FEATURES OF INTERIOR DESIGN OF INCLUSIVE PRESCHOOL INSTITUTIONS

ABYZOV V. A., BALANENKO M. R., VOLYNETS T. V.

Kyiv National University of Technologies and Design

The purpose is determination of the design features of the subject-spatial environment for children with disabilities. Identifying the features and aspects of artistic and color solutions when organizing the modern inclusive space for children with special needs, as well as the feasibility of using special equipment and its location in the space of preschool institutions.

Methodology. The research is based on a systematic approach that allows us to consider the architectural environment of preschool educational institutions as a hierarchically subordinate integrity. We also used methods of historical, comparative and typological analysis, and field surveys.

Results. The article considers the features of the design of the subject-spatial environment for children with disabilities. Particular attention is paid to the creation of special therapeutic zones when planning premises for children with disabilities. The application of harmonious and expressive artistic and coloristic solutions, as well as taking into account the availability of special equipment and its appropriate placement in an inclusive space are considered.

Scientific novelty is to determine the features of the formation of subject-spatial environment of inclusive preschool education and systematization of previous research on this topic.

Practical significance is to develop project recommendations for the design of inclusive preschools, determine the compliance of their subject-spatial environment to modern requirements and modern regulations, identify the impact of new trends in the formation of the internal environment of kindergartens for children with special needs.

Keywords: design; inclusive space; subject-spatial environment; children with special needs.

ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ ІНТЕР’ЄРІВ ІНКЛЮЗИВНИХ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

АБИЗОВ В. А., БАЛАНЕНКО М. Р., ВОЛИНЕЦЬ Т. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою роботи є визначення особливостей дизайну предметно-просторового середовища для дітей з обмеженими можливостями. Виявлення особливостей та аспектів художньо-образних та колористичних рішень організації сучасного інклюзив­ного простору для дітей з особливими потребами, а також доцільність використання в ньому спеціального обладнання та його розташування в просторі дошкільних закладів.

Методологія. Дослідження базується на системному підході, який дозволяє розглядати архітектурне середовище дошкільних навчальних закладів як ієрархічно підпорядковану цілісність. Використано також методи історичного, порівняльного та типологічного аналізу, натурних обстежень.

Результати. В статті розглянуто особливості дизайну предметно-просторового середовища для дітей з обмеженими можливостями. Особливу увагу приділено створенню спеціальних терапевтичних зон при плануванні приміщень для дітей з обмеженими можливостями. Розглянуто застосування гармонійних і виразних художньо-колористичних вирішень, а також урахування наявності спеціального обладнання та його відповідного розміщення в інклюзивному просторі.

Наукова новизна. Полягає у визначені особливостей формування предметно-просторового середовища інклюзивних закладів дошкільної освіти, систематизації попередніх досліджень по даній тематиці.

Практична значущість. Полягає у розроблені проектних рекомендацій щодо проектування інклюзивних закладів дошкільної освіти, визначенні відповідності їх предметно-просторового середовища до вимог сучасності та сучасних нормативних документів, виявленні впливу нових тенденцій на формування внутрішнього середовища дитячих садків для дітей з особливими потребами.

Ключові слова: дизайн; інклюзивний простір; предметно-просторове середо­вище; діти з особливими потребами.

ОСОБЕННОСТИ ДИЗАЙНА ИНТЕРЬЕРОВ ИНКЛЮЗИВНІХ УЧРЕЖДЕНИЙ ДОШКОЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

АБЫЗОВ В. А., БАЛАНЕНКО М. Р., ВОЛЫНЕЦ Т. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Целью работы является определение особенностей дизайна предметно-пространственной среды для детей с ограниченными возможностями, выявление особенностей и аспектов художественно-образных и колористических решений организации современного инклюзивного пространства для детей с особыми потребностями, а также целесообразности использования в нем специального оборудования и его расположение в пространстве дошкольных учреждений.

