ІСТОРІЯ СТАНОВЛЕННЯ ВІДЖЕЇНГУ ЯК ЖАНРУ СУЧАСНОГО МЕДІА-МИСТЕЦТВА

ГАБРЕЛЬ Т. М.

Національний університет «Львівська політехніка»

Мета: задекларувати та розкрити сутність поняття «віджеїнг» як самобутнього виду сучасного медіа-мистецтва; на основі історичного аналізу розкрити досягнення знакових персоналій, котрі причетні до зародження та розвитку жанру.

Методологія: ретроспективний аналіз та аналіз літературних джерел.

Результати. Виокремлено та охарактеризовано вклад ряду персоналій, що дали поштовх формуванню нового мистецького напряму; проаналізовано їхній творчий шлях та власний творчий метод. Показано самобутність нової течії просторово-часового мистецтва та її взаємозв’язок із розвитком медійних технологій. Наголошено на важливості синтезу зображальних засобів, що формують візуальну естетику, технічної та технологічної майстерності та ерудованості виконавця, та безпосередньо самого змісту в медіа-творах. Окреслено пріоритетні напрямки для подальших досліджень в напрямку медіа-мистецтва. «Віджеїнг» як вид сучасного медіа-мистецтва, скерований на регулярний пошук нових тем та постійний рух уперед; стрімка експансія віджеїнгу нерозривно пов’язана з розвитком медіа-технологій; важливість використання власного творчого потенціалу для вираження значущих ідей; пов’язуючи персони інноваторів з технологіями, які регулярно розширюють можливості медіа-мистецтва, має значення концентрація на змісті.

Наукова новизна. Вперше в науковій мистецтвознавчій літературі України розглянуто й проаналізовано поняття «віджеїнгу» та названо творців, які розширювали поняття сучасного мистецтва під впливом технологій.

Практична значущість. Розглянуто історію становлення віджеїнгу як сучасного самобутнього виду мистецтва шляхом аналізу ключових персоналій в даній галузі та встановлено засновників жанру. Проаналізовано творчість та кредо означених піонерів жанру, що в українській мистецькознавчій літературі зроблено вперше. Показано взаємозв’язок розвитку технологій із формуванням нових форм мистецтва.

Ключові слова: віджеїнг; медіа-мистецтво; медіа-арт; творчий метод.

HISTORY OF VJING ARIRISING AS A GENRE OF MODERN MEDIA ART

HABREL T. M.

Lviv Polytechnic National University

Goal: declare and reveal the essence of the concept of “VJing” as an original form of modern media art; on the basis of historical analysis to reveal the achievements of iconic personalities involved in the origin and development of the genre.

Methodology: retrospective analysis and analysis of literature sources.

Results. The contribution of a number of personalities who gave impetus to the formation of a new artistic direction is singled out and characterized; their creative way and own creative method are analyzed. The originality of the new trend of space-time art and its relationship with the development of media technologies is shown. The importance of the synthesis of pictorial means that shape the visual aesthetics, technical and technological skills and erudition of the performer, and the content itself in media works is emphasized. Priority areas for further research in the field of media art are outlined. VJing as a form of modern media art, aimed at regular search for new topics and constant movement forward; the rapid expansion of VJing is inextricably linked with the development of media technologies; the importance of using one’s own creative potential to express meaningful ideas; When linking the personalities of innovators with technologies that regularly expand the possibilities of media art, it is important to focus on the content.

Scientific novelty. For the first time in the scientific art literature of Ukraine the concept of “VJing” is considered and analyzed and the creators who expanded the concept of modern art under the influence of technology are named.

Practical significance. The history of VJing as a modern original art form is analyzed by analyzing key personalities in this field and identified the founders of the genre. The work and credo of the marked pioneers of the genre, which is done for the first time in Ukrainian art literature, are analyzed. The relationship between the development of technology and the formation of new art forms is shown.

Key words: vijing; media art; media art; creative method.

ИСТОРИЯ СТАНОВЛЕНИЯ ВИДЖЕИНГА КАК ЖАНРА СОВРЕМЕННОГО МЕДИА-ИСКУССТВА

ГАБРЕЛЬ Т. Н.

Национальный университет «Львовская политехника»

Цель: задекларировать и раскрыть сущность понятия «виджеинг» как самобытного вида современного медиа-искусства; на основе исторического анализа раскрыть достижения знаковых персоналий, причастных к зарождению и развитию жанра.

Методология: ретроспективный анализ и анализ литературных источников.

