ІСТОРІОГРАФІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ТВОРЧОГО ДОРОБКУ Е. КОНТРАТОВИЧА

БЕЛІЧКО Н. Ю., ЧЕЙПЕШ А. І.

Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури

Мета: проаналізувати джерела, що висвітлюють історичні події Закарпаття початку ХХ ст., соціально-культурний осередок, в якому формувався художник, а також творчість та життя Е. Контратовича.

Методологія. У дослідженні використано аналітичний метод для виявлення стану розробки теми; метод систематизації – для опрацювання зібраної інформації, поділу її на категорії за наявним матеріалом та у хронологічному порядку; метод узагальнення, який дав змогу сформувати висновки до даної статті.

Результати. Здійснено аналіз джерел, в яких висвітлюється творча спадщина та життєвий шлях представника закарпатської живописної школи Е. Контратовича (1912–2009). Наявна інформація упорядкована у хронологічному порядку – дорадянські джерела (1930–1946), радянські (1946–1990) та сучасні (від 1991 року). Кожну групу систематизовано за видами друкованої продукції – від монографій до періодичних видань. Окрему групу становлять архівні матеріали, в яких виявлено важливі дані для реконструкції як середовища, в якому формувалася творча особистість митця, так і життя Е. Контратовича. До уваги взято джерела, в яких розкрито історичну долю території сучасного Закарпаття; видання, присвячені процесу становлення культурно-мистецького середовища в Ужгороді та матеріали з аналізом життєвого та творчого шляху Е. Контратовича.

Наукова новизна полягає у тому, що вперше в одному дослідженні зібрано та систематизовано переважну кількість джерел, в яких висвітлено важливі факти з життя Е. Контратовича або проаналізовано його творчий доробок.

Практична значущість. Представлені матеріали, аналіз віднайдених джерел та висновки можуть бути використані в наукових дослідженнях, присвячених закарпатській школі живопису та образотворчого мистецтва України ХХ століття.

Ключові слова. Ернест Контратович, закарпатська школа живопису, історіографія, культура Закарпаття, історія Закарпаття.

HISTORIOGRAPFY OF THE STUDY OF THE ARTISTIC LEGASY OF E. KONTRATOVYCH

BELICHKO N. Yu., CHEIPESH A. I.

National Academy of Fine Arts and Architecture

Purpose: To analyze the sources that cover the historical events of Transcarpathia in the early XX century, the sociocultural center where the artist was formed, as well as the work and life of E. Kontratovych.

Methodology. In the research, the following methods were used: the analytical method to identify the stage of development of the topic, the systematization method to process the collected information and to divide it into categories according to the available material and chronological order, and the method of generalization, which allowed to draw conclusions to this article.

Results. The analysis of the sources, which illustrate the creative heritage and the life journey of E. Kontratovych (1912–2009), the representative of the Transcarpathian school of painting, was carried out. The available information was ordered chronologically — pre-Soviet (1930–1946), Soviet (1946–1990), and modern (since 1991) sources. Each group was organized according to the types of printed products — from monographs to periodicals. A separate group consists of archive materials that contain the important data for the reconstruction of both the environment where the creative personality of the artist was formed and the life of E. Kontratovych. The following materials were taken into account: the sources, which reveal the historical destiny of the territory of modern Transcarpathia; the publications devoted to the process of formation of the cultural and artistic environment in Uzhhorod city, and the materials with an analysis of the life and creative path of E. Kontratovych.

The scientific novelty is that for the first time, the vast majority of sources, which highlight the important facts from the life of E. Kontratovych or analyze his creative work, were collected and systematized in one research.

Practical significance. The presented materials, analysis of the found sources, and conclusions can be used in the scientific researches devoted to the Transcarpathian school of painting and fine arts of Ukraine of the XX century.

Keywords. Ernest Kontratovych, the Transcarpathian school of painting, the historiography, the culture of Transcarpathia, the history of Transcarpathia.

ИСТОРИОГРАФИЯ ИССЛЕДОВАНИЯ ТВОРЧЕСКИХ НАРАБОТОК Э. КОНТРАТОВИЧА

БЕЛИЧКО Н. Ю., ЧЕЙПЕШ А. И.

Национальная академия изобразительного искусства и архитектуры

Цель: проанализировать источники, освещающие исторические события Закарпатья начала ХХ в., социально-культурный центр, в котором формировался художник, а также творчество и жизнь Э. Контратовича.

