TENDENCIES AND ART TECHNIQUES IN CONTEMPORARY COMIC BOOK GRAPHIC DESIGN

KOLISNYK O.V.1, OCHERETNA L.V.2, YAKOVLEV M.I.3, KOLOSNICHENKO O.V.1, PASHKEVICH K.L.1, KRETOVA O.M.1

1Kyiv National University of Technologies and Design

2Technical University of Liberec, Czech Republic

3National Academy of Arts of Ukraine

Purpose. Exploring of the distinctive features of modern comics, their artistic and compositional solutions, types, main trends in American, European and Asian culture. Definition of the original formation of modern Ukrainian comics.

Methodology. The basis of the research methodology includes integrated use of historical and comparative methods, system analysis, synthesis, generalization.

Results. Basing on the analysis of modern comic book content, the history of comics and its perception by the audience as a modern media text are revealed, characteristics of individual elements in comics are systematized. The specifics of the artistic and compositional system of modern comics, the nature of figurative and stylistic techniques, graphic features of American, European, Asian, Ukrainian comics are determined. Patterns which are inherent in comics as visual narratives of different socio-cultural parts of the world, as well as aspects that shape modern Ukrainian comics, are considered.

Scientific novelty. Characteristics of comics as an object of graphic design are determined: features of artistic and compositional design solutions in different regions of the world are systematized; leading trends in the development of specific types of comics in the United States, Europe, Asia and Ukraine are revealed.

Practical significance. Based on art analysis of comic book types and by identifying trends in their development within modern art the specifics of the further development of comics are determined and ideas for future creative projects are presented, features that have both artistic and commercial value are indicated.

Key words: comics, frames, composition, graphic design.

ТЕНДЕНЦІЇ І ХУДОЖНІ ПРИЙОМИ В СУЧАСНОМУ ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ КОМІКСІВ

КОЛІСНИК О.В.1, ОЧЕРЕТНА Л.В.2, ЯКОВЛЄВ М.І.3, КОЛОСНІЧЕНКО О.В.1, ПАШКЕВИЧ К.Л.1, КРЕТОВА О.М.1

1Київський національний університет технологій та дизайну

2Технічний університет м. Ліберець, Чеська Республіка

3Національна академія мистецтв України

Мета дослідження виявити характерні особливості сучасних коміксів, їх художньо-композиційні рішення, типи, тенденції в американській, європейській, азійській культурі. Визначити особливості формування сучасного українського коміксу.

Методологія. В основу методики дослідження покладено комплексне використання історичного, компаративного методів, системний аналіз, синтез, узагальнення.

Результати. На основі аналізу сучасного контенту коміксів, розкрита історія коміксів, їх сприйняття масовою аудиторією як сучасного медіатексту, систематизовані характеристики окремих елементів коміксів. Визначено специфіку художньо-композиційної системи сучасних коміксів, характер образно-стилістичних технік, особливостей графіки американських, європейських, азійських, українських коміксів. Розглянуті закономірності, що притаманні коміксам, як візуальним наративам, різних соціо-культурних частин світу, а також аспекти, що формують сучасний український комікс.

Наукова новизна. Визначено характеристики коміксу як об’єкту графічного дизайну: систематизовано риси художньо-композиційних дизайнерських рішень у різних світових регіонах; виявлено провідні тенденції розвитку конкретних типів коміксів в США, Європі, Азії та в Україні.

Практична значущість. На основі мистецтвознавчого аналізу типів коміксів, виявлення тенденцій їх розвитку у межах сучасного графічного дизайну, визначено специфіку подальшого розвитку коміксів та представлено ідеї рішень майбутніх творчих проектів, зазначено риси, які мають як художню, так і комерційну цінність.

Ключові слова: комікс, кадри, композиція, графічний дизайн.

ТЕНДЕНЦИИ И ХУДОЖЕСТВЕННЫЕ ПРИЕМЫ В СОВРЕМЕННОМ ГРАФИЧЕСКОМ ДИЗАЙНЕ КОМИКСОВ

КОЛЕСНИК А.В.1, ОЧЕРЕТНАЯ Л.В.2, ЯКОВЛЕВ М.І.3, КОЛОСНИЧЕНКО Е.В.1, ПАШКЕВИЧ К.Л.1, КРЕТОВА А.М.1

1Киевский национальный университет технологий и дизайна

2Технический университет г. Либерец, Чешская Республика

3Национальная академия искусств Украины

Цель исследования определить характерные особенности современных комиксов, их художественно-композиционные решения, типы, тенденции в американской, европейской, азиатской культуре. Определить своеобразие формирования современного украинского комикса.

Методология. В основу методики исследования положено комплексное использование исторического, сравнительного методов, системный анализ, синтез, обобщение.

