ХУДОЖНЬО-КОМПОЗИЦІЙНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ОФОРМЛЕННЯ КАЛЕНДАРНОЇ СИСТЕМИ В ПАМ’ЯТКАХ КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВА ДАВНІХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ

1ГАМАЛІЯ К. М., 2ГАЛЬЧУК Я. Є.

1Національна академія образотворчого мистецтва та архітектури

2Київський національний університет культури і мистецтв

Метою дослідження є порівняльний аналіз формотворення та композиційних прийомів складних календарних структур в культурі Давнього Єгипту, Давньої Греції і Давнього Риму, вивчення зв’язку та взаємовпливу їх знакових систем та принципів наповнення.

Методологія. Дослідження принципів зображення давніх календарних систем базується на історико-культурологічному, компаративному, гіпотетико-дедуктивному та логічному методах. Використання аналітичного методу дозволило здійснити порівняння шрифтових композицій та художньо-образної, змістовно-формальної цілісності календарів.

Результати. Згідно результатів проведеного дослідження проаналізовані і зіставлені особливості, відмінності й закономірності подання і оформлення календарних структур періодів Давнього Єгипту та Античності.

Наукова новизна результатів дослідження полягає в тому, що вперше проаналізована та виявлена характеристика відтворення календарних структур в об’єктах культурної спадщини Давнього Єгипту, Давньої Греції та Давнього Риму:

– вивчено візуальну знакову систему та принципи її інформативного наповнення;

– визначено способи оформлення по відношенню до масштабу, композиційних прийомів, графічного вирішення, техніки та технології виконання;

– з’ясовано причинно-наслідкові закономірності процесів художнього формотворення.

Практична значущість. Застосування результатів дослідження дозволяє урізноманітнити та збагатити курси дисциплін із всесвітньої історії мистецтва та культурології, історії графічного дизайну тощо. Означені в статті особливості композиції та каліграфії календарних систем можуть бути застосовані у сфері графічного дизайну, та послугувати в семіологічних і мистецтвознавчих дослідженнях.

Ключові слова: літера; місяць; рельєф; календар; ієрогліф; свята; графічна композиція; артефакт.

ARTISTIC AND COMPOSITIONAL REGULARITIES OF CALENDAR SYSTEMS DESIGN IN HERITAGE OBJECTS OF CULTURE AND ART OF ANCIENT CIVILIZATIONS

1GAMALIIA K.M., 2HALCHUK Yа.Ye.

1National Academy of Fine Arts and Architecture of Ukraine

2Kyiv National University of Culture and Arts

The purpose of the article is to study and create general comparative analysis of the formation and compositional techniques of complex calendar structures in the culture of Ancient Egypt, Ancient Greece and Ancient Rome, to study the connection and interaction between their sign systems.

Methodology. The study of the principles of the representation of ancient calendar systems is based on historical-cultural, comparative, hypothetical-deductive and logical methods. Analytical method allowed to compare font compositions and artistic, figurative, formal and formal integrity of calendars.

The results of the study, the features, differences and patterns of interpretation and design of the calendar structures of the periods of Ancient Egypt and Antiquity were analyzed and compared.

The scientific novelty of the research lies in the fact that for the first time a clear characteristic of the representation of calendar structures in the objects of the cultural heritage of Ancient Egypt, Ancient Greece and Ancient Rome was analyzed and revealed:

– the visual sign system and the principles of its informative content were compared;

– identified methods of design in relation to scale, compositional techniques, graphics, techniques and representation technology are determined;

– the cause-and-effect consistent patterns of the processes of artistic formation have been clarified.

Practical significance. The application of the research results allows to diversify and enrich the courses of disciplines in the general history of art and culturology, archeography, source studies, et cetera. The features of the composition and calligraphy of calendar systems specified in the article can be applied in the field of graphic design, and serve in semiological and art historian researches.

Key words: letter; moon; relief; calendar; hieroglyph; feasts; graphic composition; artifact.

ХУДОЖЕСТВЕННО-КОМПОЗИЦИОННЫЕ ЗАКОНОМЕРНОСТИ ОФОРМЛЕНИЯ КАЛЕНДАРНЫХ СИСТЕМ В ОБЪЕКТАХ НАСЛЕДИЯ КУЛЬТУРЫ И ИСКУССТВА ДРЕВНИХ ЦИВИЛИЗАЦИЙ

1ГАМАЛЕЯ Е.Н., 2ГАЛЬЧУК Я.Е.

1Национальная академия изобразительного искусства и архитектуры Украины

2Киевский национальный университет культуры и искусств

Целью статьи является исследование и общий сравнительный анализ формообразования и композиционных приемов сложных календарных систем в культуре Древнего Египта, Древней Греции и Древнего Рима, изучение связи и взаимовлияния их знаковых систем и принципов наполнения.

Методология. Исследование принципов изображения древних календарных систем базируется на историко-культурологическом, компаративном, гипотетико-дедуктивном и логическом методах. Использование аналитического метода позволило осуществить сравнение шрифтовых композиций и художественно-образной, содержательно-формальной целостности календарей.

Результаты. Согласно результатам проведенного исследования, проанализированы и сопоставлены особенности, отличия и закономерности интерпретации и оформления календарных структур периодов Древнего Египта и Античности.

