ОСОБЛИВОСТІ ДЕКОНСТРУКТИВІЗМУ В КОЛЕКЦІЯХ ЯПОНСЬКИХ ДИЗАЙНЕРІВ ОДЯГУ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТЬ

ШЕВЧУК Х. І.

Львівська національна академія мистецтв

Мета роботи – дослідити характерні прояви деконструкції в творчості японських дизайнерів одягу, проаналізувати основні методи проектування та проектно-композиційні особливості фешн-деконструкції.

Методологія. Методологічною базою даної статті є системно-інформаційний та візуально-аналітичний методи дослідження. Застосовано структурний аналіз трансформацій художньо композиційних елементів та метод порівняльно-історичного аналізу.

Результати дослідження. Виявлено основні принципи та прийоми деконструкції в дизайні одягу. Визначено проектно-композиційні особливості деконструкції (форма, силует, конструкція, пластика, фактура, декор, колористичне вирішення костюму) в творчості японських дизайнерів одягу. Систематизовано та узагальнено основні принципи деконструкції у творчості Рей Кавакубо, Іссей Міяке, Йоджі Ямамото, простежено, які комбінації ознак притаманні кожному з дизайнерів, проаналізовано їх спільні та відмінні ознаки.

Наукова новизна полягає у визначенні та систематизації основних проектно-композиційних особливостей деконструкції в дизайні одягу. Проаналізовано основні принципи деконструкції в колекціях японських дизайнерів одягу, підкреслено важливість концептуальної складової їх творчості.

Практична значущість. Системний аналіз характеристик деконструкції в дизайні одягу дає можливість її якісно нових інтерпретацій та проектування унікальних колекцій одягу. Матеріали статті можуть бути використані у наукових дослідженнях, присвячених деконструкції.

Ключові слова: дизайн костюму; проектування одягу; деконструкція; деконструктивізм; японський дизайн; постмодернізм.

DECONSTRUCTIVISM CHARACTERISTICS IN COLLECTIONS OF JAPANESE FASHION DESIGNERS AT THE END OF XX – EARLY XXI CENTURIES

SHEVCHUK K. I.

Lviv National Academy of Art

Purpose. The goal of this paper was to discover the main deconstruction in Japanese clothes designers creativity, methods of garment constructions, design and compositional features of fashion deconstruction.

Methodology is based on system informative and visual analytical methods. Structural analysis of modification of compositional elements and method of comparative and historical analysis were used.

Results. The paper describes basic principles and techniques of deconstruction in clothing design. The design and compositional features of deconstruction (shape, silhouette, construction, plastic, texture, decor, coloristic solution) in the works of Japanese clothing designers are determined. The basic principles of deconstruction in the works of Rey Kawakubo, Issey Miyake, Yohji Yamamoto are systematized and generalized, the combinations of features are inherent in each of the designers, their common and distinctive features are analyzed.

Scientific novelty of the research is determined in definition and systematization of the main design and compositional features of deconstruction in clothing design. The basic principles of deconstruction in the collections of Japanese clothing designers are analyzed, the importance of the conceptual component of their work is emphasized.

Practical significance. The systematic analysis of characteristics of clothes design deconstruction allows to use new interpretations and projecting unique clothes collections. The paper materials are supposed to be used in scientific research on deconstruction.

Keywords: garment design; clothes projecting; deconstruction; deconstructivism; japanese design; postmodernism.

ОСОБЕННОСТИ ДЕКОНСТРУКТИВИЗМА В КОЛЛЕКЦИЯХ ЯПОНСКИХ ДИЗАЙНЕРОВ ОДЕЖДЫ КОНЦА ХХ –НАЧАЛА ХХ ВЕКОВ

ШЕВЧУК К. И.

Львовская национальная академия искусств

Цель. Исследовать характерные проявления деконструкции в творчестве японских дизайнеров одежды, проанализировать основные методы проектирования и проектно-композиционные особенности фэшн-деконструкции.

