ГЕОМЕТРИЧНИЙ ОРНАМЕНТ В ІСЛАМСЬКОМУ МИСТЕЦТВІ: ТРАДИЦІЇ, ОСОБЛИВОСТІ, СКЛАДОВІ

АЗЗААРІ АЛІ

Київський національний університет технологій та дизайну, Україна

Коледж електронних технологій Бані Валід, Лівія

Мета статті: проаналізувати особливості ісламського геометричного орнаменту як історичного та сучасного мистецького явища, його становлення, формування, традиційні структурні елементи.

Методологія. Застосовано загальнонаукові методи дослідження, зокрема хронологічний та історико-компаративний, а також образно-стилістичний, семантичний та теоретико-мистецтвознавчий аналіз.

Результати. Проаналізовано особливості історичного розвитку геометричного орнаменту в країнах ісламу, його національно-історичні, ментальні, образно-художні риси. Визнаний у світі як унікальне художнє явище ісламський геометричний орнамент за композиційним побудуванням складається із простих елементів (коло, квадрат, трикутник), що шляхом поєднань і повторів за певною схемою-сіткою утворює складний малюнок (шестикутник, восьмикутник, зіркоподібний рапорт). У розмаїтті його варіантів втілюється багатство художньої культури ісламу. З’ясовано, що геометричний орнамент, який є провідним декоративним елементом на численних предметах, унаочнює глибокий духовний зміст. Геометричний ісламський орнамент відображає тисячолітню творчу практику, що стала традиційною на арабському Сході. Водночас в сучасному світі мусульманські орнаментальні традиції залишаються актуальними і виявляють можливості реалізації набутого художнього досвіду арабських країн в нових творчих практиках, в тому числі, у графічному дизайні.

Наукова новизна полягає у з’ясуванні місця та значення ісламського геометричного орнаменту в сучасних культурно-мистецьких процесах, з урахуванням його традиційного естетичного, змістовного, структурно-композиційного наповнення.

Практична значущість. Запропоноване дослідження розширює уявлення про можливості застосування традицій ісламського орнаменту в сучасних творчих практиках. Результати можуть бути використані у практиці дизайну.

Ключові слова: ісламська культура; дизайн; творча практика; композиційна побудова; елементи орнаменту.

GEOMETRIC ORNAMENT IN ISLAMIC ART: TRADITIONS, FEATURES, COMPONENTS

AZZAARI ALI

Kyiv National University of Technologies and Design,Ukraine

College of Electronic Technology Bani Walid, Libya

Purpose of the article аnalyze the features of Islamic geometric ornament as a historical and at the same time modern artistic phenomenon, its formation, development, traditional structural elements.

Methodology. General scientific research methods, chronological and historical ‒ comparative, figurative-stylistic, semantic, and theoretical-art history analysis are applied.

Results. The features of the historical development of geometric ornament in the countries of Islam, its national, historical, mental, figurative, artistic features are analyzed. Recognized in the world as a unique work of art, Islamic geometric ornament is known for its compositional construction which consists of simple elements (circle, square, triangle). Then by connecting and repeating the shapes according to a certain grid pattern, a complex pattern (hexagon, octagon, star pattern) is created. The richness of the artistic culture of Islam is embodied in the range of its variants. It was found that the geometric ornament, which is the main decorative element on numerous objects, embodies a deep spiritual content. Geometric Islamic ornament embodies thousands of years of creative practice that has become traditional in the Arab East. At the same time, in the modern world, Muslim ornamental traditions remain relevant and reveal opportunities for introducing the acquired artistic experience of the Arab countries into new creative practices, including graphic design.

Scientific novelty consists in determining the place and significance of Islamic geometric ornament in modern cultural and historical processes, taking into account its traditional aesthetic, substantial, structural and compositional content

Practical significance. The proposed research expands the understanding of the possibilities of using the traditions of Islamic ornament in modern creative practices. The results can be used in design practice.

Keywords: Islamic culture; design; creative practice; compositional construction; ornament elements.

ГЕОМЕТРИЧЕСКИЙ ОРНАМЕНТ В ИСЛАМСКОМ ИСКУССТВЕ: ТРАДИЦИИ, ОСОБЕННОСТИ, СОСТАВЛЯЮЩИЕ

АЗЗААРИ АЛИ

Киевский национальный университет технологий и дизайна, Украина

Колледж электронных технологий Бани Валид, Лівія

Цель статьи проанализировать особенности исламского геометрического орнамента как исторического и одновременно современного художественного явления, его формирование, становление, традиционные структурные элементы.

Методология. Применены общенаучные методы исследования, хронологический и историко-компаративный, образно-стилистический, семантический и теоретико-искусствоведческий анализ.

Результаты. Проанализованы особенности исторического развития геометрического орнамента в странах ислама, его национально-исторические, ментальные, образно-художественные черты. Признанное в мире как уникальное творение искусства, исламский геометрический орнамент по композиционному построению состоит из простых элементов (круг, квадрат, треугольник), которые путем соединений и повторов по определенной схеме-сетке создают сложный рисунок (шестиугольник, восьмиугольник, звездчатый рапорт). В разнообразии его вариантов воплощено богатство художественной культуры ислама. Геометрический исламский орнамент воплощает тысячелетнюю творческую практику, которая стала на арабском Востоке традиционной. Одновременно в современном мире мусульманские орнаментальные традиции остаются актуальными и выявляют возможности для внедрения полученного художественного опыта арабских стран в новых творческих практиках, в том числе, в графическом дизайне.

