DEVELOPMENT OF CLIMBING CLOTHES USING COMPUTERIZED 3D CLOTHING SIMULATION

VIZITEU D.-R., CURTEZA A.

«Gheorghe Asachi» Technical University of Iasi

The purpose. This paper aims to explore the applicability of computerized 3D virtual clothing simulation programs for the development of patterns for men’s rock climbing pants.

Methodology. The experiment involved comparative methods of virtual wearing, as well as pressure points, perspective map and appearance evaluations. The theoretical and methodological basis of the research are scientific works presenting data from 3D virtual fitting software.

Results. The study selected three designs of climbing pants to compare the layout of patterns and to analyze the appearance through virtual garment fit maps. First, the 2D-to-3D was applied to develop garment patterns of a rock climber’s pants. The patterns were developed directly in the 3D software. The flat patterns can be visualized in the sewing/assembly stage of the prototype. Then, 3D animation technology was used in simulation. The results throughout the study were: 1) 3D simulation of three different types of pants design. 2) Evaluating the fit and comfort of the clothing using garment fitting maps. 3) Identifying the most discomforting parts of the patterns, thigh, hip, waist, pants hem and knee girth. 4) Modify and adjust the clothing according to the evaluation situation.

Scientific novelty consists in providing a systematic methodology of utilizing 3D simulation for a specific category of wearers, such as rock climbers.

Practical significance. The considered research directions of 3D clothing simulation can be used by designers and patternmakers in the creative and experimental process of designing clothes expanding the possibilities of software to transform functional design in the industry and research.

Key words: climbing; pants pattern; virtual fitting; design; 3D simulation; prototype.

РОЗРОБКА ОДЯГУ ДЛЯ СКЕЛЕЛАЗІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ПРОГРАМ 3D-МОДЕЛЮВАННЯ

ВІЗІТЕУ Д.-Р., КУРТЕЗА А.

Технічний університет імені Г. Асакі, м. Ясс, Румунія

Мета – дослідити придатність комп’ютеризованих програм віртуального моделювання одягу для розробки моделей чоловічих штанів для скелелазання.

Методологія. Експеримент включав порівняльні методи віртуального одягання, а також визначення точок тиску, перспективну карту та оцінки зовнішнього вигляду. Теоретичною та методологічною основою дослідження є наукові роботи, що представляють дані із програмного забезпечення для віртуального 3D-проектування одягу.

Результати. В роботі виконано порівняння розміщення деталей та аналізу зовніш­нього вигляду трьох конструкцій штанів для альпіністів за допомогою візуалізації моделей на тривимірному манекені у програмі CLO 3D. Технологію 2D-to-3D було застосовано для розробки моделей одягу штанів альпініста; лекала були роз­роблені безпосередньо в програмному забезпеченні. Для моделювання була вико­ристана технологія 3D-анімації. Результата­ми дослідження стали: 1) 3D-моделювання трьох різних типів моделей штанів. 2) Оцінка якості посадки та комфортності одягу за допомогою карт облягання одягу. 3) Визначення найбільш дискомфортних частин деталей виробів на ділянках стегон, талії, низу штанів та обхвату колін. 4) Зміна та регулювання деталей одягу залежно від результату оцінки.

Наукова новизна полягає у наданні систематизованої методології використання тривимірного моделювання для розробки моделей одягу для певної категорії користувачів, таких як скелелази.

Практичне значення. Розглянуті напрями досліджень 3D-моделювання одягу можуть бути використані дизайнерами та виробниками одягу у творчому та експериментальному процесі проектування виробів, що розширює можливості програмного забезпечення для застосування функціонального дизайну в швейній галузі та наукових дослідженнях.

Ключові слова: скелелазання; лекало штанів; віртуальна примірка; дизайн; 3D-моделювання; прототип.

РАЗРАБОТКА ОДЕЖДЫ ДЛЯ СКАЛОЛАЗОВ С ПОМОЩЬЮ ПРОГРАММ 3D-МОДЕЛИРОВАНИЯ

ВИЗИТЕУ Д.-Р., КУРТЕЗА А.

