ВПРОВАДЖЕННЯ В НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ПРИНЦИПІВ ЛЮДИНО-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В ДИЗАЙНІ АРХІТЕКТУРНОГО СЕРЕДОВИЩА

САФРОНОВА О. О.

Київський національний університет технологій та дизайну

Ключові слова: людино-орієнтований підхід, навчальний процес, дизайн архітектурного середовища, дизайн-мислення, людино-орієнтований дизайн, емпатійний дизайн.

Аннотація

Мета. Виявлення сутності поняття людино-орієнтованого підходу в дизайні середовища в його сучасному розумінні і оцінка практики його впровадження в навчальний процес.

Методика. Використано методи: системного аналізу наукових публікацій за тематикою дослідження; порівняльного аналізу сучасних методик і методів дизайн-проектування, досвіду впровадження стратегій людино-орієнтованого підходу в навчальний процес.

Результати. Проведений гносеологічний аналіз витоків людино-центричного підходу в дизайні, визначене поняття сучасних стратегій людино-орієнтованого дизайну в проектуванні середовища, надані рекомендації щодо впровадження сучасних стратегій дизайну в навчальний процес.

Наукова новизна. Вперше поняття людино-орієнтованого підходу в дизайні середовища розглядається як стратегія дизайну,  що має характерні ознаки і етапи.

Практична значимість. Надані пропозиції щодо ефективного впровадження методів стратегії людино-орієнтованого дизайну в навчальний процес.

 

ВНЕДРЕНИЕ В УЧЕБНЫЙ ПРОЦЕСС ПРИНЦИПОВ ЧЕЛОВЕКО-ОРИЕНТИРОВАННОГО ПОДХОДА В ДИЗАЙНЕ АРХИТЕКТУРНОЙ СРЕДЫ

САФРОНОВА Е.А.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Выявление сущности понятия человеко-ориентированного подхода в дизайне среды в его современном понимании и оценка практики его внедрения в учебный процесс.

Методика. Использованы методы: литературно-системного анализа научных публикаций по тематике исследования; сравнительного анализа современных методик и методов дизайн-проектирования; опыта внедрения стратегий человеко-ориентированного подхода в учебный процесс

Результаты. Проведен гносеоло-гический анализ истоков человеко-ориентированного подхода в дизайне, определено понятие современных стратегий человеко ориентированного дизайна в проектировании среды, даны рекомендации по внедрению стратегий человеко-ориентированного подхода в учебный процесс.

Научная новизна. Впервые понятие человеко-ориентированного подхода в дизайне среды рассматривается как стратегия дизайна, которая имеет характерные признаки и этапы.

Практическая значимость. Представлены предложения по эффективному внедрению методов стратегии человеко ориентированного дизайна в учебный процесс

Ключевые слова: человеко-ориентированный подход, учебный процесс,  дизайн архитектурной среды, дизайн-мышление, человеко ориентированный дизайн, эмпатический дизайн.

IMPLEMENTATION IN THE EDUCATIONAL PROCESS OF PRINCIPLES OF THE HUMAN-CENTER APPROACH TO THE DESIGN OF ARCHITECTURAL ENVIRONMENT

SAFRONOVA О.О.

Kiev National University of Technologies and Design

Purpose. To identify the essence of the concept of a human-oriented approach in the environmental design in its modern understanding and to to evaluate the practice of its implementation in the learning process.

Methodology. The methods used: the literary-system analysis of scientific publications on the subject of research; a comparative analysis of modern techniques and methods of design- engineering; experience in implementing human-oriented approaches in the learning process

Findings. An epistemological analysis of the origins of the human-oriented  approach in design was carried out, the concept of modern human-oriented  design strategies in the of the environmental design was defined, and recommendations for implementing the strategies of the human centered approach in the learning process.

Originality. The concept of a human-oriented approach in environmental design is considered  as a design strategy that has specific features and stages for the first time.

The practical value. proposals were presented for the effective implementation of the methods of the strategy of human-oriented  design in the educational process.

Keywords: human-oriented approach, environmental design, educational process,  design thinking, human-oriented design, empathy design.

