GRAPHIC FEATURES OF THE ADVERTISING POSTERS OF UKRAINIAN FOLK AND POP MUSIC OF THE SECOND HALF OF THE XX CENTURY

CHUPRINA N. V., MALYSH D. О., GOLOVCHANSKA Ye. O., GERASYMENKO O. D., MYKHAJLUK O. Yu.

Kyiv National University of Technologies and Design

The purpose of this work is to identify the characteristics of the visual language of posters of Ukrainian folk and pop music, the search for relevant graphic solutions for further use in modern design.

Methodology. The research method is to observe and compare design objects. The study was based on posters of musical events and folk and pop music groups of Ukraine, developed in different stylistic, figurative and design variants and genres. The chronological boundaries of the study are determined by the period of poster art of Soviet Ukraine in the second half of the XX century and the post-Soviet period of the XX century (1960 – 1999).

Results. Features of the development of the visual component of music and song posters of the second half of the XX century was divided into several genre trends in the specified time frame. The analysis of the composition, colors, plot, decorative elements and fonts of posters of folk and pop music of Soviet and post-Soviet Ukraine, in order to identify relevant and outdated graphic solutions.

Scientific novelty. The analysis of stylistic features of music and song Ukrainian-Soviet posters according to certain features, elements of visual symbols and graphic components is carried out in the work. Relevant and outdated image-design solutions in the design of posters of the second half of the XX century are revealed.

Practical significance. The proposed research and the results presented in the articles can be used in scientific works used with further study of the design elements of Ukrainian posters; in the educational process for the study of case studies.

Keywords: Ukrainian pop music poster; visual language; image-design solutions; stylistics; helvetica; typography; graphic design; Soviet poster.

ГРАФІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РЕКЛАМНИХ ПЛАКАТІВ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ ТА ЕСТРАДНОЇ МУЗИКИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТОЛІТТЯ

ЧУПРІНА Н.В., МАЛИШ Д.О., ГОЛОВЧАНСЬКА Є.О., ГЕРАСИМЕНКО О.Д., МИХАЙЛЮК О.Ю.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою даної роботи є виявлення характерних особливостей візуальної мови плакатів української народної та естрадної музики, пошук актуальних графічних рішень для подальшого використання в сучасному дизайні.

Методологія. Методом дослідження є спостереження та порівняння об’єктів дизайну. Основою дослідження стали плакати музичних подій і колективів народної та естрадної музики України, розроблені в різних стильових, образно-проєктних варіантах. Хронологічні межі дослідження зумовлюються періодом плакатного мистецтва радянської України другої половини XX ст. і пострадянським періодом XX ст. (1960 – 1999рр.).

Результати. Особливості розвитку візуальної складової рекламних музичних плакатів другої половини XX століття було поділено на кілька різних тенденцій в означені часові рамки. Проведено аналіз композиції, колористики, сюжету, декоративних елементів і шрифтів плакатів народної та естрадної музики радянської і пострадянської України з метою виявлення актуальних та застарілих графічних рішень.

Наукова новизна. Здійснено аналіз стилістичних особливостей рекламних плакатів фольклорного і естрадного напрямів в Україні радянських часів за певними ознаками, елементами візуальних символів та графічними складовими. Виявлено актуальні й застарілі образно-проєктні рішення у дизайні плакатів другої половини XX століття.

Практична значущість. Запропоноване дослідження та висновки, викладені в статті, можуть бути використані в наукових роботах, пов’язаних з подальшим вивченням елементів дизайну плакатів України; в навчальному процесі щодо вивчення тематики дослідження.

Ключові слова: український естрадний плакат; візуальна мова; образно-проєктні рішення; стилістика; гельветика; типографічність; графічний дизайн; радянський плакат.

ГРАФИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РЕКЛАМНЫХ ПЛАКАТОВ УКРАИНСКОЙ НАРОДНОЙ И ЭСТРАДНОЙ МУЗЫКИ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ ХХ ВЕКА

ЧУПРИНА Н.В., МАЛЫШ Д.А., ГОЛОВЧАНСКАЯ Е.А., ГЕРАСИМЕНКО Е.Д., МИХАЙЛЮК О.Ю.

Київський національний університет технологій та дизайну

Целью данной работы является выявление характерных особенностей визуального языка плакатов украинской народной и эстрадной музыки, поиск актуальных графических решений для использования в современном дизайне.

Методология Методом исследования является наблюдение и сравнение объектов дизайна. Основой исследования стали плакаты музыкальных событий и коллективов народной и эстрадной музыки Украины, разработанные в разных стилевых, образно-проектных вариантах. Хронологические рамки исследования предопределяются периодом плакатного искусства советской Украины второй половины XX в. и постсоветским периодом XX в. (1960 – 1999гг.).

Результаты. Особенности развития визуальной составляющей рекламных музыкальных плакатов второй половины XX века были разделены на несколько разных тенденций в указанные временные рамки. Проведен анализ композиции, колористики, сюжета, декоративных элементов и шрифтов плакатов народной и эстрадной музыки советской и постсоветской Украины с целью выявления актуальных и устаревших графических решений.

