ЛОГОТИП ТА ЕМБЛЕМА ЯК СКЛАДОВІ ФІРМОВОГО СТИЛЮ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ УКРАЇНИ

ВАСИЛЬЄВА О. С., ПАШКЕВИЧ К. Л., ВАСИЛЬЄВА І. В.,

ГРИЧАНЮК О. В., КАЛУН О. Ю.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою статті є виявлення характерних особливостей дизайну елементів фірмового стилю, що використовуються в шкільному форменому костюмі в Україні.

Методологія. Методологічною основою дослідження є комплексний підхід, методи візуально-аналітичного аналізу об’єкту дослідження, систематизація різновидів емблем та логотипів закладів освіти України.

Результати. Об’єктами аналізу стали зразки емблем та логотипів закладів освіти України які є візуальними символами школи та частиною дизайну шкільного форменого костюму. Проаналізовано та виокремлено найбільш характерні художньо-композиційні рішення емблем шкільних закладів освіти України: основні їх типи, характерну символіку та кольорові рішення. Запропоновано типологію графічних елементів, що використовуються в емблемах, як засоби комунікації за смисловим значенням для створення іміджу та бренду навчального закладу. Визначено основні типи логотипів, що використовуються в дизайні шкільного форменого костюму закладів освіти України.

Наукова новизна. Систематизовано графічні елементи емблем закладів освіти України за їх змістовним значенням. Визначено характерні варіації поєднання графічних елементів та кольорів в фірмовій символіці закладів освіти України. Визначено основні типи логотипів, що використовуються в дизайні шкільного форменого костюму в Україні.

Практична значущість. Розроблена систематизація графічних елементів емблем закладів освіти України дозволила узагальнити художньо-композиційні особливості їх фірмового стилю і особливості їх використання у дизайні шкільного форменого одягу для візуальної репрезентації та трансляції цінностей і основних характеристик навчального закладу. Матеріали дослідження можуть бути використані при розробці фірмового стилю та дизайну сучасного шкільного форменого одягу. Результати дослідження можуть бути використані при подальших наукових дослідженнях з дизайну шкільного форменого одягу.

Ключові слова: фірмовий стиль; емблема; шкільний формений одяг; дизайн; логотип; ідентифікація.

LOGOTYPE AND EMBLEM AS CONSTITUENTS OF CORPORATE IDENTITY OF EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS OF UKRAINE

VASYLIEVA O.S., PASHKEVICH K.L., VASYLIEVA I.V., GRICHANYUK O.V., KALUN O.Yu.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. The purpose of this article is to identify the characteristic design features of the corporate identity elements used in school uniforms in Ukraine, which have developed under the influence of national and cultural traditions. The objects of analysis were samples of emblems and logos of Ukrainian educational schools, which are visual symbols of the school and part of the design of a school uniform.

Methodology. Methodological basis of research is complex approach, methods of visually analysis of research object, systematization of varieties of emblems and logotypes of educational school of Ukraine.

Results. The most characteristic artistically-composition decisions of emblems of educational school of Ukraine are analysed and distinguished: their basic types, characteristic symbolics and colour decisions. The typology of the graphical elements used in emblems, as means of communication, is offered by semantic value for producing an image and corporate identity of educational school. The basic types of the logotypes used in the design of school uniform suit of school of Ukraine.

Scientific novelty. The imagery of emblems of educational establishments of Ukraine are systematized by their semantic value. Characteristic variations of combination of clip arts and colour combinations are certain in the brandname symbolics of educational establishments of Ukraine. The basic types of the logotypes used in the design of school uniform suit in Ukraine.

Practical significance. Classification of graphical elements of emblems of educational establishments of Ukraine is worked out allowed to generalize the artistically-composition features of their brandname style and feature of their use in a design school service dress for visual репрезентации and translation of values and basic descriptions of educational establishment. Research materials can be used for development of brandname style and design modern school uniform.

Key words: corporate identity; emblem; school uniform; design; logotype; authentication.

ЛОГОТИП И ЭМБЛЕМА КАК СОСТАВЛЯЮЩИЕ ФИРМЕННОГО СТИЛЯ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЙ УКРАИНЫ

ВАСИЛЬЕВА О. С., ПАШКЕВИЧ К. Л., ВАСИЛЬЕВА И. В., ГРИЧАНЮК О. В., КАЛУН О. Ю.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Целью статьи является выявление характерных особенностей дизайна элементов фирменного стиля, используемых в школьном форменном костюме в Украине, которые сложились под влиянием национальных и культурных традиций и ассоциаций. Объектами анализа стали образцы эмблем и логотипов учебных заведений Украины, которые являются визуальными символами школы так и частью дизайна школьного форменной костюма.

Методология. Методологической основой исследования является комплексный подход, методы визуально-аналитического анализа объекта исследования, систематизация разновидностей эмблем и логотипов учебных заведений Украины.

Результаты. Проанализированы и выделены наиболее характерные художественно-композиционные решения эмблем учебных заведений Украины: основные их типы, характерную символику и цветовые решения. Предложена типология графических элементов, используемых в эмблемах, как средства коммуникации по смысловому значению для создания имиджа и бренда учебного заведения. Определены основные типы логотипов, используемых в дизайне школьного форменной костюма учебных заведений Украины.

Научная новизна. Систематизированы графические элементы эмблем учебных заведений Украины по их смысловому значению. Определены характерные вариации сочетания графических элементов и цветовых сочетаний в фирменной символике учебных заведений Украины. Определены основные типы логотипов, используемых в дизайне школьного форменного костюма в Украине.