Методология. Методологической базой данной статьи является системно-информационный и визуально-аналитический методы исследования. Применен структурный анализ трансформаций художественно композиционных элементов, а также метод сравнительно-исторического анализа.

Результаты. Выявлены основные принципы и приемы деконструкции в дизайне одежды. Определены проектно-композиционные особенности деконструкции (форма, силуэт, конструкция, пластика, фактура, декор, колористическое решение костюма) в творчестве японских дизайнеров одежды. Систематизированы и обобщены основные принципы деконструкции в творчестве Рэй Кавакубо, Иссей Мияке, Йоджи Ямамото, прослежено, комбинации признаков присущи каждому из дизайнеров, проанализированы их общие и отличительные признаки.

Научная новизна заключается в определении и систематизации основных проектно-композиционных особенностей деконструкции в дизайне одежды. Проанализированы основные принципы деконструкции в коллекциях японских дизайнеров одежды, подчеркнута важность концептуальной составляющей их творчества.

Практическая значимость. Системный анализ характеристик деконструкции в дизайне одежды дает возможность ее качественно новых интерпретаций и проектирование уникальных коллекций одежды. Материалы статьи могут быть использованы в научных исследованиях, посвященных деконструкции.

Ключевые слова: дизайн костюма; проектирование одежды; деконструкция; деконструктивизм; японский дизайн; постмодернизм.

Література

  1. Fury A. 7 key themes in Rei Kawakubo’s career. The New York Times Magazine: Sinapore, 2017. URL: https://tsingapore.com/article/7-key-themes-in-rei-kawakubos-career.
  2. Baudot F. Yohji Yamamoto (Memoirs). Paris: Assouline, 2005. 79 p.
  3. Bodyworks exhibition, Issey Miyake, 1984. URL: https://www.pinterest.cl/pin/535576580680233262/
  4. English B. Japanese fashion designers: The work and influence of Issey Miyake, Yohji Yamamoto and Rei Kawakubo. Bloomsbury Academic, 2011. p. 9–22.
  5. Issey Miake. Pleats please, 1993. URL: https://www.pinterest.com/pin/538250592943445771/
  6. Lalloo-Morar S. Design innovation by japanese designers Miyake, Kawakubo, and Yamamoto. Berg Fashion Library. 2016. URL: https://www.academia.edu/31144280/Design_Innovation_by_Japanese_Designers_Miyake_Kawakubo_and_Yamamoto.
  7. Mendes V. Black In Fashion. London: V&A Publications, 1999. Р106–107. URL: http:// collections.vam.ac.uk/item/O73390/jumper-kawakubo-rei/
  8. The Metropolitan Museum of Art. Dress, Yohji Yamamoto, fall/winter 1991–1992. URL: https://www. metmuseum.org/art/collection/search/160783.
  9. Герасимова Ю. Л., Соснина Н. О., Булева О. Ю., Тимофеева М. Р. Возникновение и развитие деконструктивизма в дизайне костюма. Омский научный вестник. Сер. Общество. История. Современность. 2019. Т. 4, № 1. С. 55–60. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozniknovenie-i-razvitie-dekonstruktivizma-v-dizayne-kostyuma/ viewer.
  10. Демшина А. Ю. Мода в контексте визуальной культуры: вторая половина XX – начало XXIвв. СПб.: Астерион, 2009. 105 с. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/a-yu-demshina-moda-v-kontekste-vizualnoy-kultury.
  11. Журнал VOGUE. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/yohji-yamamoto.
  12. Журнал VOGUE. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/issey-miyake.
  13. Журнал VOGUE. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/comme-des-garcons.
  14. Журнал WWD. URL: https://wwd.com/fashion-news/fashion-features/gallery/rei-kawakubo-exclusive-qa/comme-des-gar231ons-rtw-fall-1982-6488929-portrait/#/slideshow/article/6486260/ 6488929.
  15. Ибраева А. Эволюция идей деконструктивизма в контексте современных концепций развития моды. Central Asian Journal of Art Studies. Том 3. № 4. 2018. С. 85–101.
  16. Ковальчук Н. В., Макарова Т. Л. Влияние деконструктивизма на развитие авангардных образов в коллекциях модных дизайнеров. В сб: Инновационные технологии в текстильной и легкой промышленности: мат. докл. межд. науч.-техн.конф. Витебский ГТУ. 2017. С. 140143.
  17. Котляревська Н. В. Деконструктивизм в дизайне одежды как культурный код постмодернизма. Манускрипт. 2020. Том 13. Вып. 1. C. 202–206. URL: https://doi.org/10.30853/manuscript.2020.1.42.
  18. Свинцова Е. В. Метод деконструкции в процессе проектирования одежды. Вісник ХДАДМ. №2. С. 107–109. URL: https://www.visnik.org/pdf/v2013-02-30-svintsova.pdf.
  19. Соснина Н.О., Толмачева Г. В. Деконструктивизм как метод креативного формообразования в дизайне костюма. Международный журнал экспериментального образования. 2016. №  С. 133–135. URL: https://expeducation.ru/pdf/2016/1/9404.pdf.
  20. ТканкоЗ. О. Концептуалізм у сучасній моді: теорія і практика проектування. Вісник ЛНАМ. Вип.  2013. С. 26-37. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/23/6.PDF.
  21. ТюринИ. Н., Гетманцева В. В. Деконструктивизм в моде 1980–1990-х гг. на примере творчества Мартина Маржелы. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 11 (85). URL: http://www.gramota.net/materials/3/2017/11/47.html.
  22. ШевнюкО. Л. Історія костюма: навч. посіб. К.: Знання, 2008. С. 328–334.