Методология. В исследовании использован аналитический метод для выявления состояния разработки темы; метод систематизации – для проработки собранной информации, разделения ее на категории по имеющемуся материалу и в хронологическом порядке; метод обобщения, позволяющий сформировать выводы к данной статье.

Результаты. Осуществлен анализ источников, где освещается творческое наследие и жизненный путь представителя закарпатской живописной школы Э. Контратовича (1912–2009). Имеющаяся информация упорядочена в хронологическом порядке – досоветские источники (1930–1946), советские (1946–1990) и современные (с 1991 года). Каждая группа систематизирована по видам печатной про­дукции – от монографий до периодических изданий. Отдельную группу составляют архивные материалы, в которых обнаружены важные данные для реконструкции как среды, в которой формировалась творческая личность художника, так и жизни Э. Контратовича. Во внимание взяты источники, в которых раскрыта историческая судьба территории современного Закарпатья; издания, посвященные процессу становления культурно-художественной среды в Ужгороде и материалы с анализом жизненного и творческого пути Э. Контратовича.

Научная новизна состоит в том, что впервые в одном исследовании собрано и систематизировано значительное количество источников, в которых отражены важные факты из жизни Э. Контратовича или проанализированы его творческие наработки.

Практическая значимость. Представленные материалы, анализ найденных источников и выводы могут использоваться в научных исследованиях, посвященных закарпатской школе живописи и изобразительного искусства Украины ХХ века.

Ключевые слова. Эрнест Контратович, закарпатская школа живописи, историография, культура Закарпатья, история Закарпатья.

