ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ПЕРСПЕКТИВА ТА ТІНІ» ДЛЯ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ДИЗАЙН»

ПРАСОЛ С. І., ХИНЕВИЧ Р. В., КОВАЛЬОВ Ю. А., ОВЧАРЕК В. Є., СКЛЯРЕНКО В. О.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета: розглянути особливості викладання дисципліни «Перспектива та тіні» із залученням картин відомих художників епохи Ренесансу і Бароко, а також презентацій послідовного виконання перспективних зображень. Визначено значимість аналізу художніх творів при вивченні дисципліни «Перспектива та тіні», місце перспективи в загальній теорії зображень.

Методологія. Застосовано системний та порівняльний аналіз живописних картин митців періоду Ренесансу і Бароко, презентації послідовного виконання перспективних зображень.

Результати. Аналіз творів живопису Ренесансу і Бароко дав можливість відстежити розвиток повітряної перспективи як мислення у художників того часу. Викладено підходи до аналізу перспективи в зображенні об’єкту і ролі презентацій поетапного виконання перспективи у формуванні професіоналізму майбутнього дизайнера. Визначено, що порівняльний аналіз художніх творів різних періодів є необхідною складовою практичних завдань для оволодіння та засвоєння матеріалу при вивченні дисципліни «Перспектива та тіні» та розуміння загальних законів розвитку і шляхів застосування геометричних систем перспективи разом з презентаційним викладанням послідовності побудов.

Наукова новизна. Визначено роль аналізу художніх творів різних історичних періодів для оволодіння та засвоєння матеріалів дисципліни «Перспектива та тіні», закладено концепцію використання презентацій етапів побудови перспективних зображень.

Практична значимість. Отримані результати можуть бути використані при викладанні дисципліни «Перспектива та тіні» студентами спеціальності «Дизайн» та при ідентифікації художніх творів за епохою.

Ключові слова: пейзажний живопис; період Ренесансу; період Бароко; презентації перспективних побудов; повітряна перспектива; лінійна перспектива.

PECULIARITIES OF TEACHING THE DISCIPLINE “PERSPECTIVE AND SHADOWS” FOR STUDENTS OF DESIGN

PRASOL S., KHYNEVYCH R., KOVALYOV Y., OVCHAREK V., SKLYARENKO V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose: considers the peculiarities of teaching the discipline “Perspective and Shadows” with the involvement of paintings by famous artists of the Renaissance and Baroque, as well as presentations of consecutive execution of promising images. The significance of the analysis of works of art in the study of the discipline “Perspective and Shadows”, the place of perspective in the general theory of images is determined.

Methodology. Systematic and comparative analysis of paintings by artists of the Renaissance and Baroque periods, presentations of consecutive execution of perspective images are used.

Results. Analysis of Renaissance and Baroque paintings made it possible to trace the development of aerial perspective as thinking in the artists of that time. Approaches to the analysis of perspective in the image of the object and the role of presentations of step-by-step construction of perspective in the formation of professionalism of the future designer are presented. It is determined that the comparative analysis of works of art of different periods is a necessary component of practical tasks for mastering the material in studying the discipline “Perspective and Shadows” and understanding the general laws of development and ways of applying geometric systems of perspective together with presentations.

Scientific novelty. The role of the analysis of works of art of different historical periods for mastering of the materials of the discipline “Perspective and Shadows” is determined, the concept of using presentations of stages of construction of perspective images is laid down.

Practical significance. The obtained results can be used in teaching the discipline “Perspective and Shadows” by students majoring in “Design” and in the identification of works of art by era.

Keywords: landscape painting; Renaissance period; Baroque period; presentations of perspective constructions; aerial perspective; linear perspective.

ОСОБЕННОСТИ ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ПЕРСПЕКТИВА И ТЕНИ» ДЛЯ СТУДЕНТОВ СПЕЦИАЛЬНОСТИ «ДИЗАЙН»

ПРАСОЛ С. И., ХИНЕВИЧ Р. В., КОВАЛЕВ Ю. А., ОВЧАРЕК В. Е., СКЛЯРЕНКО В. А.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель: рассмотреть особенности преподавания дисциплины «Перспектива и тени» с привлечением картин известных художников эпохи Ренессанса и Барокко, а также презентаций последовательного выполнения перспективных изображений. Определена значимость анализа художественных произведений при изучении дисциплины «Перспектива и тени», место перспективы в общей теории изображений.

Методология. Использован системный и сравнительный анализ живописных картин художников периода Ренессанса и Барокко, презентации последовательного выполнения перспективных изображений.

Результаты. Анализ произведений живописи Ренессанса и Барокко дал возможность отследить развитие воздушной перспективы как мышления художников того времени. Изложены подходы к анализу перспективы в изображении объекта и роли презентаций поэтапного построения перспективы в фор­мировании профессионализма будущего дизайнера. Определено, что сравнительный анализ художественных произведений раз­ных периодов является необходимой состав­ляющей практических задач для овладения и усвоения материала при изучении дисцип­лины «Перспектива и тени» и понимания общих законов развития и путей применения геометрических систем перспективы вместе с презентационным изложением последова­тельности построений.

