СУЧАСНА ФОТОКНИГА ЯК ОБ’ЄКТ ДИЗАЙНУ: СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗА СПОСОБОМ ПОДАННЯ КОНТЕНТУ

САФРОНОВА А. В., МИХАЙЛОВА Р. Д.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета. Дослідити риси та особливості сучасної фотокниги як обʼєкту дизайну, її художньо-композиційні рішення, типи за способом подання контенту; виявити стан, тенденції розвитку фотокниги відповідних типів у світі та в Україні.

Методологія. В статті використані візуально-аналітичний аналіз для опрацювання зразків та письмових джерел, типологічний – для виявлення критеріїв розподілу зразків та їхньої систематизації, порівняльний – для стилістичного, композиційного, змістовного, аналізу різноманітних творів фотографії, фотоальбомів та інших видань.

Результати. На основі аналізу наукових джерел, сучасної зарубіжної та української фотокниги, узагальнено підходи до її художньо-композиційних рішень та дизайну, складено класифікацію типів фотокниги за способом подання контенту як конкретних видань, виявлено підстави для об’єднання фотографій у серії: спільність теми; спільність ідеї; спільність сюжету; спільність формальних ознак; спільність асоціацій.

 Наукова новизна. Сформовано характеристики фотокниги як об’єкту дизайну: систематизовано риси художньо-композиційних дизайнерських рішень ряду українських фотокниг, що отримали визнання, як твори фотомистецтва; виявлено провідні тенденції розвитку конкретних за способом подання контенту типів фотокниги в Україні.

Практична значущість. На основі мистецтвознавчого аналізу типів фотокниги за способом подання контенту, виявлено тенденцій її розвитку у межах сучасного фотомистецтва, зазначено особливості дизайну ряду фотовитворів, які з часом набули високої художньої, а разом з тим і ринкової цінності або отримали визнання на міжнародних конкурсах. Визначені характерні риси відтворення світлин, що надають українським фотокнигам виразний національний характер.

Ключові слова: фотомистецтво; фотокнига; дизайн; фото-історія; фото-типологія; творчість.

MODERN PHOTOBOOK AS A DESIGN OBJECT: SYSTEMATIZATION BY WAY of SUBMITTING CONTENT

SAFRONOVA A. V., MIKHAILOVA R. D.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. To explore the features and characteristics of a modern photobook as an object of design, its artistic and compositional solutions, types of content presentation; identify the state, trends in the development of photobooks of relevant types in the world and in Ukraine.

Methodology. The article uses visual-analytical analysis to process samples and written sources, typological – to identify criteria for the distribution of samples and their systematization, comparative – for stylistic, compositional, content, analysis of various works of photography, photo albums and other publications.

Results. Based on the analysis of scientific sources, modern foreign and Ukrainian photobooks, it is generalized the approaches to its artistic and compositional solutions and design, the classification of types of photo books by the way of presenting content as specific publications, the grounds for combining photos in a series is made, which include : common theme; common idea; common plot; common formalities; community of associations.

Scientific novelty. The characteristics of the photo book as an object of design are formed: the features of artistic and compositional design solutions of a number of Ukrainian photobooks, which have been recognized as works of photography, are systematized; the leading tendencies of development of concrete types of photo books in the way of presenting content in Ukraine are revealed..

Practical significance. On the basis of art analysis of photobooks by the way of presenting content, trends in its development within modern photography, features of design of a number of photographic works, which over time have acquired high artistic and market value or received recognition at international competitions are revealed. Characteristic features of photo reproduction are determined, which give Ukrainian photo books a distinct national character.

Keywords: photo art; photobook; design; photo history; photo typology; creativity.

СОВРЕМЕННАЯ ФОТОКНИГА КАК ОБЪЕКТ ДИЗАЙНА: СИСТЕМАТИЗАЦИЯ ПО СПОСОБУ ПРЕДСТАВЛЕНИЯ КОНТЕНТА

САФРОНОВА А. В., МИХАЙЛОВА Р. Д.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Исследовать черты и особенности современной фотокниги как объекта дизайна, ее художественно-композиционные решения, типы по способу представления контента; выявить состояние, тенденции развития фотокниги соответствующих типов в мире и в Украине.

Методология. Использованы визуально-аналитический анализ для обработки образцов и письменных источников, типологический – для выявления критериев распределения образцов и их систематизации, сравнительный – для стилистического, композиционного, содержательного анализа различных произведений фотографии, фотоальбомов и других изданий.

Результаты. На основе анализа научных источников, современной зарубежной и украинской фотокниги, обобщены подходы к ее художественно-композиционным решениям и дизайну, составлена классификация типов фотокниги по способу представления контента как конкретных изданий, выявлена подоснова для объединения фотографий в серии: общность темы; общность идеи; общность сюжета; общность формальных признаков; общность ассоциаций.

