КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПРОЄКТИ ОЛЕКСАНДРА СУХОЛІТА В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА 1990-х РОКІВ
ЦИГИКАЛО К. О.
Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури
Мета: з’ясувати особливості творчості Олександра Сухоліта в контексті розвитку українського мистецтва 1990-х рр.; окреслити основні ідеї скульптурного семінару «Азбука» (1992) та проєкту «Ієрархія простору» (1992), визначити місце постаті скульптора в мистецтві зазначеного періоду.
Методологія. У процесі дослідження застосовувалися такі методи: мистецтвознавчого аналізу, аналіз теоретичних передумов розвитку пластичних ідей з аналізом конкретних творів; синтезу, узагальнення та систематизація отриманої інформації; біографічний метод; методи індукції, дедукції та порівняльного аналізу.
Результати. Представник київської школи скульптури, вихованець КДХІ (нині НАОМА) у 1990-ті роки створив проєкти, які сьогодні розглядають як важливе явище і називають поворотом у мистецтві скульптури останнього десятиліття ХХ ст. У статті описано історію заснування семінарських практик, зазначаються ідеї, яким слідували художники, мету їх роботи. Визначено основні принципи роботи семінару «Азбука», де працювали окрім О. Сухоліта також А. Полоник, О. Рідний, Р. Кухар. Подано докладний опис експозиції виставки семінару «Ієрархія простору», дано коментарі очевидців, відгуки художників, а також мистецтвознавчі відгуки. Увага приділена ідеям скульптора щодо філософії простору та його значення для скульптури: ритміка, лінія, світло, чергування об’єктів у просторі виставкового залу.
Наукова новизна дослідження полягає у виявленні пошуків та експериментів, характерних рис концептуалізму у творах Олександра Сухоліта в контексті розвитку українського мистецтва останнього десятиліття, у введенні у контекст спеціального мистецтвознавчого дослідження скульптурного семінару «Азбука» (1992) та проєкту «Ієрархія простору» (1992) О. Сухоліта.
Практична значущість. Визначено особливості творчого методу художника О. Сухоліта у період 1980–1990-х. рр. Дослідження є важливою ланкою в подальшому вивченні історії української скульптури.
Ключові слова: скульптура; українське мистецтво; скульптурний семінар «Азбука»; ієрархія простору; Київський державний художній інститут.
CONCEPTUAL PROJECTS OF OLEKSANDR SUKHOLIT IN THE CONTEXT OF THE DEVELOPMENT OF UKRAINIAN ART IN THE 1990s
TSYHYKALO K.
National Academy of Fine Art and Architecture
Purpose: to find out the features of Oleksandr Sukholit’s art in the context of the development of Ukrainian art in the 1990s; to describe the main ideas of the sculptural workshop “Azbuka” (1992) and the project “Hierarchy of Space” (1992), to determine the place of personality in the art of this period.
Methodology. In the process of research, the following methods were used: art history analysis, analysis of the theoretical prerequisites for the development of plastic ideas with the analysis of specific works; synthesis, generalization and systematization of the received information; biographical method; methods of induction, deduction and comparative analysis.
Results. In the 1990s, a representative of the Kyiv school of sculpture, a graduate of the Kyiv State Art Institute (now National Academy of Fine Art and Architecture), projects that today are considered as an important phenomenon and are called a significant point in the art of sculpture of the last decade of the 20th century. The article describes the history of the founding of seminary practices, indicates the ideas followed by the artists, the purpose of their work. The basic principles of the work of the seminar “Azbuka” were determined, where worked O. Sukholit, A. Polonik, O. Ridny, R. Kukhar also participated. In the article is presented detailed description of the exposition of the exhibition of the seminar “Hierarchy of Space”, comments of eyewitnesses, reviews of artists, as well as art critics reviews are given. Attention is paid to the ideas of the sculptor regarding the philosophy of space and its significance for sculpture: rhythm, line, light, alternation of objects in the space of the exhibition hall.
The scientific novelty of the study lies in the identification of searches and experiments, the characteristic features of conceptualism in the works of Oleksandr Sukholit in the context of the development of Ukrainian art of the last decade, in the introduction of the sculptural workshop “Azbuka” (1992) and the project “Hierarchy of Space” (1992) into the context of a special art criticism study.
Practical significance. The features of the creative method of the artist O. Sukholit in the period of 1980-1990s are determined. The study is an important link in the further study of the history of Ukrainian sculpture.
