ТРАНСПОРТНА ЗУПИНКА ЯК ВІЗУАЛЬНО-ДИНАМІЧНА СИСТЕМА: СПОСОБИ ПРОЄКТУВАННЯ ВІЗУАЛЬНОЇ ДИНАМІКИ

СКЛЯРЕНКО Н. В., КОЛОСНІЧЕНКО М. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою дослідження є виявлення способів проєктування динамічних візуальних комунікацій на транспортних зупинках, які спрямовані на гармонізацію взаємодії інформаційного повідомлення, людини та середовища.

Методологія. Робота ґрунтується на використанні системного підходу, який дозволив розглянути динамічні візуальні комунікації як цілісне поле взаємодії людини та середовища. За результатами композиційного та структурно-функціонального аналізів здійснено узагальнення та систематизацію способів проєктування візуальної динаміки на транспортних зупинках.

Результати. В дослідженні розглянуто транспортну зупинку як візуально-динамічну систему із інтенсивними комунікативними процесами, що базуються на інтеграції різних форм чуттєвого досліду людини та урбаністичного середовища. Доведено, що предметно-візуальна, візуально-звукова, візуально-тактильна та цифрова візуальні комунікації обґрунтовують трансформацію сприйняття інформації, поглиблюють його, залучаючи людину до комунікації. Виявлено, що транспортна зупинка перетворюється на експериментальну локацію та забезпечує підвищення емоційного забарвлення комунікативних процесів за рахунок формування імерсивного контексту. Можливість програмування поведінки людей у контексті системи динамічних візуальних комунікацій окреслює здатність стаціонарних зупинок до адаптації до мінливих зовнішніх умов існування.

Наукова новизна. У роботі вперше переосмислено роль візуальних комунікацій у структурі транспортної зупинки та середовища в цілому. Експериментальний характер візуальних комунікацій доводить, що розвиток комунікацій у середовищі здійснюється в напрямку підвищення динаміки та імерсивності.

Практична значущість. Результати дослідження розкривають напрямки підвищення рівня динамічності візуальних комунікацій на транспортних зупинках, що забезпечить ефективність сприйняття інформаційних повідомлень та естетизацію урбаністичного середовища. Виявлені особливості динамічного проєктування візуальних комунікацій можуть бути використані фахівцями з метою облаштування сучасного простору, а також як основа для формування системного мислення дизайнерів в якості освітньої технології.

Ключові слова: транспортна зупинка; візуальні комунікації; візуальна динаміка; імерсивне середовище; урбаністичне середовище.

BUS STOP AS A VISUAL DYNAMIC SYSTEM: WAYS OF THE VISUAL DYNAMIC CREATION

SKLIARENKO N. V., KOLOSNICHENKO M. V.

Kyiv National University of Technologies and Design

The purpose of the study is to find the ways of the creation of the dynamic visual communications on bus stops. It will make the interaction of the message, a human and the environment harmonious.

Methodology. The work is based on the system approach. It makes possible to consider dynamic visual communications as the integral area for the communication of a human and the environment. The results of the compositional and structural and functional analysis helped to make the generalization and systematization of the ways for the visual dynamic creation on bus stops.

Results. In the study we consider the bus stop as the visual dynamic system with the intensive communicational processes, which are based on the integration of different forms of human sensitive experience and the urban environment. We proved that subject-visual, visual-sound, visual-tactile and digital visual communications substantiate the transformation of the information perception and deepen it. At the same time a human becomes a part of the communication. Bus stop turns into the experimental location and provides increased emotionality of the communicational processes due to the forming of the immersive context. The designer can afford to program the people’s behavior in the system of the visual dynamic communications. It allows creating opportunities for the stationary bus stops to adapt to the changing external living conditions.

Scientific novelty. In the work we rethink the role of the visual communication in the bus stop structure and in the whole environment. The visual communication has an experimental nature. It proves that the communications in the environment are developing towards the increasing dynamics and immersion.

Practical significance. The results of the study show the ways to increase the level of dynamics of the visual communications on bus stops. It will make the perception of the informational messages more effective and will make the urban environment more aesthetic. The features of the dynamical designing, which were found, can be used by specialists with the purpose of the designing of the modern environment. In addition, they can be used as the educational technology to form the system thinking of designers.

