Етнографічне дослідження народного строю Гуцульщини

БІЛЕЙ-РУБАН Н. В., СЄДОУХОВА Є. В., ПЕТРУСЬ Л.М, ПОЛУДА С.Н.

Мукачівський державний університет

Мета. Метою дослідження є комплексне вивчення творчого надбання Гуцульщини, а саме складових гуцульського мистецтва, гуцульського обрядового та повсякденного вбрання та його декору на основі доробку музейних експонатів, зокрема музею прикладного мистецтва Закарпаття в Мукачівському державному університеті, а також власних джерел авторів.

Методика. Доcлідження бaзувaлиcь на методах системного підходу, порівняльно-історичної реконструкції народного строю, використанні мистецтвознавчого аналізу.

Результати. Систематизованими є конкретні види гуцульського мистецтва на основі аналізу етнографічного регіону, який охоплює Гуцульщина. Вибрано та визначено елементи гуцульського чоловічого та жіночого строю з узагальненням його компонентів та з чітким встановленням специфіки оздоблення й декорування відповідно до конкретних місцевостей Гуцульщини. Запропоновано етапи вивчення та дослідження гуцульського народного строю як теоретико-методологічної основи для проектування сучасного одягу з етноелементами.

Наукова новизна полягає в характеристиці конструктивного устрою складових комплексу гуцульського чоловічого та жіночого вбрання, елементів його декорування та способів виготовлення, як основи для художнього проектування виробів з етнодизайнерською компонентою.         

Практична значущість. Запропонований підхід дав можливість описати особливості гуцульського строю та глибше вивчити специфіку його створення, що у свою чергу сприятиме використанню отриманих результатів у методології художнього проектування промислових виробів з використанням етномотивів.

Ключові слова: Гуцульщина, етноособливості, гуцульський чоловічий та жіночий костюм, декорування, мистецтво.

Этнографические ИССЛЕДОВАНИЯ народного строя ГУЦУЛЬЩИНЫ

БИЛЕЙ-РУБАН Н. В., СЕДОУХОВА Е. В., ПЕТРУСЬ Л. М, ПОЛУДА С. Н.

Мукачевский государственный университет

Цель. Комплексное изучение и исследование творческого наследия Гуцульщины, а именно составляющих гуцульского искусства, гуцульской обрядовой и повседневной одежды и его декора на основе музейных экспонатов, в том числе музея прикладного искусства Закарпатья в Мукачевском государственном университете, а также собственных источников.

Методика. Исследования бaзировались на методах системного подхода, сравнительно-исторической реконструкции народного строя, использовании искусствоведческого анализа.

Результаты. Систематизированы конкретные виды гуцульского искусства на основе анализа этнографического региона, который охватывает Гуцульщина. Выбраны и определены элементы гуцульского мужского и женского строя с обобщением его компонентов и с четким установлением особенностей отделки и декорирования в соответствии с конкретными местностями Гуцульщины. Предложен ход анализа и исследования гуцульского народного костюма как теоретико-методологической основы для проектирования современной одежды с этноэлементами.

Научная новизна заключается в характеристике конструктивного решения составляющих комплекса гуцульского мужского и женского костюмов, элементов его декорирования и способов изготовления, как основа для художественного проектирования изделий с этностилистикой.

Практическая значимость. Такой подход позволяет переосмыслить особенности гуцульського строя и глубже изучить специфику его создания, что, в свою очередь, способствует использованию полученных результатов в методологии художественного проектирования промышленных изделий на основе этномотивов.

Ключевые слова: Гуцульщина, гуцульский мужской и женский костюм, декорирование, искусство.

 

ETHNOGRAPHICal RESEARCH OF THE FOLK COSTUME of Hutsulshchyna

BILEI-RUBAN N., SIEDOUKHOVA YE., PETRUS L., POLUDA S.

Mukachevo state university

Purpose. Comprehensive study and research of the creative achievements of Hutsulshchyna, namely the constituent parts of Hutsul art, the Hutsul ceremonial and everyday outfits and its decor on the basis of the development of museum exhibits, in particular the Museum of Applied Arts of Transcarpathia at the Mukachevo State University, as well as its own sources.

Methodology. The research was based on the methods of comparative analysis, methods of comparative-historical reconstruction of folk costume, and art criticism analysis.

Results. Specific types of Hutsul art are systematized on the basis of analysis of the ethnographic region, which covers the Hutsulshchyna. The elements of the Hutsul male and female costume were selected and defined, with a generalization of its components and with a clear set of features of decoration and decoration in accordance with specific areas of Hutsulshchyna. The course of studying and researching the Hutsul folk costume as a theoretical and methodological basis for the design of modern clothing with ethnoelements is proposed.

The scientific novelty consists in characterizing the constructive arrangement of the components of the Hutsul men’s and women’s clothing, its elements of decoration and manufacturing methods as the basis for the artistic design of products with the ethno designer component.