Технический университет имени Г. Асаки., г. Яссы, Румыния

Цель – исследовать целесообразность использования компьютеризированных программ виртуального моделирования одежды для разработки моделей мужских брюк для скалолазания.

Методология. Эксперимент включал сравнительные методы виртуального одевания, а также определение точек давления, перспективную карту и оценку внешнего вида. Теоретической и методологической основой исследования являются научные работы, представляющие данные по программному обеспечению для виртуального 3D-проектирования одежды.

Результаты. В работе выполнено сравнение размещения деталей и анализа внешнего вида трех конструкций брюк для альпинистов с помощью визуализации моделей на трехмерном манекене в программе CLO 3D. Технология 2D-to-3D была применена для разработки моделей одежды брюк альпи­ниста; лекала были разработаны непосредст­венно в программном обеспечении. Для моделирования была использована техноло­гия 3D-анимации. Результатами исследования стали: 1) 3D-моделирования трех различных типов моделей брюк. 2) Оценка качества посадки и комфортности одежды с помощью карт облегания одежды. 3) Определение наиболее дискомфортных частей деталей изделий на участках бедер, талии, низа брюк и охвата колена. 4) Изменение и регулирова­ние деталей одежды в зависимости от результата оценки.

Научная новизна заключается в предоставлении систематизированной методологии использования трехмерного моделирования для разработки моделей одежды для определенной категории пользователей, таких как скалолазы.

Практическое значение. Рассмотрены направления исследований 3D-моделиро­вания одежды могут быть использованы дизайнерами и производителями одежды в творческом и экспериментальном процессе проектирования изделий, что расширяет возможности программного обеспечения для применения функционального дизайна в швейной отрасли и научных исследованиях.

Ключевые слова: скалолазание; лекало брюк; виртуальная примерка; дизайн; 3D-моделирование; прототип.

Література

  1. Avadanei Dynamic Anthropometry – A Solution for Improving the Shape of Individual Protective Garments. International Journal of Engineering Research and Technology. 2020. Vol. 9. https://doi.org/10.17577/IJERTV9IS070131.
  2. Avadanei M., Filipescu E., Olaru S. The Design Process and Prototype Evaluation of Special Garments in a Virtual Environment, ICVL – Virtual Learning – Virtual Reality Models and Methodologies Technologies and Software Solutions. 2021.
  3. Jeong & Hong K. Subjective Wearing Assessment and Clothing Pressure Depending on the Pattern Reduction Rate of Developed Cycle Pants Using the 3D Human Scan Data. Korean Journal of Human Ecology. 2015. №24. P. 255–266. https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.2.255.
  4. Liu K., Zeng X., Bruniaux P., Wang J., Kamalha Ed., Tao X. Fit evaluation of virtual garment try-on by learning from digital pressure data, Knowledge-Based Systems. Vol.133, P. 174–182, https://doi.org/10.1016/j.knosys.2017.07.007.
  5. Lee H. The method of transforming the pattern size of curved cut pants and the virtual wearing curved surface 3D. Fashion business. Korean Fashion Business Association. 2016. 20(4), P.153–171. https://doi.org/10.12940/JFB.2016.20.4.153
  6. Lee, Ma J., Choi S. Automatic pose-independent 3D garment fitting. Computers & Graphics. 2013. №37(7). P. 911–922. https://doi.org/10.1016/j.cag.2013.07.005.
  7. Liu K., Wang J., Zhu Ch., Hong Y. Development of upper cycling clothes using 3D-to-2D flattening technology and evaluation of dynamic wear comfort from the aspect of clothing pressure. International Journal of Clothing Science and Technology. №28. https://doi.org/10.1108/IJCST-02-2016-0016.
  8. Liu K., Zeng X., Bruniaux P. et al. Fit evaluation of virtual garment try-on by learning from digital pressure data. Knowledge-Based Systems. 2017. Vol.133, P. 174– https://doi.org/10.1016/ j.knosys.2017.07.007.
  9. Wang Zh., Xing Y., Wang J., Zeng X., Yang Y., Xu A knowledge-supported approach for garment pattern design using fuzzy logic and artificial neural networks. Multimedia Tools and Applications. 2020. Vol. 1–21. https://doi.org/ 10.1007/s11042-020-10090-6.
  10. Website of CLO 3d. URL: https:// clo3d.com/hc/en-us/search?utf8=%E2% 9C%93&query=garment+fit+ (Last accessed: 02.05.2021).
  11. Liu W., Yao T., Yao Ch. and Liu P. Research on Pressure Comfort of Yoga Suit and Optimization Scheme of Pattern Based on CLO 3D Software. Journal of Physics: Conference Series. Sustainability Innovation & Fashion Technology. International Conference (15–17 October 2020, Shanghai, China). 2020. Vol. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1790/1/012016.

