ХУДОЖНЬО-СТИЛІСТИЧНА РОЛЬ ВИШИВКИ ГУЦУЛЬЩИНИ В ПРОЄКТУВАННІ СУЧАСНОГО ВЕСІЛЬНОГО ОДЯГУ

БІЛЕЙ-РУБАН Н. В., СЄДОУХОВА Є. В., ПЕТРУСЬ Л.М.

Мукачівський державний університет

Метою дослідження є вивчення художньо-композиційних характеристик гуцульського обрядового одягу на основі комплексного аналізу декору гуцульського весільного строю.

Методологія. В ході досліджень при аналізі каталогізованих експонатів та речових зразків одягу гуцулів використовувалися методи візуалізації та порівняльно-історичної реконструкції народного строю. Для трансформації конструктивно-декоративних характеристик у проєктування сучасних жіночих ансамблів – метод стилізації та метод комбінаторики. Робота базується на мистецтвознавчому аналізі та на використанні літературно-аналітичного методу для аналізу основних інформаційних джерел.

Результати. Завдяки аналізу гуцульського обрядового одягу в поєднанні з сучасними технологіями його декорування удосконалено орнаментацію на основі автентичних вишивок Гуцульщини для дизайнерських етноансамблів. Отримані стилізовані малюнки вишивки пропонуються для використання в проєктуванні весільного вбрання в стилі етно.

Наукова новизна. Теоретично обґрунтовано та запропоновано методологічну базу з художнього проєктування колекції сучасних ансамблів весільного одягу з етноелементами шляхом застосування стилізації основного декору.

Пpaктичне знaчення. На основі характеристик гуцульського обрядового одягу розроблено колекцію сучасних весільних суконь в етностилі з використанням стилізованих вишивок. Запропоновану орнаментацію весільного одягу представлено в дизайнерському етноансамблі, котра корисна фахівцям з художнього проєктування промислових виробів на основі етномотивів.

Ключові слова: гуцульський чоловічий та жіночий одяг; декорування; художньо-стилістичні характеристики; ансамбль весільного одягу; етностиль.

THE ART-STYLISTIC ROLE OF HUTSUL’S EMBROIDERY IN THE DESIGN OF MODERN WEDDING CLOTHING

BILEI-RUBAN N. V., SIEDOUKHOVA Ye. V., PETRUS L. M.

Mukachevo State University

Purpose. The aim is to study the artistic and compositional characteristics of Hutsul’s ceremonial clothing on the basis of a comprehensive analysis of the decor of the Hutsul wedding dress.

Methodology. In the course of research, the methods of visualization and comparative-historical reconstruction of the national order were used in the analysis of Hutsul’s clothing. For the transformation of structural and decorative characteristics into the design principles of modern women’s ensembles the method of stylization and the method of combinatorics have been used. The work is based on art analysis and the use of a literary-analytical method to analyze the main information sources.

Results. Thanks to the analysis of Hutsul’s ritual clothing in combination with modern technologies of its decoration, the ornamentation on the basis of authentic embroidery of Hutsul region for design ethno-ensembles has been improved. The resulting stylized patterns of embroidery are offered for use in the design of wedding dresses in the ethno style.

Scientific novelty. The methodological basis for the artistic design of the collection of modern ensembles of wedding clothing with ethno-elements is theoretically substantiated and created with the use of the stylization of the main decor.

Practical significance. Styled embroideries were developed on the base on the characteristics of Hutsul’s casual clothing as well as a collection of modern wedding dresses in ethnic style was created. The proposed ornamentation of wedding clothing is presented in the design of ethno ensemble, which is useful for experts in the methodology of artistic design of industrial products based on ethno motives.

Keywords: Hutsul’s men’s and women’s clothing; decoration; artistic and stylistic characteristics; ensemble of wedding clothes; ethnic style.