References

  1. Fury, A. (2017). 7 key themes in Rei Kawakubo’s career. The New York Times Magazine: Sinapore. URL: https://tsingapore.com/article/7-key-themes-in-rei-kawakubos-career [in English].
  2. Baudot, F. (2005). Yohji Yamamoto (Memoirs). Paris: Assouline [in English].
  3. Bodyworks exhibition, Issey Miyake, 1984. URL: https://www.pinterest.cl/pin/535576580680233262/
  4. English, B. (2011). Japanese fashion designers: The work and influence of Issey Miyake, Yohji Yamamoto and Rei Kawakubo. Bloomsbury Academic. P. 9–22 [in English].
  5. Issey Miake. Pleats please, 1993. URL: https://www.pinterest.com/pin/538250592943445771/
  6. Lalloo-Morar, S. (2016). Design innovation by japanese designers Miyake, Kawakubo, and Yamamoto. Berg Fashion Library. URL: https://www.academia.edu/31144280/Design_Innovation_by_Japanese_Designers_Miyake_Kawakubo_and_Yamamoto [in English].
  7. Mendes, V. (1999). Black In Fashion. London: V&A Publications. 106–107. URL: http://collections.vam.ac.uk/item/O73390/jumper-kawakubo-rei/
  8. The Metropolitan Museum of Art. Dress, Yohji Yamamoto, fall/winter 1991–1992. URL: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/160783.
  9. Gerasimova, Yu.L., Sosnina, N.O., Buleva, O.Y., Timofeyeva, M.R. (2019). Vozniknoveniye i razvitiye dekonstruktivizma v dizayne kostyuma [Formation and Development of Deconstructivism in Costume Design]. Omskiy nauchnyy vestnik. Ser. Obshchestvo. Istoriya. Sovremennost. – Omsk Scientific Herald. Ser. Society. History. Modernity. 4, 1. 55–60. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vozniknovenie-i-razvitie-dekonstruktivizma-v-dizayne-kostyuma/viewer [In Russian].
  10. Demshina, A. (2009). Moda v kontekste vizualnoy kultury: vtoraya polovina XX – nachalo XXI vv. [Fashion in Context of Visual Culture: the second half of XX – beginning of XXI century]. Sankt-Peterburh: Asterion [In Russian].
  11. Zhurnal “VOGUE” [Journal “VOGUE”]. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/ yohji-yamamoto [In Russian].
  12. Zhurnal “VOGUE” [Journal “VOGUE”]. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/ issey-miyake.
  13. Zhurnal “VOGUE” [Journal “VOGUE”]. URL: https://www.vogue.com/fashion-shows/designer/ comme-des-garcons [In Russian].
  14. Zhurnal “WWD” [Journal “WWD”]. URL: https://wwd.com/fashion-news/fashion-features/gallery/rei-kawakubo-exclusive-qa/comme-des-gar231ons-rtw-fall-1982-6488929-portrait/#/ slideshow/article/6486260/6488929 [In Russian].
