ІСТОРІОГРАФІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМОУТВОРЕННЯ  ЧОЛОВІЧОГО ОДЯГУ

НАВОЛЬСЬКА Л.В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Дослідження має на меті систематизувати основні принципи формоутворення чоловічого одягу залежно від історичних, соціальних та культурних аспектів, виявити й проаналізувати фактори, що мають вплив на зміну форми, обґрунтувати логіку змін і визначити ступінь їх актуальності в майбутньому.

Методологія. Дослідження включає в себе критичний аналіз публікацій з обраної тематики, аналітичну обробку та систематизацію зібраної інформаційної бази дослідження з ілюстративним матеріалом чоловічого одягу різних історичних періодів. Також в роботі використані візуально-графічні методи обробки даних, які дозволили наочно ілюструвати особливості поєднання характерних силуетів та елементів культури різних періодів становлення людства.

Результати. Проведено аналіз еволюції формоутворення чоловічого одягу на прикладі класичного костюма: підтверджено циклічний рух форми чоловічого одягу – зміни у формоутворенні визначено відтворенням із незначним корегуванням вимог часу у взаємовпливі його концептуальності та функціональності. Виявлено, що чоловічий одяг чи не найкраще відображає художні та естетичні смаки кожної епохи в історії становлення людства, що також пов’язано із дослідженнями розвитку військового одягу. Проведені дослідження дали можливість визначити основні етапи та закономірності у формотворенні чоловічого одягу, тенденції щодо логіки формотворчого процесу в дизайні одягу.

Наукова новизна роботи. Систематизовано та структуровано логіку змін у формотворенні чоловічого одягу, які враховують концепцію формотворчості, ергономічні, конструктивні та технологічні аспекти.

Практична значущість. Практичне значення отриманих результатів полягає в моделюванні схеми формотворчих процесів чоловічого одягу.

Ключові слова: Дизайн одягу, еволюція чоловічого одягу, формоутворення чоловічого одягу, чоловічий костюм, логіка формотворчості.

 

ИСТОРИОГРАФИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ФОРМО-ОБРАЗОВАНИЯ МУЖСКОЙ ОДЕЖДЫ

НАВОЛЬСКАЯ Л.В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Систематизировать основные принципы формообразования мужской одежды в зависимости от исторических, социальных и культурных аспектов, выявить и проанализировать факторы, влияющие на изменение формы, обосновать логику изменений и определить степень их актуальности в будущем.

Методика. Исследование содержит критический анализ публикаций по выбранной тематике, аналитическую обработку и систематизацию собранной информационной базы исследования с иллюстративным материалом мужской одежды разных исторических периодов. Также в работе использованы визуально-графические методы обработки данных для наглядной иллюстрации особенностей сочетания характерных силуэтов и элементов культуры разных периодов становления человечества.

Результаты. Проведен анализ эволюции формообразования мужской одежды на примере классического костюма: подтверждено циклическое движение формы мужской одежды – изменения в формообразовании определены воспроизведением с незначительной корректировкой требований времени, взаимовлиянием концептуальности и функциональности одежды. Выявлено, что мужская одежда как нельзя лучше отображает художественные и эстетические вкусы каждой эпохи в истории становления человечества, что также связано с исследованиями развития военной одежды. Проведенные исследования позволили определить основные этапы и закономерности в формообразовании мужской одежды, тенденции логики процесса формообразования в дизайне одежды.

Научная новизна. Систематизирована и структурирована логика изменений в формообразовании мужской одежды с учетом концепции формообразования, эргономических, конструктивных и технологических аспектов.

Практическая значимость. Практическая значимость полученных результатов заключается в моделировании схемы процессов формообразования мужской одежды.

Ключевые слова: дизайн одежды, эволюция мужской одежды, формообразование мужской одежды, мужской костюм, логика формообразования.

 

HISTORIOGRAPHIC ASPECTS OF MENS APPAREL DESIGN EVOLUTION

NAVOLSKA L.V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Goal. Systematization of the basic principles of men’s apparel design evolution, depending on historical, social and cultural aspects, analysis of factors of design modification, substantiation of the logic of changes, determining the degree of their relevance in the future.

Methodology. The research includes the analysis of publications on the chosen topic, analytical processing, systematization of the information base collected in the course of research with illustrative material on men’s clothing. The work uses visual and graphic methods of data processing, which make it possible to clearly illustrate the specifics of combining traditional silhouettes and elements of culture.

