КИЇВСЬКА ШКОЛА ПЛАКАТУ ЧАСІВ ПЕРЕБУДОВИ: ВІЗУАЛЬНА МОВА І ЗМІСТОВНЕ НАПОВНЕННЯ

1БУДНИК А. В., 2СЕНЕГА Л. М.

1Київський національний університет культури і мистецтв

2Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Мета: проаналізувати специфіку діяльності київської школи плакату часів Перебудови.

Методологія. Для проведення дослідження використано історично-порівняльний та мистецтвознавчий методи аналізу.

Результати. Протягом періоду Перебудови відбулася остаточна трансформація прийомів і засобів українського плакату від догматичної системи координат радянської школи образотворчого мистецтва до полістилістики соціального, політичного, екологічного і культурологічного плакату часів фундаментальних суспільних зрушень. Кожна з великих регіональних шкіл плакатного жанру в Україні зустріла злам епох згідно своєї глибоко вкоріненої традиції або неусвідомленої інерції. Звернення до раніше заборонених тем, перепозиціонування теми українистики у плакаті, несподівані технічні та художні рішення, що тяжіли до поточних концепцій європейських плакатних трендів – все це було подано та інтерпретовано під кутом регіональної специфіки. Зосередивши увагу на дослідженні київської школи, було проаналізовано зовнішні та внутрішні впливи на творчість київських майстрів, визначено, які теми найчастіше знаходили відображення в плакатах та в чому полягали стилістичні зміни.

Наукова новизна. Вперше висвітлено специфіку київської школи плакату, способи її взаємодії з іншими плакатними школами України.

Практична значущість. Дослідження дозволяє розширити знання про діяльність та художні особливості київської школи плакату часів Перебудови. Отриманні результати можуть бути використанні у подальшому дослідження українського мистецтва плакату.

Ключові слова: київська школа плакату; Перебудова; соціальний; політичний; екологічний; культурологічний плакат.

THE KYIV POSTER SCHOOL DURING THE PERESTROIKA PERIOD: VISUAL LANGUAGE AND CONTENT

1BUDNYK A. V., 2SENEGA L. М.

1Kyiv National University of Culture and Arts,

2National Academy of Fine Arts and Architecture of Ukraine.

Purpose: to analyze the specifics of the Kyiv poster school of the Perestroika period.

Methodology. Historical-comparative and art-scientific methods of analysis were used for the research.

Results. The Perestroika period saw the final transformation of Ukrainian poster techniques and tools: from dogmatic system of Soviet school of visual arts to polystylistics of social, political, ecological and cultural posters at the time of fundamental social changes. Each of the major regional schools of the Ukrainian poster genre met the turning point of the era in accordance with its deeply rooted tradition or unconscious inertia. Appeal to the previously forbidden themes, repositioning of the theme of Ukrainianism in the poster, unexpected technical and artistic solutions, gravitating towards the smooth concepts of European poster movements – all this was presented and interpreted in terms of regional specificity. The attention of this study was focused on the Kyiv school. External and internal influences on the work of the Kyiv masters were analyzed. It was determined which themes were most often reflected in the posters and what were the stylistic changes.

Scientific novelty. For the first time was covered the specifics of the Kyiv poster school and how it interacted with other poster schools in Ukraine.

Practical significance. The study allows us to expand our knowledge about the activities and artistic features of the Kyiv school of posters during Perestroika. The findings can be used in further research of Ukrainian poster art.

Keywords: Kyiv poster school; the Perestroika period; social; political; ecological; culturological poster.

КИЕВСКАЯ ШКОЛА ПЛАКАТА ВРЕМЕН ПЕРЕСТРОЙКИ: ВИЗУАЛЬНЫЙ ЯЗЫК И СОДЕРЖАТЕЛЬНОЕ НАПОЛНЕНИЕ

1БУДНИК А. В., 2СЕНЕГА Л. Н.

1Киевский национальный университет культуры и искусств,

2Национальная академия изобразительного искусства и архитектуры

Цель: проанализировать специфику деятельности киевской школы плаката времен Перестройки.

