САКРАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ В ОЗДОБЛЕННІ ХРАМОВОГО СЕРЕДОВИЩА МАРІЙСЬКОГО ДУХОВНОГО ЦЕНТРУ В СЕЛІ ЗАРВАНИЦЯ

1ДАЦЮК Н. М., 2НЕТРИБ’ЯК М. М.

1Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

1,2Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

Мета статті – висвітлити основні напрями та тенденції розвитку сучасного українського сакрального мистецтва на прикладі інтер’єрів будівель Марійського духовного центру в селі Зарваниця, Теребовлянського району, Тернопільської області, проаналізувати творчість художників, які брали участь в оздобленні храмів на території духовного центру.

Методологічну основу дослідження становлять комплекс загальнонаукових методів: опис, бесіди, порівняння, спостереження, а також спеціальних методів: мистецтвознавчого аналізу, натурних обстежень, історико-порівняльного аналізу.

Результати. У статті висвітлено сучасні концепції візуальної організації храмового простору на прикладі сакральних будівель Марійського духовного центру у селі Зарваниця. Проаналізовано стилістику розписів: від реалістичних тенденцій українського церковного малярства до експериментів із стилізацією іконописних фігур. Досліджено сучасну модерну іконографію, засновану на традиціях українського мистецтва без порушення усталених канонів та традицій. Розглянуто творчість художників, які брали участь в оздобленні храмів на території Марійського духовного центру, а саме: Володимира Свідерського, Ярослава Крука, Теодозія Будуйкевича, Євгена Овчарика, Петра Кукурудзи та ін.

Наукова новизна дослідження полягає в аналізі та характеристиці сучасного сакрального мистецтва у храмах на території Марійського духовного центру. Введено у науковий обіг дані про авторів, які долучилися до оздоблення сакральних будівель.

Практична значущість полягає в тому, що представлені у статті матеріали, їх аналіз та узагальнення можуть бути використані у подальших наукових дослідженнях, присвячених розвитку українського сакрального мистецтва початку ХХІ ст.

Ключові слова: сакральне мистецтво; ікона; стінопис; вітраж; мозаїка.

THE SACRED ART OF THE BEGINNING OF THE XXI CENTURY IN DECORATION OF THE TEMPLE ENVIRONMENT OF MARIA’S SPIRITUAL CENTRE IN ZARVANYTSIA

1DATSIUK N., 2NETRYBIAK М.

1Carpathian National Vasyl Stefanyk University

1,2Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University

The purpose of the article is to highlight the main directions and trends in the development of modern Ukrainian sacred art on the example of the interiors of the buildings of the Maria’s Spiritual Centre in the village of Zarvanytsia, to identify artists who took part in decorating temples on the territory of the spiritual centre.

The methodological basis of the study are a set of general scientific methods: description, interviews, comparisons, observations, a special methods: art analysis, field surveys, historical and comparative analysis.

Results. The article highlights modern concepts of visual organization of the temple space on the example of sacred buildings of Maria’s Spiritual Centre in the village of Zarvanytsia, Terebovlya district, Ternopil region. Also analyzes the formation of the stylistic orientation of wall paintings: from realistic trends in Ukrainian church painting to experiments with the stylization of iconic figures; introduction of modern iconography based on the traditions of Ukrainian art without violating established canons and traditions. Was considered the works of artists who took part in the decoration of churches on the territory of Maria’s Spiritual Centre, namely: Volodymyr Svidersky, Yaroslav Kruk, Theodosius Buduykevych, Yevhen Ovcharyk, Peter Kukurudza and others.

The scientific novelty of the study is that for the first time was analyzed and characterized the modern sacred art in the temples on the territory of Maria’s Spiritual Centre, was identified the authors who joined the decoration of sacred buildings. All material is collected during field trips. Conclusions.

The practical significance lies in the fact that materials presented in the article, their analysis and generalization can be used in the research on the development of Ukrainian sacred art of the early XXI century.

Keywords: sacred art; icon; mural; stained glass; mosaic.

САКРАЛЬНОЕ ИСКУССТВО НАЧАЛА ХХІ ВЕКА В УКРАШЕНИИ ХРАМОВОЙ СРЕДЫ МАРИЙСКОГО ДУХОВНОГО ЦЕНТРА В СЕЛЕ ЗАРВАНИЦА

1ДАЦЮК Н. М., 2НЕТРИБЯК М. Н.

1Прикарпатский национальный университета имени Василия Стефаника

1,2Тернопольский национальный педагогический университет имени Владимира Гнатюка

Цель статьи – отразить основные направления и тенденции развития современного украинского сакрального искусства на примере интерьеров зданий Марийского духовного центра в селе Зарваница, выявить художников, участвовавших в украшении храмов на территории духовного центра.

Методологическую основу исследования составляют комплекс общенаучных методов: описание, беседы, сравнения, наблюдения, а также специальных методов: искусствоведческого анализа, натурных обследований, историко-сравнительного анализа.

Результаты. В статье отражены современные концепции визуальной организации храмового пространства на примере сакральных построек Марийского духовного центра в селе Зарваница, Теребовлянского района, Тернопольской области. Проанализирована стилистика росписей: от реалистических тенденций украинской церковной живописи до экспериментов со стилизацией иконописных фигур. Исследована современная модерная иконография, основанная на традициях украинского искусства без нарушения устоявшихся канонов и традиций. Рассмотрено творчество художников, принимавших участие в украшении храмов на территории Марийского духовного центра, а именно: Владимира Свидерского, Ярослава Крука, Теодозия Будуйкевича, Евгения Овчарика, Петра Кукурузы и т.д

Научная новизна исследования основана на анализе и характеристике современного сакрального искусства в храмах на территории Марийского духовного центра. Введены в научный оборот данные об авторах, приобщившихся к украшению сакральных построек.