  15. Ybraeva, A. (2018). Evolyutsiya ideyi dekonstruktyvizatsiyi v konteksti suchasnykh kontseptsiy rozvytku mod [Evolution of ideas of deconstructivism in the context of modern concepts of fashion development]. Kazakhskaja nacyonaljnaja akademyja yskusstv ym. T. Zhurghenova. Central Asian Journal of Art Studies. 4. 85–101 [In Russian].
  16. Kovaljchuk, N.V., Makarova, T.L. (2017). Vlyjanye dekonstruktyvyzma na razvytye avanghardnykh obrazov v kollekcyjakh modnykh dyzajnerov [The influence of deconstructivism on the development of avant-garde images in the collections of fashion designers]. Ynnovacyonnye tekhnologhyy v tekstyljnoj y leghkoj promyshlennosty: materyaly dokladov mezhdunarodno-tekhnycheskoj nauchnoj konferencyy. Vytebskyj ghosudarstvenny j tekhnologhycheskyj unyversytet. 140–143 [In Russian].
  17. Kotlyarevskaya, N.V. (2020). Dekonstruktivizm v dizayne odezhdy kak kulturnyy kod postmodernizma. [Deconstructivism in Fashion Design as a Cultural Code of Postmodernism]. Manyskript. 13. 1. 202-206. [In Russian]. URL: https://doi.org/10.30853/manuscript.2020.1.42.
  18. Svintsova, E.V. (2013). Metod dekonstrukcyy v processe proektyrovanyja odezhdy [Method of the dekonstruction planning of clothes]. Visnyk Kharkivsjkoji derzhavnoji akademiji dyzajnu I mystectv [Bulletin of the Kharkiv state academy of design and arts]. 2. 107–109. URL: https://www.visnik.org/pdf/v2013-02-30-svintsova.pdf [In Russian].
  19. Sosnina, N.O., Tolmacheva, G.V. (2016). Dekonstruktivizm kak metod kreativnogo formoobrazovaniya v dizayne kostyuma [Decondtruction as a method of forming a creative costume design]. Mezhdunarodnyy zhurnal eksperimentalnogo obrazovaniya. 1. 133–135. URL: https://expeducation.ru/pdf/2016/1/9404.pdf [In Russian].
  20. Tkanko, Z. (2013). Konceptualizm u suchasnij modi: teorija i praktyka proektuvannja [Conceptualism in contemporary fashion: theory and practice of design]. Visnyk Ljvivsjkoji nacionaljnoji akademiji [Bulletin of the Lviv National Academy]. 23. 26–37. URL: https://lnam.edu.ua/files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/23/6.PDF [In Ukrainian].
  21. Tyurin, I.N., Getmantseva, V.V. (2017). Dekonstruktivizm v mode 1980–1990-kh gg. na primere tvorchestva Martina Marzhely [Deconstructivism in fashion of the 1980–1990s by the example of the creative work of Martin Margiela]. Istoricheskiye, filosofskiye, politicheskiye i yuridicheskiye nauki, kul’turologiya i iskusstvovedeniye. Voprosy teorii i praktiki. 11(85). URL: http://www.gramota.net/materials/3/2017/11/47.html [In Russian].
  22. Shevnjuk, O.L. (2008). Istorija kostjuma [History of costume]. Kyiv: Znannja. 328–334 [In Ukrainian].