 

Література

  1. Ковешникова Н. А. Актуальные проблемы дизайн-образования в контексте современной теории и практики дизайна / Н. А. Ковешникова // Вестник ТГУ. – 2011. – №4 (96). – С. 151-155.
  2. Зеленая книга. Промышленный дизайн / Под редакцией В.Н. Княгинина. – СПб.: Фонд «Центр стратегических разработок «Северо-Запад», 2012. – 65 с.
  3. Антонова О.Є. Сутність поняття креативності: проблеми та пошуки // Теоретичні і прикладні аспекти розвитку креативної освіти у вищій школі: монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2012. – C. 14-
  4. Сафронова О. О. Особливості методики design thinking, як сучасної стратегії проектування в контексті дизайну середовища / О. О. Сафронова // Теорія і практика дизайну. Технічна естетика. – 2017. – Вип. 13. – С. 180-193.
  5. Карягина Т. Д. Откуда в психотерапии эмпатия: К. Роджерс и его психоаналитические предшественники и последователи / Т. Д. Карягина // Консультативная психология и психотерапия. – 2012. – № 1. – С. 8–31.
  6. Rogers Carl R. and Ruth C. Sanford. Client-Centered Psychotherapy. In Comprehensive Textbook of Psychiatry, V. Ed. H. I. Kaplan and B. J. Sadock. – Baltimore: Williams and Wilkins, 1989.
  7. Roy D. Pea. User Centered System Design: New Perspectives on Human-Computer Interaction // Journal educational computing research. – 1987. – 3(1). – P.129-134.
  8. ISO 9241-210:2010 Ergonomics of human-system interaction – Part 210: Human-centred design for interactive systems, IDT.
  9. Браун Т. Дизайн-мышление: от разработки нових продуктов до проек-тирования бизнес-моделей / Тим Браун. – Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. – 175 с.
  10. Михеева М.М. Методическое указание по курсу «История и методология дизайн-проектирования» / М.М. Михеева. –  М.: МГТУ им. Н.Э. Баумана, 2015. – 104 с.

 References

  1. Koveshnikova, N. A. (2011). Aktual’nye problemy dizayn-obrazovaniya v kontekste sovremennoy teorii i praktiki dizayna [Actual problems of design education in the context of modern theory and practice of design]. Vestnik TGU – Bulletin of Tomsk State University, 96, 151-155 [in Russian].
  2. Knyaginina, V. (Eds.) (2012). Zelenaya kniga. Promyshlennyy dizayn [The Green Book. Industrial Design]. : Fond «Tsentr strategicheskikh razrabotok «Severo-Zapad» [in Russian].
  3. Antonova,Ie. (2012). Sutnist poniattia kreatyvnosti: problemy ta poshuky [The essence of the concept of creativity: problems and searches]. Teoretychni i prykladni aspekty rozvytku kreatyvnoi osvity u vyshchii shkoli: monohrafiiaTheoretical and applied aspects of the development of creative education in higher education: monograph. Dubaseniuk O.A. (Ed.). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 14-41 [in Russian].
  4. Safronova, O. O. (2017). Osoblyvosti metodyky design thinking, yak suchasnoi stratehii proektuvannia v konteksti dyzainu seredovyshcha [Features of the design thinking method as a contemporary design strategy in the context of the design environment]. Teoriia i praktyka dyzainu. Тekhnichna estetyka Theory and practice of design. Technical Aesthetics, 13, 180-193 [in Ukraine].
  5. Karyagina, T. D. (2012). Otkuda v psikhoterapii empatiya: K. Rodzhers i ego psikhoanaliticheskie predshestvenniki i posledovateli [Where in psychotherapy empathy: K. Rogers and his psychoanalytic predecessors and followers]. Konsul’tativnaya psikhologiya i psikhoterapiya Advisory psychology and psychotherapy, 1, 8–31 [in Russian].
  6. Rogers, Carl R., and Ruth, Sanford. (1989) Client-Centered Psychotherapy. In Comprehensive Textbook of Psychiatry, V. Ed. H. I. Kaplan and B. J. Sadock. Baltimore: Williams and Wilkins [in English].
  7. Roy D. (1987). User Centered System Design: New Perspectives on Human-Computer Interaction. Journal educational computing research, 3 (1), 129-134 [in English].
  8. ISO 9241-210:2010 «Ergonomics of human-system interaction – Part 210: Human-centred design for interactive systems», IDT. [in English].
  9. Braun, (2012). Dizayn-myshlenie: ot razrabotki novikh produktov do proektirovaniya biznes-modeley [Design thinking: from designing new products to designing business models]. Moskow: Mann, Ivanov i Ferber [in Russian].
  10. Mikheeva, M.M. (2015). Metodicheskoe u kazanie po kursu Istoriya i metodologiya dizayn-proektirovaniya [Methodical course on the course History and methodology of design- designing]. Moskow: MGTU im. N.E. Baumana [in Russian].

 

PDF