Методология: для проведения исследования использовано исторически-сравнительный и искусствоведческий методы анализа.

Результаты: на протяжении периода Перестройки произошла окончательная трансформация приемов и средств украинского плаката от догматической системы координат советской школы изобразительного искусства к полистилистике социального, политического, экологического и культурного плаката времен фундаментальных изменений в обществе. Каждая из больших региональных школ плакатного жанра в Украине встретила перелом эпохи согласно своей глубоко укорененной традиции или неосознанной инерции. Обращение к раннее запрещенным темам, перепозиционирование темы украинистики в плакате, неожиданные технические и художественные решения, которые подражали текущим концепциям европейских плакатных трендов – все это было подано и интерпретировано под углом региональной специфики. Сосредоточив внимание на исследовании киевской школы, были проанализированы внешние и внутренние влияния на творчество киевских мастеров, определенно, какие темы чаще всего находили отражение в плакатах и в чем заключались стилистические изменения.

Научная новизна: впервые освещена специфика именно киевской школы плаката, способы ее взаимодействия з другими плакатными школами Украины.

Практическая значимость. Исследование позволяет расширить знание о деятельности и художественных особенностях киевской школы плаката времен Перестройки. Полученные результаты могут быть использовании в дальнейшем исследовании украинского искусства плаката.

Ключевые слова: киевская школа плаката; Перестройка; социальный; политический; экологический; культурологический плакат.

Література

  1. Бернат Л. Запис інтерв’ю від 29.05.2019 р. Київ. Бесіду провела Сенега Л. Архів автора.
  2. Будник А. Запис інтерв’ю від 12.03.2019 р. Київ. Бесіду провела Сенега Л. Архів автора.
  3. Вештак-Остроменська І. Запис інтерв’ю від 17.11.2018 р. Київ. Бесіду провела Сенега Л. Архів автора.
  4. Владич Л. Майстри плаката. Київ: Мистецтво, 1989. 150 с.
  5. Донець О. Віддзеркалення соціокультур­них процесів в українському друкованому плакаті часів перебудови (за зібранням НБУВ). Наукові праці Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського. № 34, С. 388–400.
  6. Миклашевич В. Плакат вчера и сегодня. Юный художник. 2000. № 1. С. 28–30.
  7. Остроменская И. Территория плаката. Галерея. 2000. № 3-4. С. 26–27.
  8. Рудяченко О. “Ляпасом” по мордасам. Молода гвардія. 1990. № 190. С. 4.
  9. Синишин А. А. Феномен одесского плаката конца ХХ века. Наукові записки Міжнародного гуманітарного університету: збірник. Одеса: Видавничий дім “Гельветика”, 2018. Вип. 28. С. 118–121.
  10. Тарасов В. В., Шевченко В. Я. Авторський плакат кінця 1980-х — початку 1990-х років у площині історичного джерела: проблема аналізу та інтерпретації. Вісник ХДАДМ. 2017. № 2. С. 83–90.
  11. Український друкований плакат 1965–1985 років з фондів Національної бібліотеки України ім. В. І. Вернадського: каталог. Вип. 2 / Тетяна Галькевич, Олена Донець; авт. вступ. ст. О. Донець; відпов. ред. Г. М. Юхимець; Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського. Київ: НБУВ, 2016. 924 с.: іл.
  12. Український друкований плакат 1986–1989 років з фондів Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського: каталог. Вип. 3 / Уклад.: Тетяна Галькевич, Олена Донець; вступ. ст: О. Донець; відп. ред. Г. М. Юхимець. Київ, НБУВ, 2018. 464 с.: іл.
  13. Шевченко В. Я. Композиція плаката. Харків: Колорит, 2004. 123 c.
  14. Шумаков А. В. Перестройка и мы. Всесоюзный конкурс плакатов. Москва: ИздательствоПлакат, 1989. 132 с.
  15. Aulich J., Sylvestrova M. Political Posters in Central and Eastern Europe, 1945–95. Manchester University Press. 1999. 227 p.

