ГУЛА Є. П.

Київський національний університет технологій та дизайну

МИСТЕЦТВО КОМІКСУ ТА ГРАФІТІ – СУЧАСНИЙ СВІТОГЛЯД У ГРАФІЧНОМУ ДИЗАЙНІ

Мета роботи – дослідити риси та особливості визначення головних дефініційних характеристик мистецтва коміксу та графіті у контексті сучасного світогляду в графічному дизайні.

Методологія. Застосовано загальнонаукові методи дослідження; аналітичний, типологічний, семантичний та порівняльний аналіз використано для термінологічного визначення понятійного апарату графічного дизайну та окреслення його теоретично-мистецтвознавчого застосування.

Результати. На основі аналізу наукових джерел з сучасного зарубіжного та українського мистецтва коміксу й графіті узагальнено аспекти трактувань цих соціально-культурних понять, оцінені їх історичні витоки в світі та Україні. Актуалізована проблематика співвідношення мистецтва коміксу й графіті та світоглядних цінностей сучасного дизайну. Формування мистецтва як коміксів, так і графіті, а також відповідних дизайнерських трендів безпосередньо пов’язаний із переходом до постмодерну (орієнтовно друга половині ХХ ст.), який супроводжувався формуванням значеного числа соціальних груп і неформальних рухів художників («райтерів»).

Наукова новизна полягає у розгляді мистецтва коміксу й графіті як певної соціально-культурної спільності. Встановлено, що як комікси, так і графіті виявилися засобом комунікації та ідентифікації для представників цих відокремлених груп: комікси – для інтелектуальних спільнот, графіті – для умовно «вуличних».

Практична значущість. Підсумовані сучасні наукові визначення графічного дизайну. Результати дослідження можуть бути використані у практиці викладання графічного дизайну, мистецтва коміксу та інших графічних дисциплін.

Ключові слова: мистецтво коміксу; дизайн; графічний дизайн; світоглядні засади; стріт-арт; маргінальність; соціальні групи.

THE ART OF COMICS AND GRAFFITI – A MODERN WORLDVIEW IN GRAPHIC DESIGN

GULA Ye. P.

Kyiv National University of Technologies and Design

The purpose – to investigate lines and features of definition of the main defining characteristics of art of the comic book and graffiti in the context of modern outlook in graphic design.

Methodology. General scientific methods of a research, analytical, typological, semantic and comparative analysis – are applied to terminological definition of a conceptual framework of graphic design and designation of its theoretical and art criticism application.

Results. On the basis of the analysis of scientific sources of the modern foreign and Ukrainian art of the comic book and graffiti generally aspects of interpretations of these welfare concepts, their historical sources in the world and Ukraine are estimated. The perspective of a ratio of art of the comic book and graffiti and world outlook values of modern design is updated. Formation of art both comics, and graffiti and also corresponding design trends is directly connected with the transition to a postmodern (approximately the second half of the 20th century) which is followed by formation of a certain number of social groups and informal movements of artists (“writer”).

The scientific novelty consists in consideration of art of the comic book and graffiti as certain welfare community. It is established that both comics, and graffiti were the communication medium and identifications for representatives of these separated groups: comics – for intellectual communities, graffiti – for conditionally “street”.

Practical significance. The summed-up modern scientific determination of graphic design. Results of a research can be used in practice of teaching graphic design, art of the comic book and other graphic disciplines.

Keywords: art of the comic book; design; graphic design; world outlook principles; street art; marginality; social groups.

ИСКУССТВО КОМИКСОВ И ГРАФФИТИ – СОВРЕМЕННОЕ МИРОВОЗЗРЕНИЕ В ГРАФИЧЕСКОМ ДИЗАЙНЕ

ГУЛА Е. П.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель работы – исследовать черты и особен­ности определения главных определяющих характеристик искусства комикса и граффити в контексте современного мировоззрения в графическом дизайне.

Методология. Применены общенаучные мето­ды исследования; аналитический, типологичес­кий, семантический и сравнительный анализ использованы для терминологического определения понятий­ного аппарата графического дизайна и обозна­чения его теоретически-искусствоведческого применения.

Результаты. На основе анализа научных источников современного зарубежного и украинского искусства комикса и граффити обобщенно аспекты трактовок этих социально-культурных понятий, оценены их исторические истоки в мире и Украине. Актуализирована проблематика соотношения искусства комикса и граффити и мировоззренческих ценностей современного дизайна. Формирование искусства как комиксов, так и граффити, а также соответствующих дизайнерских трендов непосредственно связано с переходом к постмодерну (ориентировочно вторая половина ХХ в.), сопровождающимся формированием определенного числа социальных групп и неформальных движений художников («райтеров»).

Научная новизна заключается в рассмотрении искусства комикса и граффити как определенной социально-культурной общности. Установлено, что как комиксы, так и граффити оказались средством коммуникации и идентификации для представителей этих отделенных групп: комиксы – для интеллектуальных сообществ, граффити – для условно «уличных».

Практическая значимость. Подытоженные современные научные определения графического дизайна. Результаты исследования могут быть использованы в практике преподавания графического дизайна, искусства комикса и других графических дисциплин.

Ключевые слова: искусство комикса; дизайн; графический дизайн; мировоззренческие принципы; стрит-арт; маргинальность; социальные группы.