Література

  1. Архів коледжу мистецтв ім. А. Ерделі. 9 арк. Особовий листок по обліку кадрів Е. Контратовича.
  2. Буряковская Н. Чистые краски Закарпатья. Рабочая газета. 1965. 4 дек.
  3. Гаврош О. Закарпатське століття: ХХ інтерв’ю. Ужгород : Мистецька лінія, 2006. 330 с.
  4. Гаврош О. Контратовичі: Закарпатські династії. Новини Закарпаття. 2002. 25 трав.
  5. Гаврош О. Перші виставки закарпатців у Києві та Москві: що залишилося за кадром. Вісник Закарпатської академії мистецтв. Ужгород, 2017. Випуск 8. С. 161–164.
  6. Гаврош О. Побутовий жанр Закарпаття 1945–1991 років: еволюція жанру, тематика, персоналії : дис. … канд. мист. : 17.00.05. Львів, 2017. 365 с.
  7. Гапак С. Образотворче мистецтво українців Чехословаччини (1918–1945). Братислава : Словацьке педагогічне видавництво в Братиславі; відділ української літератури в Пряшеві, 1975. 249 с.
  8. Гапак С. Соціальна тематика у творчості українських художників Чехословаччини 30-х років. Дукля. 1975. № 2. С. 62–68.
  9. Державний архів Закарпатської області. Ф. Р-1544. Оп. 1. Д. 69. 175 листов. Стенограммы и книги отзывов по выставке художников Закарпатья за 1956 год.
  10. Дьерке Г. Творчість Володимира Микити в контексті образотворчого мистецтва Закарпаття другої половини ХХ – початку ХХІ ст.: традиції та художні експерименти : дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.05. Львів, 2018. 512 с.
  11. Ерделі А. ІМЕН : літературні твори, щоденники, думки / уклад. І. Небесник, М. Сирохман, П. Балла. Ужгород : Вид-во Олександри Гаркуші, 2012. 440 с.
  12. Ерделі А. Унгварські художні тижні. ЗоряHajnal. 1941. № 1–2. С. 168–176.
  13. Ернест Контратович / упоряд. Б. Кузьма, авт. вступ. ст. О. Федорук, О. Приходько. Ужгород : Видавництво «Карпати», 2007. 104 с.
  14. Закарпаття 1919–2009: історія, політика, культура. / під ред. М. Вегеша, Ч. Фединець. Ужгород : Видавництво «Ліра», 2010. 720 с.
  15. Ізворін О. Сучасні руські художники. Зоря-Hajnal. 1942. № 3–4. С. 387–415.
  16. Ізворін О. Сучасні руські художники. Зоря-Hajnal. № 1–4. С. 254–288.
  17. Каллай Е. Мистецтво та художники Карпатського краю. Огоньки. 1940. С. 35–40.
  18. Каталог персональної виставки творів Заслуженого художника УРСУ Ернеста Рудольфовича Контратовича / вступ. ст. О. Приходько, Г. Рижова. Ужгород : Закарпатський облполіграфвидав. 1988. 24 с.
  19. Каталог персональної виставки творів Народного художника України Ернеста Рудольфовича Контратовича / вступ. ст. О. Приходько. Ужгород : Міська друкарня. 1992. 7 с.
  20. Кашшай О. Культуротворчість Антона Кашшая на тлі закарпатської художньої школи : дис. … канд. мист. : 26.00.01. Київ, 2021. 280 с.
  21. Кобулей В. Митець від Бога. Едельвейс Закарпаття. 2007. 6 груд. С. 7.
  22. Контратович Ернест / авт. вступ. ст. та упоряд. В. Мартиненко. Київ : Мистецтво, 1973. 52 с.
  23. Контратович Е. Творчий шлях : рукопис. 7 с. / Особова справа Ернеста Контратовича / Фонд архівного підрозділу Закарпатської обласної організації Спілки художників України.
  24. Кузьма Б. Висока мета закарпатців. Образотворче мистецтво. 2007. № 1. С. 6–8.
  25. Курильцева В. Бокшай Иосиф Иосифович. Москва : Совет. художник, 1962. 63 с.
  26. Манайло-Приходько В. Графічне мистецт­во Федора Манайла. Вісник Закарпатської академії мистецтв. Вип. 11. С. 30–38.
  27. Мартиненко В. Як не бачать інші. Образотворче мистецтво. 2002. № 4. 12–14.
  28. Мишанич В. Ернест Контратович: «… Людина мусить жити заради мистецтва, найбільша трагедія – не оцінити красу». Календар «Просвіти» на 2012 рік. 2012. С. 56–58.
  29. Нариси історії Закарпаття : в 3 т. / ред. І. Гранчак, Е. Балагурі, І. Грицак, В. Ілько, І. Поп. Ужгород: Видавництво “Закарпаття”, 1995. Т. ІІ. 664 с.