Keywords: a bus stop; visual communications; visual dynamic; an immersive environment; an urban environment.

ТРАНСПОРТНАЯ ОСТАНОВКА КАК ВИЗУАЛЬНО-ДИНАМИЧЕСКАЯ СИСТЕМА: СПОСОБЫ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ВИЗУАЛЬНОЙ ДИНАМИКИ

СКЛЯРЕНКО Н. В., КОЛОСНИЧЕНКО М. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Целью исследования является определение способов проектирования динамических визуальных коммуникаций на транспортных остановках, которые направлены на гармо­низацию взаимодействия информационного сообщения, человека и среды.

Методика. Работа основывается на использовании системного подхода, который позволил рассмотреть динамические визуальные коммуникации как целостное поле взаимодействия человека и среды. На основе результатов композиционного и структурно-функционального анализов проведено обобщение и систематизация способов проектирования визуальной динамики на транспортных остановках.

Результаты. В исследовании рассмотрена транс­портная остановка как визуально-динамическая система с интенсивными коммуникативными процессами, которые базируются на интеграции разных форм чувственного опыта человека и урбанистической среды. Доказано, что предметно-визуальная, визуально-звуковая, визуально-тактильная и цифровая визуальные коммуникации обосновывают трансформацию восприятия информации, углубляют ее, вовлекая человека в процессы коммуникации. Обнаружено, что транспортная остановка превращается в экспериментальную локацию и обеспечивает повышение эмоциональности коммуникативных процессов за счет формирования иммерсивного контекста. Возможность программирования поведения людей в контексте системы динамических визуальных коммуникаций создает возможности для адаптации стационарных остановок к изменчивым внешним условиям существования.

Научная новизна. В работе впервые сделана попытка переосмысления роли визуальных коммуникаций в структуре транспортной остановки и среды в целом. Экспериментальный характер визуальных коммуникаций доказывает, что развитие коммуникаций в среде осуществляется в направлении повышения динамики и иммерсивности.

Практическая значимость. Результаты исследо­вания раскрывают направления повышения уровня динамики визуальных коммуникаций на транспортных остановках, что обеспечит эффективность восприятия информационных сообщений и эстетизацию урбанистической среды. Обнаруженные особенности динамичес­кого проектирования визуальных коммуникаций могут быть использованы специалистами с целью обустройства современного пространст­ва, а также как основа для формирования системного мышления дизайнеров в качестве образовательной технологии.

Ключевые слова: транспортная остановка; визуальные коммуникации; визуальная динамика; иммерсивная среда; урбанистическая среда.