Література

  1. Гилева Н. С. Психология девиантного поведения. Омск: Изд-во СибУФК, 2012. 128 с.
  2. Гладун О. До проблеми візуальної мови графічного дизайну України. Вісник Харківської державної академії дизайну та мистецтва. 2009. № 5. С. 42–46.
  3. Гринберг И. С., Сухов А. А. Проблема хронотопа в комиксе. Человек в мире культуры. 2013. № 3. С. 51–58.
  4. Денисова А. И. Американский комикс: факторы развития и феномен популярности. Аналитика культурологии. 2011. № 21. С. 56–57.
  5. ДСТУ 3899-99. Дизайн і ергономіка. Терміни та визначення. Видання офіційне. Київ: Держстандарт України, 1999. 33 с.
  6. Ильина А. А. Комиксы как объект визуальной социологии. Российское общество: история и современность. 2013. Вып. 7. С. 8–10.
  7. Косів В. Українська ідентичність у графічному дизайні 1945–1989 років: монографія. Київ: Родовід, 2019. 478 с.
  8. Лихвар В. Д., Погорелый Д. Е., Подольс­кая Е. А. Культурология. Москва: ЭКСМО, 2008. 406 с.
  9. Платонов Ю. П. Психология конфликтного поведения. Санкт-Петербург: Речь, 2009. 544 с.
  10. Сбітнєва Н. Ф. Історія графічного дизайну. Харків: ХДАДМ, 2014. 221 с.
  11. Сбітнєва Н. Ф. Тенденції розвитку сучасно­го графічного дизайну: повернення до рукотвор­ності. Вісник ХДАДМ. 2015. № 4. С. 60–66.
  12. Седнев В. Надписи и рисунки в общественном транспорте. Философская и социологическая мысль. 1993. № 1. С. 15–22.
  13. Столярова Л. Г. Комикс как тип дискурса. Известия ТулГУ. Гуманитарные науки. 2009. № 2. С. 278–288.
  14. Шумська Я. Український перфоманс: коротко на марґінесах. Український зріз. Дрогобич: Коло, 2016. С. 12–14.
  15. Koch A. Simple Forms: An Encyclopaedia of Simple Text-Types in Lore and Literature. Bochum, 1994. 342 p.

References

  1. Hyleva, N. S. (2012). Psykholohyia devyantnoho povedenyia [Psychology of deviant behavior]. Omsk: Yzd-vo SybUFK, 2012. 128 p. [in Russian].
  2. Hladun, O. (2009). Do problemy vizualnoi movy hrafichnoho dyzainu Ukrainy [To a problem of visual language of graphic design of Ukraine]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu ta mystetstva, 5. 42–46 [in Ukrainian].
  3. Hrynberh, Y. S., Sukhov, A. A. (2013). Problema khronotopa v komykse [Chronotope problem in the comic book]. Chelovek v myre kultury, 3. 51–58 [in Russian].
  4. Denysova, A. Y. (2011). Amerykanskyi komyks: faktory razvytyia y fenomen populiarnosty [American comic book: factors of development and phenomenon of popularity]. Analytyka kulturolohyy, 21. 56–57 [in Russian].
  5. DSTU 3899-99 (1999). Dyzain i erhonomika. Terminy ta vyznachennia [Design and ergonomics. Terms and definitions]. Vydannia ofitsiine. Kyiv: Derzhstandart Ukrainy. 33 p. [in Ukrainian].
  6. Ylyna, A. A. (2013). Komyksy kak obiekt vyzualnoi sotsyolohyy [Comics as object of visual sociology] Rossyiskoe obshchestvo: ystoryia y sovremennost. 7. 8–10 [in Russian].
  7. Kosiv, V. (2019). Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945–1989 rokiv [The Ukrainian identity in graphic design of 1945–1989]. Kyiv: Rodovid, 2019. 478 p. [in Ukrainian].
  8. Lykhvar, V. D., Pohorelyi, D. E., Podolskaia, E. A. (2008). Kulturolohyia [Cultural science]. Moscow: ЭKSMO. 406 p. [in Russian].
  9. Platonov, Yu, P. (2009). Psykholohyia konflyktnoho povedenyia [Psychology of conflict behavior]. St. Petersburg: Rech. 544 p. [in Russian].
  10. Sbitnieva, N.F. (2014). Istoriia hrafichnoho dyzainu [History of graphic design]. Kharkiv: KhDADM. 221 p. [in Ukrainian].
  11. Sbitnieva, N.F. (2015). Tendentsii rozvytku suchasnoho hrafichnoho dyzainu: povernennia do rukotvornosti [Trends of development of modern graphic design: return to artificialism]. Visnyk KhDADM, 4. 60–66 [in Ukrainian].
  12. Sednev, V. (1993). Nadpysy y rysunky v obshchestvennom transporte [Inscriptions and drawings in public transport]. Fylosofskaia y sotsyolohycheskaia mysl, 1. 15–22 [in Russian].
  13. Stoliarova, L.H. (2009). Komyks kak typ dyskursa [Comic book as discourse type]. Yzvestyia TulHU. Humanytarnye nauky, 2. 278–288 [in Russian].
  14. Shumska,Y. (2016) Ukrainskyi perfomans: korotko na marginesakh. Ukrainskyi zriz. [Ukrainian performance: shortly on margines. Ukrainian cut]. Drohobych: Kolo. 12–14 [in Ukrainian].
  15. Koch, W.A. (1994) Simple Forms: An Encyclopaedia of Simple Text-Types in Lore and Literature. Bochum, 1994. 342 p. [in English].