СПЕЦИФІКА ХУДОЖНЬОЇ МОВИ СЕРГІЯ ГЕРАСИМЕНКА

МАЗУР В. П.

Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Мета дослідження – аналіз стилістичних особливостей манери художника Сергія Герасименка в мистецьких творах, що увійшли до опорядження Ставропігійної козацької церкви Покрови Пресвятої Богородиці у Києві.

Методологія. Для проведення дослідження було застосовано історичний і порівняльний методи, а також мистецтвознавчі методи образно-стилістичного і формального аналізу.

Результати. Досліджено станкові живописні мистецькі твори, створені митцем упродовж 2004–2005 рр., що належать до опорядження Ставропігійної козацької церкви Покрови Пресвятої Богородиці у Києві. Увагу приділено окремим роботам С. Герасименка, доступним на момент нашого інтерв’ю. Для статті за основу взято твори мистця, присвячені релігійній тематиці. Зокрема, проаналізовано художні підходи Сергія Герасименка до створення мистецьких творів релігійної тематики. Увагу акцентовано на роботах, що репрезентують його авторську художню манеру і вказують на високий потенціал художника. Вивчено етапи формування мистця, наголошено на впливі наставників та колег, що позначився на розвиткові його власної неповторної манери. Висвітлено особливості почерку С. Герасименка у трактуванні форми, побудові композиції й колористичному вирішенні станкових живописних творів.

Наукова новизна. Вперше до наукового обігу введено ім’я художника Сергія Герасименка. Розглянуто образно-стилістичні особливості художньої мови мистця в опорядженні Ставропігійної козацької церкви Покрови Пресвятої Богородиці. Проаналізовано низку робіт митця, де виразно простежуються конструктивні особливості композиційних прийомів, авторська манера та індивідуальність задуму.

Практична значущість. Дослідження дало змогу проаналізувати творчість сучасного українського художника Сергія Герасименка періоду створення ним частини опорядження Ставропігійної козацької церкви Покрови Пресвятої Богородиці у Києві, зокрема, розглянуто композиційні, колористичні та стилістичні особливості, притаманні його манері; систематизовано окремий пласт створених ним робіт, – усе це разом сприятиме вивченню та популяризації його творчості. Результати дослідження пропагуватимуть українську культуру у світі.

Ключові слова: Сергій Герасименко; художник; стилістичні вирішення; Ставропігійна козацька церква Покрови Пресвятої Богородиці у Києві.

DISTINCTIVE QUALITIES OF THE ARTISTIC LANGUAGE OF SERHIY HERASYMENKO

MAZUR V. P.

National Academy of Fine Arts and Architecture

Purpose: analyzing the distinctive qualities of the creative style of artist Serhiy Herasymenko in his paintings included in the ornamentation of the Stauropean Cossack Church of the Intercession of the Holy Virgin in Kyiv.

Methodology. This research has been conducted using the historical and comparative methods, as well as the art critic approaches of figurative, stylistic and formal analysis.

Results: The author offers the analysis of easel paintings created by the artist during 2004–2005, which now belong to the ornamentation of the Stauropean Cossack Church of the Intercession of the Holy Virgin in Kyiv. This paper focuses on specific works by S. Herasymenko, available at the time of the interview. In this article we’re covering the religious-themed creations of the artist. We’re also analyzing the artistic approaches Serhiy Herasymenko applies to creating religious-themed art. The focus here is on the artworks representing his unique artistic manner and showcasing the artist’s high potential. We’ve studied the stages of his artistic development, emphasizing on the input of mentors and colleagues who have influenced the evolution of his own unique manner. The article also covers S. Herasymenko’s own approach to interpretation of figure, composition and coloristic solutions in easel paintings.

Scientific novelty: This essay is the first-ever introduction of the name of Serhiy Herasymenko, a modern Ukrainian artist, to academic discussion. The paper highlights distinctive figurative and stylistic qualities of his artistic language. The discussion features individual pieces of art from a private collection. This paper surveys an array of Herasymenko’s works with remarkable presentation of the artist’s constructive features of composition techniques, and his unique manner along with individuality.

Practical significance: The study enabled the analysis of paintings of the modern Ukrainian artist Serhiy Herasymenko that he created while working on the ornamentation of the Stauropean Cossack Church of the Intercession of the Holy Virgin in Kyiv. The specific focus of this paper is on the composition, coloristic and stylistic distinctive features of Herasymenko’s artistic style; systemization of a specific layer of his artworks of that period. This may serve as a basis for further research and popularization of his art. The results of this paper will be beneficial for promoting Ukrainian culture in the global context.

