MODERN UKRAINIAN PHOTO BOOK AS AN OBJECT OF CONCEPTUAL ART OF POSTMODERNISM

SAFRONOVA А. V.

Kyiv National University of Technologies and Design

Purpose. The purpose of the study is to identify the features of modern Ukrainian photo books, which have become a striking example of following the trends of postmodern art.

Methodology. The study is based on the integrated use of historical, comparative methods, systems analysis, synthesis, generalization.

Results. The modern Ukrainian photo book is considered as a work of conceptual art of postmodernism. Certain artistic and compositional features and design techniques of Ukranian photobooks are identified; originality of form; author’s presentation of textual, content and visual components of the indoor unit: inclusion of ready-made images (ready-made) and photo manipulation, use of collages, photos of utilitarian objects, etc.

Scientific novelty. On the example of art history analysis of a number of well-known Ukrainian photobooks, the characteristic features of the photobook as an object of modern conceptual art is determined, the features of figurative, stylistic, artistic and compositional design solutions are systematized.

Practical significance. The artistic and compositional features and design techniques used by photographers in the implementation of creative ideas have been identified, the theoretical basis of modern conceptual art have been expanded that can be useful in future creative projects of photobooks that will have both artistic and commercial value.

Keywords: conceptual art; Ukrainian photobook; art of postmodernism; ready-made; photographs of utilitarian objects.

СУЧАСНА УКРАЇНСЬКА ФОТОКНИГА ЯК ОБ’ЄКТ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО МИСТЕЦТВА ПОСТМОДЕРНІЗМУ

САФРОНОВА А. В.

Київський національний університет технологій та дизайну

Мета дослідження виявити особливості сучасних українських фотокниг, що стали яскравим прикладом наслідування тенденцій мистецтва постмодернізму.

Методологія. В основу дослідження покладено комплексне використання історичного, компаративного методів, системний аналіз, синтез, узагальнення.

Результати. Сучасну українську фотокнигу розглянуто як твір концептуального мистецтва постмодернізму. Визначені художньо-композиційні особливості і прийоми дизайну, притаманні ряду відомих українських фотокниг: оригінальність форми; авторське подання текстової, змістовної та візуальної складових внутрішнього блоку: включення готових зображень (реді-мейд) і їх обробка, використання колажів, фотографій утилітарних об’єктів тощо.

Наукова новизна. За допомогою мистецтвознавчого аналізу ряду відомих українських фотокниг визначено особливості фотокниги як об’єкту сучасного концептуального мистецтва, систематизовано риси образно-стилістичних технік і художньо-композиційних дизайнерських рішень. Розглянуті закономірності, що притаманні українським фотокнигам як візуальним наративам, а також аспекти, що формують сучасну українську фотокнигу.

Практична цінність. Виявлені в роботі художньо-композиційні особливості і прийоми дизайну, що використовують фотохудожники у реалізації творчих ідей, розширюють теоретичну базу сучасного концептуального мистецтва і можуть стати корисними у рішеннях майбутніх творчих проектів фотокниг, що матимуть як художню, так і комерційну цінність.

Ключові слова: концептуальне мистецтво; українська фотокнига; мистецтво постмодернізму; реді-мейд; фотографії утилітарних об’єктів.

СОВРЕМЕННАЯ УКРАИНСКАЯ ФОТОКНИГА КАК ОБЪЕКТ КОНЦЕПТУАЛЬНОГО ИСКУССТВА ПОСТМОДЕРНИЗМА

САФРОНОВА А. В.

Киевский национальный университет технологий и дизайна

Цель исследования: виявить особенности современных украинских фотокниг, которые стали ярким примером наследования тенденций искусства постмодернизма.

Методология. В основу исследования положено комплексное использование исторического, сравнительного методов, системный анализ, синтез, обобщение.