  30. Небесник І. Адальберт Ерделі. Львів : Мс, 2007. 296 с.
  31. Небесник І. Художня освіта на Закарпатті у ХХ столітті: історико-педагогічний аспект. Ужгород : Закарпаття, 2000. 168 с.
  32. Небесник І. (молодший) Графічне мистецтво Закарпаття другої половини ХХ століття. Етапи розвитку, стилістичні особливості. Ужгород : Видавництво О. Гаркуші, 2020. 236 с.
  33. Островский Г. Адальберт Михайлович Эрдели. М. : Совет. художник, 1966. 100 с.
  34. Островський Г. Й. Й. Бокшай. М. : Совет. художник, 1967. 92 с.
  35. Островський Г. Образотворче мистецтво Закарпаття. Київ: Мистецтво. 1974. 198 с.
  36. Островский Г. Художники Закарпатья. Искусство. 1966. № 5. С. 20-25.
  37. Павельчук І. Постімпресіонізм в українському живописі ХХ століття. Київ : Києво-Могилянська академія, 2019. 576 с.
  38. Приймич М. Церковне професійне малярство Закарпаття другої половини XVIII – першої половини XX ст.: народна традиція, візантійська канонічність та впливи західноєвропейського мистецтва : дис. … д-ра мист. : 17.00.05. Львів, 2017. 508 с.
  39. Приходько О. Ернесту Контратовича – 80. Духовні висвітли Майстра. Новини Закарпаття. 1992. 16 травня. С. 5.
  40. Скляренко Г. Закарпатська школа живо­пису в контексті українського мистецтва другої половини ХХ століття. Мистецтвознавство України. Вип. 17. С. 220–229.
  41. Федорук О. Художники закарпатської малярської школи. Перетин знаку : вибрані мистецтвознавчі статті: у 3 кн. Кн. 1. Київ, 2006. С. 127-144.
  42. Фонд архівного підрозділу Закарпатської обласної організації Спілки художників України. 85 арк. Особова справа Ернеста Контратовича.
  43. ЦДАМЛМ (Центральний Державний архів-музей літератури та мистецтва) Ф. 581. Оп. 1. Д. 175. 4 листа. Отчет художницы Яблонской о поездке в г. Ужгород, в связи с подготовкой к декаде украинской литературы и искусства в Москве (1950).
  44. ЦДАМЛМ. Ф. 581. Оп. 2. Спр. 55. Арк. 74–90. Особова справа А. Ерделі.
  45. ЦДАМЛМ. Ф. 581. Оп. 2. Д. 308. 4 лист. Отчет о поездке художника М. Дерегуса в г. Ужгород для проверки состояния подготовки художников Закарпатья к творческой выставке (1952)
  46. ЦДАМЛМ. Ф. 581. Оп. 2. Спр. 349. 121 арк. Особова справа Й. Бокшая.
  47. ЦДАМЛМ. Ф. 986. Оп. 1. Спр. 92. 112 лист. Выставка живописи художника Контратовича Э. Р 18 сентября 1973 г. (приглашения, афиша, каталог, репродукции, стенограмма обсуждения, отзывы посетителей).
  48. Цельтнер В. Фёдор Фёдорович Манайло. М. : Совет. художник, 1986. 143 с.
  49. Чейпеш А. Жанровий та тематичний діапазон творчої спадщини Е. Контратовича. Вісник Закарпатської Академії мистецтв. №12. С. 146–253.
  50. Чейпеш А. Образ жінки у побутових творах Е. Контратовича. Українська Академія мистецтва: дослідницькі та науково-методичні праці. Київ, 2018. № 27. С. 243–249.
  51. Чейпеш А. Пейзажні твори Е. Контратовича з колекції Національного музею України (до питання атрибуції). Вісник Закарпатської Академії мистецтв. 2018. №11. С. 139–144.
  52. Штець В. Творчість Золтана Шолтеса у контексті розвитку образотворчого мистецтва Закарпаття ХХ століття : дис. … канд. мист. : 17.00.05. Львів, 2018. 369 с.
  53. Яринич С. «Закарпатцы вернули украинской живописи цвет» (интервью з Ковальской Л., Мамаевой Е.). Антиквар. 2011. № 11(58). С. 51–55.
  54. Cheipesh A. The Impact of Historic Events on the Formation of the Creative Method of Ernest Kontratovych in the Early Period (1930s–1940s). Ikonotheka, 2020. № P. 69–88. https://doi.org/10.31338/2657-6015ik.30.4
  55. Zatloukal J. U vytvarniku na Podkarpatske Rusi. Sborník hospodářského, kulturního a politického poznání Podkarpatské Rusi`, Bratislava : Klub přátel Podkarpatské Rusi. 1936. S. 233–240.