Keywords: Serhiy Herasymenko; artist; stylistic concepts; easel painting; Stauropean Cossack Church of the Intercession of the Holy Virgin in Kyiv.

СПЕЦИФИКА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ЯЗЫКА СЕРГЕЯ ГЕРАСИМЕНКО

МАЗУР В. П.

Национальная академия изобразительного искусства и архитектуры

Цель исследования – проанализировать стилистические особенности манеры худож­ника Сергея Герасименко в произведениях искусства, вошедших в отделку Ставропи­гиальной казацкой церкви Покрова Пресвятой Богородицы в Киеве.

Методология. Для проведения исследования были применены исторический и сравни­тельный методы, а также искусствоведческие методы образно-стилистического и формаль­ного анализа.

Результаты. Исследованы станковые живописные художественные произведения, созданные художником на протяжении 2004–2005 гг. Внимание уделено отдельным рабо­там С. Герасименко, доступным на момент нашего интервью. Для статьи за основу взяты произведения художника, посвященные религиозной тематике. В частности, проана­лизированы художественные подходы Сергея Герасименко к созданию художественных произведений религиозной тематики. Вни­мание акцентировано на работах, которые представляют его авторскую художественную манеру и указывают на высокий потенциал как художника. Изучены этапы формирова­ния Сергея Герасименко как художника, отмечены влияние наставников и коллег, сказавшиеся на развитии его собственной неповторимой манеры. Отражены особен­ности почерка С. Герасименко в трактовке формы, построении композиции и колористическом решении станковых живописных произведений.

Научная новизна. Впервые в научный обо­рот введено имя художника Сергея Гераси­менко. Рассмотрены образно-стилистические особенности его художественного языка. Представлены его отдельные произведения из частной коллекции. Проанализирован ряд его работ, где отчетливо прослеживаются конструктивные особенности композицион­ных приемов, авторская манера и индиви­дуальность замысла художника.

Практическая значимость. Исследование позволило проанализировать творчество современного украинского художника Сергея Герасименко в период, корда он создавал части отделки Ставропигиальной казацкой церкви Покрова Пресвятой Богородицы в Киеве. В частности, рассмотрены композици­онные, колористические и стилистические особенности, присущие его манере; система­тизирован упомянутый выше пласт его работ – все это вместе будет способствовать изуче­нию и популяризации творчества Сергея Герасименко. Результаты исследования будут способствовать популяризации украинской культуры в мировом контексте.

Ключевые слова: Сергей Герасименко; художник; стилистические решения; Ставропигиальная казацкая церковь Покрова Пресвятой Богородицы в Киеве.

Література

  1. Мазур В. Розмова з Сергієм Герасименком: [аудіозапис, 26.07.2021]. Архів В. Мазур. Київ.
  2. Від школи до храму, або Літопис майстерні монументального живопису та храмової культури. Під керівництвом професора М. А. Стороженка: 15 літ МЖХК: альбом. НАОМА; НАМУ; НСХУ; вступ. слово А. В. Чебикін; авт. проекту М. Стороженко; упоряд. кат.: О. Соловей, А. Коваленко. Київ: Дніпро, 2010. 160 с.
  3. КовальчукН. Д. Символічний лад українського бароко. Наукові записки. Т.  Теорія та історія культури. Національний університет «Києво-Могилянська академія». Київ. 2001. С. 27–30. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/ bitstream/handle/123456789/10244/Kovalchuk_Symvolichnyi_lad_ukrainskoho_baroko.pdf (дата звернення: 10.12.2021).
  4. Мазур В. Страсний контекст дипінті у творах українського середньовічного малярства. Studia o kulturze cerkiewnej w dawnej Rzeczypospolitej. Red. A.Gronek, A. Z. Nowak. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2019.T. 2. P. 21–
  5. МулярЛ. Навчально-творча майстерня живопису і храмової культури Миколи Стороженка в НАОМА. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні. 2009. Вип. 5. С. 177–183.
  6. Муляр Л. Навчально-творча майстерня живопису і храмової культури Миколи Стороженка в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури. Тенденції та перспективи. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. № 4. С. 75–80.
  7. ГалайбаВ. Свято-Богородичні храми у «другому Єрусалимі» – місті Києві: альбом. Передм., післямова, наук. ред. Д. Степовик. Київ: Автограф, 2008. 368 с.
  8. СоловейО. Творчий універсалізм Миколи Стороженка в мистецтві України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: дис. … канд. мистецтвознавства: 17.00.05 “Образотворче мистецтво”. Київ, 2021. 196 с.
  9. Українські художники сакрального малярства кінця ХХ – поч. ХХІ ст. Київ, 2008. 111 с.
  10. Apokalipsa. VIII Międzynarodowe warsztaty ikonopisόw. Pod red. K. Jakubowskiej-Krawczyk. Sory. Nowica, 2016.
  11. Zharnikova L. Closeup. Beginning. News from Ukraine. 1992. № Р. 6.