Практическая значимость. Разработана классификация графических элементов эмблем учебных заведений Украины позволила обобщить художественно-композиционные особенности их фирменного стиля и особенности их использования в дизайне школьного форменной одежды для визуальной репрезентации и трансляции ценностей и основных характеристик учебного заведения. Материалы исследования могут быть использованы при разработке фирменного стиля и дизайна современного школьной форменной одежды.

Ключевые слова: фирменный стиль; эмблема; школьная форменная одежда; дизайн; логотип; идентификация.

Література

  1. Adir V., Adir G., Pascita N.-E. How to design a logo. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol. 122. P. 140–144. URL: https://cyberleninka.org/article/n/1173601
  2. Бадмаева Е. С. Технологии дизайн-проектирования фирменного стиля в костюме. Технико-технологические проблемы сервиса. Научно-технический журнал. Санкт-Петербургский государственный экономический университет (СПбГЭУ). Санкт-Петербург, 2014. № 2 (28). С. 71–74. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-dizayn-proektirovaniya-firmennogo-stilya-v-kostyume.
  3. Барт Р. Система моды. Статьи по семиотике культуры. Москва: Изд-во им. Сабашниковых, 2003. 512 с.
  4. Бодьян Л. А., Бодьян А. Н., Родимова Т. Д. Особенности разработки фирменного стиля на примере образовательного учреждения. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. Москва. 2016. № 10. C. 494–489. URL: https://www.applied-research.ru/ru/article/view?id=10376.
  5. Васильєва О., Васильєва І., Влох Є., Самборська Ю. Аналіз логотипів та емблем як елементів фірмового стилю навчальних закладів країн світу. Актуальні проблеми сучасного дизайну: матеріали міжнар. наук.-практ. конф., Київ, 23 квітня 2020. Т. 2. С. 39–42. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16101.
  6. Васильєва О. С. Дизайн шкільного форменого одягу: функціональний та естетичний аспекти. Art and Design. 2019. №1(5). С. 58–68. DOI: 10.30857/2617-0272.2019.1.5.
  7. Гніденко М. С., Колесніков В. В. Дизайн логотипу як основи фірмово стилю. Вісник КНУТД. Серія: Технічні науки. Київ, 2015. № 1 (82). С. 73–78. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/172.
  8. Дёмин П. В. Эмблема в визуальной репрезентации ВУЗа: классификация и семиотика визуальных образов. Университетское управление: практика и анализ. № 6. С. 8–23. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/emblema-v-vizualnoy-reprezentatsii-vuza-klassifikatsiya-i-semiotika-vizualnyh-obrazov.
  9. Дёмин П. В., Пашков С. Г. Символика университета в восприятии студентов. ИНТЕРакция, ИНТЕРвью. ИНТЕРпретация. № 10. С. 91–100. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/simvolika-universiteta-v-vospriyatii-studentov.

References

  1. Adir, V., Adir, G., Pascita, N.-E.(2014). How to design a logo. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 122. 140–144. URL: https://cyberleninka.org/article/n/1173601 [in English].
  2. Badmaeva, E.S. (2014). Tekhnologii dizajn-proektirovaniya firmennogo stilya v kostyume [Technologies of corporate style design in a suit]. St. Petersburg State University of Economics. 2(28). 71–74. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologii-dizayn-proektirovaniya-firmennogo-stilya-v-kostyume [in Russian].
  3. Bart, R. (2003). Sistema mody. Stat’i po semiotike kul’tury [Fashion system. Articles on the semiotics of culture]. Moskow [in Russian].
  4. Bod’yan, L.A., Bod’yan, A.N., Rodimova, T.D. (2016). Osobennosti razrabotki firmennogo stilya na primere obrazovatel’nogo uchrezhdeniya [Features of the development of corporate identity on the example of an educational institution]. International Journal of Applied and Basic Research. 10. 494–489. URL: https://www.applied-research.ru/ru/article/view?id=10376 [in Russian].
  5. Vasylieva, O., Vasylieva, I., Vlokh, Ye., Samborska, Yu. (2020). Analiz lohotypiv ta emblem yak elementiv firmovoho styliu navchalnykh zakladiv krain svitu [Analysis of logos and emblems as elements of corporate identity of educational institutions around the world]. Topical issues of modern design: ІІ International Scientific Conference, 2. 39–42. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/16101 [in Ukrainian].
  6. Vasylieva, O.S. (2019). Dyzain shkilnoho formenoho odiahu: funktsionalnyi ta estetychnyi aspekty [Design of school formed clothing: functional and esthetic aspects]. Art and Design. 1(5). 58–68. DOI: 10.30857/2617-0272.2019.1.5 [in Ukraine].
  7. Hnidenko, M.S., Kolesnikov, V.V. (2015). Dizain lohotypu yak osnovy firmovo styliu [Logo design as the basis of corporate identity]. Bulletin of the Kyiv National University of Technologies and Design, 1(82). 73–78. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/172 [in Ukrainian].
  8. Dyomin, P.V. (2018). Emblema v vizualizacii reprezentacii VUZa: klassifikaciya i semiotika vizual’nyh obrazov [The emblem in the visualization of the representation of the university: classification and semiotics of visual images]. University management: practice and analysis. 6. 8–23. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/emblema-v-vizualnoy-reprezentatsii-vuza-klassifikatsiya-i-semiotika-vizualnyh-obrazov [in Russian].
  9. Dyomin, P.V., Pashkov, S.G. (2015). Simvolika universiteta v vospriyatii studentov [University symbolism as perceived by students]. Interaction, Interview, Interpretation. 10. 91–100. URL: https:// cyberleninka.ru/article/n/simvolika-universiteta-v-vospriyatii-studentov [in Russian].