Результаты. Выделен и охарактеризован вклад ряда персоналий, давших толчок формирова­нию нового художественного направления; проанализирован их творческий путь и твор­ческий метод. Показана самобытность нового течения пространственно-временного искусст­ва и его взаимосвязь с развитием медийных технологий. Отмечено важность синтеза изобразительных средств, формирующих визу­альную эстетику, технического и технологичес­кого мастерства и эрудированности исполни­теля, и непосредственно самого содержания в медиа-произведениях. Обозначены приори­тетные направления для дальнейших исследо­ваний в направлении медиа-искусства. Вид­жинг как вид современного медиа-искусства, направленный на регулярный поиск новых тем и постоянное движение вперед; стремительная экспансия виджинга неразрывно связана с развитием медиа-технологий; важность использования собственного творческого потенциала для выражения значимых идей; связывая персоны инноваторов с технологиями, регулярно расширяющими возможности медиа-искусства, имеет значение концентрация на содержании.

Научная новизна. Впервые в научной художественной литературе Украины рассмотрено и проанализировано понятие «виджеинга» и названы творцы, которые расширяли понятие современного искусства под влиянием технологий.

Практическая значимость. Рассмотрена история становления виджеинга как современ­ного самобытного вида искусства путем ана­лиза ключевых персоналий в данной области и установлены основатели жанра. Проанализи­ровано творчество и кредо обозначенных пионеров жанра, что в украинской художественной литературе сделано впервые. Показана взаимосвязь развития технологий с формированием новых форм искусства.

Ключевые слова: виджинг; медиа-искусство; медиа-арт; творческий метод.

Література

  1. Уорхол Энди. Америка: пер. с английского С. Силакова. Москва: Ад Маргинем Пресс. 2014. 224 с.
  2. Кириченко О. І. Актуальні проблеми вивчення сучасного мистецтва. Наукові записки. Вип. 157. С. 70–75. URL: https://www.cuspu. edu.ua/images/download-files/naukovi-zapysky/ 157/16.pdf (дата звернення 23.11.21).
  3. Кравченко А. Електроакустичні та аудіовізуальні твори в естетосфері ансамблевої культури України (кінець ХХ – початок ХХІ століття). Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 31, Т. 1. URL: http://www.aphn-journal.in.ua/archive/31_2020/part_1/22.pdf (дата звернення 23.11.21).
  4. Ландяк О. М. «Аудіовізуальне мистецтво» як концепт у сучасному мистецтвознавчому дискурсі. Наукові записки Тернопільського нац. пед. Ун-ту ім. В.Гнатюка. 2017. № 1 (вип. 36), С. 213–223. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ NZTNPUm_2017_1_32 (дата звернення 21.11.21).
  5. Ландяк О. М., Коновалов Д. О. Медіа-арт в контексті сучасного екранного мистецтва. Парадигма пізнання: гуманітарні питання. 2015. С. 104–118. URL: https://naukajournal.org/index. php/Paradigm/article/view/451/629 (дата звернення 21.11.21).
  6. Марк Гудмен. Кnowledger. URL: https://ru. knowledgr.com/03422315/МаркГудмен (дата звернення 21.11.21).
  7. Марта Квінн [Martha Quinn]. Кінобаза. URL: https://kinobaza.com.ua/persons/martha-quinn?page= (дата звернення 09.11.21).
  8. Мельник М. М. Синтез мистецтв у сучасних естрадних номерах. Сценічне мистецтво у світовому культурному просторі XXI століття: матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. проф.-викл. складу, докторантів, аспірантів і магістрантів. Київ: Вид. центр КНУКіМ, 2019, С. 95–98. URL: http:// knukim.edu.ua/wp-content/uploads/nuk_konf/ 19/3.pdf (дата звернення 03.12.21).
  9. Нина Блэквуд – Nina Blackwood. Википедия site:360wiki.ru. URL: https://360wiki.ru/wiki/ Nina_Blackwood (дата звернення 06.12.21).