Key words: sculpture; Ukrainian art; sculptural workshop “Azbuka”; hierarchy of space; Kyiv State Art Institute.
КОНЦЕПТУАЛЬНЫЕ ПРОЕКТЫ АЛЕКСАНДРА СУХОЛИТА В КОНТЕКСТЕ РАЗВИТИЯ УКРАИНСКОГО ИСКУССТВА 1990-х ГОДОВ
ЦИГИКАЛО Е. А.
Национальная академия изобразительного искусства и архитектуры
Цель: выяснить особенности творчества Александра Сухолита в контексте развития украинского искусства 1990-х гг.; описать основные идеи скульптурного семинара «Азбука» (1992) и проекта «Иерархия пространства» (1992), определить место личности Цель: выяснить особенности творчества Александра Сухолита в контексте развития украинского искусства 1990-х гг.; описать основные идеи скульптурного семинара «Азбука» (1992) и проекта «Иерархия пространства» (1992), определить место личности скульптора в искусстве указанного периода.
Методология. В процессе исследования применялись следующие методы: искусствоведческий анализ, анализ теоретических предпосылок развития пластических идей с анализом конкретных произведений; синтез, обобщение и систематизация полученной информации; биографический метод; методы индукции, дедукции и сравнительного анализа
Результаты. Представитель киевской школы скульптуры, воспитанник КГХИ (ныне НАИИА) в 1990-е годы создал проекты, которые сегодня рассматривают как важное явление и называют поворотом в искусстве скульптуры последнего десятилетия ХХ ст. В статье описана история основания семинарских практик, указываются идеи, которым следовали художники, цель их работы. Определены основные принципы работы семинара «Азбука», где кроме А. Сухолита также участвовали А. Полоник, А. Ридный, Р. Кухарь. Представлено подробное описание экспозиции выставки семинара «Иерархия пространства», даны комментарии очевидцев, отзывы художников, а также искусствоведческие отзывы. Внимание уделено идеям скульптора касательно философии пространства и его значению для скульптуры: ритмика, линия, свет, чередование объектов в пространстве выставочного зала.
Научная новизна исследования заключается в выявлении поисков и экспериментов, характерных черт концептуализма в произведениях Александра Сухолита в контексте развития украинского искусства последнего десятилетия, в введении в контекст специального искусствоведческого исследования скульптурного семинара «Азбука» (1992) и проекта «Иерархия пространства» (1992).
Практическая значимость. Определены особенности творческого метода художника А. Сухолита в период 1980–1990-х гг. Исследование является важным звеном в дальнейшем изучении истории украинской скульптуры.
Ключевые слова: скульптура; украинское искусство; скульптурный семинар “Азбука”; иерархия пространства; Киевский государственный художественный институт.
Література
- Азбука. Щоденник семінару “Знак” (каталог VI–XI 1993 р.) (доробок до “Азбуки” п’ятого Дня – +Людина) Символ Віри: Альбом. Київ: Софія, 1993. 20 с.
- Десятерик Д. Система Сухоліта 1996. URL: http://www.day.kiev.ua/ru/article/kultura/sistema-suholita (дата звернення 01.12.2021).
- Ключковська Г. Цей дивний Сухоліт. ArtUkraine. 2009. № 2. С. 118–127.
- Ключковська Г. Майстерня одного скульптора. ArtUkraine. 2011. № 2. С. 80–83.
- ЛисенкоЛ., Протас М. Скульптура. Мистецтво другої половини 1950-х – 1980-х років. Історія Українського мистецтва. 2007. Т. С. 802–827.
- Лисенко Л. У пошуках загублених зв’язків. Образотворче мистецтво. 1993. № С. 22–25.
- Протас М.О. Українська скульптура ХХ ст. Інститут проблем сучасного мистецтва Академії мистецтв України. Київ: Інтертехнологія. 2006. 278 с.
- Протас М. Українська скульптура в контексті інтеграційних явищ світової культури. Українське мистецтво. 2008. № С. 140–144.
- Протас М.О. Стилістико-парадигмальна дихотомія української скульптури в контексті культурно-мистецьких явищ ХХ ст. Студії мистецтвознавчі. 2003. № С. 100–113.
- СкляренкоГ. Українське мистецтво другої половини 1980–2000-х рр. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст. Київ: Інтертехнологія, 2006. Кн. 2. 656 с.
- ХоменкоЯ. История одного обращения, или попытка осмысления творческого феномена Александра Сухолита. 1997. № 10/11. С. 70–71.
