SUBSTANTIATION OF THE FASHION SYSTEM AS THE CONCEPT OF FASHION CONDUCT IN MODERN CONSUMER SOCIETY

CHUPRINA N.V., KOLOSNICHENKO M.V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Determination of the basic principles of formation and distribution of fashion innovations in society in the context of the functioning of the modern fashion system. Characteristics of fashion innovations as objects of the fashion system and means of fashion communication in the modern consumer society.

Methodology. The methods of systematization and actualization of literary-analytical information about the principles and stages of design-activity in the formation and distribution of fashion innovations are used in the paper. Accumulation, systematization and implementation of project information is carried out by studying of specialized professional literature on the design activities of leading design brands.

Results. The basic functional categories of the concept of formation and the occurrence of fashion trends in the fashion system are defined and characterized. The description of the main sources of fashion innovations is given, a comparative analysis of the activity of legislators and distributors of fashion objects is conducted, in the context of their role in the formation, introduction and consumption of fashion trends. The principles of mutual influence of the direction of spreading and the speed of the dissemination of fashion innovation in the society of mass consumption are characterized.

The scientific novelty. In the paper, the main factors of the formation of fashion innovations in the system of fashion are formulated and the main functional categories of the fashion system as the integrated concept of fashion conduct in the modern society of consumption are defined.

The practical value. The paper describes the factors of the formation and realization of topical fashion products that are in line with fashion trends. The appropriateness of their adaptation and implementation in the design of fashion clothes of various classes, from prêt-a-porte to mass market as fashion products of the fashion system is substantiated.

Keywords: fashion system, fashion product, fashion system object, designer brand, fashion trend, fashion conduct, trendy process.

 

ОБҐРУНТУВАННЯ СИСТЕМИ МОДИ ЯК КОНЦЕПЦІЇ МОДНОЇ ПОВЕДІНКИ В СУЧАСНОМУ СУСПІЛЬСТВІ СПОЖИВАННЯ

ЧУПРІНА Н.В., КОЛОСНІЧЕНКО М.В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Визначення основних принципів формування та розповсюдження модних інновацій в суспільстві в контексті функціонування сучасної системи моди. Характеристика модних інновацій як об’єктів системи моди та засобу модної комунікації в сучасному суспільстві споживання.

Методика. В роботі використані методи систематизації та актуалізації літературно-аналітичної інформації про принципи і етапи дизайн-діяльності у формуванні та розповсюдженні модних інновацій. Накопичення, систематизація і реалізація проектної інформації проведені шляхом вивчення спеціалізованої професійної літератури щодо дизайн-діяльності провідних дизайнерських брендів.

Результати. Визначено та охарактеризовано основні функціональні категорії концепції формування та протікання модних тенденцій в системі моди. Наведено опис основних джерел модних інновацій, проведено порівняльний аналіз діяльності законодавців та розповсюджувачів об’єктів моди, в контексті їх ролі у формуванні, впровадженні та споживанні модних тенденцій. Охарактеризовано принципи взаємовпливу напряму руху та швидкості розповсюдження модної інновації в суспільстві масового споживання.

Наукова новизна. В роботі сформульовані основні чинники формування модних інновацій в системі моди та визначено основні функціональні категорії системи моди як інтегрованої концепції модної поведінки в сучасному суспільстві споживання.

Практичне значення. В роботі охарактеризовано чинники формування та реалізації актуальних модних продуктів, що відповідають модним тенденціям. Обґрунтована доцільність їх адаптації та впровадження при розробці модного одягу різних класів, від prêt-a-porte до mass market як модних продуктів системи моди.

Ключові слова: система моди, модний продукт, об’єкт системи моди, дизайнерський бренд, модна тенденція, модна поведінка, модний процес.

 

ОБОСНОВАНИЕ СИСТЕМЫ МОДЫ КАК КОНЦЕПЦИИ МОДНОГО ПОВЕДЕНИЯ В СОВРЕМЕННОМ ОБЩЕСТВЕ ПОТРЕБЛЕНИЯ

ЧУПРИНА Н.В., КОЛОСНИЧЕНКО М.В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Определение основных принципов формирования и распространения модных инноваций в обществе в контексте функционирования современной системы моды. Характеристика модных инноваций как объектов системы моды и средства модной коммуникации в современном обществе потребления.