Научная новизна состоит в определении места и значения исламского геометрического орнамента в современных культурно-исторических процессах, с учетом его традиционного эстетического, содержательного, структурно-композиционного наполнения.

Практичне значення. Предложенное исследование расширяют представления о возможностях применения традиций исламского орнамента в современных творческих практиках. Результаты могут быть использованы в практике дизайна.

Ключевые слова: исламская культура; дизайн; творческая практика; композиционное построение; элементы орнамента.

Література

  1. Аззаарi А. Ісламська каліграфія: історія та сучасна творча практика. Актуальні проблеми сучасного дизайну: зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 23 квітня. 2020 р. Київ, 2020. Т. 2. С. 27‒30.
  2. Аль Сакер Х.А. Орнаментальное искусство арабов периода средневековья. Автореф. дис …. канд. искуссвовед.: 17.00.04. Москва, 1984. URL: https://www.dissercat.com/content/ ornamentalnoe-iskusstvo-arabov-perioda-srednevekovya (дата звернення: 04.10.2020).
  3. Михайлова Р. Символ у первісному мистецтві. Символізм у мистецтві та архітектурі. Мова символів – мова вічності. 14.ХІІ–15.ХІІ: зб. тез доп. міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 2001 р. Київ, 2001.Ч. 2. С. 25–26.
  4. Пиотровский М. Земное искусство – Небесная красота. Искусство ислама. Санкт-Петербург: Славия, 2000. 93 с. URL: https://www.twirpx.com/file/2892080/ (дата звернення: 04.10.2020).
  5. Халлаб А. Эстетические основы исламського орнамента: автореф. дис. … канд. искусствовед. наук: 17.00.04. Москва, 1999. URL: https://www.dissercat.com/content/esteticheskie-osnovy-islamskogo-ornamenta (дата звернення 04.10.2020)
  6. Bonner J. The Historical Antecedents, Initial Development, Maturity, and Dissemination of Islamic Geometric Patterns, Santa Fe, 2017. 152 p.
  7. Bonner Jay. Islamic Geometric Patterns. Springer, 2017. 616 p.
  8. Metropolitan museum of art. URL: https://www.metmuseum.org/toah/hd/geom/hd_geom.htm (дата звернення: 07.08.2020).
  9. IV colloque franco-ukrainien d’archéologie “L’Art geometrique de la prehistoire a nos jours”. Kyiv, avril. URL: https://institutfrancais-ukraine.com/programmation/colloque-archeologie (дата звернення: 25.08.2020).
  10. Shaw H. The Encyclopaedie of Ornament. London: W. Pickering, 2006. 146 p.

References

  1. Azzaari, A. (2020). Islams’ka kalihrafiia: istoriia ta suchasna tvorcha praktyka. [Islamic calligraphy: history and modern creative practice]. Art and Design, 2, 27‒30. [in Ukrainian].
  2. Al Saker, H.A. (1984). Ornamentalnoye iskusstvo arabov periods srednovekovie. [Ornamental art of the Arabs of the Middle Ages] Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow. URL: https://www.dissercat.com/content/ornamentalnoe-iskusstvo-arabov-perioda-srednevekovya (Last accessed: 04.10.2020). [in Russian].
  3. Mykhailova, R. (2001). Symvol u pervisnomu mystetstvi. Symvolizm u mystetstvi ta arkhitekturi.[Symbol in primitive art. Symbolism in art and architecture] Art and Architecture, Vol.2, Р. 25‒26 [in Ukrainian].
  4. Piotrovsky, M. (2000). Zemnoye iskusstvo – Nebesnaya krasota. Iskusstvo islama [Earthly art – Heavenly beauty. The art of islam]. 93. URL: https://www.twirpx.com/file/2892080/ (Last accessed: 04.10.2020). [in Russian].
  5. Hallab, A. (1999). Aesthetic foundations of Islamic ornament, [Aesthetic bases of Islamic ornament]. Extended abstract of candidate’s thesis. Moscow. URL: https://www.dissercat.com/content/esteticheskie-osnovy-islamskogo-ornamenta (Last accessed: 04.10.2020). [in Russian].
  6. Bonner, J. (2017). The Historical Antecedents, Initial Development, Maturity, and Dissemination of Islamic Geometric Patterns, Santa Fe, 152. [in English].
  7. Bonner, (2017). Islamic Geometric Patterns. Springer, 616. [in English].
  8. Metropolitan museum of art. URL: https://www.metmuseum.org/toah/hd/geom/hd_geom.html (Last accessed: 07.08.2020). [in English].
  9. IV colloque franco-ukrainien d’archéologie “L’Art geometrique de la prehistoire a nos jours”. Kyiv, avril. URL: https://institutfrancais-ukraine.com/programmation/colloque-archeologie (Last accessed: 25.08.2020). [in English].
  10. Shaw, H. (2006). The Encyclopaedie of Ornament. London: W. Pickering, 146. [in English].