NAIVE ART: FEATURES OF CREATIVE PERCEPTION

KOLISNYK O. V., KOVALENKO M. O.

Kyiv National University of Technologies and Design

The purpose of the article is to define the specificity of the concept of “naive”, to analyse the peculiarities of the works of art of this direction, their distinctive features on the basis of the visual works of Ukrainian naivists.

Methodology. The research methodology is based on the art history analysis, the complex use of historical and comparative methods, system analysis, synthesis and generalization.

Results. The concept of naïve has been defined, its specificity in relation to the related, but not identical terms, such as “primitive art” and “outsider art” has been singled out, and the components of the development of the given tendency have been studied. On the example of Ukrainian naive art representatives, the characteristic features of the artists of this direction were defined. The urgency of the application of artistic images of naive in the realities of contemporary design is underlined.

The scientific novelty. The category of artistic and compositional features of this kind of art in the works of Ukrainian naïve artists have been investigated, the characteristic visual techniques of this artistic direction, which are actual for the application in the modern design projects, have been determined.

Practical significance. The identified features of the concept of naive, originality of creative implementation of this trend can contribute to the further research of this topical for the design of postmodern art form, and become a part of the discipline of art studies of students-designers to enhance their competitiveness in creating a visual culture of the modern society on the basis of images close to the national mentality.

Keywords: naive art; design; primitive; mythology; artistic image; outsider art.

НАЇВНЕ МИСТЕЦТВО: ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЧОГО СПРИЙНЯТТЯ

КОЛІСНИК О. В., КОВАЛЕНКО М. О.

Київський національний університет технологій та дизайну

Метою статті є визначення специфіки поняття «наїву», аналіз особливостей творів мистецтва цього напряму, їх характерних ознак на основі образотворчих робот українських наївістів.

Методологія. Основа методології дослідження включає мистецтвознавчий аналіз, комплексне використання історичного і порівняльного методів, системний аналіз, синтез, узагальнення.

Результати. Окреслено поняття «наїву», виокремлена його специфіка відносно близьких, але не тотожних термінів, таких як «мистецтво примітиву» та «мистецтво аутсайдерів», розглянуті складові розвит­ку даного напряму. На прикладі творчості представників українського наївного мис­тецтва визначено характерні особливості  цього напряму. Підкреслена актуальність застосування художніх образів «наїву» в реаліях сучасного дизайну.

Наукова новизна. Досліджено категорію «наїву», художньо-композиційні особли­вості цього виду мистецтва на творчості окремих українських художників-наївістів, визначені характерні візуальні прийоми даного мистецького спряму­вання, які є актуальними для застосу­вання в сучасних дизайн-проектах.

Практична значущість. Виявлення особливостей творчої реалізації даного напряму може сприяти як подальшим дослідженням цього актуального для дизайну постмодерну виду мистецтва, так і надихати на вивчення мистецтва наївістів у відповідних навчальних курсах студентів-дизайнерів з метою підвищення їх конкурентноздатності у творенні візуальної культури сучасного соціуму на грунті близьких до національної ментальності образів.

Ключові слова: мистецтво наївістів; примітив; міфологічність; художній образ; мистецтво аутсайдерів.

НАИВНОЕ ИСКУССТВО: ОСОБЕННОСТИ ТВОРЧЕСКОГО ВОСПРИЯТИЯ

КОЛЕСНИК А. В., КОВАЛЕНКО М. О.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Целью статьи является определение специфики понятия «наива», анализ особенностей произведений искусства этого направления, их отличительных признаков на основе изобразительных работ украинских наивистов.

Методология. Основанием методологии исследования выступает искусствоведческий анализ, комплексное использование исторического и сравнительного методов, системный анализ, синтез, обобщение.

Результаты. Определено понятие «наива», выде­лена его специфика в отношении близких, но не тождественных терминов, таких как «искусство примитива» и «искусство аутсайдеров», рассмотрены составляющие развития данного направления. На примере творчества представителей украинского наивного искусства определены характерные черты этого направления. Подчеркнута актуальность применения художественных образов «наива» в реалиях современного дизайна.