Результаты. Современную украинскую фото­книгу рассмотрено как произведение концеп­туального искусства постмодернизма. Опре­делены художественно-композиционные особенности и приемы дизайна, присущие ряду известных украинских фотокниг: ориги­нальность формы; авторское представление текстовой, содержательной и визуальной составляющих внутреннего блока: включение готовых изображений (реди-мейд) и их обра­ботка, использование коллажей, фотографий утилитарных объектов и т.д.

Научная новизна. С помощью искусство­ведческого анализа ряда известных украинс­ких фотокниг определены особенности фото­книги как объекта современного концеп­туального искусства, систематизированы черты образно-стилистических техник и худо­жественно-композиционных дизайнерских решений. Рассмотрены закономерности, при­сущие украинским фотокнигам как визуаль­ным нарративам, а также аспекты, формиру­ющие современную украинскую фотокнигу.

Практическая ценность. Выявленные в работе художественно-композиционные осо­бенности и приемы дизайна, которые исполь­зуют фотохудожники в реализации творчес­ких идей, расширяют теоретическую базу современного концептуального искусства и могут стать полезными в решениях будущих творческих проектов фотокниг, которые будут иметь как художественную, так и коммерческую ценность.

Ключевые слова: концептуальное искусство; украинская фотокнига; искусство постмодернизма; реди-мейд; фотографии утилитарных объектов.

Література

  1. АндрееваЕ. Ю. Постмодернизм: Искусство второй половины XX ‒ начала XXI века. СПб.: Азбука-классика, 2007. 488 с.
  2. АфонінаО. С. Культурний код і “подвійне кодування” в мистецтві: дис. на здобуття наукового ступеня д-ра мистецтв. наук: 26.00.01. Київ, 2018. 447 с.
  3. Борис Михайлов. Серія “Незакінчена ди­сертація”. 1984–1985. URL: https://archive.pinchukartcentre.org/works/boris-mihajlov-seriya-nezakinchena-disertatsiya-1984-1985-papir-pigmentnij-druk-21h29-sm-kozhen (дата звернення: 12.07.2021).
  4. БуцикінаЄ. Мій кумир Шварценеггер: фотокнига як спосіб розповідати історію. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/opinions/schwarzenegger-photo-book.html (дата звернення: 12.07.2021).
  5. КаменнойС. Дембельський альбом. URL: http://rodovid.net/product/206/serhijj-kamennojj-dembelskyjj-albom/ (дата звернення 20.06.2021).
  6. “КОЧЕТОВ” Віктора та Сергія Кочетових. MOKSOP. Сайт Харківської школи фотографії. URL: https://www.moksop.org/en/product/photobook-kochetov-by-victor-and-sergey-kochetov/ (дата звернення: 12.07.2021).
  7. ЛанькоМ. “Врємя” писати дисертацію. URL: https://supportyourart.com/columns/vremya-2/ (дата звернення: 12.07.2021).
  8. МихайловаР., Сафронова А. Про сучасний стан дослідження фотокниги у зарубіжному мистецтвознавстві. Актуальні проблеми сучасного дизайну: матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції, 23 квітня 2021 р. Київ: КНУТД, 2021. Т. 1. С. 59–63.
  9. МолокН. Анаморфозы реди-мейда: Дюшан, Пиранези и искусство постработы. Искусствознание. № 4. C. 214–253. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/anamorfozy-redi-meyda-dyushan-piranezi-i-iskusstvo-postraboty (дата звернення: 12.07.2021).
  10. ПавловаТ. Авангард червоний та зелений: Від “теорії удару” до “Контакту”. URL: https://ksp.ui.org.ua/uk/researcher-txt/t-pavlova-blow-theory-kontact/ (дата звернення: 12.07.2021).
  11. ПавловаТ. Симметричный жест Михайло­ву: Группа “Шило”. 2017. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/stories/boris-mikhailov-gruppa-shylo-kharkovskaja-shkola.html (дата звернення: 12.07.2021).
  12. ПетроваО. М. Мистецтвознавчі рефлексії: історія, теорія та критика образотворчого мистецтва 70-х років ХХ ст. – початку ХХІ ст. К.: Академія, 2004. 392 с.
  13. РуйеА. Фотография. Между документом и современным искусством. Санкт-Петербург: Клаудберри, 2014. 712 с.
  14. СафроноваА. В., Михайлова Р. Д. Сучасна фотокнига як об’єкт дизайну: систематизація за способом подання контенту. Art and Design. 2020. №2. С. 92–103.
  15. СмирнаЛ. В. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві: монографія. Київ: Фенікс, 2017. 480 с.
  16. Український артбук потрапив до шорт-листа французької премії. 2018. URL: https://chytomo.com/ukrayins-ky-j-artbuk-potrapy-v-do-short-ly-sta-frantsuz-koyi-premiyi/ (дата звернення: 12.07.2021).
  17. Abell C. Art: What It Is and Why It Matters. Philosophy and Phenomenological Research, 2012. Vol. 85. No. 3, P. 671–691.
  18. Van Alphen E. Failed Images: Photography And Its Counter-Practices (Vis-A-Vis Series). Valiz (Amsterdam), 2018. 288 p.
  19. Di Bello P., Wilson C., Shamoon Z. The Photobook: From Talbot to Ruscha and Beyond Paperback. 2012. 256 р.
  20. Doody A. The Photobook as a Reinvented Medium: Narrativity, Design and Publishing in the Twentieth and Twenty-First Century. PhD thesis, January 2017. DIT School of Media, College of Arts and Tourism. 52 р.
  21. Parr M., Badger G. The Photobook: A History Volume III. Phaidon Press; First Edition. 2014. 320 p.
  22. Stimson B. The Photographic Comportment of Bernd and Hilla Becher. Tate Papers. № 1. URL: https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/01/photographic-comportment-of-bernd-and-hilla-becher (accessed 12 July 2021).

