ДОСЛІДЖЕННЯ ЕТНООСОБЛИВОСТЕЙ УГОРСЬКОГО НАРОДНОГО КОСТЮМА ДЛЯ ПРОЕКТУВАННЯ СУЧАСНОГО ЖІНОЧОГО ОДЯГУ

БІЛЕЙ-РУБАН Н.В., СЄДОУХОВА Є.В., КОЗМАНКО Г.Й.

Мукачівський державний університет

Ключові слова:  дизайн, жіночий одяг, угорський народний костюм, конструктивно-декоративні особливості, етноособливості, методи художнього проектування.

Аннотація

Мета. Аналіз конструктивних та декоративних особливостей угорського народного костюма з метою дизайн-проектування актуальної жіночої колекції  одягу повсякденного призначення.

Методика. Для аналізу літературних джерел використано історіографічний аналіз наукових праць з вивчення особливостей формування угорського народного костюма; для дослідження етноособливостей угорського костюма, його орнаментики, колориту, оздоблення – візуально-аналітичний метод; для трансформації конструктивно-декоративних характеристик угорського костюма у принципи проектування сучасного жіночого одягу – метод асоціацій,  метод стилізації,  метод комбінаторики; для розробки колекції одягу – методи технічного моделювання.

Результати. Отримано характеристики досліджуваного творчого джерела угорського жіночого національного костюма для трансформування у принципи проектування сучасного одягу. Визначено конструктивні-декоративні особливості, типи  побудови, орнаментація та  оздоблення жіночого вбрання на основі угорського народного костюма на основі чого запропоновано колекцію сучасних моделей жіночого одягу.

Наукова новизна. Визначено раціональні підходи до принципів художнього проектування  сучасного жіночого одягу з врахуванням  конструктивно-декоративних особливостей народного  костюма Соболч-Сотмар Березької області (Угорщина).

Практична значимість. Розроблено авторську колекцію жіночих ансамблів на основі джерела творчості, в якому закладена перспективна етнодизайнерська складова для проектування сучасного одягу.

 

ИсследованиЕ этноособенностей венгерского народного костюма для проектирования современной женской одежды

БИЛЕЙ-РУБАН Н.В., СЕДОУХОВА Е.В., КОЗМАНКО Г.Й.

Мукачевский государственный университет

Цель. Анализ конструктивных и декоративных особенностей венгерского народного костюма для дизайн-проектирования актуальной женской коллекции одежды повседневного предназначения.

Методика. При анализе литературных источников использован историко-графический анализ работ, в которых рассмотрены особенности формирования венгерского народного костюма; при исследовании этноособенностей венгерского костюма, его орнаментов, колористики, отделки – визуально-аналитический метод; при трансформации конструктивно-декоративных характеристик венгерского костюма в принципы проектирования современной женской одежды – метод ассоциаций, метод стилизации, метод комбинаторики;  при разработке авторской коллекции одежды – методы технического моделирования.

Результаты. Получены характеристики исследуемого творческого источника венгерского женского национального костюма для трансформации в принципы проектирования современной одежды. Определены конструктивно-декоративные особенности, типы построения, орнаментация и отделка женской одежды на базе венгерского народного костюма на основе чего разработана коллекция современных моделей женской одежды.

Научная новизна. Определены рациональные подходы к принципам художественного проектирования современной женской одежды с учетом конструктивно-декоративных особенностей народного костюма Соболч-Сотмар Берегской области (Венгрия).

Практическая значимость. Разработана авторская коллекция женских ансамблей одежды на основе творческого источника, в котором заложена перспективная этнодизайнерская составляющая для проектировании современной одежды.

Ключевые слова: дизайн, женская одежда, венгерский народный костюм, конструктивно-декоративные особенности, методы художественного проектирования.

RESEARCH OF ETHNO-SPECIFICS OF HUNGARIAN NATIONAL COSTUME FOR DESIGNING  MODERN WOMEN CLOTHES

BILEY-RUBAN N., SEDOUKHOVA YE., KOZMANKO H.

