ЮРІЙ КРИВДІН – МАЛОВІДОМЕ ІМ’Я УКРАЇНСЬКОГО ГРАФІЧНОГО ДИЗАЙНУ 1920–30-х рр.

БУДНИК А. В.

Київський національний університет культури і мистецтв

Мета: впорядкувати і проаналізувати спадщину маловідомого митця, зібрати біографічні дані, відстежити зв’язок творчих принципів із світовими трендами у графічному дизайні означеного періоду.

Методологія. Для проведення дослідження використано історично-порівняльний та мистецтвознавчий методи аналізу.

Результати. Протягом 1920–30-х рр. в українській журнальній графіці відбулася остаточна трансформація від естетики модерну і еклектики до стилістики конструктивізму, що покликало до творчості майстрів нового типу графічного мислення, як, наприклад, Юрій Пилипович Кривдін. У розвідці вперше проаналізовано діяльність маловідомого представника українського конструктивізму – Ю. Кривдіна, який працював у царині журнальної графіки і макетування, колажування, книжкового оформлення. Досліджено впливи світових тенденцій графічного дизайну на творчість майстра, типологію наслідування. Зібрано зразки автографів митця і систематизовано видавничі сфери, до яких доклав зусиль митець. Побіжно оглянуто його літературну діяльність та її зв’язок із художньою творчістю.

Наукова новизна. Щодо Ю. Кривдіна не існувало мистецтвознавчих розвідок у фаховій літературі. Вперше висвітлено джерела, що вплинули на творчу манеру майстра, а також систематизовано сфери його діяльності.

Практична значущість. В умовах розвитку української культури у парадигмі незалежної держави зростає значення відкриття маловідомих сторінок становлення вітчизняного дизайну, які заклали фундамент новітнього мистецтва.

Ключові слова: Український конструктивізм; оформлення друкованої продукції; колаж; фотомонтаж.

YURIY KRYVDIN – THE UNKNOWN NAME OF THE UKRAINIAN GRAPHIC DESIGN OF THE 1920–30s

BUDNYK A. V.

Kyiv National University of Culture and Arts

Purpose: organize and analyze the legacy of a little-known artist, make an attempt to collect biographical data, trace the relationship of creative principles with world trends in graphic design of that period.

Methodology. Historical-comparative and art-scientific methods of analysis were used for the research.

Results. During the 1920s and 1930s, Ukrainian magazine graphics underwent a final transformation from the aesthetics of modern and eclecticism to the style of constructivism, which called for the work of masters of a new type of graphic thinking, such as Yuriy Kryvdin. The investigation for the first time analyzed the activities of a little-known representative of Ukrainian constructivism – Yuriy Kryvdin, who worked in the field of magazine graphics and layout, collage, book design. The influences of world tendencies of graphic design on creativity of the master, typology of imitation are investigated. Samples of the artist’s autographs were collected and the publishing spheres to which the artist made efforts were systematized. His literary activity and its connection with artistic creativity are briefly reviewed.

Scientific novelty. As for Kryvdin, there was no art criticism in the professional literature. For the first time, the sources that influenced the creative style of the master are highlighted, as well as the spheres of his activity are systematized.

Practical significance. With the development of Ukrainian culture in the paradigm of an independent state, the importance of opening the little-known pages of the formation of national design, which gave the foundation of modern art.

Key words: Ukrainian constructivism; print production; collage; photo montage.

ЮРИЙ КРИВДИН – МАЛОИЗВЕСТНОЕ ИМЯ УКРАИНСКОГО ГРАФИЧЕСКОГО ДИЗАЙНА 1920–30 ГГ.

БУДНИК А. В.

Киевский национальный университет культуры и искусств

Цель: упорядочить и проанализировать наследие малоизвестного художника, осуществить попытку сбора биографических данных, отследить связь творческих принципов с мировыми трендами в графическом дизайне указанного периода.

Методология. Для проведения исследования использованы сравнительно-исторический и искусствоведческий методы анализа.

Результаты. В течение 1920–30-х гг. в украинской журнальной графике произошла окончательный переход от эстетики модерна и эклектики к стилистике конструктивизма, что потребовало мастеров нового типа графического мышления, таких как, например, Юрий Кривдин. В статье впервые проанализирована деятельность малоизвестного представителя украинского конструктивизма, который работал в области журнальной графики и макетирования, коллажирования, книжного оформления. Исследовано влияние мировых тенденций графического дизайна на творчество мастера, установлены источники наследования. Собраны образцы автографов художника и систематизированы издательские сферы, к которым приложил усилия мастер. Бегло осмотрено его литературную деятельность и ее связь с художественным творчеством.

Научная новизна. По Кривдину не было искусствоведческих исследований в профессиональной литературе. Впервые освещены источники, повлиявшие на творческую манеру мастера, а также систематизированы сферы его деятельности.

Практическая значимость. В условиях развития украинской культуры в парадигме независимого государства возрастает значение открытия малоизвестных страниц становления отечественного дизайна, которые заложили фундамент нового искусства.

Ключевые слова: украинский конструктивизм; оформление печатной продукции; коллаж; фотомонтаж.