Научная новизна. Определена роль анализа художественных произведений разных исто­рических периодов для овладения и усвоения материалов дисциплины «Перспектива и тени», заложена концепция использования презентаций этапов построения перспек­тивных изображений.

Практическая значимость. Полученные результаты могут использоваться при препо­давании дисциплины «Перспектива и тени» студентами специальности «Дизайн» и при идентификации художественных произведе­ний по эпохе.

Ключевые слова: пейзажная живопись; период Ренессанса; период Барокко; презен­тации перспективных построений; воздуш­ная перспектива; линейная перспектива.

Література

  1. Бранский В. П. Искусство и философия. Калинингад: Янтарный сказ, 1999. 704 с.
  2. Вершовский А. Третье измерение: объем и перспектива в фотографии. Фотожурнал ХЭ. 2010. URL: http://photo-element.ru/analysis/persp/ persp.html.
  3. Климухин А. Г. Тени и перспектива: учебник для вузов. Москва: Архитектура, 2012. 200 с.
  4. Кучер В. Г. Види перспективи в образотворчому мистецтві. Способи одержання зображення перспективи. URL: https://kafedra. com.ua/vydy-perspektyvy-v-obrazotvorchomu-mystetstvi-sposoby-oderzhannya-zobrazhennya-perspektyvy/
  5. Макарова М. Рисунок и перспектива: теория и практика: учебное пособие. Москва: Мир. Академический проект, 2014. 382 с.
  6. Петрова В. В., Масакова Н. И. Линейная перспектива и тени: учебно-методическое пособие. Тольятти: ТГУ, 2014. 132 с.
  7. Прасол С. І. Композиції перспективних побудов в творах живопису. Технічна естетика і дизайн. 2019. №16. С. 124–126.
  8. Прасол С. І., Хиневич Р. В. Перспектива та тіні: навч. посіб. Київ: КНУТД, 2020. 88 с.
  9. Прасол С. І. Теоретичні засади перспектив­ної побудови композиції творів живопису. Тенденції та перспективи розвитку науки і освіти в умовах глобалізації: матеріали Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Переяслав-Хмельницький, 2019. Вип. 48. С. 38–42.
  10. Струмінська Т. В., Прасол С. І., Пашкевич К. Л. Аналіз художніх творів як засіб вивчення дисципліни «Перспектива та тіні». Вісник КНУТД. 2016. №3. С. 206–212.

References

  1. Branskyi, V. P. (1999). Yskusstvo y fylosofyia [Art and philosophy]. Kalynynhad: Yantar. [in Russian].
  2. Vershovskyi, A. (2010). Trete yzmerenye: obъem y perspektyva v fotohrafyy [The third dimension: volume and perspective in photography]. Fotozhurnal KhЭ. URL: http://photo-element.ru/analysis/persp/persp.html (Last accessed: 18.01.2022) [in Russian].
  3. Klymukhyn, A. H. (2012). Teny y perspektyva [Shadows and perspective]. Moskva: Arkhytektura. [in Russian].
  4. Kucher, V. H. Vydy perspektyvy v obrazotvorchomu mystetstvi. Sposoby oderzhannia zobrazhennia perspektyvy [Types of perspectives in the fine arts. Ways to get a perspective image]. URL: https://kafedra.com.ua/vydy-perspektyvy-v-obrazotvorchomu-mystetstvi-sposoby-oderzhannya-zobrazhennya-perspektyvy/ (Last accessed: 10.04.2022) [in Ukrainian].
  5. Makarova, M. (2014). Rysunok y perspektyva: teoryia y praktyka [Drawing and perspective: theory and practice]. Moskva: Myr. Akademycheskyi proekt. [in Russian].
  6. Petrova, V. V. & Masakova, N. Y. (2014). Lyneinaia perspektyva y teny [Linear perspective and shadows]. Toliatty: THU. [in Russian].
  7. Prasol, S. I. (2019). Kompozytsii perspektyvnykh pobudov v tvorakh zhyvopysu [Compositions of perspective constructions in works of painting]. Mizhvidomchyi naukovo-tekhnichnyi zbirnyk «Tekhnichna estetyka i dyzain – Technical aesthetics and design», 124–126 [in Ukrainian].
  8. Prasol, S. I. & Khynevych, R. V. (2020). Perspektyva ta tini [Perspective and shadows]. Kyiv: KNUTD. [in Ukrainian].
  9. Prasol, S. I. (2019). Teoretychni zasady perspektyvnoi pobudovy kompozytsii tvoriv zhyvopysu [Theoretical principles of perspective construction of a composition of paintings]. Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Trends and prospects for the development of science and education in the context of globalization». Pereiaslav-Khmelnytskyi. 48. 38–42. [in Ukrainian].
  10. Struminska, T. V., Prasol S. I., Pashkevych K. L. (2016). Analiz khudozhnikh tvoriv yak zasib vyvchennia dystsypliny «Perspektyva ta tini» [Analysis of works of art as a means of studying the discipline “Perspective and Shadows”]. Visnyk KNUTD – Bulletin of the KNUTD. 206–212. [in Ukrainian].