Results. The evolution of men’s apparel design is analyzed on the example of a classical suit: the cyclical nature of men’s apparel design has been confirmed – changes in the design are shown as the reproduction of the same apparel with minor corrections required by the corresponding epoch in the interinfluence of its concept and function. It has been revealed that artistic and aesthetic tastes of each epoch in the history of humanity are best reflected in the men’s apparel, which is also interrelated with the studies on the evolution of military apparel design. The research made it possible to determine the main stages and regularities in the evolution of design of men’s clothing, trends in the logic of the creative process of the apparel design.

Scientific novelty. The logic of changes in the design of men’s apparel has been systematized and structured, taking into account the concept of design, ergonomic, structural and technological aspects.

Practical significance. Practical relevance of the obtained results lies in making it possible to simulate creative processes of designing men’s apparel.

Keywords: apparel design, evolution of men’s apparel, men’s apparel design, men’s suit, logic of design.

 

Література

  1. Бастрыкина Т.С. Формообразование как проблема философско-эстетического исследования. автореф. дис. … канд. філ. наук. М. 2000. 23 с.
  2. Бруард К. Костюм: стиль, форма, функция. Перевод с англ. С. Абашева М.: Новое литературное обозрение, 2018. 152 с.
  3. Джексон Т., Шоу Д. Индустрия моды. Перевод с англ. О.В. Теплых. К.: Баланс Бизнес Букс, 2011. 400 с.
  4. Елизаров А.А. Эволюция классического мужского костюма в ХХ – начале ХХІ в.: монография. СПб.: ФГБОУВО «СПбГУПТД», 2015. 224 с.
  5. Захаржевская Р.В. История костюма. М.: Рипол Классик, 2005. 306 с.
  6. Каминская Н.М. История костюма. М.: Легбытпромиздат, 1986. 168 с.
  7. Канник П. Военные униформы всех стран мира П. Канник. СПб.: ООО «Издательство «Полигон», 2002. 384 с. (Энциклопедия военной истории).
  8. Кибалова Л., Гербенова О., Ламарова М. Илюстрированная энциклопедия моды. Перевод И. Ильинской, А. Лосевой. Прага: Артия, 1987. 993 с.
  9. Козлова Т.В., Степучев Р.А., Петушкова Г.И., Рытвинская Л.Б., Рыбкина Е.А., Яковлева Н.Б. Основы теории проектирования костюма. М.: Легпромбытиздат, 1988. 352 с.
  10. Колосніченко О.В. Формоутворення одягу спеціального призначення як об’єкта дизайн-діяльності: монографія. Київ: КНУТД, 2018. 420 с.
  11. Кротова Т. Ф. Класичний костюм в європейській моді XIX – початку ХХІ століття: еволюція форм і художньо-стильових особливостей: монографія. Львів: ЛігаПрес, 2014. 308 с.
  12. Стивенсон Н. История моды в деталях. С XVIII века до наших дней. Перевод с англ. А. Балашова, Н. Кошелева. М.: Ексмо, 2011. 288 с.
  13. Ніколаєва Т.В. Тектоніка формоутворення костюма. К.: Арістей, 2008. 340 с.
  14. Пашкевич К.Л., Лю Цзянсінь, Костогриз Ю.О. Дослідження принципів формування сучасного чоловічого гардеробу. Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті, 2019. №1. С. 18-26. URL: https://er.knutd.edu.ua/ bitstream/123456789/13313/1/t2019-01-03-Pashkevych.pdf.
  15. Пашкевич К.Л. Прогнозування композиційно-конструктивних параметрів моделей чоловічих піджаків. Вісник ХНТУ. 2014. №4(51). С. 102–108. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/5907
  16. Холландер Э. Пол и костюм. Эволюция современной одежды. Перевод с англ. Е. Канищева, Л. Сумм. М.: Новое литературное обозрение, 2018. 232 с.
  17. Сайт журналу Arabio. URL: http://www.arabio.ru/man/conservativniy_stil.htm.
  18. Сайт Мода-блог. URL: http://moda-blog.ru/tags/zhaketypidzhaki/page/2.