References

  1. Bernat, L. Recorded interview, May 29, 2019, Kyiv. The interview was conducted by Senega L. Author’s archive.
  2. Budnyk, A. Recorded interview, March 12, 2019, Kyiv. The interview was conducted by Senega L. Author’s archive.
  3. Veshtak-Ostromenskaya, I. Recorded interview, November 17, 2019, Kyiv. The interview was conducted by Senega L. Author’s archive.
  4. Vladych, L. (1989). Majstry plakata [Poster Masters]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
  5. Donets’, O. (2012). Viddzerkalennia sotsiokul’turnykh protsesiv v ukrains’komu drukovanomu plakati chasiv perebudovy (za zibranniam NBUV). [Reflection of socio-cultural processes in the Ukrainian printed poster of the perestroika period (according to the NBUV collection)]. Naukovi pratsi Natsional’noi biblioteky Ukrainy im. V.I. Vernads’koho Scientific works of the National Library of Ukraine named after V. Vernadsky. 34, 388–400 [in Ukrainian].
  6. Miklashevych, V. (2000). Plakat vchera y sehodnia [Poster yesterday and today]. Yunyj khudozhnyk – Young artist. 28–30 [in Russian].
  7. Ostromenskaia, Y. (2000). Terrytoryia plakata [Territory of poster]. Halereia – Gallery. 3–4, 26–27 [in Russian].
  8. Rudiachenko, O. (1990). “Liapasom” po mordasam [А slap on the face]. Moloda hvardiia –Young Guard. 190, 4 [in Ukrainian].
  9. Sinishyn, A. A. (2018). Fenomen odesskoho plakata kontsa XX veka [The phenomenon of the Odessa poster of the end of the XX century]. Naukovi zapysky Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu: zbirnyk – Scientific notes of the International Humanities University: [collection]. Odesa, 28, 118–121 [in Russian].
  10. Tarasov, V. V., & Shevchenko, V. Ya. (2017). Avtors’kyj plakat kintsia 1980-kh — pochatku 1990-kh rokiv u ploschyni istorychnoho dzherela: problema analizu ta interpretatsii. Author’s poster of the late 1980s – early 1990s in the plane of the historical source: the problem of analysis and interpretation. Visnyk KhDADM – Bulletin of the KhDADM. 2, 83–90 [in Ukrainian].
  11. Hal’kevych, T., & Donets’, O. (2016). Ukrains’kyj drukovanyj plakat 1965–1985 rokiv z fondiv Natsional’noi biblioteky Ukrainy im. V. I. Vernads’koho [Ukrainian printed poster 1960 – second half of the 1980s from the funds of the National Library of Ukraine named after VI Vernadsky: catalog]. Yukhymets’, H.M. (Eds.). Vol. 2. Kyiv: NBUV. 924 p. [in Ukrainian].
  12. Hal’kevych, T., & Donets’ O. (2018). Ukrains’kyj drukovanyj plakat 19861989 rokiv z fondiv Natsional’noi biblioteky Ukrainy imeni V. Vernads’koho: kataloh [Ukrainian printed poster of 1986–1989 from the funds of the National Library of Ukraine named after V. I. Vernadsky: catalog.]. Yukhymets’, H. M. (Eds.). Vol. 3. Kyiv: NBUV. 464 p. [in Ukrainian].
  13. Shevchenko, V. (2004). Kompozytsiia plakata [Poster composition]. Kharkiv: Koloryt. 123 p. [in Ukrainian].
  14. Shumakov, A. V. (1989). Perestrojka y my. Vsesoiuznyj konkurs plakatov [Perestroika and we. All-Union poster contest]. Moscow: Yzdatel’stvo “Plakat”. 123  [in Russian].
  15. Aulich, James, & Sylvestrova, Marta. (1999). Political Posters in Central and Eastern Europe, 1945– Manchester University Press. 227p. [in English].