ОСОБЛИВОСТІ ДИЗАЙНУ РЕКЛАМНИХ ПЛАКАТІВ СУЧАСНИХ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР

ХИНЕВИЧ Р. В., ВАСИЛЬЄВА О.С., ЖИДЕНКО А. І.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Розгляд плакатів як засобу реклами, художніх прийомів та дизайнерських рішень, що використовуються при їх створенні. Аналіз рекламних плакатів сучасних комп’ютерних ігор, виявлення особливостей їх дизайну та розміщення характерних елементів.

Методика. Використано комплексний підхід до вивчення рекламних плакатів ігрової індустрії, що дозволило встановити особливості їх дизайну та композиційних рішень. Застосовано метод порівняльного  аналізу  сучасних рекламних плакатів.

Результати. В статті розглянуто особливості ігрових рекламних плакатів, проаналізовано композиційні прийоми та засоби, що використовуються для втілення різноманітних дизайнерських рішень. Встановлено, яка інформація про продукт зазвичай надається користувачам, визначено специфічні прийоми графічного зображення та основні елементи, що притаманні плакатам ігрової індустрії та наведено їх через ілюстративний матеріал.

Наукова новизна. Досліджено і систематизовано прийоми та засоби композиційного рішення рекламних плакатів сучасних комп’ютерних ігор. Визначено особливості, що відрізняють плакати ігрової індустрії від реклами інших продуктів.

Практична значущість. Виявлено специфічні риси, які притаманні плакатам ігрової індустрії, прийоми графічного зображення та створення композицій. Виділено основні елементи, які використовуються у плакатах: логотип гри, особливі деталі, що виділяють гру або її серію серед інших, види композицій, освітлення, ракурс.

Ключові слова: дизайн, реклама, композиційні прийоми, рекламний плакат, комп’ютерна гра, ігрова індустрія.

 

ОСОБЕННОСТИ ДИЗАЙНА РЕКЛАМНЫХ ПЛАКАТОВ  СОВРЕМЕННЫХ КОМПЬЮТЕРНЫХ ИГР

ХИНЕВИЧ Р.В., ВАСИЛЬЕВА Е.С., ЖИДЕНКО А.И.,

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Рассмотрение плакатов как средства рекламы, художественных приемов и дизайнерских решений, используемых при их создании. Анализ рекламных плакатов современных компьютерных игр, выявление особенностей их дизайна и размещения характерных элементов.

Методика. Использован комплексный подход к изучению рекламных плакатов игровой индустрии, что позволило установить особенности их дизайна и композиционных решений. Применен метод сравнительного анализа современных рекламных плакатов.

Результаты. В статье рассмотрены особенности игровых рекламных плакатов, проанализированы композиционные приемы и средства, используемые для воплощения разнообразных дизайнерских решений. Установлено, какая информация о продукте обычно предоставляется пользователям, определены специфические приемы графического изображения и основные элементы, присущие плакатам игровой индустрии и представлено их через иллюстративный материал.

Научная новизна. Исследованы и систематизированы приемы и средства композиционного решения рекламных плакатов современных компьютерных игр. Определены особенности, отличающие плакаты игровой индустрии от рекламы других продуктов.

Практическая значимость. Выявлены специфические черты, присущие плакатам игровой индустрии, приемы графического изображения и создания композиций. Выделены основные элементы, которые используются в плакатах логотип игры, особые детали, выделяющие игру или ее серию среди прочих, виды композиций, освещение, ракурс.

Ключевые слова: дизайн, реклама, композиционные приемы, рекламный плакат, компьютерная игра, игровая индустрия.

 

FEATURES OF DESIGN ADVERTISING POSTERS OF  MODERN COMPUTER GAMES

KHYNEVYCH R.V., VASYLIEVA E.S.,

ZHYDENKO A.I.,

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. Consider posters as a means of advertising, artistic techniques and design solutions were used when creating them. Analysis of advertising posters of modern computer games, revealing features of their design and placement of characteristic elements: the name or logo of the game, the image of the protagonist, special details, etc.

Methodology. An integrated approach to the study of posters of the gaming industry was used, which made it possible to establish the features of their design and compositional solutions. The method of comparative analysis of modern advertising posters are used.

Results. The article describes the features of game advertising posters, analyzed compositional techniques and tools used to implement a variety of design solutions. It has been established what information about the product is usually provided to users in advertising, the specific techniques of the graphic image and the main elements inherent in the posters of the gaming industry are defined and presented through illustrative material.