Научная новизна. Сформированы характеристики фотокниги как объекта дизайна: систематизированы черты художественно-композиционных дизайнерских решений ряда украинских фотокниг, получивших признание, как произведения фотоискусства; выявлены ведущие тенденции развития конкретных по способу представления контента типов фотокниги в Украине.

Практическое значение. На основе искусствоведческого анализа типов фотокниги по способу представления контента, выявлены тенденции ее развития в пределах современного фотоискусства, указаны особенности дизайна ряда фотопроизведений, которые со временем приобрели высокую художественную, а вместе с тем и рыночную ценности или получили признание на международных конкурсах. Определены характерные черты воспроизведения фотографий, придающие украинской фотокниге выразительный национальный характер.

Ключевые слова: фотоискусство; фотокнига; дизайн; фото-история; фото-типология; творчество.

Література

  1. Базелюк Н. Л. Форма як засіб створення художнього образу в арт-дизайні. Art and Design. 2019. № 3 (07). С. 40-4 DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.3.4

  2. Васильева Е. В. Дюссельдорфская школа фотографии: социальное и мифологическое. Вестник СПбГУ. Сер. 15. 2016. № 3 С. 27–37 DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2016.302
  3. Davis P. Can the photographic typology be defined? Apr 1, 2017. URL: https://medium.com/@pdtv/can-the-photographic-typology-be-defined-bfa38d5699f3 (дата звернення 20.01.2020).
  4. Di Bello P., WilsonShamoon Z. The Photobook: From Talbot to Ruscha and Beyond Paperback – 18 Dec. 2011. 256 р.
  5. Garcia What is a Photobook? Apr 17, 2017. URL: https://medium.com/@ummarcelogarcia/what-is-a-photobook-71c5d49e6477 (дата звернення 20.01.2020).
  6. Meiselman When Does an Artist’s Appropriation Become Copyright Infringement? Dec 28, 2017. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-artists-appropriation-theft (дата звернення 10.01.2020).
  7. Мжельская Е. Л. Редакторская подготовка фотоизданий : учеб. пособ. для студ. вузов. Москва: Аспект Пресс, 2005. 112 с.
  8. Михайлова Р. Художні прийоми в фотопортретах Філіпа Халсмана. Art and Design. 2018. №1. С. 95 – 102. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.1.9
  9. Руйе Андре. Фотография. Между документом и современным искусством, СПб: Клаудберри, 2014. 712 с.
  10. Parr ,  Badger G. The Photobook: A History Volume III Hardcover. Phaidon Press. March 17, 2014. 320 p.
  11. Сес Н.А., Щирова А.Н. Арт-объект как специфичная художественная форма. Успехи современного естествознания. Пенза: Издательский Дом «Академия Естествознания», 2012. № 5. С. 23 – 24.
  12. The Photobook as a Reinvented Medium: Narrativity, Design and Publishing in the Twentieth and Twenty-First Century A dissertation submitted to the Dublin Institute of Technology in part fulfilment of therequirements for award of BA Photography by Alisha Doody. January 2017. DIT School of Media, College of Arts and Tourism. 52 р.
  13. Шебетко А. 7 украинских фотокниг, заслуживающих внимания. 4 августа, 2016. URL: https://birdinflight.com/ru/vdohnovenie/resursy/26042016-posle-prochteniya-sberech-ukrainskie-fotoknigi.html (дата звернення 20.01.2020).
  14. Шехурина Л. Д. Фотокнига: история, типологические и художественные особенности, вопросы использования в библиотечно-библиографической практике: Дис… канд. филол. наук : 05.25.04. Ленинград, 1980.0 с.
  15. Who are Hilla and Bernd Becher? Get to know one of the artists from the Artist and Society display at Tate Modern. URL: https://www.tate.org.uk/art/artists/bernd-becher-and-hilla-becher-718/who-are-bechers (дата звернення 20.01.2020).
  16. Сайт неприбуткової мистецької організації Public Delivery. URL: https://publicdelivery.org/thomas-ruff-portraits/ (дата звернення 20.01.2020).
  17. Сайт MOKSOP — Museum of Kharkiv School of Photography. URL: https://www.moksop.org/art/artprojects/pasport/
  18. Сайт Інтернет-журналу BigPicture. URL: https://bigpicture.ru/?p=577027 (дата звернення 20.01.2020)
  19. Сайт-блог фотографа Кирила Головченка. URL: https://www.kirill-golovchenko.com/shop/books/kachalka-b/#cc-m-product-12251727232 (дата звернення 20.01.2020).
  20. Сайт музею MMOMA. URL: http://www.mmoma.ru/exhibitions/tverskoy9/dzhejms_hill_den_pobedy/ (дата звернення 20.01.2020)
  21. Сайт фотожурналу Photographer.URL: https://www.photographer.ru/cult/person/6635.htm (дата звернення 20.01.2020).

