокультурному просторі. SWorldJournal. 2021. Is. 10. Part 1. С. 100-107. DOI: 10.30888/2663-5712.2021-10-01-010
  3. Габрель Т. М. Історія становлення віджеїнгу як жанру сучасного медіа-мистецтва. Art and Design. 2022. № 1 (17). С. 57-66. DOI: 10.30857/2617-0272.2022.1.5.
  4. Доколова А. С. 3d-mapping як сучасна технологія мультимедійного мистецтва в Україні: дис. … доктора філософії: 022 Дизайн / Київський національний університет культури і мистецтв. Київ, 2022. 152 с.
  5. Кириченко А. О. Шоу як феномен масової культури: сутнісні ознаки й функції. Питання культурології, 2021. №38. C. 109-119. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245783 (дата звернення: 10.06.2022)
  6. Кравченко А. Електроакустичні та аудіовізуальні твори в естетосфері ансамблевої культури України (кінець ХХ – початок ХХІ століття). Актуальні питання гуманітарних наук. 2020. Вип. 31. Т. 1. С. 147-151. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/31.213765
  7. Ландяк О. Синергетичний підхід до аналізу медіа мистецтва. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. 2015. Вип. 16. Ч. 1. С. 25–32. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.16.2015.3222
  8. Мельниченко I. В., Виноградча Д. В. Опера «Iyov» в українському музичному мистецтві XXI століття. Імідж сучасного педагога. Серія: Педагогіка. 2020. №3 (192). С. 73-76. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-73-76
  9. Словник іншомовних слів / за ред. О.С. Мельничука. Київ: Головна редакція «Українська радянська енциклопедія», 1975. 776 с.
  10. Ткаченко Р. Мультимедийные метаморфозы в современном пространстве музея. Аркадіа. 2016. № 1. С. 40-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ark_2016_1_9 (дата звернення: 10.06.2022)
  11. Amerika M. META/DATA: A Digital Poetics (Leonardo). Massachusetts London: MIT Press Cambridge, 2007. 460 р.
  12. Brougher K. Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. London: Thames & Hudson, 2005. 271 р.
  13. Courneya M., Jackson D., McKinley R. Talking with a virtual human: transdisciplinary design considerations for speech-based interaction in the Audience with a Hero project / Language Games, [edited by Aceti L., Calvert Sh., Lammin H.]. Cambridge: MA: LEA / MIT Press, 2021. URL: https://www.leoalmanac.org/ (дата звернення: 10.06.2022)
  14. Eskandar X., Prisna Nuengsigkapian. vE-jA: Art + Technology of Live Audio-Video. San Francisco: h4. San Francisco, 2006. 192 р.
  15. Faulkner M. VJ: Audio-Visual Art VJ Culture. London: Laurence King, 2006. 192 р.
  16. Grau O. MediaArtHistories (Leonardo). Massachusetts London: MIT Press Cambridge, 2010. 488 р.
  17. Hardy J. M. Toolkit Support for Interactive Projected Displays. A thesis … Doctor of Philosophy / Lancaster: Lancaster University. 2014. 262 p. URL: https://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/72578/1/Thesis.pdf (дата звернення: 10.06.2022)
  18. Реєстр отриманих заявок на програму УКФ «Український культурний монітор». 2019. URL: https://ucf.in.ua/news/27-03-2019 (дата звернення: 10.06.2022)
  19. URL: https://www.leoalmanac.org/ (дата звернення: 10.06.2022)
  20. Nierobisz P. Interaktywne projekcje i wizualizacje. VJ NEON (c). 2012. URL: http://www.visuals.pl/interaktywneProjekcje.pdf (дата звернення: 10.06.2022)
  21. Plano R., Solfa F. Del G., Lagunas F. E. Synesthesia: simulación sinestésica audiovisual para músicos. I Jornadas Estudiantiles de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. 2015. Pp. 1-9.
  22. Spinrad P., Ulto М. & Schwark J. The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Los Angeles: Feral House, 2005. 224 p.
  23. Kang Yiyun. The Spatiality of projection mapping: A practice-based research on projected moving-image installation. A thesis … Doctor of Philosophy / Royal College of Artfor. 2017.
  24. Arkaos. URL: https://www.arkaos.com/ (дата звернення: 10.06.2022)
  25. Neuromixer. URL: https://neuromixer.com/ (дата звернення: 10.06.2022)
  26. HeavyM. URL: https://www.heavym.net/ (дата звернення: 10.06.2022)
  27. Mad. URL: https://madmapper.com/ (дата звернення: 10.06.2022)
  28. GarageCube. URL: https://www.garagecube.com/modul8/ (дата звернення: 10.06.2022)
  29. QLab. URL: https://qlab.app/ (дата звернення: 10.06.2022)
  30. Introducing Resolume Wire. URL: https://resolume.com (дата звернення: 10.06.2022)
  31. Synesthesia. URL: https://synesthesia.live/ (дата звернення: 10.06.2022)
  32. VDMX. URL: https://vidvox.net/ (дата звернення: 10.06.2022)
  33. VVVV – a Multipurpose Toolkit. URL: https://vvvv.org/ (дата звернення: 10.06.2022)

References

  1. Bessarab, A. O. (2015) Mediavystavy vid ukrainskykh pysmennykiv v informatsiino-komunikatsiinomu prostori. [Media presentations from Ukrainian writers in the information and communication space] Derzhava ta rehiony. Seriia: Sotsialni komunikatsii. 4-9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/drsk_2015_3_3 (Last accessed: 10.06.2022) [In Ukranian].
  2. Vilkhova, O., Lysenko, O. (2021) Fenomen videomapinhu u hromadskomu sotsiokulturnomu prostori [The phenomenon of video mapping in public socio-cultural space]. SWorldJournal, 10/1. 100-107. DOI: 10.30888/2663-5712.2021-10-01-010 [In Ukranian].