References

  1. Bastrykina, T.S. (2000). Formoobrazovanie kak problema filosofsko-эstetycheskoho yssledovanyia. [Design as an Issue of Philosophical and Aesthetic Research]. Candidate’s thesis. Moscow: State University of Service [in Russian].
  2. Breward, C. (2018). Kostium: styl, forma, funktsyia [Suite: Style, Form, Function]. ( Abasheva, Trans). Moscow: Novoye Literaturnoye Obozrenie.
  3. Jackson, T. & Shaw, D. (2011). Yndustriya mody [The Fashion Industry]. ( Tyeplykh, Trans). Kyiv: Balans Biznes Buks.
  4. Yelizarov, A.A. (2015). Evolyutsiya klassicheskogo muzhskogo kostyuma v ХХ nachale ХХІ v. [Evolution of the Classical Men’s Suit in the XX – early XXI Century]. Sankt Petersburg: FGBOUVO «SPbGUPTD» [in Russian].
  5. Zakharzhevskaya, R.V. (2005). Istoriya kostyuma [History of the Suit]. Moscow: Ripol Klassik [in Russian].
  6. Kaminskaya, N.M. (1986). Istoriya kostyuma [History of the Suit]. Moscow: Legbytpromizdat [in Russian].
  7. Kannik, P. (2002). Voyennye uniformy vsekh stran mira [Military Uniforms of All the Countries of the World]. Sankt Petersburg: Izdatelstvo «Poligon» [in Russian].
  8. Kibalova, L., Gerbenova, O. & Lamarova, M. (1987). Ilyustrirovannaya entsiklopediya mody [Illustrated Encyclopedia of Fashion]. ( Ilyinskaya, A. Loseva, Trans). Prague: Artia.
  9. Kozlova, T.V., Stepuchev, R.A., Petushkova, G.I., Rytvinskaya, L.B., Rybkina, Ye.A. & Yakovleva, N.B. (1988). Osnovy teorii proektirovaniya kostyuma [Fundamentals of the Theory of Suit Design]. Moscow: Legbytpromizdat [in Russian].
  10. Kolosnichenko, O.V. (2018). Formoutvorennia odiahu spetsialnoho pryznachennia yak obiekta dyzain-diialnosti [Design of Special Purpose Apparel as an Object of Design Activities]. Kyiv: KNUTD [in Ukrainian].
  11. Krotova, T.F. (2014). Klasychnyi kostium v yevropeiskii modi XIX – pochatku XXI stolittia: evoliutsiia form i khudozhno-stylovykh osoblyvostei [Classical Suit in the European Fashions of the XIX – Early XXI Century: Evolution of Forms, Artistic and Stylistic Specifics]. Lviv: LigaPres [in Ukrainian].
  12. Stevenson, N. (2011). Istoriya mody v detaly S XVIII veka do nashikh dney [The Chronology of Fashion in Detail. From the XVIII Century to the Present Day]. (A. Balashova, N. Kosheleva, Trans). Moscow: Eksmo.
  13. Nikolaeva, T.V. (2008). Tektonika formoutvorennia kostiuma [Suit Design Tectonics]. Kyiv: Aristey [in Ukrainian].
  14. Pashkevych,L., Liu, Tsziansin, Kostohryz, Yu. O. (2019). Doslidzhennia pryntsypiv formuvannia suchasnoho cholovichoho harderobu [Investigation of the principles of forming a modern men’s wardrobe]. Tradytsii ta novatsii u vyshchii arkhitekturno-khudozhnii osviti – Traditions and innovations in higher education in architecture and art. 1. 18-26. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/13313/1/t2019-01-03-Pashkevych.pdf [in Ukrainian].
  15. Pashkevych,L. (2014) Prohnozuvannia kompozytsiino-konstruktyvnykh parametriv modelei cholovichykh pidzhakiv [Prediction of compositional and structural parameters of models of men’s jackets]. Visnyk KhNTU – Bulletin of the KhNTU. 4(51). 102–108. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/5907 [in Ukrainian].
  16. Hollander, E. (2018). Pol i kosty Evolyutsiya sovremennoy odezhdy. [Gender and Suit. The Evolution of Modern Apparel]. (E. Kanishcheva, L. Summ, Trans). Moscow: Novoye Literaturnoye Obozrenie.
  17. Sait zhurnalu Arabio [Site of journal «Arabio»]. URL: http://www.arabio.ru/ man/conservativniy_stil.htm [in Russian].
  18. Sait Мoda-blog [Site «moda-blog»]. URL: http://moda-blog.ru/tags/ zhaketypidzhaki/page/2 [in Russian].