Научная новизна. Исследовано категорию «наива», художественно-композиционные особенности этого вида искусства в творчестве отдельных украинских художников-наивистов, определены характерные визуальные приемы данного художественного направления, которые актуальны для применения в современных дизайн-проектах.

Практическая значимость. Выявление особенностей творческой реализации данного направления может способствовать как дальнейшим исследованиям этого актуального для дизайна постмодерна вида искусства, так и вдохновлять на изучение искусства наивистов в соответствующих учебных курсах студентов-дизайнеров с целью повышения их конкурентоспособности в создании визуальной культуры современного социума на почве близких к национальной ментальности образов.

Ключевые слова: искусство наивистов; ди­зайн; примитив; мифологичность; художест­венный образ; искусство аутсайдеров.

Література

  1. Андреєва О. Колекція весна-лето 2015. Vogue. 2014. № 11. URL: https://vogue.ua/article/ fashion/brend/obzor-andreeva-vesna-leto-20154529.html.
  2. Андреєва О. Колекція осінь-зима 2014/2015. Кореспондент. 2014. URL: https:// korrespondent.net/lifestyle/fashion/3343715-modnoe-nayvnoe-yskusstvo-ANDREEVA-predstavyla-kollektsyui-FW-2014-15.
  3. Богемская К. Г. Искусство вне норм. М.: БуксМАрт, 2014. 416 с. URL: https://www. respublica.ru/knigi/iskusstvo-dizayn-i-moda/ iskusstvovedenie-i-kulturologiya/467807-iskusstvo-vne-norm.
  4. Видавництво Родовід. Український наїв. URL: https://rodovid.net/project/ukrainian-naive (дата звернення 15.10.2021).
  5. Галерея фестивалю Наїв. 2020. Примаченко М. А. Цей звір горобців ловив. URL: https://naive.in.ua/work/czej-zvir-gorobcziv-lovyv/ (дата звернення 13.10.2021).
  6. Інтернет галерея Родовід. Гоменюк Я. О. На сільському подвір’ї. URL: https://ukrainian-naive.com/artist/yaryna_homeniuk (дата звернення 24.09.2021).
  7. Найден О. Обличчя України. Маруся кужіль пряла. 2010. Блог Leonardo_Studio. URL: https://leonardo-studio.livejournal.com/17073.html (дата звернення 14.10.2021).
  8. Народне мистецтво. 2000. № 4. 35 с. URL : http://www.folkart-ukr.narod.ru/ (дата звернення 1.09.2021).
  9. Кара-Васильєва Т. В. Народне мистецтво і художники. 2018. № 3–4. URL: http://uartlib.org/ narodne-mystetstvo-hudozhnyky-avangardu/ (дата звернення 3.08.2021).
  10. Космос всередині. Наїв і мистецтво аутсайдерів в Україні та світі. Інтернет бібліотека Issu. 2021. С. 10–45. URL: https://issuu.com/ alisalozhkina/docs/naiv-2 (дата звернення 15.09.2021).
  11. Протсів Х. ПАНАС ЯРМОЛЕНКО: Портретний живопис Панаса Ярмоленка. 2008. URL: http://naive-art.blogspot.com/2008/02/ ukraine-panas-yarmolenko.html (дата звернення 24.09.2021).
  12. Фестиваль наївного мистецтва 2020 р. URL: https://naive.in.ua/about/ (дата звернення 12.10.2021).
  13. Шевлева М. Ганна Собачко – золота сторінка в історії українського мистецтва. 2019. № 12. С. 34. URL: https://uain.press/blogs/ganna-sobachko-zolota-storinka-v-istoriyi-ukrayinskogo-mystetstva-1130366 (дата звернення 09.09.2021).
  14. Miller R., Rousseau H. Essay. The Museum of Modern Art, New York, Catalog МОМА. 1985. P. 20-80. URL: https://assets.moma.org/documents/ moma_catalogue_1706_300296456.pdf (дата звернення 5.09.2021).
  15. Walker J. A. Glossary of Art, Architecture and Design Since 1945: Terms and Labels Describing Movements Styles and Groups From the Vocabulary of Artists and Critics: Gaylord Bros, Syracuse, NY, 1975. 240 p. URL: https://www. abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=4368661274