References

  1. Mazur, V. (2021). Rozmova z Serhiiem Herasymenkom [Conversation with Serhiy Gerasimenko]: audiozapys. Arkhiv V. Mazur. Kyiv [in Ukrainian].
  2. Storozhenko, M. (Auth.) (2010). Vid shkoly do khramu, abo Litopys maisterni monumentalnoho zhyvopysu ta khramovoi kultury pid kerivnytstvom profesora M. A. Storozhenka: 15 lit MZhKhK : albom [From school to church, or Chronicle of the workshop of monumental painting and temple culture under the guidance of Professor MA Storozhenko: 15 years of MZhHK]. NAOMA; NAMU; NSKhU; A.V. Chebykin (Introd. Art); О. Solovei, А. Kovalenko (Comp.). Kyiv: Dnipro. 160 p. [in Ukrainian].
  3. Kovalchuk, N. D. (2001). Symvolichnyi lad ukrainskoho baroko [The symbolic system of the Ukrainian Baroque]. Naukovi zapyskyProceedings, Kyiv, 19, 27–30. URL: http://ekmair.ukma.edu.ua/ bitstream/handle/123456789/10244/Kovalchuk_Symvolichnyi_lad_ukrainskoho_baroko.pdf (Last accessed: 10.12.2021) [in Ukrainian].
  4. Mazur, V. (2019). Strasnyi kontekst dypinti u tvorakh ukrainskoho serednovichnoho maliarstva [Passionate context of diptychs in the works of Ukrainian medieval painting]. Studia o kulturze cerkiewnej w dawnej Rzeczypospolitej. A.Gronek, A. Z. Nowak (Ed.), Kraków: Księgarnia Akademicka, 2, 21–32 [in Ukrainian].
  5. Muliar, L. (2009). Navchalno-tvorcha maisternia zhyvopysu i khramovoi kultury Mykoly Storozhenka v NAOMA [Educational and creative workshop of painting and temple culture of Mykola Storozhenko in NAOMA]. Suchasni problemy khudozhnoi osvity v Ukraini Contemporary problems of art education in Ukraine, Kyiv, 5, 177–183 [in Ukrainian].
  6. Muliar, L. (2008). Navchalno-tvorcha maisternia zhyvopysu i khramovoi kultury Mykoly Storozhenka v Natsionalnii akademii obrazotvorchoho mystetstva i arkhitektury. Tendentsii ta perspektyvy [Educational and creative workshop of painting and temple culture of Mykola Storozhenko at the National Academy of Fine Arts and Architecture. Trends and prospects]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv: zb. nauk. st. Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts: 4, 75–80 [in Ukrainian].
  7. Halaiba, V. (2008). Sviato-Bohorodychni khramy u «druhomu Yerusalymi» – misti Kyievi [Holy Mother of God churches in the “second Jerusalem” – the city of Kiev]: albom. D. Stepovyk (Ed.). Kyiv: Avtohraf. 368 p. [in Ukrainian].
  8. Solovei, O. (2021). Tvorchyi universalizm Mykoly Storozhenka v mystetstvi Ukrainy druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolittia [Mykola Storozhenko’s creative universalism in the art of Ukraine of the second half of the XX – beginning of the XXI century]. Candidate’s thesis. Kyiv. 196p. [in Ukrainian].
  9. Ukrainski khudozhnyky sakralnoho maliarstva kintsia XX – poch. XXI st. [Ukrainian Painters of Sacred Art at the End of the 20th – Beginning of the 21st century] (2008). Kyiv. 111 p. [in Ukrainian].
  10. Jakubowskiej-Krawczyk, K, Sory, M. (Ed.) (2016). Apokalipsa. VIII Międzynarodowe warsztaty ikonopisόw [Apocalypse. VIII International Icon Writing Workshop]. Nowica, 2016 [in Polish].
  11. Zharnikova, L. (1992). Closeup. Beginning. News from Ukraine, 49, 6.