References

  1. Andreeva, E. Yu. (2007). Postmodernyzm: Yskusstvo vtoroj polovyny XX ‒ nachala XXI veka. [Postmodernism: Art of the second half of the XX – early XXI century]. SPb.: Azbuka-klassyka [in Russian].
  2. Afonina, O. S. (2018). Kulturnyj kod i “podvijne koduvannia“ v mystetstvi: dys. na zdobuttia naukovoho stupenia d-ra mystetstv. nauk [The cultural code and “double coding“ in art]. Doctor’s thesis: Kyiv [in Ukrainian].
  3. Borys Mykhajlov. Seriia “Nezakinchena dysertatsiia“. 1984–1985 [Series “Thesis is not completed“. 1984–1985]. URL: https://archive. pinchukartcentre.org/works/boris-mihajlov-seriya-nezakinchena-disertatsiya-1984-1985-papir-pigmentnij-druk-21h29-sm-kozhen (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  4. Butsykina, Ye. Mij kumyr Shvartsenehher: fotoknyha iak sposib rozpovidaty istoriiu [My idol Schwarzenegger: a photo book as a way to tell a story]. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/opinions/ schwarzeneger-photo-book.html (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  5. Kamennoj, S. Dembel’s’kyj al’bom [Dembelsky album]. URL: http://rodovid.net/product/206/serhijj-kamennojj-dembelskyjj-albom/ (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  6. “KOCHETOV” Viktora ta Serhiia Kochetovykh [“KOCHETOV” by Viktor and Sergiy Kochetov]. MOKSOP. Sajt Kharkivs’koi shkoly fotohrafii [Kharkiv School of Photography website]. URL: https://www. moksop.org/en/product/photobook-kochetov-by-victor-and-sergey-kochetov/ (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  7. Lanko, M. “Vriemia” pysaty dysertatsiiu [“Time” to write a dissertation]. URL: https://supportyourart.com/columns/vremya-2/ (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  8. Mykhajlova, R., Safronova, A. Pro suchasnyj stan doslidzhennia fotoknyhy u zarubizhnomu mystetstvoznavstvi [About the current state of photo book research in foreign art history]. Aktual’ni problemy suchasnoho dyzajnu: materialy III Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 23 kvitnia 2021 r. [Actual problems of modern design: materials of the III International scientific-practical conference, April 23, 2021]. Kyiv: KNUTD, 2021. Vol. 1, 59–63 [in Ukrainian].
  9. Molok, N. (2019). Anamorfozy redy-mejda: Diushan, Pyranezy y yskusstvo postraboty [Ready-Made Anamorphoses: Duchamp, Piranesi and the Art of Postwork]. Yskusstvoznanye ‒ Art history, 4, 214‒253. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ anamorfozy-redi-meyda-dyushan-piranezi-i-iskusstvo-postraboty (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  10. Pavlova, T. Avanhard chervonyj ta zelenyj: Vid “teorii udaru” do “Kontaktu” [An avant-garde is red and green: From the ”theory of blow” to ”Contact”]. URL: https://ksp.ui.org.ua/uk/researcher-txt/t-pavlova-blow-theory-kontact/ (Last accessed: 12.07.2021). [in Ukrainian].