Результаты. На основе анализа современного контента комиксов, раскрыта история комиксов, их восприятие массовой аудиторией как современного медиатекста, систематизированы характеристики отдельных элементов комиксов. Определена специфика художественно-композиционной системы современных комиксов, характер образно-стилистических техник, особенностей графики американских, европейских, азиатских, украинская комиксов. Рассмотрены закономерности, присущие комиксам, как визуальным нарративам, различных социокультурных частей мира, а также аспекты, формирующие современный украинский комикс.

Научная новизна. Определены характеристики комикса как объекта графического дизайна: систематизированы черты художественно-композиционных дизайнерских решений в различных мировых регионах; выявлены ведущие тенденции развития конкретных типов комиксов в США, Европе, Азии и в Украине.

Практическая значимость. На основе искусствоведческого анализа типов комиксов, выявления тенденций их развития в пределах современного графического дизайна, определена специфика дальнейшего развития комиксов и представлены идеи решений будущих творческих проектов, указано черты, которые имеют как художественную, так и коммерческую ценность.

Ключевые слова: комикс, кадры, композиция, графический дизайн.

Література

  1. Петрова С. И., Степанова З. Б. Японский комикс как тип текста (категория информативности). Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М.К. Аммосова. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/ yaponskiy-komiks-kak-tip-teksta-kategoriya-informativnosti (дата звернення: 29.11.2019).
  2. Brenner E. Understanding Manga and Anime. 2007. 356 p.
  3. Комиксы в интерьере: героический дизайн и поп-арт. URL: http://awall.com.ua/blog/dizayn-i-obustroystvo/komiksyi-v-interere (дата звернення: 29.11.2019).
  4. Cohn The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. London: Bloomsbury. 2013. 256 р.
  5. Groensteen The System of Comics. University Press of Mississippi. 2007. 188 р.
  6. Renard-B. La Bande dessinée. Pаris: Seghers, 1978. 267 p.
  7. МакКлаудС. Зрозуміти комікси. Невидиме мистецтво / пер. з англ. Ярослава Стріха. Київ, 2019. 224 с.
  8. ДенисоваА. И. Американский комикс: факторы развития и феномен популярности. Аналитика культурологии. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/amerikanskiy-komiks-faktory-razvitiya-i-fenomen-pop%20ulyarnosti (дата звернення: 29.11.2019).
  9. Онкович Г. В., Онкович А. Д. Комикс как средство медиаобразования. Медиаобразование. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/komiks-kak-sredstvo-mediaobrazovaniya (дата звернення: 29.11.2019).
  10. Гресь В. И. Комикс как жанр визуальной литературы. Жанрово-стилевые искания в художественной литературе. С. 114–115. URL: http://asu.edu.ru/images/File/Zhanrovo-stilevie-iskaniya.pdf#page=114 (дата звернення: 29.11.2019).
  11. Еко У. Міф про Супермена. Роль читача. Дослідження з семіотики текстів. Львів: Літопис, 2004. С. 158–
  12. Eisner Will. Theory of Comics & Sequential Art. Poorhouse Press, 1985. 165 p.
  13. Cohn N. The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. London: Bloomsbury. 2013. 256р.
  14. Сайт «Вікіпедія» URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Карьера_проститутки (дата звернення: 02.05.2020).
  15. Сайт «Britannica» URL: https://www.britannica.com/topic/Max-und-Moritz (дата звернення: 02.05.2020).
  16. Сайт «Tezuka In English» URL: http://tezukainenglish.com/wp/?page_id=734 (дата звернення: 02.05.2020).
  17. Canales D., Guarnido J. Blacksad: у 5 т. Т. 1. Somewhere within the shadows. Europe Comics, 2016, 48 c. URL: http://www.europecomics.com/ album/1-somewhere-within-the-shadows/ (дата звернення: 02.05.2020).
  18. Mob Psycho 100: chapter 97. Shogakukan, 2012. URL: https://www.mangareader.net/mob-psycho-100/97/23 (дата звернення: 02.05.2020).
  19. Сайт «НОВОСТИ ГОРОДА И РЕГИОНА» URL: https://gorod.dp.ua/news/82674 (дата звернення: 02.05.2020).
  20. Сайт «Сosmic» URL: https://cosmic.com.ua/ua/daogopak_kniga_1_antalyska_gastrol/ (дата звернення: 02.05.2020).
  21. Petersen R. S. Comics, Manga, and Graphic Novels: A History of Graphic Narratives ABC CLIO, 2011. 274 p.
  22. Кордоба Б. Український ринок коміксів лише розпочав свій шлях. URL: https://vezha.net.ua/interview/ukrayinskij-rinok-komiksiv-lishe-rozpochav-svij-shlyax-bogdan-kordoba/ (дата звернення: 02.05.2020).
  23. Барт Р. Риторика образа. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. Москва, 1994. С. 297-318. URL: http://www.philology.ru/literature1/ barthes-94a.htm (дата звернення: 16.06.2020).
  24. Брати Капранови. Мальовнича історія Незалежності України. Київ: Видавництво: Зелений пес. 2013, 80 с.