ХУДОЖЕСТВЕННО-СТИЛИСТИЧЕСКАЯ РОЛЬ ВЫШИВКИ ГУЦУЛЬЩИНЫ В ПРОЕКТИРОВАНИИ СОВРЕМЕННОЙ СВАДЕБНОЙ ОДЕЖДЫ

БИЛЕЙ-РУБАН Н. В., СЕДОУХОВА Е. В., ПЕТРУСЬ Л.М.

Мукачевский государственный университет

Цель. Целью исследования является изучение художественно-композиционных характеристик обрядовой одежды Гуцульщины на базе комплексного анализа декора гуцульского свадебного строя.

Методология. В ходе исследований при анализе каталогизированных экспонатов и вещевых образцов одежды гуцулов использовались методы визуализации и сравнительно-исторической реконструкции народного строя. Для трансформации конструктивно-декоративных характеристик в проектирование современных женских ансамблей – метод стилизации и метод комбинаторики. Работа базируется на искусствоведческом анализе и на использовании литературно-аналитического метода для анализа основных информационных источников.

Результаты. Благодаря анализу гуцульской обрядовой одежды в сочетании с современными технологиями ее декорирования усовершенствована орнаментация на основе аутентичных вышивок Гуцульщины для дизайнерских этноансамблей. Полученные стилизированные рисунки вышивки предлагаются для использования в проектировании свадебной одежды стиля этно.

Научная новизна. Теоретически обосновано и предложено методологическую базу художественного проектирования коллекции современных ансамблей свадебной одежды с этноэлементами с применением стилизации основного декора.

Практическое значение. На базе характеристик гуцульской обрядовой одежды разработаны стилизованные вышивки и создана коллекция современных свадебных платьев в этностиле. Предложенную орнаментацию свадебной одежды реализовано в дизайнерском этноансамбле, которая полезна для использования специалистамм в художественном проектировании промышленных изделий на основе этномотивов.

Ключевые слова: гуцульская мужская и женская одежда; декорирование; художественно-стилистические характеристики; ансамбль свадебной одежды; этностиль.

 Література

  1. Білан М. С., Стельмащук Г. Г. Український стрій : навч. посіб. Львів: Фенікс. Ін-т народознавства НАН України, Львівська академія, 2000. 328 с.
  2. Білей-Рубан Н. В., Сєдоухова Є. В., Петрусь Л. М., Полуда С. Н. Етнографічне дослідження народного строю Гуцульщини. Art and design. 2019. №1. С. 44-58. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0273.2019.1.4 (дата звернення: 11.02.2020).
  3. Blacharska W. Dorobek polskich etnografόw i muzealnikόw w poznawaniu Huculszczyzny. Płaj. 2002. № 25. S. 25-38.
  4. Васіна З. О. Український літопис вбрання. К.: Мистецтво, 2003. 446 с.