Література

  1. Абизов В. А. Засади соціально-культурної ідентичності сучасного архітектурного середовища. Art and 2018. №1. 26–34. URL: http://doi:10.30857/2617-0272.2018.1.3.
  2. Белько Т. В. Эволюция визуальных коммуникаций городской среды. Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Т. 14, № 2 (4). С. 1053–1057.
  3. Дядюх-Богатько Н. Й. Мала архітектурна форма зупинки громадського транспорту як елемент дизайну та естетичний чинник середовища. Квалілогія книги. 2 (28). С. 139–142. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kk_2015_2_22 (дата звернення: 15.02.2021).
  4. Коротун І. В. Основи гармонізації архітектурного середовища. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Архітектура. № 793. С. 19–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPARX_2014_793_8 (дата звернення: 15.02.2021).
  5. Кошетарова Л.Н. Реклама в контексте социокультурных флуктуаций. Вестник Челябинской государственной академии культуры и искусств. 3 (23). С. 37–39.
  6. Кузнецова І. О., Коржаневич Д. О. Особли­вості ігрового принципу в постмодернізмі. Теорія та практика дизайну. 2 Вип. 7. С. 117–124.
  7. Лекторова Ю. Ю. Наружная реклама: этические аспекты контента в городской среде. Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. № 1. С. 126–139. URL: http://doi:10.15593/2224-9354/2019.1.11.
  8. Лукашкин С. Куда нас погружают иммерсивные технологии. 2019. URL: https://habr.com/ru/company/vtb/blog/463707/ (дата обращения: 15.02.2021).
  9. Остановка с горячей картошкой. URL: https://novate.ru/blogs/080212/20047/ (дата обращения: 15.02.2021).
  10. Павлова О.Ю. Візуальна культура як поле ліквідності модерну. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство. 2015. Вип. ІІ (5). С. 15–19.
  11. Прудовская О. Ю. Эволюция визуальных коммуникаций в процессе проектирования. Культурная жизнь Юга России. Теория и история искусства. № 4 (67). С. 35–38.
  12. Сельский гламур: автобусные остановки от именитых дизайнеров. 2014. URL: https://novate. ru/blogs/240614/26789/ (дата обращения: 15.02.2021).
  13. Степанчук О. В., Тімкіна С. Ю. Аналіз особливостей проектування зупинок громадського пасажирського транспорту на магістральних вулицях. Наукоємні технології. № 3 (27). С. 266–270.
  14. Ravenscroft Station of Being is an interactive Arctic bus stop. 2019. URL: https://www.dezeen.com/2019/12/11/rombout-frieling-lab-arctic-bus-stop-umea-sweden/ (Last accessed: 15.02.2021).
  15. The Heart of the City. Rubbish installation-poster, New Zealand. 2008. URL: https://adland.tv/adnews/heart-city-rubbish-installation-poster-new-zealand (Last accessed: 31.03.2021).
  16. McDonald’s. «McBus». 2009. URL: https://www.adforum.com/talent/81767134-michael-milardo/work/34450399 (Last accessed: 31.03.2021).
  17. 30 Creative and Effective Ad Campaigns for 2011. URL: https://www.buzzfeed.com/burnred/30-creative-and-effective-ad-campaigns-for-2011-281t (Last accessed: 31.03.2021).
  18. Marcelo-rubens-paiva. 2013. URL: https://cultura.estadao.com.br/blogs/marcelo-rubens-paiva/propagandas-geniais/ (Last accessed: 31.03.2021).
  19. 9 More Cool Bus Stops From Around The World. 2014. URL: https://www.oddee.com/item_99992.aspx (Last accessed: 31.03.2021).
  20. Was, das sollen Bushaltestellen sein? 2011. URL: https://www.20min.ch/story/was-das-sollen-bushaltestellen-sein-806048726681 (Last accessed: 31.03.2021).
  21. Global Warming Advertising. 2011. URL: https://m.blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=worldgreens&logNo=150072182265&proxyReferer=https:%2F%2Fwww.google.com.ua%2F (Last accessed: 31.03.2021) [in Chinese].
  22. The Playstation Bus Stop Experience. 2009. URL: https://popupcity.net/observations/the-playstation-bus-stop-experience/ (Last accessed: 31.03.2021).
  23. Bus stop advertising. Velcro Ads Boost Coke Sales in France. 2009. URL: https://nohappymedium.com/tag/bus-stop-advertising/ (Last accessed: 31.03.2021).
  24. Caribou Coffee Turns Up The Heat. 2011. URL: http://adpr1400.blogspot.com/2011/01/caribou-turns-up-heat.html (Last accessed: 31.03.2021).
  25. «Adidas Hero» stotelės padės sušilti. 2013. URL: https://ebus.lt/adidas-hero-stotels-pads-suilti/ (Last accessed: 31.03.2021) [in Lithuanian].
  26. Coca-Cola faz verão em ponto de ônibus em pleno inverno da Suécia. 2014. URL: https://www.criatives.com.br/2014/01/coca-cola-faz-verao-em-ponto-de-onibus-em-pleno-inverno-da-suecia/ (Last accessed: 31.03.2021) [in Portuguese].
  27. Viral Video Chart: Watch Pepsi Max’s unbelievable bus shelter give Londoners a scare. 2014. URL: https://www.thedrum.com/news/2014/ 03/27/viral-video-chart (Last accessed: 31.03.2021).
  28. Adobe Pranks Pedestrians at a Bus Stop with Real-Time Photoshopping. 2013. URL: https://petapixel.com/2013/06/07/adobe-pranks-pedestrians-at-a-bus-stop-with-real-time-photoshopping/ (Last accessed: 31.03.2021).
  29. Fish franke. 2009. URL: https://www. com/media/ambient/fish_franke_fish (Last accessed: 31.03.2021).
  30. Greenest technologies. 2010. URL: http://greenesttech.blogspot.com/2010/12/hydroleaf-shelter-solar-powered-bus.html (Last accessed: 31.03.2021).