References

  1. Avadanei, M. (2020). Dynamic Anthropometry – A Solution for Improving the Shape of Individual Protective Garments. International Journal of Engineering Research and Technology, https://doi.org/10.17577/IJERTV9IS070131.
  2. Avadanei, M., Filipescu, , Olaru, S. (2021). The Design Process and Prototype Evaluation of Special Garments in a Virtual Environment, ICVL – Virtual Learning – Virtual Reality Models and Methodologies Technologies and Software Solutions.
  3. Jeong, & Hong, K. (2015). Subjective Wearing Assessment and Clothing Pressure Depending on the Pattern Reduction Rate of Developed Cycle Pants Using the 3D Human Scan Data. Korean Journal of Human Ecology, 24, 255–266. https://doi.org/10.5934/kjhe.2015.24.2.255.
  4. Liu,, Zeng, X., Bruniaux, P., Wang, J., Kamalha, Ed., Tao, X. (2017). Fit evaluation of virtual garment try-on by learning from digital pressure data, Knowledge-Based Systems, 133, 174–182, https://doi.org/10.1016/j.knosys.2017.07.007.
  5. Lee, H. (2016). The method of transforming the pattern size of curved cut pants and the virtual wearing curved surface 3D. Fashion business. Korean Fashion Business Association, 20(4), P.153–171. https://doi.org/10.12940/JFB.2016.20.4.153.
  6. Lee, Y., Ma, J., Choi, S. (2013). Automatic pose-independent 3D garment fitting. Computers & Graphics, 37(7), 911–922. https://doi.org/10.1016/ cag.2013.07.005
  7. Liu, K., Wang, J., Zhu, Ch., Hong, Y. (2016). Development of upper cycling clothes using 3D-to-2D flattening technology and evaluation of dynamic wear comfort from the aspect of clothing pressure. International Journal of Clothing Science and Technology, https://doi.org/10.1108/IJCST-02-2016-0016.
  8. Liu, K., Zeng, X., Bruniaux, P., et al. (2017). Fit evaluation of virtual garment try-on by learning from digital pressure data. Knowledge-Based Systems, 133, 174– https://doi.org/10.1016/ j.knosys.2017.07.007.
  9. Wang, Zh., Xing, Y., Wang, J., Zeng, X., Yang, Y., Xu, Sh. (2020). A knowledge-supported approach for garment pattern design using fuzzy logic and artificial neural networks. Multimedia Tools and Applications, 1– https://doi.org/10.1007/s11042-020-10090-6.
  10. Website of CLO 3d. URL: https://support. com/hc/en-us/search?utf8=%E2%9C%93& query=garment+fit+ (Last accessed: 02.05.2021).
  11. Liu, W., Yao, T., Yao, Ch. and Liu, P. (2020). Research on Pressure Comfort of Yoga Suit and Optimization Scheme of Pattern Based on CLO 3D Software. Journal of Physics: Conference Series. Sustainability Innovation & Fashion Technology. International Conference (15-17 October 2020, Shanghai, China). 1790. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1790/1/012016.