References

  1. Arkhiv koledzhu mystetstv im. A.Erdeli. [Archive of the College of Arts named after A. Erdeli] 9 ark. Osobovyj lystok po obliku kadriv E. Kontratovycha. [in Ukrainian].
  2. Buriakovskaia, N. (1965). Chistye kraski Zakarpatia [Pure colors of Transcarpathia]. Rabochaia hazeta – Working newspaper, 284 (2718) [in Russian].
  3. Havrosh, O. (2006). Zakarpatske stolittia: XXinterviu [Transcarpathian century: XX interviews]. Uzhhorod [in Ukrainian].
  4. Havrosh, O. (2002). Kontratovychi: Zakarpats’ki dynastii [The Kontratovychs: Transcarpathian dynasties]. Novyny Zakarpattia – Transcarpathian news. 73–74 (2250–2251), 12 [in Ukrainian].
  5. Havrosh, O. (2017). Pershi vystavky zakarpattsiv u Kyievi ta Moskvi: scho zalyshylosia za kadrom [The first exhibitions of Transcarpathian artists in Kyiv and Moscow: what remained behind the scene]. Visnyk Zakarpatskoi akademii mystetstvNewsletter Transcarpathian Academy of Arts. 8, 161–164 [in Ukrainian].
  6. Havrosh, O. (2017). Pobutovyj zhanr Zakarpattia 1945–1991 rokiv: evoliutsiia zhanru, tematyka, personalii [Genre art of Transcarpathia in 1945–1991: evolution of the genre, themes, personalities]. Candidate’s thesis. L’viv [in Ukrainian].
  7. Hapak, S. (1975). Obrazotvorche mystetstvo ukraintsiv Chekhoslovachchyny (1918–1945) [Fine Arts of Ukrainians in Czechoslovakia (1918–1945)]. Bratyslava [in Ukrainian].
  8. Hapak, S. (1975). Sotsialna tematyka u tvorchosti ukrains’kykh khudozhnykiv Chekhoslovachchyny 1930-kh rokiv [Social themes in the works of Ukrainian artists in Czechoslovakia in the 1930s]. DukliaDukla. 2, 62–68 [in Ukrainian].
  9. Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti [State archive of the Zakarpattia region]. F. R-1544. Op. 1. D. 69. 175 ark. Stenohrammy y knyhy otzyvov po vystavke khudozhnykov Zakarpat’ia za 1956 hod. [in Russian].
  10. D’erke, G. (2018) Tvorchist’ Volodymyra Mykyty v konteksti obrazotvorchoho mystetstva Zakarpattia druhoi polovyny XX – pochatku XXI st.: tradytsii ta khudozhni eksperymenty [Creativity of Volodymyr Mykyta in the context of fine arts of Transcarpathia in the second half of the XX–early XXI century: traditions and artistic experiments]. Candidate’s thesis. L’viv [in Ukrainian].
  11. Erdeli, A. (2012). IMEN: literaturni tvory, schodennyky, dumky [IMEN: literary works, diaries, thoughts]. (Nebesnyk I., Syrokhman M., Balla P., Eds). Uzhhorod: Vyd-vo Oleksandry Harkushi [in Ukrainian].
  12. Erdeli, A. (1941). Unhvars’ki khudozhni tyzhni [Ungvar art weeks]. ZoriaHajnal. 1–2, 168–176 [in Ukrainian].
  13. Ernest Kontratovych (2007). [Ernest Kontratovych]. (Kuz’ma B., Fedoruk O., Prykhod’ko O., Eds). Uzhhorod: Vydavnytstvo «Karpaty». [in Ukrainian].
  14. Zakarpattia 1919–2009: istoriia, polityka, kultura (2010). [Transcarpathia 1919–2009: history, politics, culture]. (M. Vehesha, Ch. Fedynets, Eds). Uzhhorod: Vydavnytstvo «Lira». [in Ukrainian].
  15. Izvorin, O. (1942). Suchasni rus’ki khudozhnyky [Modern Ruthenian Artists]. Zoria-Hainal. 3–4, 387–415 [in Ukrainian].
  16. Izvorin, O. (1943). Suchasni rus’ki khudozhnyky [Modern Ruthenian Artists]. Zoria-Hainal. 1–4, 254–288 [in Ukrainian].
  17. Kallai, E. (1940). Mystetstvo ta khudozhnyky Karpats’koho kraiu [Art and artists of the Carpathian region]. OhonkyLights. 35–40 [in Ukrainian].
  18. Kataloh personalnoi vystavky tvoriv Zasluzhenoho khudozhnyka URSU Ernesta Rudolfovycha Kontratovycha (1988) [Catalogue of the personal exhibition of the works of the Honored Artist of the Ukrainian SSR Ernest Rudolfovych Kontratovych]. (Prykhod’ko O., Ryzhova H., Eds). Uzhhorod: Zakarpats’kyi oblpolihrafvydav. [in Ukrainian].
  19. Kataloh personalnoi vystavky tvoriv Narodnoho khudozhnyka Ukrainy Ernesta Rudolfovycha Kontratovycha (1992) [Catalogue of the personal exhibition of the works of the People’s Artist of the Ukraine Ernest Rudolfovych Kontratovych]. Prykhod’ko O., Eds). Uzhhorod: Mis’ka drukarnia. [in Ukrainian].