Scientific novelty. The methods and means of composite solution of advertising posters of modern computer games are investigated and systematized. The features that distinguish the gaming industry posters from advertising other products are identified.

Practical significance. As a result of scientific research revealed: the specific features inherent to the posters of the gaming industry, techniques of graphic representation and creation of compositions. The main elements that are used in the posters logo of the game, special details that distinguish the game or its series among others, types of compositions, lighting, angle are highlighted.

Keywords: design, advertising, compositional techniques, advertising poster, computer game, game industry.

 

Література

  1. Андрейканіч А. І. Плакат: його види та жанри. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку, 2013. Вип. 19(1). С. 121-126.
  2. Грищенко В. В. Особливості дизайну в мистецтві плаката. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архітектура, 2011. № 6.  С. 138-140.
  3. Стеценко А. Розвиток сучасного плакату та його вплив на суспільство. URL: https://knowledge.allbest.ru/culture/3c0b65625a3ac69a4d43a88521316d36_0.html
  4. Шевченко В. Я. Композиція плаката: Навч. посібн. Х.: Колорит, 2007. 123 с.
  5. Кудин П. А., Ломов Б. Ф., Митькин А. А. Психология восприятия и искусство плаката. Москва: «Плакат», 1987. 208 с.
  6. Schell J. The Art of Game Design: A Book of Lenses. Burlington: Morgan Kaufmann, 2008. 512 c.
  7. Рябов Д. А. Анализ графического дизайна в компьютерных играх. Вестник молодых ученых СПГУТД, 2015. №1. С. 149–153.
  8. Шубникова Е. А. Роль графического дизайна в индустрии компьютерных игр. Международный студенческий научный вестник, 2014. №4. С. 47–49.
  9. Плакат. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Плакат
  10. Мажерина Е. Э. Роль дизайнера в процессе дизайн-проектирования современного рекламного плаката. Молодой ученый, 2013. №6. 806-810 c.
  11. Reimus Patrycja: Game Poster Research. URL: http://patrycjareimusdesign.blogs.lincoln.ac.uk/2016/03/31/game-poster-research

References

  1. Andreikanich, A. I. (2013) Plakat: yoho vydy ta zhanry. [Poster: its types and genres] Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku. – Ukrainian culture: past, modern, ways of development. Rivne, 19(1), 121-126 [іn Ukrainian].
  2. Hryshchenko, V. V. (2011) Osoblyvosti dyzainu v mystetstvi plakata [Features of design in art poster]. Kyiv: Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv. Mystetstvoznavstvo. Arkhytektura, 6, 138-140 [іn Ukrainian].
  3. Stetsenko, A. Rozvytok suchasnoho plakatu ta yoho vplyv na suspilstvo [The development of a modern poster and its impact on society]. Kyiv: KNUTD URL: https://knowledge.allbest.ru/culture/3c0b65625a3ac69a4d43a88521316d36_0.html [іn Ukrainian].
  4. Shevchenko, V. Ya. (2007) Kompozytsiia plakata: Navch. posibn. [Poster composition: Teach. manual]. Kharkiv, Koloryt. 123 [іn Ukrainian].
  5. Kudin, P. A., Lomov B. F., Mitkin A. A. (1987) Psihologiya vospriyatiya i iskusstvo plakata [The psychology of perception and the art of the poster]. Moscow: Plakat, 208 [іn Russian].
  6. Schell, (2008) The Art of Game Design: A Book of Lenses. USA, Burlington: Morgan Kaufmann. 512 [іn English].
  7. Ryabov, D. A. (2015) Analiz graficheskogo dizayna v kompyuternyih igrah [Analysis of graphic design in computer games]. Vestnik molodyih uchenyih SPGUTD. 1. 149-153 [іn Russian].
  8. Shubnikova, E. A. (2014) Rol graficheskogo dizayna v industrii kompyuternyih igr. [The role of graphic design in the computer games industry]. Kuban, Mezhdunarodnyiy studencheskiy nauchnyiy vestnik, 4. 47–49 [іn Russian].
  9. Plakat [Poster]. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Плакат [іn Russian].
  10. Mazheryna, E. Eе. (2013) Rol dyzainera v protsesse dyzain-proektyrovanyia sovremennoho reklamnoho plakata [The role of the designer in the design process of a modern advertising poster]. Kazan: Molodoi uchenyi, 6. 806-810 [іn Russian].
  11. Reimus, Patrycja: Game Poster Research. URL: http://patrycjareimusdesign.blogs. lincoln.ac.uk/2016/03/31/game-poster-research [іn English].