Научная новизна. Выполнен анализ стилистических особенностей рекламных плакатов фольклорного и эстрадного направлений в Украине советского времени  по определенным признакам, элементам визуальных символов и графическим составляющим. Выявлены актуальные и устаревшие образно-проектные решения по дизайну плакатов второй половины XX века.

Практическая значимость. Представленные исследования и выводы, изложенные в статье, могут быть использованы в научных работах, связанных с дальнейшим изучением элементов дизайна плакатов Украины; в учебном процессе по изучению тематики исследования.

Ключевые слова: украинский эстрадный плакат; визуальный язык; образно-проектные решения; стилистика; гельветика; типографичность; графический дизайн; советский плакат.

Література

  1. КосівВ. М. Українська надреальність у графічному дизайні естрадного плаката 1970-1980-х років. Народознавчі зошити. 2015. № 5 (125). С. 1202–
  2. ГалькевичТ., Донець О. Український друкований плакат 1950–1964 років: із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вер­надського: каталог. Вип. 1; відп. ред. Г. М. Юхимець. Київ: НБУВ, 2014. 424 с.
  3. ГалькевичТ., Донець О. Український друкований плакат 1965–1985 років із фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вер­надського; авт. вступ. ст. О. Донець; відпов. ред. Г. М. Юхимець; Нац. б-ка України ім. В. І. Вер­надського. Київ, 2016. 924 с.
  4. ВИА «Пролетарское Танго»: веб-сайт. URL: https://www.behance.net/gallery/46482161/via-proletarskoe-tango (дата звернення: 17.09.2020).
  5. Pokrov – Orthodox Film Festival 2015-2017: веб-сайт. URL: https://www.behance.net/gallery/ 61179771/Pokrov-Orthodox-Film-Festival-2015-2017 (дата звернення: 12.02.2021).
  6. Vol I:веб-айт.URL:https://www.behance.net/gallery/71344587/Posters-Vol-I(дата звернення: 13.02.2020).
  7. Швейцарский стиль: принципы, шрифты и дизайнеры: веб-сайт. URL: https://pllsll.com/ blog/66 (дата звернення:13.02.2021)
  8. Orion Aesthetic: веб-сайт. URL: https:// www.behance.net/gallery/101659377/Orion-Aesthetic (дата звернення: 14.11.2020).
  9. Аква Віта – Технотронутий… (1996): веб-сайт. URL: https://toloka.to/t24798 (дата звернення: 23.09.2021).
  10. Ван-Гог – Екстра-клас (1997): веб-сайт. URL: https://toloka.to/t24799 (дата звернення: 15.08.2021).

References

  1. Kosiv, M. (2015). Ukrayins’ka nadreal’nist’ u hrafichnomu dyzayni estradnoho plakata 19701980-kh rokiv [Ukrainian surrealism in graphic design of pop poster of 1970–1980s]. Narodoznavchi zoshyty. (125).1204–1214. [in Ukrainian].
  2. Hal’kevych, T., Donets’, O. (2014). Ukrayins’kyy drukovanyy plakat 19501964 rokiv: iz fondiv Natsional’noyi biblioteky Ukrayiny imeni V. Vernads’koho [Ukrainian printed poster of 1950–1964: from the funds of the Vernadsky National Library of Ukraine]. 424 [in Ukrainian].
  3. Hal’kevych, T., Donets,’O. (2016). Ukrayins’kyy drukovanyy plakat 1965–1985 rokiv iz fondiv Natsional’noyi biblioteky Ukrayiny im. V.  Vernads’koho [Ukrainian printed poster of 1965–1985: from the funds of the Vernadsky National Library of Ukraine]. 924 [in Ukrainian].
  4. VIA «Proletarskoe Tanho» [VME “Proletarian Tango”]: website. URL: https://www.behance.net/gallery/46482161/via-proletarskoe-tango (last accessed: 17.09.2020) [In Ukrainian].
  5. Pokrov – Orthodox Film Festival 2015–2017: website. URL: https://www.behance.net/gallery/ 61179771/Pokrov-Orthodox-Film-Festival-2015-2017 (last accessed:12.02.2021).
  6. Posters: website. Vol I.URL:https://www.net/gallery/71344587/Posters-Vol-I(last accessed: 13.02.2020).
  7. Shveytsarskiy stil: printsipyi, shriftyi i dizayneryi [Swiss style: principles, fonts and designers]: website. URL: https://pllsll.com/blog/66 (last accessed:02.2021) [in Russian].
  8. Orion Aesthetic: website. URL: https://behance.net/gallery/101659377/Orion-Aesthetic(last accessed: 14.11.2020).
  9. Akva Vita – Tekhnotronutyy… (1996) [Aqua Vita – Techno-touched…]: website. URL: https://toloka.to/t24798 (last accessed: 23.09.2021). [in Ukrainian].
  10. Van-Hoh – Ekstra-klas (1997) [Van Hoh – Extra class]: website. URL: https://toloka.to/t24799 (last accessed: 15.08.2021).