Практическая значимость состоит в том, что представленные в статье материалы, их анализ и обобщение могут использоваться в научных исследованиях, посвященных развитию украинского сакрального искусства начала ХХІ века.

Ключевые слова: сакральное искусство; икона; стенопись; витраж; мозаика.

Література

  1. Васильєва А. Коротка історія іконографії. Сербія XIII–XIV ст. URL: http://ref.co.ua/33053-Kratkaya_istoriya_ikonografii_Serbiya_XIII_XIV_vv.html (дата звернення 03.11.2021).
  2. Вольська С. Художня кераміка Західного Поділля. Мистецтвознавство України. ІПСМ НАМ України. Львів: Афіша. Спецвипуск. С.154–164.
  3. Дацюк Н. Сакральна архітектура у творчості Михайла Нетриб’яка. Вісник національного університету “Львівська політехніка”. №878 серія: Архітектура, 2017. С. 3–9.
  4. Дацюк Н. Сучасні тенденції оздоблення храмового середовища з використанням нетрадиційних технік у сакральному мистецтві ХХІ ст. KELM Scientific issue of Knowledge, Education, Law, Management. 2020. Випуск №8 (36) том. 1. С.45–50.
  5. Зятик Б. Поліхромія святилища храму Святих апостолів Петра і Павла с. Липники 2006-2013 рр.: пошуки мистецького стилю та іконографії. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. С. 176–188. URL: https://lnam.edu.ua/files/ Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/28/18.pdf (дата звернення 24.10.2021).
  6. Квич П.-Д. Паломницька Святиня Матері Божої в Зарваниці (Україна). Богословський погляд, 2009. С. 342.
  7. Куневич Б. Тернопільсько-Зборівська архиєпархія УГКЦ. Парафії, монастирі, храми. Шематизм. ТОВ “Новий колір” – New Color LLC, 520.
  8. Рудич О. Церковні розписи випускників Львівської національної академії мистецтв. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 27. С.191–201.

References

  1. Vasylieva, A. Korotka istoriia ikonohrafii. Serbiia XIII–XIV st. [A brief history of iconography. Serbia XIII–XIV centuries]. URL: http://ref.co.ua/ 33053-Kratkaya_istoriya_ikonografii_Serbiya_XIII_ html (Last accessed: 03.11.2021) [in Ukrainian].
  2. Volska, S. (2011). Khudozhnia keramika Zakhidnoho Podillia [Art ceramics of Western Podillya]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy. IPSM NAM Ukrainy. Lviv: Afisha, Spetsvypusk – Art History of Ukraine. IPSM US Ukraine. Lviv: Playbill. Special issue, 154–164 [in Ukrainian].
  3. Datsiuk, N. (2017). Sakralna arkhitektura u tvorchosti Mykhaila Netrybiaka [Sacred architecture in the works of Mykhailo Netrybiak]. Visnyk natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” №878 seriia: Arkhitektura – Bulletin of the National University “Lviv Polytechnic”, 878 series: Architecture,  3–9 [in Ukrainian].
  4. Datsiuk, N. (2020). Suchasni tendentsii ozdoblennia khramovoho seredovyshcha z vykorystanniam netradytsiinykh tekhnik u sakralnomu mystetstvi ХХІ st. [Modern trends in the decoration of the temple environment with the use of non-traditional techniques in the sacred art of the XXI century]. KELM Scientific issue of Knowledge, Education, Law, Management, 8 (36), V1, P. 45–50 [in Ukrainian].
  5. Ziatyk, B. (2016). Polikhromiia sviatylyshcha khramu Sviatykh apostoliv Petra i Pavla s.Lypnyky 2006–2013 rr.: poshuky mystetskoho styliu ta ikonohrafii [Polychromy of the sanctuary of the Church of the Holy Apostles Peter and Paul s. July 2006–2013: search for artistic style and iconography]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv – Bulletin of the Lviv National Academy of Arts,  28, P. 176–188. URL: https://lnam.edu.ua/ files/Academy/nauka/visnyk/pdf_visnyk/28/18.pdf (Last accessed: 24.10.2021) [in Ukrainian].
  6. Kvych, P.-D. (2009). Palomnytska Sviatynia Materi Bozhoi v Zarvanytsi (Ukraina). Bohoslovskyi pohliad [Pilgrimage Shrine of the Mother of God in Zarvanytsia (Ukraine). Theological view] [in Ukrainian].
  7. Kunevych, B. (2014). Ternopilsko-Zborivska arkhyieparkhiia UHKTs. Parafii, monastyri, khramy. Shematyzm [Ternopil-Zboriv Archdiocese of the UGCC. Parishes, monasteries, temples. Schematism]. TOV “Novyi kolir” [in Ukrainian].
  8. Rudych, O. (2015). Tserkovni rozpysy vypusknykiv Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv [Church paintings of graduates of the Lviv National Academy of Arts]. Visnyk Lvivskoi natsionalnoi akademii mystetstv – Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, 27, P. 191–201 [in Ukrainian].