References

  1. Andreyeva, O. (2014). Kolektsiya vesna-leto 2015 [Collection spring-summer 2015]. Vogue. № 11. URL: https://vogue.ua/article/fashion/brend/ obzor-andreeva-vesna-leto-20154529.html [in Russian].
  2. Andreyeva, O. (2014). Kolektsiya osen-zima 2014/2015 [Autumn-winter 2014/2015 collection]. Correspondent. URL: https://korrespondent.net/ lifestyle/fashion/3343715-modnoe-nayvnoe-yskusstvo-ANDREEVA-predstavyla-kollektsyui-FW-2014-15 [in Russian].
  3. Bogemskaya, K. G. (2014) Iskusstvo vne norm [Art outside the norms]. Moscow: BuksMart. 416 p. URL: https://www.respublica.ru/knigi/iskusstvo-dizayn-i-moda/iskusstvovedenie-i-kulturologiya/ 467807-iskusstvo-vne-norm [in Russian].
  4. Vydavnytstvo Rodovid. Ukrayinsʹkyy nayiv. [Rodovid Publishing House. Ukrainian naïve]. URL: https://rodovid.net/project/ukrainian-naive [in Ukrainian].
  5. Halereya festyvalyu Nayiv. (2020). Prymachenko M. A. Tsey zvir horobtsiv lovyv [Naive Festival Gallery. Primachenko M. A. This beast caught sparrows]. URL: https://naive.in.ua/work/ czej-zvir-gorobcziv-lovyv/ [in Ukrainian].
  6. Internet halereya Rodovid. Homenyuk Ya. O. Na silʹsʹkomu podvir’yi.[ Online gallery Rodovid. Gomenyuk Ya. O. In the village yard]. URL: https://ukrainian-naive.com/artist/yaryna_ homeniuk [in Ukrainian].
  7. Nayden, O. (2010). Oblychchya Ukrayiny. Marusya kuzhilʹ pryala [The face of Ukraine. Marusya spun the tow]. Leonardo_Studio Blog. URL: https://leonardo-studio.livejournal.com/17073.html [in Ukrainian].
  8. Narodne mistectvo [Folk art] (2000). № 4. 35 p. URL: http://www.folkart-ukr.narod.ru/ [in Ukrainian].
  9. Kara-Vasylʹyeva, T. V. (2018). Narodne mystetstvo i khudozhnyky [Folk art and artists]. № 3-4. URL: http://uartlib.org/narodne-mystetstvo-hudozhnyky-avangardu/ [in Ukrainian].
  10. Kosmos vseredyni. Nayiv i mystetstvo aut·sayderiv v Ukrayini ta sviti (2021) [Space inside. Naive art of outsiders in Ukraine and the world] Issu Online Library. pp. 10–45. URL: https://issuu. com/alisalozhkina/docs/naiv-2 [in Ukrainian].
  11. Protsiv, K. H. (2008). Panas Yarmolenko: Portretnyy zhyvopys Panasa Yarmolenka. [Portrait painting by Panas Yarmolenko]. URL: http://naive-art.blogspot.com/2008/02/ukraine-panas-yarmolenko.html [in Ukrainian].
  12. Festyvalʹ nayivnoho mystetstva (2020) [Naive Art Festival] URL: https://naive.in.ua/about/ [in Ukrainian].
  13. Shevleva, M. (2019). Hanna Sobachko – zolota storinka v istoriyi ukrayinsʹkoho mystetstva. [Hanna Sobachko – a golden page in the history of Ukrainian Art]. № 12. P. 34 URL: https://uain.press/ blogs/ganna-sobachko-zolota-storinka-v-istoriyi-ukrayinskogo-mystetstva-1130366 [in Ukrainian].
  14. Miller, R. (1985). Rousseau H. Essay. The Museum of Modern Art, New York, Catalog МОМА. P. 20–80. URL: https://assets.moma.org/documents/ moma_catalogue_1706_300296456.pdf.
  15. Walker, J. A. (1975). Glossary of Art, Architecture and Design Since 1945: Terms and Labels Describing Movements Styles and Groups From the Vocabulary of Artists and Critics: Gaylord Bros, Syracuse, NY. 240 p. URL: https://www. abebooks.com/servlet/BookDetailsPL?bi=4368661274.