  20. Kashshai, O. (2021). Kul’turotvorchist’ Antona Kashshaia na tli zakarpats’koi khudozhn’oi shkoly [Cultural creativity of Anton Kashshai against the background of the Transcarpathian art school]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
  21. Kobulei, V. (2007). Mytets’ vid Boha [Heaven-born artist]. Edel’veis Zakarpattia – Transcarpathian Edelweiss. 2, 7 [in Ukrainian].
  22. Kontratovych Ernest (1973). [Kontratovych Ernest]. Martynenko V. (Eds). Kyiv: Mystetstvo. [in Ukrainian].
  23. Kontratovych, E. Tvorchyi shliakh [Creative way]: manuscript. 7 ark. / Osobova sprava Ernesta Kontratovycha / Fond arkhivnoho pidrozdilu Zakarpats’koi oblasnoi orhanizatsii Spilky khudozhnykiv Ukrainy. [in Ukrainian].
  24. Kuz’ma, B. (2007). Vysoka meta zakarpattsiv [High goal of the Transcarpathians]. Obrazotvorche mystetstvo – Fine Arts. 1, 6–8 [in Ukrainian].
  25. Kuryl’tseva, V. (1962). Bokshai Yosyf Yosyfovych [Boksay Jozsef]. Moscow [in Russian].
  26. Manailo-Prykhod’ko, V. (2018). Hrafichne mystetstvo Fedora Manaila [Graphic art of Fedir Manailo]. Visnyk Zakarpats’koi akademii mystetstvNewsletter Transcarpathian Academy of Arts. 11, 30–38 [in Ukrainian].
  27. Martynenko, V. (2002). Yak ne bachat’ inshi [As others do not see]. Obrazotvorche mystetstvo – Fine Arts. 4, 12–14 [in Ukrainian].
  28. Myshanych, V. (2012). Ernest Kontratovych: «… Liudyna musyt’ zhyty zarady mystetstva, naibil’sha trahediia – ne otsinyty krasu» [Man must live for the art, the greatest tragedy is not to appreciate the beauty]. Kalendar «Prosvity» na 2012 rik – Calendar «Enlightenment» for 2012. 56–58 [in Ukrainian].
  29. Narysy istorii Zakarpattia (1995). [Feature stories of the history of Transcarpathia]. Hranchak I., Balahuri E., Hrytsak I., Il’ko V., Pop I., Eds). Vydavnytstvo “Zakarpattia” (Vols. 1-3; Vol. 2). Uzhhorod [in Ukrainian].
  30. Nebesnyk, I. (2007). Adal’bert Erdeli [Adalbert Erdeli]. L’viv [in Ukrainian].
  31. Nebesnyk, I. (2000). Khudozhnia osvita na Zakarpatti u XX stolitti: istorykopedahohichnyi aspekt [Art education in Transcarpathia in the XXcentury: historical and pedagogical aspect]. Uzhhorod [in Ukrainian].
  32. Nebesnyk, I. (junior) (2020). Hrafichne mystetstvo Zakarpattia druhoi polovyny XX stolittia. Etapy rozvytku, stylistychni osoblyvosti [Graphic art of Transcarpathia in the second half of the XXcentury. Stages of development, stylistic features] Uzhhorod [in Ukrainian].
  33. Ostrovskyi, H. (1966). Adalbert Erdeli [Adalbert Erdeli]. Moscow [in Ukrainian]
  34. Ostrovs’kyi, H. (1967). J. J. Bokshai [J.J. Boksay]. Moscow [in Ukrainian].
  35. Ostrovskyi, H. (1974). Obrazotvorche mystetstvo Zakarpattia [Fine arts of Transcarpathia]. Kyiv [in Ukrainian].
  36. Ostrovskyi, H. (1966). Khudozhnyky Zakarpat’ia [Artists of Transcarpathia] IskusstvoArt. 5, 20-25 [in Russian].
  37. Pavel’chuk, I. (2019). Postimpresionizm v ukrainskomu zhyvopysi XX stolittia [Post-Impressionism in Ukrainian painting of the XXcentury]. Kyiv [in Ukrainian].
  38. Pryimych, M. (2017). Tserkovne profesiine maliarstvo Zakarpattia druhoi polovyny XVIII – pershoi polovyny XX st.: narodna tradytsiia, vizantiis’ka kanonichnist’ ta vplyvy zakhidnoievropeis’koho mystetstva [Church professional painting of Transcarpathia in the second half of the XVIII – first half of the XXcentury: folk tradition, Byzantine canonicity and influences of Western European art]. L’viv [in Ukrainian].
  39. Prykhod’ko, O. (1992). Ernestu Kontratovychu – 80. Dukhovni vysvitly Majstra [Ernest Kontratovych – 80. Spiritual enlightenment of the master]. Novyny ZakarpattiaTranscarpatian News. 69 (317), 5 [in Ukrainian].
