СИМВОЛІКА ОРНАМЕНТУ НАРОДНОЇ ВИШИВКИ У ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ

КОЛІСНИК О.В., МИСАК С.В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Ключові слова: символ-оберег, семантичний ресурс, графічний дизайн, українська народна вишивка, національний орнамент.

Аннотація

Мета.  Аналіз ролі символу-оберегу  як засобу маркування почуття співпричетності до ціннісного простору культури, аналіз ролі специфіки давніх символічних репрезентацій українського орнаменту у графічному дизайні.

Методика. Застосовано аксіологічний підхід, за допомогою якого стало можливим виявлення ціннісної значимості символу як культуротворчого, смислового явища. Компаративный метод дозволив виявити сутнісні характеристики символу й осмислити роль символічного фактора в соціокультурній пам’яті.

Результати. Проведено аналіз символіки орнаменту народної вишивки у практиці графічного дизайну, встановлено її характерні риси, як експресивність, переконливість, інформативність, емоційний вплив на підсвідомі реакції людини й як результат можливість трансформації  орієнтацій  цільової аудиторі через почуття співпричетності до спільного простору культурних цінностей.

Наукова новизна. Досліджено семантичний ресурс використання етносимволіки, національного орнаменту у продукції графічного дизайну та встановлено, що це є потужним фактором формування почуття співпричетності до ціннісного простору рідної культури, яке себе виявляє у представників українського соціуму через позитивно-конструктивні внутрішні стани, мисленнєві та поведінкові реакції, що є наразі актуальним для нашого суспільства.

Практична значимість. Отримані результати дослідження мають допомогти більш глибокому розумінню специфіки й ролі застосування прадавніх оберегів-символів у графічному дизайні, їх глибинній  взаємопов’язаності з різними аспектами людської життєдіяльності.

 

СИМВОЛИКА ОРНАМЕНТА НАРОДНОЙ ВЫШИВКИ В ГРАФИЧЕСКОМ ДИЗАЙНЕ

КОЛЕСНИК А.В., МЫСАК С.В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель. Осмысление роли символа-оберега как средства обозначения ощущения сопричастности к ценностному пространству культуры, анализ роли специфики древних символических репрезентаций украинского орнамента в графическом дизайне.

Методика. применен аксиологический подход, с помощью которого стало возможным выявление ценностной значимости символа как культуротворческого, смыслового явления. Компаративный метод позволил выявить сущностные характеристики символа и осмыслить роль символического фактора в социокультурной памяти.

Результаты. проведен анализ символики орнамента народной вышивки в практике графического дизайна, установлены его характерные черты, как экспрессивность, убедительность, информативность, эмоциональное воздействие на подсознательные реакции человека и как результат возможность трансформации ориентаций целевой аудиторе через чувство сопричастности к общему пространству культурных ценностей.

Научная новизна. Исследован семантический ресурс использования этносимволики, национального орнамента в продукции графического дизайна и установлено, что это является мощным фактором формирования чувства сопричастности к ценностному пространству родной культуры, которое проявляется у представителей украинского социума через позитивно-конструктивные внутренние состояния, а также мыслительные и поведенческие реакции, что является  актуальным для нашего современного общества.

Практическая значимость. полученные результаты исследования должны помочь более глубокому пониманию специфики и роли применения етносимволики, древних оберегов-символов в графическом дизайне, его взаимосвязанности с различными аспектами человеческой жизнедеятельности.

Ключевые слова: символ-оберег, семантический ресурс, графический дизайн, украинская народная вышивка, национальный орнамент.

SYMBOLIC OF ORNAMENT OF PEOPLE’S EMBROIDERY IN GRAPHIC DESIGN

KOLISNYK O.V., MYSAK S.V.

Kyiv National University of Technology and Design

Purpose. To analyze the role of the symbol-amulet as a means of designating the cultural value space and also to consider the specifics of ancient symbols-ornaments of Ukrainian folk embroidery in graphic design.

Methodology. A combination of complex and comparative methods that allow to identify the peculiarity of the problems of visual persuasive design in the modern society, as well as the principles of objectivity and impartiality of analysis, the principle of critical reflection of the investigated material.

 

 

 

Results. The symbolic design of the folk embroidery ornament is analyzed in the practice of graphic design, was carried out its characteristic features, such as expressiveness, persuasiveness, informative character, emotional influence on the person’s subconscious reactions and, as a result,  the possibility to transform the orientations of the target auditor through the sense of belonging to the common space of cultural values are established.

Findings. The semantic resource of using national ornament in graphic design products was investigated.  We found that it is a powerful factor in forming a sense of belonging to the value space of the native culture, which is  important for the progressive development of Ukrainian society to use  the national symbols as a factor for formation the positive and constructive  intentions and behavioral reactions of its representatives.

Practical value. The obtained results of the research should help to better understand the specifics and role the application of etnosimvolika, ancient symbol-amulets in graphic design, its interconnectedness with various aspects of human beingness.