Методология. Исследование базируется на системном подходе, который позволяет рассматривать архитектурную среду дошкольных учебных заведений как иерархически подчиненную целостность. Использованы также методы исторического, сравнительного и типологического анализа, натурных обследований.

Результаты. В статье рассмотрены особенности дизайна предметно-пространственной среды для детей с ограниченными возможностями. Особое внимание уделено созданию специальных терапевтических зон при планировке помещений для детей с ограниченными возможностями. Рассмотрено применение гармоничных и выразительных художественно-колористических решений, а также учет наличия специального оборудования и его соответствующего размещения в инклюзивном пространстве.

Научная новизна заключается в определении особенностей формирования предметно-пространственной среды инклюзивных учреждений дошкольного образования, систематизации предыдущих исследований по данной тематике.

Практическая значимость состоит в разработке рекомендаций по трансформації обычных групп дошкольного учреждения в инклюзивные, определены соответствия предметно-пространственной среды с требованиями современности и новых нормативных документов, рассмотрено влияние новых тенденций на формирование внутренней среды детских садов в сады для детей с особыми потребностями.

Ключевые слова: дизайн; инклюзивный пространство; предметно-пространственную среду; дети с особыми потребностями.

Література

  1. Арт-терапія. URL: https://uk.wikipedia.org/ wiki/%D0%90%D1%80%D1%82-%D1%82%D0% B5%D1%80%D0%B0%D0%BF%D1%96%D1%8F.
  2. Изучаем влияние цвета на психику детей. 2020. URL: https://babybug.ru/blog/vliyanie-tsveta-na-psikhiku-detey/.
  3. КолупаєваА. А., Таранченко О. М. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів: навчально-методичний посібник. Київ, 2010. 96 с. URL: http://www.ussf.kiev.ua/ ieeditions/21/.
  4. Азін В. О., Байда Л. Ю., Грибальський Я. В., Красюкова-ЕннсО. В. Доступність та універсальний дизайн: навч.-метод. посіб. К., 2013. 128 с.
  5. ДБН В.2.2-15:2019 Будинки і споруди. Житлові будики. Основні положення.
  6. ДБН В.2.2-4:2018 Заклади дошкільної освіти.
  7. ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення.
  8. Інклюзивна група в ДНЗ. Рекомендації облаштування простору. 2019. URL: https://inkluzia.com.ua/inkluzivna-grupa-v-dnz.-rekomendatsiyi-oblashtuvannya-prostoru./.
  9. 39 инклюзивных школ и садиков Киева. Для детей с особенными потребностями. URL: https://womo.ua/inklyuzivnyih-shkol-i-sadikov-kieva/
  10. Каталог реабилитационного оборудования для инвалидов. URL: https://rehabmedical.ru/katalog.
  11. Косенко Д. Ю. Новий освітній простір. Мотивуючий простір. Інформаційний посібник. 2019.
  12. Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: Постанова. Кабінет міністрів України. №588. 2017. URL: https:// ips.ligazakon.net/document/KP110872?an=59.
  13. Про освіту. Закон України. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38-39, ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
  14. Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні. Закон України. Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, №2–3, ст. 36. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text.
  15. ТрейтякА. Універсальний дизайн в освіті. 2017. URL: http://rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414.
  16. ПоляковаО. В., Булгакова Т. В., Косенко Д. Ю., Шмельова О. Є., Марета О. Є. Особливості дизайну офісних приміщень для людей з порушеннями опорно-рухового апарату. Art and Design. 2021. № 1 (13). С. 96–106.