Научная новизна исследования заключается в том, что впервые проанализирована и выявлена четкая характеристика отображения календарных структур в объектах культурного наследия Древнего Египта, Древней Греции и Древнего Рима:

– сопоставлено визуальную знаковую систему и информативное наполнение;

– определено способы оформления в отношении масштаба, композиционных приемов, графического решения, техники и технологии изображения;

– выяснено причинно-следственные закономерности процессов художественного формообразования.

Практическая значимость. Применение результатов исследования позволяет разнообразить и обогатить курсы дисциплин по всеобщей истории искусства и культурологии, истории графического дизайна и т.п. Указанные в статье особенности композиции и каллиграфии календарных систем могут быть применены в сфере графического дизайна, и использованы в семиологических и искусствоведческих исследованиях.

Ключевые слова: буква; месяц; рельеф; календарь; иероглиф; праздники; графическая композиция; артефакт.

Література

  1. Brandt J. Rasmus, Iddeng Jon W. (ed.). Greek and Roman festivals: content, meaning, and practice. Oxford University Press. 2012. 424 p.
  2. Depuydt L. Civil calendar and Lunar calendar in Ancient Egypt. Peeters Publishers. 1997. 274 p.
  3. Durán D. Book of the Gods and Rites and the Ancient Calendar. University of Oklahoma Press. 1975. 502 p.
  4. Feeney D. Caesar’s calendar: ancient time and the beginnings of history. Unitv of California Press., 2007. 392 p.
  5. Hannah R. Greek and Roman calendars. A&C Black, 2013. 176 p.
  6. Magini L. Astronomy and calendar in ancient Rome: the eclipse festivals. L’Erma di Bretschneider. 2001. 133 p.
  7. O’Mara P. F. Censorinus, the Sothic cycle, and calendar year One in Ancient Egypt: The epistemological problem. Journal of Near Eastern Studies. 2003. Vol. 62. №1. P. 17–26. URL: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/375914.
  8. Parker R. A. Ancient Egyptian Astronomy. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series A. Mathematical and Physical Sciences. 1974. P. 51–65.
  9. Rüpke J. Kalender und Öffentlichkeit: Die Geschichte der Repräsentation und religiösen Qualifikation von Zeit in Rom. de Gruyter. Berlin 1995. 740 p.
  10. Schilling R. Roman Festivals and their significance. Acta Classica. 1964. Vol. 7. P. 44–56. URL: https://www.jstor.org/stable/24591223
  11. Stern S. Calendars in antiquity: Empires, states, and societies. OUP Oxford, 2012. 472 p.
  12. Weggelaar N., Kort C. The Calendar Reforms of Ancient Egypt. Discussions in Egyptology. 1989. Vol. 13. P. 79–88. URL: https://www.academia.edu/14943502/THE_CALENDAR_REFORMS_OF_ANCIENT_EGYPT
  13. Winlock H. E. The origin of the ancient Egyptian calendar. Proceedings of the American Philosophical Society. 1940. Р. 447–464. URL: https://www.jstor.org/stable/985113
  14. Ковалев С. И. История Рима. АСТ; Полигон. 2006. 744 c.
  15. Селешников С. И. История календаря и хронологии. Рипол Классик, 2013. 224 с.

References

  1. Brandt, J. Rasmus; Iddeng, Jon W. (ed.). (2012). Greek and Roman festivals: content, meaning, and practice. Oxford University Press. 424.
  2. Depuydt, L. (1997). Civil calendar and Lunar calendar in Ancient Egypt. Peeters Publishers. 274.
  3. Durán, D. (1975). Book of the Gods and Rites and the Ancient Calendar. University of Oklahoma Press. 502.
  4. Feeney, D. (2007). Caesar’s calendar: ancient time and the beginnings of history. Unitv of California Press. 392.
  5. Hannah, R. (2013). Greek and Roman calendars. A&C Black. 176.
  6. Magini, L. (2001). Astronomy and calendar in ancient Rome: the eclipse festivals. L’Erma di Bretschneider. 133.
  7. O’Mara, P. F. (2003). Censorinus, the Sothic cycle, and calendar year One in Ancient Egypt: The epistemological problem. Journal of Near Eastern Studies. 62(1). 17–26. URL: https://www.journals.uchicago.edu/doi/10.1086/375914.
  8. Parker, R.A. (1974). Ancient Egyptian Astronomy. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series A, Mathematical and Physical Sciences. 51–65.
  9. Rüpke, J. (1995). Kalender und Öffentlichkeit: Die Geschichte der Repräsentation und religiösen Qualifikation von Zeit in Rom. de Gruyter, Berlin. 740.
  10. Schilling, R. (1964). Roman Festivals and their significance. Acta Classica. 7. 44–56. URL: https://www.jstor.org/stable/24591223
  11. Stern, S. (2012). Calendars in antiquity: Empires, states, and societies. OUP Oxford. 472.
  12. Weggelaar, N., Kort, C. (1989). The Calendar Reforms of Ancient Egypt. Discussions in Egyptology. 13. 79–88. URL: https://www.academia.edu/14943502/THE_CALENDAR_REFORMS_OF_ANCIENT_EGYPT
  13. Winlock, H.E. (1940). The origin of the ancient Egyptian calendar. Proceedings of the American Philosophical Society. 447–464. URL: https://www.jstor.org/stable/985113
  14. Kovalev, S.I. (2006). Ystoryia Ryma [History of Rome]. AST; Polygon. 744 [in Russian].
  15. Seleshnikov S. I. (2013). Ystoryia kalendaria y khronolohyy [History of the calendar and chronology]. Ripol Classic. 224 [in Russian].