Література

  1. Жмурко Т. Суровый харьковский авангард Василия Ермилова. URL: https://birdinflight.com/ru/pochemu_eto_shedevr/20190117-ermilov.html?fbclid=IwAR0WYGJ9YoXDqA4R0dW94nTYKzzWPHcfYCL0dk8FsznHTVeYhtJ5BwSZU78 (дата звернення: 15.03.2020).
  2. Золотоверхова І. І. Український радянський кіноплакат 20–30-х років. Київ: Наукова думка, 1983. 128 c.
  3. “Кіно” (1925–1933): сист. покажч. змісту журн. / авт.-упоряд.: Н. Казакова, Р. Росляк; авт. вступ. ст.: Л. Брюховецька, С. Тримбач; наук. ред.: В. Кононенко, С. Тримбач; М-во культури України, Держ. закл. “Нац. парлам. б-ка України”. К., 2011. 256 с.
  4. Кривдін Пилип Васильович. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Кривдін_Пилип_Васильович (дата звернення: 02.04.2020).
  5. Кривдін Ю. Фотофабрика: [про виготовлення фотоматеріалів та фотоапаратів на Київ. кіноф-ці «Українфільм»] Кіно. Київ, 1931. № 1 [97]. С. 6–7.
  6. Ламонова О. Анатолій Бондарович – ілюстратор дитячої літератури URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2015_4_9 (дата звернення: 23.03.2020).
  7. ПавлевичК. Назад до витоків: основоположники українського дизайну. URL: https://telegraf.design/nazad-do-vitokiv-osnovopolozhniki-ukrayinskogo-dizajnu (дата звернення: 29.03.2020).
  8. Сушицький Б. Й. Дельмонт “Дикі звірі в кіні”. Кіно-газета. 1930. № 13 (43)–14 (44). С. 6.
  9. Титаренко Н. В. Прикладна графіка харківського художника Всеволода Аверіна. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2013_4_22 (дата звернення: 12.11.2018).
  10. Цимбал Я. Далекі кораблі, які везуть на тропіки. URL: https://m.tyzhden.ua/publication/235177 (дата звернення: 02.04.2020).
  11. Цимбал Я. Небажаний Бажан. URL: https://m.tyzhden.ua/publication/236424 (дата звернення: 02.04.2020).

References

  1. Zhmurko, T. (2019). Surovyj har’kovskij avangard Vasilija Ermilova [Harsh Kharkov avant-garde of Vasily Ermilov]. URL: https://birdinflight.com/ru/pochemu_eto_shedevr/20190117-ermilov.html?fbclid=IwAR0WYGJ9YoXDqA4R0dW94nTYKzzWPHcfYCL0dk8FsznHTVeYhtJ5BwSZU78 (last accessed: 15.03.2020) [In Russian].
  2. Zolotoverkhova, I.I. (1983). Ukrainskyi radianskyi kinoplakat 20–30-kh rokiv. [Ukrainian Soviet movie poster of the 20s and 30s]. Кyiv: Naukova dumka. 128. [in Ukrainian].
  3. Kazakova, N., & Rosliak, R. (2011). “Kino” (1925–1933): Systematychnyi pokazhchyk zmistu zhurnalu [Kino” (1925–1933): A systematic index of the content of the journal]. Kyiv. 256. [in Ukrainian].
  4. Kryvdin Pylyp Vasylovych [Kryvdin Pylyp Vasylovych]. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Кривдін_Пилип_Васильович (last accessed: 02.04.2020) [In Ukrainian].
  5. Kryvdin, Yu. (1931). Fotofabryka [Photo factory]. Kino. Kyiv. 1 [97]. 6–7. [In Ukrainian].
  6. Lamonova, O. (2015). Anatolii Bondarovych – iliustrator dytiachoi literatury [Anatoliy Bondarovych is an illustrator of children’s literature]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2015_4_9 (last accessed: 23.03.2020) [In Ukrainian].
  7. Pavlevych, K. (2017). Nazad do vytokiv: osnovopolozhnyky ukrainskoho dyzainu [Back to the origins: the founders of Ukrainian design]. URL: https://telegraf.design/nazad-do-vitokiv-osnovopolozhniki-ukrayinskogo-dizajnu (last accessed: 29.03.2020) [In Ukrainian].
  8. Sushytskyi, B.Y. (1930). Delmont “Dyki zviri v kini” [Delmont “Wild animals in the cinema”]. Kino-gazeta. № 13 (43)–14 (44), 6. [In Ukrainian].
  9. Tytarenko, N.V. (2013). Prykladna hrafika kharkivskoho khudozhnyka Vsevoloda Averina [Applied graphics by Kharkiv artist Vsevolod Averin]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/had_2013_4_22 (last accessed: 12.11.2018) [In Ukrainian].
  10. Tsymbal, Ya. (2019). Daleki korabli, yaki vezut na tropiky [Distant ships carrying to the tropics]. URL: https://m.tyzhden.ua/publication/235177 (last accessed: 02.04.2020) [In Ukrainian].
  11. Tsymbal, Ya. (2019). Nebazhanyi Bazhan [Unwanted Bazhan]. URL: https://m.tyzhden.ua/publication/236424236424 (last accessed: 02.04.2020) [In Ukrainian].