Key words: symbol-amulet, semantic resource, graphic design, Ukrainian folk embroidery, national ornament.

 

 

Література

  1. Кара-Васильєва Т.В. Декоративне мистецтво України ХХ століття. У пошуках «Великого стилю» / Тетяна Кара-Васильєва, Зоя Чегусова. – Київ: Либідь, 2005. – 274 с.
  2. Кульчицька А.Я. Орнамент Трипільської культури і українська вишивка ХХ століття / А.Я. Кульчицька. – Львів, 1995. – 199 с.
  3. Лосев А.Ф. Символ /Филос. энциклопедия. М.: Советская энциклопедия, 1970. – Т. 5. – С. 10-11.
  4. Лотман Ю.М. Символ в системе культуры / Юрий Михайлович Лотман. – Тарту, 1987. – Вып. 754. – 150 с.
  5. Мельничук Ю. Дерево життя у вишивках / Юрій Мельничук. Артанія: альманах. – 1998. – Кн. 4. – С. 51 – 52.
  6. Попович М. Нарис історії культури України / Мирослав Попович. – Київ: «АртЕк», 1998.  – С. 27-28.
  7. Селівачов М. Р. Лексикон української орнаментики / М. Р. Селівачов. – Київ, 2005. – 400 с.
  8. Розин В.М. Визуальная культура и восприятие: Как человек видит и воспринимает мир / В.М. Розин. – Москва, 2009. – 269 с.
  9. Царева Е. А. Символ в условиях изменения социокультурного бытия / Е.А. Царева – Курск: Курск. Гос.универ-т, 2006. – 131 с.
  10. Щербаківській Д. Символіка в українському мистецтві / Українське наукове товариство в Києві. Збірник секції мистецтв / Д. Щербаківській. – Київ, 1921. – Вип. 1. – C. 62-75.
  11. Щербій Г. С. Український традиційний одяг і сучасне моделювання / Г. С. Щербій. НТЕ. – Київ: Наукова думка, 1978. – № 4. – С. 79-81.
  12. Юнг К.Г. Человек и его символы: Пер. с англ. / К.Г. Юнг., М.-Л. фон Франц, Дж. Хендерсон. – Москва: Медков, 2008. – 351 с.
  13. Cassirer Ernst. Symbol, Myth and Culture: Essays and lectures of E. Cassirer 1953-1945 / Ed. by D. Ph.Verene. – New Haven; London: Yale Univ. press, 1979. – XII. – 304 p.

 References

  1. Kara-Vasylieva, T. V. Chehusova, Z. (2005). Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy ХХ stolittia. U poshukakh «Velykoho styliu» [Decorative art of Ukraine of the twentieth century. In search of “Great style”]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
  2. Kulchytska, A. Ia. (1995). Ornament Trypilskoi kultury i ukrainska vyshyvka ХХ stolittia [Ornament of Trypillian culture and Ukrainian embroidery of the twentieth century]. Lviv [in Ukrainian].
  3. Losev, A.F. (1970). Simvol [Symbol]. M.: Sovetskaya entsiklopediy [in Russian].
  4. Lotman, Iu.M. (1987). Simvol v sisteme kultury [Symbol in the system of culture]. Tartu [in Russian].
  5. Melnychuk, Iu. (1998). Derevo zhyttia u vyshyvkakh [Tree of life in embroidery]. Artaniia: almanakh [in Ukrainian].
  6. Popovych, M. (1998). Narys istorii kultury Ukrainy [Essay on the history of Ukrainian culture]. Kyiv: «ArtEk» [in Ukrainian].
  7. Selivachov, M. R. ( 2005 ) Leksykon ukrainskoi ornamentyky [Lexicon of Ukrainian ornamentation]. Kyiv [in Ukrainian].
  8. Rozyn, V.M. (2009) Vizualnaya kultura i vospriyatie: Kak chelovek vidit i vosprinimaet mir [Visual culture and perception: How a person sees and perceives the world]. Moscow [in Russian].
  9. Tsareva, E. A. (2006) Simvol v usloviyakh izmeneniya sotsiokulturnoho bytiya [Symbol in the conditions of changing sociocultural life]. Kursk: Kursk. Hos.unsver-t [in Russian].
  10. Shcherbakivskii, D. (1921) Symvolika v ukrainskomu mystetstvi [Symbols in the Ukrainian art]. Kyiv [in Ukrainian].
  11. Shcherbii, H.S. (1978) Ukrainskyi tradytsiinyi odiah i suchasne modeliuvannia [Ukrainian traditional clothing and modern modeling]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
  12. Yunh, K.H., fon Frants, M.-L., Khenderson, Dzh. (2016) Chelovek i eho simvoly [Man and His Symbols]. Moscow: Medkov [in Russian]
  13. Cassirer, E. (1979). Symbol, Myth and Culture: Essays and lectures of E.Cassirer 1953-1945. New Haven; London: Yale Univ. press [in English].

 

PDF