  11. Pavlova, T. (2017). Symmetrychnyj zhest Mykhajlovu: Hruppa “Shylo“ [Symmetrical gesture to Mikhailov: Shilo group]. URL: http://www.korydor. in.ua/ua/stories/boris-mikhailov-gruppa-shylo-kharkovskaja-shkola.html (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  12. Petrova, O. M. (2004). Mystetstvoznavchi refleksii: istoriia, teoriia ta krytyka obrazotvorchoho mystetstva 70 rokiv XX st. – pochatku XXI st. [Art reflections: history, theory and critique of fine arts of the 70s of the XX century – the beginning of the XXI century]. K.: Akademiia. [in Ukrainian].
  13. Ruje, A. (2014). Fotohrafyia. Mezhdu dokumentom y sovremennym yskusstvom [The photo. Between document and contemporary art]. Saint Petersburg: Klaudberry [in Russian].
  14. Safronova, A. V., Mykhajlova, R. D. (2020). Suchasna fotoknyha iak ob’iekt dyzajnu: systematyzatsiia za sposobom podannia kontentu.[ Modern photo book as an object of design: systematization by the way of presenting content]. Art and Design, 2, 92–103 [in Ukrainian].
  15. Smyrna, L. V. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizual’nomu mystetstvi: monohrafiia [Centuries of nonconformism in Ukrainian visual art: monograph]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
  16. Ukrains’kyj artbuk potrapyv do short-lysta frantsuz’koi premii [Ukrainian artbook was shortlisted for the French award]. URL: https://chytomo.com/ukrayins-ky-j-artbuk-potrapy-v-do-short-ly-sta-frantsuz-koyi-premiyi/ (Last accessed: 12.07.2021) [in Ukrainian].
  17. Abell, C. (2012). Art: What It Is and Why It Matters. Philosophy and Phenomenological Research, Vol. 85. No. 3, P. 671–691.
  18. Van Alphen, E. (2018). Failed Images: Photography and Its Counter-Practices (Vis-A-Vis Series). Valiz (Amsterdam). 288 p.
  19. Di Bello, P., Wilson, C., Shamoon, Z. (2012). The Photobook: From Talbot to Ruscha and Beyond Paperback. Routledge. 256 р.
  20. Doody, A. (2017). The Photobook as a Reinvented Medium: Narrativity, Design and Publishing in the Twentieth and Twenty-First Century. PhD thesis, January 2017. DIT School of Media, College of Arts and Tourism. 52 р.
  21. Parr, M., Badger, G. (2014). The Photobook: A History Volume III. Phaidon Press; First Edition. 320 p.
  22. Stimson, B. (2004). The Photographic Comportment of Bernd and Hilla Becher. Tate Papers. № 1. URL: https://www.tate.org.uk/research/ publications/tate-papers/01/photographic-comportment-of-bernd-and-hilla-becher (Last accessed: 07.2021).