References

  1. Abyzov, A. (2018). Zasady sotsial’no-kul’turnoi identychnosti suchasnoho arkhitekturnoho seredovyscha [Principles of socio-cultural identity of the modern architectural environment]. Art and Design, (1). 26–34. URL: https://doi:10.30857/2617-0272.2018.1.3 [in Ukrainian].
  2. Belko, T. (2012). Evolyutsiya vizualnyih kommunikatsiy gorodskoy sredyi [Evolution of visual communications of the urban environment]. Izvestiya Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiyskoy akademii nauk, Vol. 14, 2(4). 1053–1057 [in Russian].
  3. Diadiukh-Bohat’ko, J. (2015). Mala arkhitekturna forma zupynky hromads’koho transportu iak element dyzajnu ta estetychnyj chynnyk seredovyscha [Small architectural form of public bus stop as an element of design and aesthetic factor of the environment]. Kvalilohiia knyhy, 2 (28). 139–142. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kk_2015_2_22 (Last accessed: 15.02.2021) [in Ukrainian].
  4. Korotun, I. V. (2014). Osnovy harmonizatsii arkhitekturnoho seredovyscha [Fundamentals of harmonization of the architectural environment]. Visnyk Natsional’noho universytetu “L’vivs’ka politekhnika”. Arkhitektura, 19–26. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPARX_2014_793_8 (Last accessed: 15.02.2021) [in Ukrainian].
  5. Koshetarova, N. (2010). Reklama v kontekste sotsiokulturnyih fluktuatsiy [Advertising in the context of socio-cultural fluctuations]. Vestnik Chelyabinskoy gosudarstvennoy akademii kulturyi i iskusstv, 3 (23). 37–39 [in Russian].
  6. Kuznetsova, I., Korzhanevych, D. O. (2015). Osoblyvosti ihrovoho pryntsypu v postmodernizmi [Features of the game principle in postmodernism]. Teoriia ta praktyka dyzajnu, Vol. 7. 117–124 [in Ukrainian].
  7. Lektorova, Yu. (2019). Naruzhnaya reklama: eticheskie aspektyi kontenta v gorodskoy srede [Outdoor advertising: ethical aspects of content in the urban environment]. Vestnik PNIPU. Sotsialno-ekonomicheskie nauki, 1. 126–139. URL: http://doi:10.15593/2224-9354/2019.1.11 [in Russian].
  8. Lukashkin, S. (2019). Kuda nas pogruzhayut immersivnyie tehnologii [Where do immersive technologies immerse us]. URL: https://habr.com/ru/company/vtb/blog/463707/ (Last accessed: 15.02.2021) [in Russian].
  9. Ostanovka s goryachey kartoshkoy (2012). [A bus stop with hot potatoes]. URL: https://novate.ru/blogs/080212/20047/ (Last accessed: 15.02.2021) [in Russian].
  10. Pavlova, O. Yu. (2015). Vizual’na kul’tura iak pole likvidnosti modern [Visual culture as a field of liquidity of modernism]. Mizhnarodnyj visnyk: kul’turolohiia, filolohiia, muzykoznavstvo, ІІ (5). 15–19 [in Ukrainian].
  11. Prudovskaya, O. Yu. (2017). Evolyutsiya vizualnyih kommunikatsiy v protsesse proektirovaniya [Evolution of visual communications in the design process]. Kulturnaya zhizn Yuga Rossii. Teoriya i istoriya iskusstva, 4 (67). 35–38 [in Russian].
  12. Selskiy glamur: avtobusnyie ostanovki ot imenityih dizaynerov [Country glamor: bus stops from famous designers]. (2014). URL: https://novate.ru/blogs/240614/26789/ (Last accessed: 15.02.2021) [in Russian].