- ЦигикалоК. О. Скульптурний семінар “Азбука” в творчості О. Сухоліта та його значення для сучасної української скульптури. Тези ІІ Міжнародної наукової конференції. Проблеми методології сучасного мистецтвознавства та культурології. Київ: ІПСМ. 2020. С. 155– URL: http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/conf_docs/tesy/2020-12/Tesy-metodology_final.pdf (дата звернення 01.12.2021).
- ЩербенкоМ. Містичний чорнозем Олександра Сухоліта. Українська культура. 2013. № С. 64–67.
References
- Shchodennyk seminaru “Znak” (kataloh VI–XI 1993 r.) (dorobok do “Azbuky” piatoho Dnia – +Liudyna) Symvol Viry [Alphabet. Diary of the seminar “Sign” (catalog VI–XI 1993) (work on the “Alphabet” of the fifth day – + Man) Symbol of Faith] Album. Kyiv: Sofia, 1993. 20 p. [in Ukrainian].
- Desyateryk, D. (1996). Systema Sukholita [Sukholit system]. URL: http://www.day.kiev.ua/ru/article/kultura/sistema-suholita (Last accessed:12.2021) [in Ukrainian].
- Kliuchkovska, H. (2009). Tsei dyvnyi Sukholit [This strange Sukholit]. ArtUkraine, 2, 118–127 [in Ukrainian].
- Kliuchkovska, H. (2011). Maisternia odnoho skulptora [Workshop of a sculptor]. ArtUkraine, 2, 80–83 [in Ukrainian].
- Lysenko, L., Protas, M. (2007). Skulptura. Mystetstvo druhoi polovyny 1950–1980 rokiv [Sculpture. Art of the second half of the 1950s – 1980s]. Istoriia Ukrainskoho mystetstva, 5, 802–827 [in Ukrainian].
- Lysenko, L. (1993). U poshukakh zahublenykh zviazkiv [In search of lost connections]. Obrazotvorche mystetstvo, 2, 22–25 [in Ukrainian].
- Protas, M. O. (2006). Ukrainska skulptura XX st. Instytut problem suchasnoho mystetstva Akademii mystetstv Ukrainy [Ukrainian sculpture of the twentieth century. Institute of Contemporary Art Problems of the Academy of Arts of Ukraine]. Kyiv, 278 [in Ukrainian].
- Protas, M. (2008). Ukrainska skulptura v konteksti intehratsiinykh yavyshch svitovoi kultury [Ukrainian sculpture in the context of integration phenomena of world culture]. Ukrainian art, 4, 140–144 [in Ukrainian].
- Protas, M. O. (2003). Stylistyko-paradyhmalna dykhotomiia ukrainskoi skulptury v konteksti kulturno-mystetskykh yavyshch XX st. [Stylistic and paradigmatic dichotomy of Ukrainian sculpture in the context of cultural and artistic phenomena of the twentieth century]. Studii mystetstvoznavchi, 3, 100–113 [in Ukrainian].
- Skliarenko, H. (2006). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny 1980–2000 rr. Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX st. [Ukrainian art of the second half of the 1980–2000. Essays on the history of fine arts of Ukraine in the twentieth century]. Kyiv. Book 2, 656 p. [in Ukrainian].
- Homenko, Ya. (1997). Istoriya odnogo obrashcheniya, ili popytka osmysleniya tvorcheskogo fenomena Aleksandra Sukholita [The story of one appeal, or an attempt to comprehend the creative phenomenon of Alexander Sukholit]. ArtLine, 10/11, 70–71 [in Russian].
- Tsyhykalo, K. O. (2020). Skulpturnyi seminar “Azbuka” v tvorchosti O. Sukholita ta yoho znachennia dlia suchasnoi ukrainskoi skulptury. [Sculpture seminar “Alphabet” in the works of O. Sukholit and its significance for modern Ukrainian sculpture]. Abstracts of the II International Scientific Conference. Problems of methodology of modern art history and culturology. Kyiv, P. 155–157. URL: http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/conf_docs/tesy/2020-12/Tesy-metodology_final.pdf (Last accessed: 01.12.2021) [in Ukrainian].
- Shcherbenko, M. (2013). Mistychnyi chornozem Oleksandra Sukholita [Mystical chernozem of Alexander Sukholit]. Ukrainska kultura, №4, P. 64–67 [in Ukrainian].