  40. Skliarenko, H. (2017). Zakarpats’ka shkola zhyvopysu v konteksti ukrains’koho mystetstva druhoi polovyny XX stolittia [Transcarpathian school of painting in the context of Ukrainian art of the second half of the XX century]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy – Art history of Ukraine. 17, 220–229 [in Ukrainian].
  41. Fedoruk, O. (2006). Khudozhnyky zakarpatskoi maliarskoi shkoly [Artists of the Transcarpathian school of painting]. Peretyn znaku: vybrani mystetstvoznavchi statti [Crossing of the sign: selected art history articles]. Publishing house A+C (Vols. 1-3; Vol. 1) Kyiv [in Ukrainian].
  42. Fond arkhivnoho pidrozdilu Zakarpatskoi oblasnoi orhanizatsii Spilky khudozhnykiv Ukrainy [Fund of the archival subdivision of the Transcarpathia region organization of the Union of Artists of Ukraine]. 85 ark. Osobova sprava Ernesta Kontratovycha. [in Ukrainian].
  43. TsDAMLM (Tsentral’nyi Derzhavnyij arkhiv-muzei literatury ta mystetstva) [Central State archive-museum of literature and art] F. 581. Op. 1. D. 175. 4 pages. Otchet khudozhnitsy Yablonskoi o poezdke v h. Uzhhorod, v sviazy s podhotovkoi k dekade ukrainskoi literatury i iskusstva v Moskve (1950) [in Russian].
  44. TsDAMLM [CSAMLA]. F. 581. Op. 2. Spr. 55. Ark. 74–90. Osobova sprava A. Erdeli [in Russian].
  45. TsDAMLM [CSAMLA]. F. 581. Op. 2. D. 308. 4ark. Otchet o poezdke khudozhnika M. Derehusa v h. Uzhhorod dlia proverki sostoianiia podhotovki khudozhnikov Zakarpat’ia k tvorcheskoi vystavke (1952) [in Russian].
  46. TsDAMLM [CSAMLA]. F. 581. Op. 2. Spr. 349. 121 ark. Osobova sprava J. Bokshaia) [in Russian].
  47. TsDAMLM [CSAMLA]. F. 986. Op. 1. Spr. 92. 112 ark. Vystavka zhyvopisi khudozhnika Kontratovicha E. R. 18 sentiabria 1973 h. (prihlasheniia, afisha, kataloh, reproduktsii, stenohramma obsuzhdeniia, otzyvy posetitelei) [in Russian].
  48. Tsel’tner, V. (1986). Fiodor Fiodorovych Manajlo [Fedir Fedorovych Manailo]. Moscow [in Russian].
  49. Cheipesh, A. (2019). Zhanrovyj ta tematychnyj diapazon tvorchoi spadschyny E.Kontratovycha [The genre and thematic range of the artistic legacy of E. Kontratovych.]. Visnyk Zakarpatskoi Akademii mystetstv – Newsletter Transcarpathian Academy of Arts. 12, 146–253 [in Ukrainian].
  50. Cheipesh, A. (2018). Obraz zhinky u pobutovykh tvorakh E. Kontratovycha. [The image of a woman in everyday works of E. Kontratovych]. Ukrainska Akademiia mystetstva: Doslidnytski ta naukovometodychni pratsi – Ukrainian Academy of Arts. Research and Methodology Papers. 27, 243–249 [in Ukrainian].
  51. Cheipesh, A. (2018). Peizazhni tvory E. Kontratovycha z kolektsii Natsional’noho muzeiu Ukrainy (do pytannia atrybutsii) [Landscape works of E. Kontratovych from the collection of the National Art Museum of Ukraine (to the issue of attribution)]. Visnyk Zakarpatskoi Akademii mystetstv – Newsletter Transcarpathian Academy of Arts. 11, 139–144 [in Ukrainian].
  1. Shtets’, V. (2018) Tvorchist’ Zoltana Sholtesa u konteksti rozvytku obrazotvorchoho mystetstva Zakarpattia XX stolittia [Creativity of Zoltan Sholtes in the context of the development of fine art of Transcarpatia in the XX century]. Candidate’s thesis. L’viv [in Ukrainian]
  2. Yarynych, S. (2011). «Zakarpattsy vernuli ukrainskoi zhyvopisi tsvet» (interv’iu z Koval’skoi L., Mamaevoi E.) [Transcarpathians returned the color to Ukrainian painting (interview with Kovalska L., Mamaeva E.]. Antykvar – Antiquer. 11 (58), 51–55 [in Ukrainian].
  3. Cheipesh, A. (2020). The Impact of Historic Events on the Formation of the Creative Method of Ernest Kontratovych in the Early Period (1930s–1940s). Ikonotheka, 30, 69–88. https://doi.org/10.31338/2657-6015ik.30.4
  4. Zatloukal, J. (1936). U vytvarniku na Podkarpatske Rusi [At the artists in Subcarpathian Ruthenia. Proceedings of economic, cultural and political knowledge of Subcarpathian Russia]. Klub přátel Podkarpatské Rusi. [in Czech].