  13. Stepanchuk, O. V., Timkina, S. Yu. (2015). Analiz osoblyvostej proektuvannia zupynok hromads’koho pasazhyrs’koho transportu na mahistral’nykh vulytsiakh [Analysis of features of designing public passenger transport stops on main streets]. Naukoiemni tekhnolohii, 3 (27). 266–270 [in Ukrainian].
  14. Ravenscroft, T. (2019). Station of Being is an interactive Arctic bus stop. URL: https://www.dezeen.com/2019/12/11/rombout-frieling-lab-arctic-bus-stop-umea-sweden/ (Last accessed: 15.02.2021).
  15. The Heart of the City. Rubbish installation-poster, New Zealand. 2008. URL: https://adland.tv/adnews/heart-city-rubbish-installation-poster-new-zealand (Last accessed: 31.03.2021).
  16. McDonald’s. «McBus». 2009. URL: https:// adforum.com/talent/81767134-michael-milardo/work/34450399 (Last accessed: 31.03.2021).
  17. 30 Creative and Effective Ad Campaigns for 2011. URL: https://www.buzzfeed.com/burnred/30-creative-and-effective-ad-campaigns-for-2011-281t (Last accessed: 31.03.2021).
  18. Marcelo-rubens-paiva. 2013. URL: https://cultura.estadao.com.br/blogs/marcelo-rubens-paiva/propagandas-geniais/ (Last accessed: 31.03.2021).
  19. 9 More Cool Bus Stops From Around The World. 2014. URL: https://www.oddee.com/item_99992.aspx (Last accessed: 31.03.2021).
  20. Was, das sollen Bushaltestellen sein? 2011. URL: https://www.20min.ch/story/was-das-sollen-bushaltestellen-sein-806048726681 (Last accessed: 31.03.2021).
  21. Global Warming Advertising. 2011. URL: https://m.blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=worldgreens&logNo=150072182265&proxyReferer=https:%2F%2Fwww.google.com.ua%2F (Last accessed: 31.03.2021) [in Chinese].
  22. The Playstation Bus Stop Experience. 2009. URL: https://popupcity.net/observations/the-playstation-bus-stop-experience/ (Last accessed: 31.03.2021).
  23. Bus stop advertising. Velcro Ads Boost Coke Sales in France. 2009. URL: https://nohappymedium.com/tag/bus-stop-advertising/ (Last accessed: 31.03.2021).
  24. Caribou Coffee Turns Up The Heat. 2011. URL: http://adpr1400.blogspot.com/2011/01/caribou-turns-up-heat.html (Last accessed: 31.03.2021).
  25. «Adidas Hero» stotelės padės sušilti. 2013. URL: https://ebus.lt/adidas-hero-stotels-pads-suilti/ (Last accessed: 31.03.2021) [in Lithuanian].
  26. Coca-Cola faz verão em ponto de ônibus em pleno inverno da Suécia. 2014. URL: https://www.criatives.com.br/2014/01/coca-cola-faz-verao-em-ponto-de-onibus-em-pleno-inverno-da-suecia/ (Last accessed: 31.03.2021) [in Portuguese].
  27. Viral Video Chart: Watch Pepsi Max’s unbelievable bus shelter give Londoners a scare. 2014. URL: https://www.thedrum.com/news/2014/03/27/viral-video-chart (Last accessed: 31.03.2021).
  28. Adobe Pranks Pedestrians at a Bus Stop with Real-Time Photoshopping. 2013. URL: https:// com/2013/06/07/adobe-pranks-pedestrians-at-a-bus-stop-with-real-time-photoshopping/ (Last accessed: 31.03.2021).
  29. Fish franke. 2009. URL: https://www.adsoftheworld.com/media/ambient/fish_franke_fish (Last accessed: 31.03.2021).
  30. Greenest technologies. 2010. URL: http://greenesttech.blogspot.com/2010/12/hydroleaf-shelter-solar-powered-bus.html (Last accessed: 31.03.2021).