Методика. В работе использованы методы систематизации и актуализации литературно-аналитической информации о принципах и этапах дизайн-деятельности в формировании и распространении модных инноваций. Накопление, систематизация и реализация проектной информации проведены путем изучения специализированной профессиональной литературы относительно дизайн-деятельности ведущих дизайнерских брендов.

Результаты. Определены и охарактеризованы основные функциональные категории концепции формирования и протекания модных тенденций в системе моды. Приведено описание основных источников модных инноваций, проведен сравнительный анализ деятельности законодателей и распространителей объектов моды, в контексте их роли в формировании, внедрении и потреблении модных тенденций. Охарактеризованы принципы взаимовлияния направления движения и скорости распространения модной инновации в обществе массового потребления.

Научная новизна. В работе сформулированы основные факторы формирования модных инноваций в системе моды и определены основные функциональные категории системы моды как интегрированной концепции модного поведения в современном обществе потребления.

Практическое значение. В работе охарактеризованы факторы формирования и реализации актуальных модных продуктов, соответствующих модным тенденциям. Обоснована целесообразность их адаптации и внедрения при разработке модной одежды различных классов, от prеt-а-porte до mass market как модных продуктов системы моды.

Ключевые слова: система моды, модный продукт, объект системы моды, дизайнерский бренд, модная тенденция, модное поведение, модный процесс.

 

References

  1. Blumer, G. (1969). Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection. The Sociological Quarterly, 10, 275–291 [in English].
  2. Field, G.A. (1970). The Status Float Phenomenon: The Upward Diffusion of Innovation. Business Horizons, 13 (4), 45–52 [in English].
  3. King, C.W. (1963). Fashion Adoption: A Rebuttal to the “Trickle Down” Theory. Toward Scientific Marketing. 108–125 [in English].
  4. Kolosnichenko, O.V., Ostapenko, N.V., Kolosnichenko, M.V. (2016). The development of new forms of special clothes by design projectsing methods. Vlákna a textil – Fibers and textiles, 2, 3–8 [in English].
  5. Pashkevich, K.L., Kolosnichenko, M.V. & Ostapenko, N.V. (2016). Research of some physical and mechanical characteristics of suiting fabrics for designing the clothes. Vlákna a textil – Fibers and textiles, 1, 3–8 [in English].
  6. Ryan, J. & W.M. Wentworth. (1999). Media and Society: The Production of Culture in the Mass Media. Boston: Allyn and Bacon [in English].
  7. Simmel, G. (1904). Fashion. International Quarterly, 10. 130– 55 [in English].
  8. Veblen, T. The Theory of Leisure Class. London: Allen and Unwin, 1957 [1899]. 196 p.
  9. Gofman, A.B. (2004). Moda i lyudi. Novaya teoriya mody i modnogo povedeniya [Fashion and people. New theory of fashion and fashionable conduct]. St. Petersburg [in Russian].
  10. Kawamura, Yu. (2009). Teoriya i praktika sozdaniya mody [Theory and practice of fashion creation]. Minsk [in Russian].
  11. Kolosnichenko, M.V., Zubkova, L.I., Pashkevych, K.L., N.V. Ostapenko, Vasyl’yeva, I.V. (2014). Erhonomika i dyzayn. Proektuvannya suchasnykh vydiv odyahu: Navchal’nyy posibnyk [Ergonomics and design. Designing modern types of clothing]. Kyiv: PP NVTs Profi [in Ukrainian].
  12. Lynch A. & Mitchell D. Strauss (2009). Izmeneniya v mode: prichiny i sledstviya [Changing Fashion: a Critical Introduction to Trend Analysis and Meaning]. Minsk: Grevcov Publisher [in Russian].
  13. Malyns’ka, A.M., Pashkevych, K.L., Smyrnova, M.R. & Kolosnichenko, O.V. (2018). Rozrobka kolektsiy odyahu [Clothing collection development]. Kyiv: PP NVTs Profi [in Ukrainian].
  14. Nikolayeva, T. (2011). Tektonika formoutvorennya kostyuma [Tectonics of shaping suit]. Kyiv [in Ukrainian].
  15. Pashkevych, K.L. (2017). Teoretychni osnovy dyzaynu odyahu na zasadakh tektonichnoho pidkhodu [Theoretical foundations of clothes design on the basis of a tectonic approach]. Extended abstract of Doctore’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].
  16. Chuprina, N.V. (2015). Analiz deyatelnosti uchastnikov modnogo protsessa v usloviyah industrii modyi [Analysis of Activity of Partisipants of Fashion Process in the Conditions of Fashion Industry]. Izvestiya VUZov. Tehnologiya tekstilnoy promyishlennosti. – News of higher Institutes. Technology of textile industry, 2 (356), С. 95–8 [in Russian].
  17. Chuprina, N.V. (2018). Printsipyi formirovaniya i realizatsii modnyih tendentsiy v industrii modyi [Principles of Forming and Realization of Fashion Trends in Fashion Industry]. Izvestiya VUZov. Tehnologiya tekstilnoy promyishlennostiNews of higher Institutes. Technology of textile industry, 1 (373), 123–127 [in Russian].
  18. Sait «Spring/Summer 2019 Print Trend Reports – Рatternbank 2019». URL: https://patternbank.com/trend-reports/categories/108-spring-summer-2019 (дата звернення: 29.05.2018) [in English].