  5. Герасименко О.Д., Фролов І.В., Колосніченко О.В., Пашкевич К.Л. Використання етнічних мотивів в стилістиці сучасного одягу. Масова культура у сучасному художньо-комунікаційному просторі: матеріали міжнародної науково-практичної конференції, (18 – 19 травня 2017 р.). Херсон: ХНТУ, 2017. С. 24-27. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/6830/1/Пашкевич%2024-27.pdf (дата звернення: 01.03.2020).
  6. Choroszy J. A. Huculszczyzna w literaturze polskiej. Wrocław: INNE, 1991. 372
  7. Гошко Ю. Г., Жолтовський Ю. Г. Гуцульщина. Історико–етнографічне дослідження. Київ: Наукова думка, 1987. 472 с.
  8. Gudowskii J., Brykowski , Hacquet B. Dawne Pokucie i Huculszczyzna w opisach cudzoziemskich podróżników: wybór tekstów z lat 1795-1939. Warszawa: Wydawn. Akademickie Dialog, 2001. 248 c.
  9. Домашевський М. Історія Гуцульщини Т.1. Чикаго, 199 501 с.
  10. Захарчук-Чугай Р.В. Украинская народная вышивка. Западние области УССР. Київ: Наукова думка, 1988р. 254 с.
  11. Кара-Васильєва Т., Чегусова З. Декоративне мистецтво України ХХ ст. У пошуках «великого стилю». К.: Либідь, 2005. 277 с.
  12. Колосніченко О.В., Норець М.В., Фролов І.В., Гайова І.Л. Застосування принципів гармонізації елементів українського національного костюма в процесі проектування сучасного одягу. Art and design. 2018. №1. С. 75-82. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.1.7
  13. Коцан В. Народний одяг гуцулів Рахівщини: ХІХ – перша половина ХХ ст. Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 2012. 164 с.
  14. Матвійчук С. С., Слава О. О. Конструктивно-декоративні особливості народного костюму як основа для проектування сучасного одягу. Комплексне забезпечення якості технологічних процесів та систем : матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції (26 – 29 квітня 2016 р.). – Чернігів : ЧНТУ, 2016. С. 201-202.
  15. Матвійчук С. С. , Створення перспективних колекцій жіночого одягу в етностилі за костюмом Хустщини. Наука та освіта: актуальні проблеми досліджень на сучасному етапі : збірник тез доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції (19-20 травня 2016 року). Мукачево : МДУ, 2016. С. 375-376.
  16. Ніколаєва Т. Історія українського костюма. К. : Либідь, 1996. 171 с.
  17. Пашкевич К.Л., Овчарек В.Є. Особливості використання етноджерел в дизайні колекцій сучасного одягу. Теорія і практика дизайну. 2018. Вип. 15. С. 109-123. URL: https://er.knutd.edu.ua/handle/123456789/13312 (дата звернення: 01.03.2020)
  18. Пилип Р.І. Художня вишивка українців Закарпаття XIX – першої половини XX ст. (типологія за призначенням, художніми та локальними особливостями. Ужгород, 2012. 468 с.
  19. Свйонтек І. Вишивки Гуцульщини. Мистецтво геометричного орнаменту та колориту. Івано-Франківськ, 2008. 285 с.