  10. Рут-Етра. Видео Синтезатор (Rutt–Etra Video Synthesizer). URL: http://www.da-fest.bg/DADict/ index.php?title=Рут-Етра_Видео_Синтезатор_ (Rutt-Etra_Video_Synthesizer) (дата звернення 02.12.21).
  11. Alan Caldwell Hunter. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia. org/wiki/Alan_Hunter_(VJ) (дата звернення 29.11.21).
  12. Almen J. The Art of the VJ: The origin of a complete art. HEM Final paper. Dr. McGregor Boyle, May 16, 2011. URL: https://www.academia.edu/ 35480203/The_Art_of_the_VJ_The_Origin_of_a_ Complet e_Art (дата звернення 17.10.21).
  13. Dekker A. Synaesthetic Performance іn the Club Scene. 3rd Conference on Computational Semiotics for Games and New Media, 10–12 September 2003, University of Teesside. URL: http://www.cosignconference.org/downloads/papers/dekker_cosign_2003.pdf (дата звернення 28.11.21).
  14. Faulkner M. VJ: Audio-Visual Art VJ Culture. London: Laurence King, 2006. 192 р.
  15. Ken Anderson. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://disney.fandom.com/wiki/ Ken_Anderson (дата звернення 05.12.21).
  16. Hook J., Green D., McCarthy J. & other. A VJ centered exploration of expressive interaction. CHI ’11: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 2011, May, P. 1265–1274. URL: https://dl.acm.org/doi/10.1145/ 1978942.1979130 (дата звернення 02.12.21).
  17. J. Jackson (media personality). From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/J.J._Jackson_(media_personality) (дата звернення 03.12.21).
  18. June Paik. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/ Nam_June_Paik (дата звернення 03.12.21).
  19. Mengqin M. Night Club Visuals as Liminal Art. Visual Literacies Conference Oxford University 30 June – 3 July 2008. URL: https://www.academia.edu/ 5525532/Briel_Night_Clubbing_vsion_pdf0 (дата звернення 11.11.21).
  20. Рeter Rubin. URL: http://www.namenfinden. de/s/ralf+peter+rubin (дата звернення 23.11.21).
  21. Pigg E. S. Video Jockeys: New Media in Performance Art. Columbus, OH: Ohio State University, 2020. URL: https://kb.osu.edu/bitstream/ handle/1811/91715/VideoJockeys-ewMediain PerformanceArt.pdf (дата звернення 18.11.21).
  22. Seymour Locks. John Natsoulascenter for the Arts. URL: https://www.natsoulas.com/movement medium/abx-beat/locks-seymour/ (дата звернення 23.11.21).
  23. Steggell A. Mind, the Gapsynaesthesia and Contemporary Live Art Practice. Norwegian Theatre Academy, December 2006. URL: https://www.researchgate.net/publication/270819352_Mind_the_Gap_Synaesthesia_and_Contemporary_Live_Art_Practice (дата звернення 23.11.21).
  24. Spinrad P., Ulto М. & Schwark J. The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Los Angeles: Feral House, 2005. 224 p.
  25. Tsoupikova D., Kostis -N. & Sandin D. A practical guide to art/science collaborations. SIGGRAPH ’13: ACM SIGGRAPH 2013 Courses, 2013. URL: https://doi.org/10.1145/2504435.2504455 (дата звернення 25.11.21).
  26. Wahl Ch. Between Art History and Media History: A Brief Introduction to Media Art: Challenges and Perspectives. [w:] Preserving and Exhibiting Media Art. Published by Amsterdam University Press, 2013, P. 1–55. URL: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/9789048513833-004/html (дата звернення 012.21).
  27. Weisling A. A case for a notation system for live visual performance. A dissertation for the degree of Master of Sonic Arts. Queen’s University Belfast Sonic Arts Research Center, September 2012. URL: https://www.academia.edu/1933512/Masters_Dissertation_A_Case_for_a_Notational_System_for_Live_Visual_Performance (дата звернення 27.11.21).
  28. Willis H. New Digital Cinema. Reinventing the Moving Image. Wallflower Press, Columbia University Press, 2019. 144 p.