Practical significance. This approach made it possible to present the features of the Hutsul costume and to further explore the specifics of its creation, which in turn would facilitate the use of the results obtained in the methodology of artistic design of industrial products on the basis of ethnomotypes

Keywords: Hutsulshchyna, features, Hutsul men’s and women’s costume, decoration, art.

Література

  1. Білан МС., Стельмащук ГГ. Український стрій : навч. посіб. Львів: Фенікс. Ін-т народознавства НАН України, Львівська академія, 2000. 328 с.
  2. Choroszy J. A. Huculszczyzna w literaturze polskiej. Wrocław: INNE, 1991. 372 s.
  3. Гошко Ю. Г., Жолтовський Ю. Г. Гуцульщина. Історико–етнографічне дослідження. Київ: Наукова думка, 1987. 472 с.
  4. Гошко Ю.Г. Населення Українських Карпат XV-XVIII ст.: Заселення. Міграції. Побут. Київ : Наукова думка, 1976 . 205 с.
  5. Gudowskii J., Brykowski R.,  Hacquet B.. Dawne Pokucie i Huculszczyzna w opisach cudzoziemskich podróżników: wybór tekstów z lat 1795-1939. Warszawa: Wydawn. Akademickie Dialog, 2001. 248 c.
  6. Коцан В. Народний одяг гуцулів Рахівщини: ХІХ – перша половина ХХ ст. Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 164 с.
  7. Коцан В. Традиційне жіноче поясне вбрання українців Закарпаття ХІХ – першої половини ХХ ст. Народознавчі зошити. 2016. № 1. (127). С. 74-92.
  8. Ніколаєва Т. Український костюм. Надія на ренесанс. Київ: Дніпро, 2005. 320 с.
  9. Никорак О.І. Художнє ткацтво.Гуцульщина : Історико-етнографічне дослідження. К.: Наукова думка. 1987. 370 с.
  10. ШухевичВ. О. Гуцульщина. Третя частина. Верховина: Гуцульщина, 1999. 272с.

References

  1. Bilan M.S., Stelmashchuk H.H. (2000). Ukrainskyi strii [Ukrain folk costume). Navchalnyi posibnyk. Lviv. : Feniks. Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy, Lvivska akademiia. [in Ukrainian].
  2. Choroszy J.A. (1991) Huculszczyzna w literaturze polskiej [Hutsul region in Polish literature]. Wrocław : INNE. [іn Polish].
  3. Hoshko Yu.H. (1987) Hutsulshchyna. Istoryko–etnohrafichne doslidzhennia. [Hutsulshchyna. Historical and ethnographic research]. Kyiv: Nauk. dumka. [in Ukrainian].
  4. Hoshko Yu.H. (1976) Naselennia Ukrainskykh Karpat XV-XVIII st.: Zaselennia. Mihratsii. Pobut [The population of the Ukrainian Carpathians of the XV-XVIII centuries: Population. Migration. Everyday life. ]. Kyiv : Nauk. dumka [in Ukrainian].
  5. Gudowskii J., Brykowski R.,  Hacquet B. (2001). Dawne Pokucie i Huculszczyzna w opisach cudzoziemskich podróżników: wybór tekstów z lat 1795-1939 [Former Pokucie and Hutsul region in descriptions of foreign travelers: selection of texts from 1795-1939]. Warszawa: Wydawn. Akademickie Dialog. [іn Polish].
  6. Kotsan, V. (2012). Narodnyi odiah hutsuliv Rakhivshchyny: XIX – persha polovyna XX st. [Hutsuls’ folk costume of Rakhivshchyna: XIX – first half of XX century]. Uzhhorod: Vydavnytstvo Oleksandry Harkushi. [in Ukrainian].
  7. Kotsan, V. (2016). Tradycijne zhinoche poyasne vbrannya ukrayinciv Zakarpattya XIX – pershoyi polovyny XX st.  [Traditional Female Half-Length Clothes of Ukrainians in Transcarpathia (XIX – First Half of the XX ct.)] Narodoznavchi zoshyty, № 1. (127). 74-92. [in Ukrainian].
  8. Nikolaieva, T. (2005). Ukrainskyi kostium. Nadiia na renesans. [Ukrainian costume. Hope for the Renaissance]. Kyiv: Dnipro, 2005. 320 с. [in Ukrainian].
  9. Nykorak, O. I. (1987). Khudozhnie tkatstvo. Hutsulshchyna : Istoryko-etnohrafichne doslidzhennia. [Artistic weaving. Huzulschyna: Historical and ethnographic research.] Kyiv. Nauk. dumka. [in Ukrainian].
  10. Shukhevych V.O. (1999) Hutsulshchyna. Tretia chastyna. Druhe vydannia. [Hutsulshchyna]. Verkhovyna: Hutsulshchyna. [in Ukrainian].