Література

  1. Blumer N. Fashion: From Class Differentiation to Collective Selection. The Sociological Quarterly. 1969. № 10. P. 275–291.
  2. Field G.A. The Status Float Phenomenon: The Upward Diffusion of Innovation. Business Horizons. 1970. № 13 (4). P. 45–52.
  3. King C.W. Fashion Adoption: A Rebuttal to the “Trickle Down” Theory. Toward Scientific Marketing. 1963. P. 108–125.
  4. Kolosnichenko O.V., Ostapenko N.V., Kolosnichenko M.V. The development of new forms of special clothes by design projectsing methods. Vlakna a Textile. 2016. № 2. P. 3 – 8.
  5. Pashkevich K.L., Kolosnichenko M.V., Ostapenko N.V. Research of some physical and mechanical characteristics of suiting fabrics for designing the clothes. Vlakna a Textile. 2016. № 1. P. 3–8.
  6. Ryan J., Wentworth W.M. Media and Society: The Production of Culture in the Mass Media. Boston: Allyn and Bacon, 1999. 291
  7. Simmel G. Fashion. International Quarterly. 1904. № 10. P. 130–155.
  8. Veblen T. The Theory of Leisure Class. London: Allen and Unwin, 1957 [1899]. 196 p.
  9. Гофман А.Б. Мода и люди. Новая теория моды и модного поведения. 3-е изд. СПб: Питер, 2004. 208 с.
  10. Кавамура Ю. Теория и практика создания моды; науч. ред. А.В. Лебсак-Клейманс; пер. с англ. А.Н. Поплавская. Минск: Гревцов Паблишер, 2009. 192 с.
  11. Колосніченко М.В., Зубкова Л.І., Пашкевич К.Л., Остапенко Н.В., Васильєва І.В., Колосніченко О.В. Ергономіка і дизайн. Проектування сучасних видів одягу: навч. посібн. Київ: ПП «НВЦ «Профі», 2014. 386 с.
  12. Линч А., Штраус М.Д. Изменения в моде: причины и следствия; науч.ред. А.В. Лебсак-Клейманс; пер. с англ. А.М. Гольдина. Минск: Гревцов Паблишер, 2009. 280 с.
  13. Малинська А.М., Пашкевич К.Л., Смирнова М.Р., Колосніченко О.В. Розробка колекцій одягу: навч. посібн. Київ: ПП НВЦ «Профі», 2018. 140 с.
  14. Ніколаєва Т.В. Тектоніка формоутворення костюма: навч. посібн. Київ: Арістей, 2011. 340 с.
  15. Пашкевич К.Л. Теоретичні основи дизайну одягу на засадах тектонічного підходу: автореф. дис. … д-ра техн. наук: спец. 01.03 «Технічна естетика» Київ, 2017. 45 с.
  16. Чуприна Н.В. Анализ деятельности участников модного процесса в условиях индустрии моды. Известия ВУЗов. Технология текстильной промышленности. № 2 (356). С. 95–98.
  17. Чуприна Н.В. Принципы формирования и реализации модных тенденций в индустрии моды. Известия ВУЗов. Технология текстильной промышленности. 2018. № 1 (373). С. 123–127
  18. Сайт «Spring/Summer 2019 Print Trend Reports – Рatternbank 2019» URL: https://patternbank.com/trend-reports/categories/108-spring-summer-2019 (дата звернення: 29.05.2018).