  3. Habrel, T. M. (2022) Istoriia stanovlennia vidzheinhu yak zhanru suchasnoho media-mystetstva. [The history of the formation of videography as a genre of modern media art] Art and Design. 2022. 1(17). 57-66. DOI: 10.30857/2617-0272.2022.1.5. [In Ukranian].
  4. Dokolova, A. S. (2022) 3d-mapping yak suchasna tekhnolohiia multymediinoho mystetstva v Ukraini [3d-mapping as a modern technology of multimedia art in Ukraine]. Doctor’s of Philosophy thesis. Kyiv. 152. [In Ukranian].
  5. Kyrychenko, A. O. (2021). Shou yak fenomen masovoi kultury: sutnisni oznaky y funktsii. [The show as a mass culture phenomenon: essential features and functions] Pytannia kulturolohii, (38), 109-119. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.38.2021.245783 [In Ukranian].
  6. Kravchenko, A. (2020) Elektroakustychni ta audiovizualni tvory v estetosferi ansamblevoi kultury Ukrainy (kinets ХХ – pochatok ХХI stolittia). [Electroacoustic and audiovisual works in the aesthetosphere of the ensemble culture of Ukraine (end of the 20th – beginning of the 21st century)] Aktualni pytannia humanitarnykh nauk. 31(1). 147-151. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/31.213765 [In Ukranian].
  7. Landiak, O. (2015) Synerhetychnyi pidkhid do analizu mediamystetstva. [A synergistic approach to the analysis of media art] Visnyk Lvivskoho universytetu. 16(1). 25–32. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vas.16.2015.3222 [In Ukranian].
  8. Melnychenko, I. V., Vynohradcha, D. V. (2020) Opera «Iyov» v ukrainskomu muzychnomu mystetstvi XXI stolittia. [Opera “Iyov” in the Ukrainian musical art of the 21st century.] Imidzh suchasnoho pedahoha. Seriia: Pedahohika. 3(192), 73-76. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2020-3-73-76 [In Ukranian].
  9. Slovnyk inshomovnykh sliv. [Dictionary of foreign words] (1975) Ed. O. S. Melnychuka. Kyiv: Hol.red.URE. 776. [In Ukranian].
  10. Tkachenko, R. (2016) Mul’timedijnye metamorfozy v sovremennom prostranstve muzeya. [Multimedia metamorphoses in the modern space of the museum] Arkadia. 1. 40-43. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ark_2016_1_9 (Last accessed: 10.06.2022) [In Russian].
  11. Amerika, M. (2007) META/DATA: A Digital Poetics (Leonardo). Massachusetts London: The MIT Press. 460. [In English].
  12. Brougher, K. (2005) Visual Music: Synaesthesia in Art and Music Since 1900. London: Thames & Hudson. 271. [In English].
  13. Courneya, M., Jackson, D., McKinley, R. (2021) Talking with a virtual human: transdisciplinary design considerations for speech-based interaction in the Audience with a Hero project/ Language Games,
    [edited by Aceti L., Calvert Sh., Lammin H.]. Cambridge: MA: LEA / MIT Press. URL: https://www.leoalmanac.org/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  14. Eskandar, X., Prisna, Nuengsigkapian. (2006) vE-jA: Art + Technology of Live Audio-Video. h4. San Francisco. 192. [In English].
  15. Faulkner, M. (2006) VJ: Audio-Visual Art VJ Culture. London: Laurence King. 192. [In English].
  16. Grau, O. (2010) MediaArtHistories (Leonardo). Cambridge: The MIT Press. 488. [In English].
  17. Hardy, J. M. (2014) Toolkit Support for Interactive Projected Displays, HighWire Doctor’s of Philosophy thesis. Lancaster. URL: https://eprints.lancs.ac.uk/id/eprint/72578/1/Thesis.pdf (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  18. Reiestr otrymanykh zaiavok na prohramu UKF «Ukrainskyi kulturnyi monitor». [Register of received applications for the Ukrainian Cultural Monitor program of the UKF]. (2019) URL: https://ucf.in.ua/news/27-03-2019 (Last accessed: 10.06.2022) [In Ukranian].
  19. URL: https://www.leoalmanac.org/ [In English].
  20. Nierobisz, P. (2012) Interaktywne projekcje i wizualizacje. VJ NEON (c). URL: http://www.visuals.pl/interaktywneProjekcje.pdf (Last accessed: 10.06.2022) [In Polish].
  21. Plano, R., Solfa, F. Del, G., Lagunas, F. E. (2015) Synesthesia: simulación sinestésica audiovisual para músicos. I Jornadas Estudiantiles de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. [In Spanish].
  22. Spinrad, P., Ulto, M. & Schwark, J. (2005) The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Los Angeles: Feral House. 224. [In English].
  23. Yiyun, Kang. (2017) The Spatiality of projection mapping: A practice-based research on projected moving-image installation. Doctor’s of Philosophy thesis. Artfor [In English].
  24. Arkaos. URL: https://www.arkaos.com/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  25. Neuromixer. URL: https://neuromixer.com/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  26. HeavyM. URL: https://www.heavym.net/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  27. Mad. URL: https://madmapper.com/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  28. GarageCube. URL: https://www.garagecube.com/modul8/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  29. QLab. URL: https://qlab.app/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  30. Introducing Resolume Wire. URL: https://resolume.com (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  31. Synesthesia. URL: https://synesthesia.live/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  32. VDMX. URL: https://vidvox.net/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].
  33. VVVV – a Multipurpose Toolkit. URL: https://vvvv.org/ (Last accessed: 10.06.2022) [In English].