References

  1. Art terapia [Art therapy]. URL: https:// en.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%80%D1%82-%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BF%D1% 96% D1% 8F [in Ukrainian].
  2. Izuchaem vliyanie zveta na psihiky detey (2020) [We study the effect of color on the psyche of children]. URL: https://babybug.ru/blog/vliyanie-tsveta-na-psikhiku-detey/ [in Russian].
  3. Kolupaeva, A. A., Taranchenko, O. M. (2010) Diti z osoblivimi potrebami v zagalnoosvitnomu prostori pochatkova lanka. Gutivnik dlya pedagogiv navchalno-metodichniy posibnik [Children with special needs in the general educational space: primary level. A guide for teachers: A textbook.] Kyiv, 96 p. URL: http://www.ussf.kiev.ua/ieeditions/ 21/ [in Ukrainian].
  4. Azin, V. O., Baida, L. Yu., Hrybalskyi, Ya. V., Krasiukova-Enns,O. V. (2013). Dostupnist ta universalniy dizayn. Navchalno-metodichniy posibnik [Availability and universal design. Training manual]. 128 p. [in Ukrainian].
  5. DBN B.2.2-15:2019 Budinki I sporudi. Gitlovi budinki. Osnovni pologennya [DBN B.2.2-15:2019 Buildings and structures. Dwelling houses. Substantive provisions.] [in Ukrainian].
  6. DBN B.2.2-4:2018 Zakladi doshkilni osviti. [DBN B.2.2-4:2018 Preschool education institutions] [in Ukrainian].
  7. DBN B.2.2-40:2018 Inkluzivnist budivel sporud. Osnovni pologennya [DBN B.2.2-40:2018 Inclusiveness of buildings and structures. Basic provisions] [in Ukrainian].
  8. Inkluzivna grupa z DNZ. Rekomendazii oblashtuvannya prosoru (2019) [Inclusive group in schools. Recommendations for arranging the space]. URL: https://inkluzia.com.ua/inkluzivna-grupa-v-dnz.-rekomendatsiyi-oblashtuvannya-prostoru./ [in Ukrainian].
  9. 39 Inkluzivnih shkol i saikov Kieva. Dlya diteys osobennimi potrebnostyami [39 inclusive schools and kindergartens in Kiev. For children with special needs]. URL: https://womo.ua/inklyuzivnyih-shkol-i-sadikov-kieva/ [in Russian].
  10. Katalog reabilitazionngo oborudovaniya dlya invalidov [Catalog of rehabilitation equipment for the disabled]. URL: https://rehabmedical.ru/katalog [in Russian].
  11. Kosenko, D. Y. (2019). Noviy osvitniy prostir. Motivuuchiy prostir. Informaziyniy posibnik [New educational space. Motivating space. Information manual] [in Ukrainian].
  12. Pro zatverdgennya poryadku organizazii inkluzivnogo navcgannya u zagalnoosvitnih navchalnih zakladah. Postanova. Kabinet ministriv Ukraini (2017). # 588. [On approval of the Procedure for the organization of inclusive education in secondary schools. Decree. Cabinet of Ministers of Ukraine. 2017. № 588.] URL: https://ips.ligazakon.net/document/KP110872?an=59 [in Ukrainian].
  13. Pro osvitu. Zakon Ukraini. Vidomosti Verhovnoi Radi (VVR) (2017). [About education. Law of Ukraine. Information of the Verkhovna Rada (VVR)] №38–39. st. 380. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].
  14. Pro reabilitaziu osib z invalidnistu v Ukraini. Zakon Ukraini. Vidomosti Verhovnoi Radi (VVR) (2006) [On rehabilitation of persons with disabilities in Ukraine. Law of Ukraine. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR)]. №2–3. st. 36. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2961-15#Text [in Ukrainian].
  15. Treityak, A. (2017). Universalniy dizayn v ositi. [Universal design in education] URL: http:// rcpio.ippo.kubg.edu.ua/?p=2414 [in Ukrainian].
  16. Poliakova, O. V., Bulhakova, T. V., Kosenko, D. Yu., Shmelova,O. Ye., Mareta, O. Ye. (2021). Osoblyvosti dyzainu ofisnykh prymishchen dlia liudei z porushenniamy oporno-rukhovoho aparatu [Features of the design of office space for people with musculoskeletal disorders]. Art and Design. 1 (13). 96–106 [in Ukrainian]. DOI: 10.30857/2617-0272.2021.1.9.