References

  1. Bazelyuk, N. L. (2019) Forma yak zasIb stvorennya hudozhnogo obrazu v art-dizaynI. [Form as a means of creating artistic image in art design ] Art and Design. 3 (07). 40 – 47 DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.3.4 [in Ukrainian]
  2. Vasileva, V. (2016) Dyusseldorfskaya shkola fotografii: sotsialnoe i mifologicheskoe. [Dusseldorf school of photography: social and mythological] Vestnik SPbGU – Bulletin of St. Petersburg State University. 3(15). 27-37. DOI: https://doi.org/10.21638/11701/spbu15.2016.302 [in Russian].
  3. Davis, P. Can the photographic typology be defined? Apr 1, 2017. URL: https://medium.com/@pdtv/can-the-photographic-typology-be-defined-bfa38d5699f3 (last accessed: 01.2020)
  4. Di Bello, P., Wilson, C., Shamoon, Z. The Photobook: From Talbot to Ruscha and Beyond Paperback – 18 Dec. 2011. 256 р.
  5. Garcia, What is a Photobook? Apr 17, 2017. URL: https://medium.com/@ummarcelogarcia/what-is-a-photobook-71c5d49e6477 (last accessed: 20.01.2020).
  6. Meiselman, When Does an Artist’s Appropriation Become Copyright Infringement? Dec 28, 2017. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-artists-appropriation-theft (last accessed: 10.01.2020).
  7. Mzhelskaya, E.L. (2005). Redaktorskaya podgotovka [Editorial Photo Editing]. Moscow: Aspect Press, 2005. 112 с. [in Russian].
  8. Mykhailova, (2018) Khudozhni pryiomy v fotoportretakh Filipa Khalsmana [Artistic techniques in photo-portraits of Philip Halisman]. Art and Design. №1. S. 95 – 102. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.1.9 [in Ukrainian].
  9. Ruje, A. (2014). Fotografiya. Mezhdu dokumentom i sovremennym iskusstvom. [The photo. Between the document and contemporary art]. SPb: Klaudberri. 712 s. [in Russian].
  10. Parr, M.,  Badger G. (2014). The Photobook: A History Volume III Hardcover. Phaidon Press. March 17. 320 p.
  11. Ses, N.A. & Schirova, A.N. (2012). Art-ob’ekt kak spetsifichnaya hudozhestvennaya forma [Art-object as a specific art form.] Uspehi sovremennogo estestvoznaniya – The successes of modern science. Penza: Izdatelskiy Dom «Akademiya Estestvoznaniya», 5. 23–24. [in Russian].
  12. The Photobook as a Reinvented Medium: Narrativity, Design and Publishing in the Twentieth and Twenty-First Century A dissertation submitted to the Dublin Institute of Technology in part fulfilment of therequirements for award of BA Photography by Alisha Doody. January 2017. DIT School of Media, College of Arts and Tourism. 52 р.
  13. Shebetko, A. 7 ukrainskih fotoknig, zasluzhivayuschih vnimaniya (2016). [7 noteworthy Ukrainian photobooks] URL: https://birdinflight.com/ru/vdohnovenie/resursy/26042016-posle-prochteniya-sberech-ukrainskie-fotoknigi.html (last accessed: 20.01.2020). [in Russian].
  14. Shehurina, L. D. Fotokniga. Istoriya, tipologicheskie i hudozhestvennyie osobennosti [Photo Book. History, typological and artistic features: author]. Extended abstract of candidate’s thesis. Leningrad, 1980. 180 s. [in Russian].
  15. Who are Hilla and Bernd Becher? Get to know one of the artists from the Artist and Societydisplay at Tate Modern. URL: https://www.tate.org.uk/art/artists/bernd-becher-and-hilla-becher-718/who-are-bechers (last accessed: 20.01.2020).
  16. Website Public Delivery. URL: https://publicdelivery.org/thomas-ruff-portraits/ (last accessed: 20.01.2020).
  17. Website MOKSOP − Museum of Kharkiv School of Photography. URL: https://www.moksop.org/art/artprojects/pasport/ (last accessed: 20.01.2020).
  18. Magazine website BigPicture. URL: https://bigpicture.ru/?p=577027 (last accessed: 01.2020).
  19. Site-blog of the photographer Kiril Golovchenko
    URL: https://www.kirill-golovchenko.com/shop/books/kachalka-b/#cc-m-product-12251727232  (last accessed: 20.01.2020).
  20. Museum site MMOMA. URL: http://www.mmoma.ru/exhibitions/tverskoy9/dzhejms_hill_den_pobedy/ (last accessed: 20.01.2020).
  21. Photo magazine website Photographer. URL: https://www.photographer.ru/cult/person/6635.htm (last accessed: 20.01.2020).