References

  1. Уорхол Энди. Америка: пер. с английского С. Силакова. Москва: Ад Маргинем Пресс. 2014. 224 с.
  2. Kyrychenko, O. I. (2017). Aktualʹni problemy vyvchennya suchasnoho mystetstva [Current issues in the study of contemporary art]. Naukovi zapysky. 157, 70–75. URL: https://www.cuspu.edu.ua/images/ download-files/naukovi-zapysky/157/16.pdf [in Ukrainian].
  3. Kravchenko, A. (2020). Elektroakustychni ta audiovizualʹni tvory v estetosferi ansamblevoyi kulʹtury Ukrayiny (kinetsʹ ХХ – pochatok ХХI stolittya) [Electroacoustic and audiovisual works in the aesthetic sphere of ensemble culture of Ukraine (late XX – early XXI century)]. Aktualʹni pytannya humanitarnykh nauk. – Current issues of the humanities. 31, 1. URL: http://www.aphn-journal. in.ua/archive/31_2020/part_1/22.pdf [in Ukrainian].
  4. Landyak, O. M. (2017). «Audiovizualʹne mystetstvo» yak kontsept u suchasnomu mystetstvoznavchomu dyskursi. [“Audiovisual art” as a concept in contemporary art discourse]. Naukovi zapysky Ternopilskoho nats. ped. Un-tu im. V.Hnatiuka. 1. 36. 213–223. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2017_1_32 [in Ukrainian].
  5. Landyak, O.M. & Konovalov, D.O. (2015). Media-art v konteksti suchasnoho ekrannoho mystetstva [Media art in the context of modern screen art]. Paradyhma piznannya: humanitarni pytannya. 104–118. URL: https://naukajournal.org/ index.php/Paradigm/article/view/451/629 [in Ukrainian].
  6. Mark Gudmen. Knowledger. URL: https://ru. knowledgr.com/03422315/МаркГудмен [in Russian].
  7. Marta Kvinn [Martha Quinn]. Кinobaza. URL: https://kinobaza.com.ua/persons/martha-quinn?page= [in Ukrainian].
  8. Melʹnyk, M. M. (2019). Syntez mystetstv u suchasnykh estradnykh nomerakh [Synthesis of arts in modern pop numbers]. Stsenichne mystetstvo u svitovomu kulʹturnomu prostori XXI stolittya: materialy I Vseukr. nauk.-prakt. konf. prof.-vykl. skladu, doktorantiv, aspirantiv i mahistrantiv. Kyiv: Vyd. tsentr KNUKiM. 95–98. [in Ukrainian].
  9. Nina Blackwood. Wikipedia site: 360wiki.ru. URL: https://360wiki.ru/wiki/Nina_Blackwood [in Russian].
  10. Rutt–Etra Video Synthesizer. URL: http://www. da-fest.bg/DADict/index.php?title=Рут-Етра_ Видео_Синтезатор_(Rutt-Etra_Video_Synthesizer) [in Ukrainian].
  11. Alan Caldwell Hunter. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Hunter_(VJ) [in English].
  12. Almen, J. (2011). The Art of the VJ: The origin of a complete art. HEM Final paper. Dr. McGregor Boyle. URL: https://www.academia.edu/35480203/ The_Art_of_the_VJ_The_Origin_ of_a_Complet e_Art [in English].
  13. Dekker, A. (2003). Synaesthetic Performance іn the Club Scene. 3rd Conference on Computational Semiotics for Games and New Media, 10–12 September, University of Teesside. URL: http://www.cosignconference.org/downloads/papers/ dekker_cosign_2003.pdf [in English].
  14. Faulkner, M. (2006). VJ: Audio-Visual Art VJ Culture. London: Laurence King, 192. [in English].
  15. Ken Anderson. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://disney.fandom.com/wiki/Ken_Anderson [in English].
  16. Hook, J., Green, D., McCarthy, J. & other (2011). A VJ centered exploration of expressive interaction. CHI ’11: Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 1265–1274. URL: https://dl.acm.org/doi/10.1145/1978942.1979130 [in English].
  17. J. Jackson (media personality). From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/J.J._Jackson_(media_personality) [in English].
  18. June Paik. From Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/ wiki/Nam_June_Paik [in English].
  19. Mengqin, M. (2008). Night Club Visuals as Liminal Art. Visual Literacies Conference Oxford University. URL: https://www.academia.edu/ 5525532/Briel_Night_Clubbing_vsion_pdf0 [in English].
  20. Рeter Rubin. URL: http://www.namenfinden. de/s/ralf+peter+rubin; https://de.wikipedia.org/wiki/Peter_Rubin [in English].
  21. Pigg, E. S. (2020). Video Jockeys: New Media in Performance Art. Columbus, OH: Ohio State University, URL: https://kb.osu.edu/bitstream/ handle/1811/91715/VideoJockeys-ewMediainPerformance Art.pdf [in English].
  22. Seymour Locks. John Natsoulascenter for the Arts. URL: https://www.natsoulas.com/movementmedium/abx-beat/locks-seymour/ [in English].
  23. Steggell, A. (2006). Mind, the Gapsynaesthesia and Contemporary Live Art Practice. Norwegian Theatre Academy. URL: https://www.researchgate.net/publication/270819352_Mind_the_Gap_Synaesthesia_and_Contemporary_Live_Art_Practice [in English].
  24. Spinrad, P., Ulto, М. & Schwark, J. (2005). The VJ Book: Inspirations and Practical Advice for Live Visuals Performance. Los Angeles: Feral House, [in English].
  25. Tsoupikova, D., Kostis, -N. & Sandin, D. (2013). A practical guide to art/science collaborations. SIGGRAPH ’13: ACM SIGGRAPH 2013. URL: https://doi.org/10.1145/2504435. 2504455 [in English].
  26. Wahl, Ch. (2013). Between Art History and Media History: A Brief Introduction to Media Art: Challenges and Perspectives. [w:] Preserving and Exhibiting Media Art. Published by Amsterdam University Press. 1-55. URL: https://www.degruyter. com/document/doi/10.1515/9789048513833-004/html [in English].
  27. Weisling, A. (2012). A case for a notation system for live visual performance. A dissertation for the degree of Master of Sonic Arts. Queen’s University Belfast Sonic Arts Research Center. URL: https://www.academia.edu/1933512/Masters_Dissertation_A_Case_for_a_Notational_System_for_Live_Visual_Performance [in English].
  28. Willis, H. (2019). New Digital Cinema. Reinventing the Moving Image. Wallflower Press, Columbia University Press. 144. [in English].