References

  1. Bilan, M.S., Stelmashchuk, H.H. (2000). Ukrainskyi strii [Ukrain folk costume). Navchalnyi posibnyk dlia vyshchykh i sered. navch. zakl. Lviv. : Feniks. Instytut narodoznavstva NAN Ukrainy, Lvivska akademiia [in Ukrainian].
  2. Bilei-Ruban, N. W., Siedoukhova, Ye. W., Petrus, L. M., Poluda, S. N. (2019). Etnohrafichne doslidzhennia narodnoho stroiu Hutsulshchyny. [Ethnografical research of the folk costume of Hutsulshchyna]. Art and design. 1. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0273.2019.1.4 [in Ukrainian].
  3. Blacharska, W. (2002). Dorobek polskich etnografόw i muzealnikόw w poznawaniu Huculszczyzny. [The achievements of Polish ethnographers and museum workers in exploring the Hutsul region] Płaj [іn Polish].
  4. Vasina, Z.O. (2003). Ukrainskyi litopys vbrannia [Ukrainian Chronicle of Dress]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
  5. Herasymenko,D., Frolov, I.V., Kolosnichenko, M.V., Pashkevych, K.L. (2017). Vykorystannia etnichnykh motyviv v stylistytsi suchasnoho odiahu [The use of ethnic motifs in the style of modern clothing]. Masova kultura u suchasnomu khudozhno-komunikatsiinomu prostori : mizhnarodnа naukovo-praktychnа konferentsiiа (18- 19 travnia 2017 roku) – International scientific and practical conference. Kherson: KhNTU. URL: https://er.knutd.edu.ua/bitstream/123456789/6830/1/Пашкевич%2024-27.pdf [in Ukrainian].
  6. Choroszy, A. (1991). Huculszczyzna w literaturze polskiej [Hutsul region in Polish literature]. Wrocław : INNE [іn Polish].
  7. Hoshko, H. (1987). Hutsulshchyna. Istoryko–etnohrafichne doslidzhennia [Hutsulshchyna. Historical and ethnographic research] . Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
  8. Gudowskii,, Brykowski, R., Hacquet, B. (2001). Dawne Pokucie i Huculszczyzna w opisach cudzoziemskich podróżników: wybór tekstów z lat 1795-1939 [Former Pokucie and Hutsul region in descriptions of foreign travelers: selection of texts from 1795-1939]. Warszawa: Wydawn. Akademickie Dialog [іn Polish].
  9. Domashevskyi, (1985). Istoriia Hutsulshchyny [History of Hutsulshchyny]. Chicago [in Ukrainian].
  10. Zakharchuk-Chuhai, R.V. (1988). Ukraynskaia narodnaia vыshyvka. Zapadnye oblasty USSR [Ukrainian folk embroidery. Western regions of the Ukrainian SSR] Kyiv: Nauk. dumka [in Ukrainian].
  11. Kara-Vasylieva, (2005) Dekoratyvne mystetstvo Ukrainy ХХ st. U poshukakh «velykoho styliu» [Decorative art of Ukraine of the twentieth century. Searching for “great style”] Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
  12. Kolosnichenko, O.V., Norets, M.V., Frolov, I.V., Haiova, I.L. (2018). Zastosuvannia pryntsypiv harmonizatsii elementiv ukrainskoho natsionalnoho kostiuma v protsesi proektuvannia suchasnoho odiahu [Application of the principles of harmonization of the Ukrainian national costume elements in the process of modern clothing design]. Art and design. 1. DOI: https://doi.org/10.30857/2617-0272.2018.1.7 [in Ukrainian].
  13. Kotsan, V. (2012). Narodnyi odiah hutsuliv Rakhivshchyny: XIX – persha polovyna XX st. Uzhhorod: Vydavnytstvo Oleksandry Harkushi [in Ukrainian].
  14. Matviichuk,S., Slava, O.O. (2016). Konstruktyvno-dekoratyvni osoblyvosti narodnoho kostiumu yak osnova dlia proektuvannia suchasnoho odiahu [Structural and decorative features of folk costume as a basis for designing modern clothes]. Kompleksne zabezpechennia yakosti tekhnolohichnykh protsesiv ta system : VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (26-29 kvitnia 2016 roku) – VI International Scientific and Practical Conference. (P. 201-202). Chernihiv: National Technical University [in Ukrainian].
  15. Matviichuk,S., Slava, O.O. (2016). Stvorennia perspektyvnykh kolektsii zhinochoho odiahu v etnostyli za kostiumom Khustshchyny [Creation of perspective collections of women’s clothing in ethnic style by the costume of Khustshchyna].Nauka ta osvita: aktualni problemy doslidzhen na suchasnomu etapi : Vseukrainskа naukovo-praktychnа konferentsiiа (19-20 travnia 2016 roku) – AllUkrainian Scientific and Practical Conference. Mukachevo: MSU. 375-376. [in Ukrainian].
  16. Nikolaeva, T. (1996). Istoriia ukrainskoho kostiuma [The history of the Ukrainian costume]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
  17. Pashkevych, K.L., Ovcharek, V.Ye. (2018). Osoblyvosti vykorystannia etnodzherel v dyzaini kolektsii suchasnoho odiahu [Features of using of ethno sources in the design of modern clothing collections] Teoriia i praktyka dyzainu – Design theory and practice. 15. 109-123. [in Ukrainian].
  18. Pylyp,I. (2012). Khudozhnia vyshyvka ukraintsiv Zakarpattia XIX – pershoi polovyny XX st. (typolohiia za pryznachenniam, khudozhnimy ta lokalnymy osoblyvostiamy [Embroidery of Ukrainians in Transcarpathia in the XIX – the first half of the XX century (typology by purpose, artistic and local features)] Uzhhorod [in Ukrainian].
  19. Sviontek, (2015). Vyshyvky Hutsulshchyny. Mystetstvo heometrychnoho ornamentu ta kolorytu [Hutsul embroidery. The art of geometric ornament and color]. Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].