References

  1. Petrova, S.Y., Stepanova Z.B. (2005) Yaponskyj komyks kak typ teksta (katehoryia ynformatyvnosty) [Japenese comics as a text type (category of informativeness)]. Vestnyk Severo-Vostochnoho federal’noho unyversyteta ym. M.K. Ammosova. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/yaponskiy-komiks-kak-tip-teksta-kategoriya-informativnosti [in Russian].
  2. Brenner, R.E. Understanding Manga and Anime. 2007. 356 p. [in English].
  3. Komyksy v ynter’ere: heroycheskyj dyzajn y pop-art [Comics in interior: heroic design and pop-art]. URL: http://awall.com.ua/blog/dizayn-i-obustroystvo/komiksyi-v-interere/ [in Russian].
  4. Cohn, N. (2013) The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. London: Bloomsbury. [in English].
  5. Groensteen, T. (2007) The System of Comics. University Press of Mississippi. [in English].
  6. Renard, J.-B. (1978) La Bande dessinée. Pаris : Seghers, 1978. [in French].
  7. MakKlaud, S. (2019) Zrozumity komiksy. Nevydyme mystetstvo [Understanding Comics: The Invisible Art]. per. z anhl. Yaroslava Strikha. Kyiv [in Ukrainian].
  8. Denysova, A.Y. (2011) Amerykanskyj komyks: faktory razvytyia y fenomen populiarnosty [American comic: development factors and fenomenon of popularity]. Analytyka kul’turolohyy. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/amerikanskiy-komiks-faktory-razvitiya-i-fenomen-pop%20 ulyarnosti [in Russian].
  9. Onkovych, H.V., Onkovych A.D. (2016) Komyks kak sredstvo medyaobrazovanyia [Comic as a tool of media education]. Medyaobrazovanye. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/komiks-kak-sredstvo-mediaobrazovaniya [in Russian].
  10. Hres’, V.Y. (2019) Komyks kak zhanr vyzual’noj lyteratury [Comic as a genre of visual literature]. Zhanrovo-stylevye yskanyia v khudozhestvennoj lyterature. URL: http://asu.edu.ru/images/File/Zhanrovo-stilevie-iskaniya.pdf#page=114 [in Russian].
  11. Eko, U. (2004) Mif pro Supermena. Rol’ chytacha. Doslidzhennia z semiotyky tekstiv [The Myth of Superman. The role of reader. Research on the semiotics of texts]. Lviv : Litopys. [in Ukrainian].
  12. Eisner, W. (1985) Theory of Comics & Sequential Art. Poorhouse Press. [in English].
  13. Cohn, N. (2013) The Visual Language of Comics: Introduction to the Structure and Cognition of Sequential Images. London: Bloomsbury [in English].
  14. Website «Wikipedia» URL: https:// wikipedia.org/wiki/Карьера_проститутки [in Russian].
  15. Website «Britannica» URL: https://www. com/topic/Max-und-Moritz [in English].
  16. Website «Tezuka In English» URL: http:// com/wp/?page_id=734 [in English].
  17. Canales, J.D., Guarnido J. (2016) Blacksad: in 5 t. T. 1. Somewhere within the shadows. Europe Comics. URL: http://www.europecomics.com/album/ 1-somewhere-within-the-shadows/ [in English].
  18. (2012) Mob Psycho 100: chapter 97. Shogakukan. URL: https://www.mangareader.net/ mob-psycho-100/97/23 (дата звернення: 02.05.2020) [in English].
  19. Website «NOVOSTY HORODA Y REHYONA» [“CITY AND REGION NEWS”]. URL: https://gorod.dp.ua/news/82674 [in Russian].
  20. Website «Сosmic» URL: https://cosmic.com.ua/ua/daogopak_kniga_1_antalyska_gastrol/ [in Ukrainian].
  21. Petersen, R. S. (2011) Comics, Manga, and Graphic Novels: A History of Graphic Narratives. ABC CLIO. [in English].
  22. Kordoba, B. Ukrains’kyj rynok komiksiv lyshe rozpochav svij shliakh [The Ukrainian comics market has just begun its journey]. URL: https://vezha.net.ua/interview/ukrayinskij-rinok-komiksiv-lishe-rozpochav-svij-shlyax-bogdan-kordoba/ [in Ukrainian].
  23. Bart, R. (1994) Rytoryka obraza. Yzbrannye raboty: Semyotyka. Poetyka [Rhetoric of the Image. Selected works: Semiotics. Poetics]. Moskva. [in Russian].
  24. Braty Kapranovy. (2013) Mal’ovnycha istoriia Nezalezhnosti Ukrainy [Picturesque history of Ukraine’s independence]. Kyiv: Zelenyj pes. [in Ukrainian].