Mukachevo State University

Purpose.   Analysis of constructive and decorative features of the Hungarian folk costume in the process of designing actual women’s collection of clothing for everyday purposes.

Methodology.  For the analysis of literary sources was used the historical analysis of scientific works on the study of the features formation of the Hungarian national costume. The research has been conducted using visual – analytical method   for the study of ethnic features of Hungarian costume, its ornamentation, coloring and decoration; the association method, styling  method, combinatorial method – for the transformation of the constructive and decorative characteristics of the Hungarian costume into the principles of designing modern women’s clothing; methods of technical modeling – for the development of a collection of clothing .

Results.  The characteristics of the investigated creative source for transformation into the principles of designing women’s clothes are obtained. The types of construction of women’s clothing based on  Hungarian folk costume, ornamentation and decoration are determined.

Scientific novelty. The rational approaches to the principles of artistic creating of modern women’s clothes are presented according to the structural and decorative features of the national costume of Sobolech-Sotmar of Berezsky region (Hungary).

Practical value. An author’s collection of female costumes based on the source of creativity was developed; in which is laid perspective ethno-designer component for the creation of modern clothes.

Key words: design, women’s clothing, Hungarian folk costume, constructive-decorative features, ethno-features, design methods.

 

Література

  1. Fél Edit. Magyar népi vászonhímzések / Fél Edit – Budapest, Kossuth nyomda, 1976. – 96 oldal.
  2. Українсько – угорський словник / за ред.. М. П. Лизанець. – Ужгород.: «Іва», – 2005 – 953 с.
  3. Ortutay Gyula. Magyar néprajzi lexikon / Ortutay Gyula – Budapest : Akadémiai K., 1977-1982.
  4. Коприва А. Т. Угорська вишивка Закарпаття XIX – першої чверті XX століття (художньо-функціональні та стилістичні особливості): дис. … канд. мистецтвознавства [Електронний ресурс] / А.Т. Коприва. – Львів, 2005. – 176 c. Режим доступу – http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/142777.html.
  5. Гусейнов Г. М. Композиция костюма. / Гусейнов Г. М., Ермилова В. В., Ермилова Д. Ю. – М.: Издательский центр «Академия», 2004 – 432 с.
  6. Малинська А.М. Розробка колекцій одягу: навчальний посібник. / А.М. Малинська, К.Л. Пашкевич, М.Р. Смирнова, О.В. Колосніченко – К.: ПП «НВЦ Профі», 2014. – 140 с.

References

  1. Fél, Edit (1976). Magyar népi vászonhímzések [Hungarian folk canvas embroidery] Budapest, Kossuth nyomda – Kossuth Press. [in Hungary]
  2. Lyzanets, M. P. (2005). Ukrainsko-Uhorskyi slovnyk [Ukrainian – Hungarian dictionary]  Uzhhorod.: «Iva». [in Ukrainian].
  3. Ortutay, Gyula (1977-1982). Magyar néprajzi lexikon [Hungarian ethnographical lexicon]  Budapest : Akadémiai K. – Budapest : Academic Co . [in Hungary].
  4. Kopryva, T. (2005) Uhorska vyshyvka Zakarpattia XIX – pershoi chverti XX stolittia (khudozhno-funktsionalni ta stylistychn i osoblyvosti) [Hungarian embroidery of Transcarpathia in XIX – first quarter of XX century (artistically functional and stylistic features): ] Candidat’s thesis. Lviv. – Retrieved from http://www.lib.ua-ru.net/diss/cont/142777.html [in Ukrainian].
  5. 5.     Huseinov, H. M., Ermylova, V. V., Ermylova, D. Yu. (2004). Kompozytsyia kostiuma [Costume composition].Moscow. Publishing Center “Academy” [in Russian].
  6. Malyns’ka, A.M., Pashkevych, K.L., Smyrnova, M.R., Kolosnichenko, O.V. (2014). Rozrobka kolektsiy odyahu [Designing of clothing collections]. Kyiv: Profi [in Ukrainian].

PDF